Jump to content

Fotele z JDM w EU spec - regulacja na lewym


tzd

Recommended Posts

W związku z poszukiwaniem foteli z STi do mojego Forka prawdopodobnie zakupię krzesła z JDM GC8 STi v6.

 

Zacząłem rozpoznawać temat zrobienia sobie regulacji wysokości na lewym fotelu (jak wiadomo w JDM taka regulacja jest przy prawym fotelu) i ciekawią mnie opinie osób, które już coś takiego robiły.

 

Być może ktoś ma jakąś dokumentację foto, lub pokrótce opisze co trzeba zrobić? czy można fotel z Imprezy posadzić na "dole" fotela Forka? czy można wykorzystać dół forkowego fotela, by wsadzić na niego krzesło z Imprezy? jak się to ma rocznikowo? co do czego pasuje, a co nie?

 

Póki co udało mi się ustalić, że:

 

"Mam zamiar zamienić się z X na szyny to będę miał regulacje na obu fotelach. Poduszki są zdejmowane, siedzisko jest na takich jakby hakach plastikowych zamocowane do konstrukcji, oparcie tak samo + śruby.

Regulację wysokości w swoim starym fotelu kierowcy miałem za pomocą dźwigienki podnoszonej do góry (cały fotel szedł w górę, a nie tak jak pokrętłami przód siedziska albo tył), ale to był fotel MY96 i jakoś inaczej poduszki są mocowane więc nie przekładałem tego.

Ty masz Forka 00 EU? powinno Ci pasować jak zostawisz konstrukcję lewego fotela i przełożysz poduszki, nie ma znaczenia czy to są fotele z zagłówkami czy kubły, spody sa takie same (chyba ze są 96 i starsze)"

 

od spodu, w okolicach łączenia oparcia z siedziskiem, jest plastikowa listewka zahaczona za druga plastikową listewkę, rozpinasz to i ciągniesz oparcie do góry, wtedy na bokach pojawiają się śruby. Odkręcasz je i wtedy zdejmujesz oparcie. To samo robisz w drugich fotelach, potem wymieniasz i już działa - masz kubły na konstrukcji fotela z zagłówkami"

 

oraz

 

"Po kolei:

 

- sanki i siedzisko EU. Stołki JDM mają fotel pasażera po naszej stronie kierowcy, czyli lewy jest bez regulacji, jeśli nie liczyć pochylenia oparcia.

Sądziłem, że przełożenie JDM na naszą stronę, to kwestia wymiany mocowania/prowadnic fotela, na te z mojego GT i tyle. Tak to z resztą na oko wyglądało - 4 śruby mocujące siedzisko do metalowych elementów pod nimi (szyny po których porusza się fotel w przód i w tył + gałki do regulacji siedziska), do tego przełożenie oparcia i już.

Okazuje się jednak że nie jest to takie proste, bo JDM siedzisko nie podejdzie p&p do EU mocowania/prowadnic, ponieważ jednak japońce trochę pokombinowali.

Jeśli masz jakikolwiek stary fotel kierowcy z GT - może być maksymalnie wytrzepany a nawet zeżarty przez myszy, byleby miał sprawne mechanizmy, to nie musisz niczego dokupować.

Wystarczy siedzisko japońskiego pasażera oddzielić (odczepić - żadnego odkręcania) od metalowego spodu i zmontować ze spodem EU - nie idealnie ale pasuje. Cały problem żeby podeszło p&p polega na innym poprowadzeniu drutów, które naciągają tapicerkę na gąbkę - inność wynika z braku sterowania lewym fotelem w JDM. Można pójść w rzeźbę i coś tam odciąć i coś tam przespawać, ale jak masz zniszczony ale działający fotel kierowcy EU, to jest to dużo prostsze. Po zmontowaniu całego fotela wszystko działa i nic nie podpada. No i oczywiście jest bezpieczne - żadnego druciarstwa.

 

 

Jeśli napisałem o fotelu JDM nie do końca jasno, to daj znać. Ja temat przerabiałem, więc dla mnie to nie tajemnica. Cała robota zajęła może z dwie godziny i mam oba fotele z regulacją.

Ale jeśli trzeba to opowiem w większych szczegółach."

 

 

Jako że nie znalazłem takiego wątku na forum (chociaż przyznam się, że nie poświęciłem dużo na szukanie) pozwalam sobie założyć nowy i czekam na opinie tych, co już robili. Czy powyższe uwagi / sugestie pokrywają się z praktyką tych, co już przez to przechodzili?

Link to comment
Share on other sites

tzd, przerabiałem ten temat w moim Forku MY07.

 

Ok, update - bo tzd mnie zabije :mrgreen:

 

U mnie przyczyną wymiany foteli w obu Foresterach było to, że: a) nie lubię siedzieć jak na krowie, czyli zbyt wysoko, B) fotele od Forka są kompletnie niewygodne jeśli chodzi o odcinek lędźwiowy. O ile w przypadku Forestera EU wymiana na krzesła z WRX'a EU była plug&play, to w przypadku US Speca, wymiana na RHD ze Spec C była sporym wyzwaniem...

 

Od początku:

 

1. Jak słusznie tytuł tego wątku wskazuje -trzeba było rozwiązać m.in. kwestie regulacji fotela kierowcy. W tym celu nabyłem po jakiejś śmiesznej cenie używane krzesła od WRX, stan tapicerki był mi oobjętny, zależało mi na siedziskach i mocowaniach. Do tego dochodziły problemy z czujnikiem odległości kierowcy (jest coś takiego w US Specach) ale to po prostu wymaga odkręcenia i dokręcenia do mocowań, które chcemy wykorzystać. Następnie zakładamy siedzisko i oparcie od WRX, przekładamy boczne poduszki :idea: a na to wszystko idzie tapicerka od Spec C. Jest pięknie? Nie do końca :arrow: regulacja. A więc bierzemy ostre i małe nożyczki, najlepsze sa takie zakrzywione do paznokci (tylko nie lepszej połowy, bo zabije jak stępimy :D ) i wycinamy powoli i dokładnie otwór na regulację. Nastepnie wpinamy kable (u mnie o podgrzewaniu już nie było mowy) i fotel kierowcy mamy z bani. Niziutko i z regulacją.

 

2. Fotel pasażera. Tu sprawa również nie jest prosta, bo w US Specu znajduje się czujnik airbag (naciskowy), który jest na nitach, więc nie daje się wykręcić. Ale... tu nie ma potrzeby przekładania mocowania i siedziska, bo od Forestera pasują do oparcia WRX/STI :idea: Tak więc: mocowanie prawe zostaje, siedzisko też, do tego dajemy oparcie od WRX/STI, dokładamy boczny airbag, nakładamy tapicerkę od Spec C, skręcamy, mocujemy i mamy taki efekt jak w Foresterze STI - oczywiście z regulacją i kierą po właściwej stronie 8)

 

JDM2006Forestersti.jpg

 

3. Do wszystkich czynności trzeba: a) odłaczyć akumulator, B) wymontować i rozkręcić siedzenia... :twisted:

 

Podobne wątki w jezyku language z fotkami:

http://www.subaruforester.org/vbulletin ... xtl-60621/

http://www.subaruforester.org/vbulletin ... ead-53142/

Link to comment
Share on other sites

anakinsky, chętnie poczytam o Twojej przeprawie z fotelami :)

 

 

Wygląda na to, że na podmiankę stelaża to nie muszą być fotele z GTka, tylko zwykłej imprezy, podstawy są takie same:

 

571494864005.png

 

571494864006.png

 

No to szukam po prostu lewego fotela od imprezy od 97 roku??

 

A może i od Forka??

 

583494864005.png

Link to comment
Share on other sites

No to szukam po prostu lewego fotela od imprezy od 97 roku??

tak, od 97 roku. Bo starsze miały góra-dół za pomocą dźwigienki.

Oczywiście da się gąbkę z nowszego przełożyć, ale z tego co się wstępnie przyglądałem trzeba dospawać jednego druta do zamocowania gąbki.

Z oparciem nie wiem jak.

Link to comment
Share on other sites

To ja pójdę trochę dalej - nie da się zrobić takiego mutanta: stelaż z regulacją wysokości wajchą z New Age (a nie pokrętłami w GC) i pianki i zewnętrzna tapicerka z GC?

Nie ukrywam, że regulacja wysokości w GC to trochę lipa - nie dość, ze niewygodna (pokrętła i to dwa), to tak na dobrą sprawę jest to regulacja kąta pochylenia siedziska. Z drugiej jednak strony fotele od GC są niżej posadzone na szynach względem podłogi i już z założenia siedzi się niżej, czyli lepiej. Miałem jedne i drugie i jeśli chodzi o samą wysokość(a raczej niskość) to GC wygrywają zdecydowanie.

Link to comment
Share on other sites

Prawy zostawiasz z regulacją i nic nie robisz. Od lewego uk odkręcasz całe oparcie musisz tylko lekko tapicerke unieść i po lewej stronie masz dwie śruby m8 chyba a po prawej jakaś śrubka na krzyżak śrubokręt i przykręcasz do eu. Następnie odkręcasz od uk fotela siedzisko 2 śruby są pod lewym bocznym plastikiem a dwie po prawej.W eu fotelu robisz to samo ale 4 śruby są pod spodem.Zdejmij z obu tapicerkę i zobaczysz że oba metalowe elementy się troszkę różnią.Po pierwsze z uk siedziska musisz usunąć 4 wsporniki którymi był przymocowany do fotela i przyspawać 4 nakrętki m8 od wewnętrznej strony tej blachy (jak bedziesz je miał przed sobą to będziesz widział w którym miejscu mają być przyspawane) i dobrze jest tam podłożyć jakąś podkładke żeby to miejsce wzmocnić bo często tam pęka blacha i się buja fotel,potem zakładasz tapicerke ,przykręcasz od dołu 4 śrubki no i po sprawie. Czas około godziny,operacja łatwa.powodzenia :D

 

 

Mimo wszystko wciąż muszę kupić fotel/bazę, bo swojego obecnego fotela rozbebeszać nie chcę.

 

 

 

dziś się poprawię...

dziś było wczoraj :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

To ja pójdę trochę dalej - nie da się zrobić takiego mutanta: stelaż z regulacją wysokości wajchą z New Age (a nie pokrętłami w GC) i pianki i zewnętrzna tapicerka z GC?

Nie ukrywam, że regulacja wysokości w GC to trochę lipa - nie dość, ze niewygodna (pokrętła i to dwa), to tak na dobrą sprawę jest to regulacja kąta pochylenia siedziska. Z drugiej jednak strony fotele od GC są niżej posadzone na szynach względem podłogi i już z założenia siedzi się niżej, czyli lepiej. Miałem jedne i drugie i jeśli chodzi o samą wysokość(a raczej niskość) to GC wygrywają zdecydowanie.

Tak, da się. Bierzesz stelaż od GT94-96, który ma taką regulację i dorabiasz jednego druta na zamocowanie gąbki.

 

A jako ciekawostkę dodam ze mam też krzesło które ma regulacje i wajchą (góra-dół) i jednym pokrętłem (kąt siedziska) - z angola jest, chce ktoś dla pasażera taki bajer? :)

Link to comment
Share on other sites

Sprawa nabiera rumieńców.

 

Fotele z GC8 JDM już są:

 

IMG_0779aaa.jpg

 

 

Na oku mam fotel kierowcy z GC8 EU:

 

100_0971_400.jpg

 

 

 

Wciąż tylko nie jestem przekonany do łatwości operacji podmianki "stelaża", dziś oglądałem fotel, który mam akurat poza autem (ten JDM) i nie wydaje mi się to takie banalne?

Link to comment
Share on other sites

Wciąż tylko nie jestem przekonany do łatwości operacji podmianki "stelaża", dziś oglądałem fotel, który mam akurat poza autem (ten JDM) i nie wydaje mi się to takie banalne?
z tego drugiego wątku ze zdjęciami, który Ci dziś wkleiłem w moim poście wyżej wynika że no problem...
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeszcze się za to nie zabrałem, ale w ramach rekonesansu... znalazłem link:

 

link

 

 

Liczę na to, że w GC8 nie będzie bardzo trudniej :)

 

-- 26 mar 2011, o 20:09 --

 

Dziś rozpoczęliśmy pracę przy fotelach - wielkie dzięki dla Eddiego_GT4 i Kropkowicza.

 

Dla ułatwienia przypomnę poglądowy schemat budowy fotela w GC8.

 

571494864006.png

 

Wnioski:

 

0. wszystko jest mega pordzewiałe :shock:

 

1. na początek najprościej odkręcić oparcie (element nr 6) od stelaża siedziska (po lewej stronie obrazka) - 2 śruby (14-stki) schowane pod tapicerką z jednej strony, jedna mała śrubka z drugiej strony.

 

2. Elementy nr 1 różnią się tylko kształtem gąbki (GL vs GT/STI), mocowanie (zaczepy) są analogiczne.

 

3. Elementy nr 4 (metalowa "miska") pochodzą z tej samej linii produkcyjnej :mrgreen: ale mają inne wykończenie - inne mocowanie do stelaża fotela oraz "uszy" zapewniające trzymanie boczne dupy (widoczne w misce po lewej stronie zdjęcia).

 

[edit: dla wyjaśnienia dopisuję, że wykorzystuję siedzenie kierowcy - z regulacją - z Imprezy GL, które traktuję jako bazę i na nie chcę przełożyć tapicerkę z GC8 STi - stąd różnica o te tzw. "uszy" trzymające dupę :twisted: ]

 

IMG_0836AAAA.jpg

 

W lewym fotelu JDM (bez regulacji) oraz w prawym fotelu EU (bez regulacji) "miska" jest zamocowana do stelaża śrubami "z boku", natomiast w fotelach z regulacją miska jest zamocowana na ruchomych elementach od spodu.

 

Miska bez regulacji ma na boku dodatkowe metalowe profile, w których też są gwinty do wkręcenia śrub mocujących.

 

IMG_0843AAAA.jpg IMG_0851.JPG

 

W tych samych miejscach w obu metalowych "miskach" są dziury - różnica polega na umiejscowieniu gwintów.

 

IMG_0838.JPGIMG_0839.JPG

 

IMG_0841.JPGIMG_0840.JPG

 

 

Miska w fotelu bez regulacji (JDM lewy fotel) jest zamocowana do stelaża wkrętami z boku stelaża:

 

IMG_0844AAAA.jpg

 

 

Miska w fotelu z regulacją mocowana jest do stelaża od spodu (białymi strzałkami zaznaczyłem otwory, wykorzystywane w fotelu bez regulacji - jak widać są tam one, ale nie wykorzysta się ich z powodu funkcjonowania mechanizmu z regulacją):

 

IMG_0846AAAA.jpg

 

 

 

 

Chcąc mieć regulację na lewym fotelu, a oparcie i siedzisko z JDM, dokonuję następujących zmian:

 

1) do posiadanego fotela EU (z regulacją) należy zamontować tapicerkę JDM,

2) podmianka oparcia jest prosta,

3) podmianka siedziska polega na:

--- albo ma się siedzenie od GT EU i ma się miskę z "uszami" trzymającymi dupę i na nią mocuje się tapicerkę z JDM,

--- albo, jeśli nie ma się fotela od GT "z uszami" przerabia się miskę z JDM w celu zamontowania jej na stelaż z regulacją (wyrżnięcie kątówką profili, w które wkręca się śruby mocujące, oraz zamocowanie miski od spodu na śruby - można dospawać je do istniejących otworów) - jeszcze raz fotki:

IMG_0843AAAA.jpg IMG_0838.JPGIMG_0839.JPG

 

 

W tej chwili utknąłem, zabrakło w garażu kątówki, żeby urżnąć profile z "miski" JDM-owej :mrgreen:

 

Muszę się udać do warsztatu posługującego się kątówką i spawarką :twisted: .

Ciąg dalszy nastąpi.

Link to comment
Share on other sites

Kupiłem krzesło z GL-a. Jest ono moją bazą, ma regulację wysokości.

 

Wyjaśniam.

 

Nie wystarczy przełożyć tapicerki. Fotele różnią się "miską" na której zamocowane jest siedzisko.

Fotel z GL-a nie ma metalowych "uszu" które zapewniają lepsze trzymanie boczne oraz jest inaczej zamocowany do stelaża (pierwsze zdjęcie).

 

A więc trzeba porzeźbić, aby miskę z JDM (z "uszami", ale z innym mocowaniem do stelaża) przełożyć do stelaża z GL-a. Z kolei miska z GL-a jest zamocowana w stelażu inaczej, niż w w lewym fotelu z JDM-a.

 

Wiem, że to wszystko trochę zakręcone , ale wszystko widać na zdjęciach powyżej... :twisted:

 

i tutaj:

 

IMG_0837AAA.jpg

 

... do tekstu z obrazka dodałbym... "(nie są one zamienne) chyba że użyjesz szlifierki kątowej i spawarki" :twisted:

Link to comment
Share on other sites

wręcz przeciwnie, póki co uważam, że za mało... :lol: mission not accomplished yet :twisted:

 

inaczej by było, gdybym miał fotel kierowcy od GTka, ale fotel z GLa to inna bajka.

Link to comment
Share on other sites

STi jest inna bajka, bo dupą się siedzi głębiej niz w GTku, a plecami tak samo.

not true :P

"zwykle" STi ma identyczne siedzisko jak w GT (przynajmniej w ver. 5/6 gleboskosc siedziska i oparcia jest taka sama jak w GT MY99/00)

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

"Lepsze" tzn głębsze są fotele ze starszych RA.

czyli te co mają czerwone uszy na bokach a ie w koło? - czyi takie jak moje, czyli mam racje bo o innych fotelach mówimy :D

bo ja cały czas myślałem o takich

obrazytelefon102.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

a one pod dupa są głębsze jak GTkowe (i te Twoje nowsze)

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Faktycznie niebezpieczny, na tyle, że wrócę do tematu i wspomnę, że niestety bez szlifierki kątowej na pewno się nie obędzie :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...