Skocz do zawartości

Jak naprawdę działa silnik turbo pod względem czujników itp


AdaSch

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

nie znalazłem a forum a chciałbym wiedzieć ja kto naprawdę działa. Interesu je mnie działanie mojego silnika ej255 ale pewnie w innych jest tak samo.

 

Ja to rozumiem tak:

 

opcja pierwsza stan jałowy

 

elektroniczny pedał gazu nie ruszany, silnik krokowy ustawa się tak aby silnik pracowął z obrotami około 700 obr może tyć więcej, zawór west gate otwarty, na dolocie panuje podciśnienie (około 0,6 chyba) selenoid który jest podłączony wężami do gruchy od wg jest zamknięty zawór dv zamknięty, na wężyku od dv jest podciśnienie i powietrze przez nie przechodzi.

czujniki podciśnienia oraz lambda dają info zwrotne, ze urządzenia sterujące działają poprawnie.

 

opcja druga obroty 2k rpm i pełny gaz

 

przepustnica otwarta na maxa, zawór dv zamknięty pomimo ciśnienia w głowicy 0,5 bar,

zawór wg nie do końca przymknięty a selenoid podłączony z gruchą częściowo otwarty po to aby turbo się nie wkręcało na max obroty bo ecu z czujników wykrywa doładowanie i otwiera odpowiednio selenoid. ecu ma zakaz pompowania więcej niż 0,5 bar

 

czujniki podciśnienia oraz lambda dają info zwrotne, ze urządzenia sterujące działają poprawnie.

 

opcja trzecia obroty 4k rpm

 

przepustnica otwarta na maxa, zawór dv zamknięty pomimo ciśnienia w głowicy 0,8 bar,

zawór wg do do końca przymknięty a selenoid podłączony z gruchą zamknięty lub prawie zamknięty po to aby turbo się nie wkręcało na max obroty bo ecu z czujników wykrywa doładowanie i otwiera odpowiednio selenoid. ecu ma zakaz pompowania więcej niż 0,8 bar

czujniki podciśnienia oraz lambda dają info zwrotne, ze urządzenia sterujące działają poprawnie.

 

Opcja czwarta 6k rpm i puszczamy gaz

 

przepustnica zamknięta/przymknieta, zawór dv otwarty podciśnienie w głowicy -0,8 bar,

zawór wg otwarty a selenoid podłączony z gruchą otwarty (???) po to aby turbo już się nie wkręcało, dzięki otwartemu zaworowi dv powietrze cyrkuluje dokoła. Ecu z czujników wykrywa podciśnienie i puszczony pedał gazu otwiera odpowiednio selenoid. ecu ma zakaz pompowania.

 

czujniki podciśnienia oraz lambda dają info zwrotne, ze urządzenia sterujące działają poprawnie.

 

tak ja to rozumiem. Nie jestem przekonany czy dobrze rozumiem współprace oraz połączenia przyczyn i skutków w szczególności pracy selenoidu i zawory WG. Na moją logikę czym bardziej zamknięty selenoid tym bardziej zamknięte wg i większe ładowanie ale nie jestem do tego przekonany w szczególności biorąc przypadek obrotów jałowych.

 

Dodatkowo jeszcze w grę wchodzi afr czyli przepustnica/paliwo ale dla ułatwienia tak to opisałem a być może to nie ma znaczenia dla afr.

 

Czy ktoś umie zweryfikować to myślenie?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

afr czyli przepustnica/paliwo

AFR to sklad mieszanki, to samo co lambda i przy normalnie jezdzie jest spiete sprzezeniem zwrotnym z sonda lambda. W wiekszosci przypadkow przy pelnym bucie, sonda jest pomijana (open loop) i czasu wtrysku brane są bezposrednio z mapy bez sprzezenia z sonda. Jesli jest sonda szerokopasmowa sprzezenie jest mozliwe.

Co do sterowania boostem to mozna sterowac nadcisnieniem i podcisnieniem (w dieslu). Nie wiem jak jest w subaru ale w mojej skodzie mam tak zrobione ze solenoid zamyka sie (wypuszczajac powietrze z WG) zeby zwiekszyc cisnienie, a kiedy to zalezy jak jest ustawiona mapa. Wzaleznosci od wcisnienia pedalu gazu i obrotow jest brana wartosc cisnienia ktore chcemy uzyskac. I tez sa dwie mapy, jedna z wpisanymi na stale wartosciami ile czasu procentowo zawor jest otwarty. Jak juz cisnienie zblizy sie do zadanej wielkosci, program przechodzi w sprzezenie z czujnikiem cisnienia w kolektorze, starajac sie utrzymac stale cisnienie. Tak dziala MegaSquirt a jak jest w subaru? pewnie podobnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to kiedy auto stoi wg jest otwarte czy zamknięte? selenoid jak sie zamyka to rośnie ćiśnienie w gruszcze wg i wtedy to się otwiera czy zamyka?

 

to chyba jest jakiś std, jesli chodzi o benzynę. W dieslu to prosta sprawa, mam stilo jtd i nie mając pojęcia jak to działa (mój pierwszy diesel) i dlaczego nie ciągnie sam to naprawiłem i skumałem dokładnie jak to działa.

 

w subaru jest znacznie więcej wężyków i pierdółek i chciałbym to zrozumieć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to kiedy auto stoi wg jest otwarte czy zamknięte?

WG zamkniety bo i tak jest zamalo spalin zeby turbina zaczala pompowac.

 

selenoid jak sie zamyka to rośnie ćiśnienie w gruszcze wg i wtedy to się otwiera czy zamyka?

Jak rosnie cisnienie w silowniku WG to on sie otwiera.

solenoid to zawor troj drozny, jak jest otwarty do cisnenie z muszli ma wolna droge do silownika WG. Trzeci otwor (do "atmosfery") jest zamkniety.

Jak solenoid zamknie przeplyw powietrza z muszli to otwiera przeplyw z silownika do "atlosfery". Spada cisnienie w gruszce i WG sie zamyka zwiekszajac cisnienie.

Co do DV to on jest podpiety pod kolektor dolotowy. Jak tam panuje podcisnienie to sie otwiera, jezeli cisnienie w dolocie jest na tyle duze zeby zawor sie otwozyl, bo sprezyna dodatkowo go dociska. Jak jest nadcisnienie w kolektorze dolotowym to to cisnienie dodatkowo "zamyka" DV. Otwarcie/ zamkniecie DV/BLOW OFF to gra cisnienia w kolektorze z sila wywolana przez sprezyne i cisnieniem w dolocie.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to chyba jednak jest tak, że wg jest cały czas zamknięte i otwiera się dopiero kiedy w układzie będze zadane ciśnienie. Trochę tego nie rozumiem, bo przy pełnym booście czyli 4krpm coś musi regulować otwarcie wg czyli selenoid który upuszcza doładowane ciśnienie, czyli to samo się dzieje przy 2k rpm. Ecu nie pozwala ładowąc więcej niż 0,5 bara i otwira selenoid.

 

wg mnie w subaru nie jest trójdrożny no chyba, że co innego masz na myśli.

 

z kocówki turbo idzie wężyk do trójnika z niego na selenoid i na gruszkę z selenoida z powrotem do dolotu przed turbo i dolot powrotu dv a za przepływką.

 

Czy w takim razie kiedy uchyla się selenoid to użytkonik może słyszeć szum powietrza podobny do tego upuszczanego przez zawór dv? czy ten selenoid to jest analogowe ustrojstwo regulowane poziomem napięcia??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

opcja pierwsza stan jałowy

 

elektroniczny pedał gazu nie ruszany, silnik krokowy ustawa się tak aby silnik pracowął z obrotami około 700 obr może tyć więcej, zawór west gate otwarty, na dolocie panuje podciśnienie (około 0,6 chyba) selenoid który jest podłączony wężami do gruchy od wg jest zamknięty zawór dv zamknięty, na wężyku od dv jest podciśnienie i powietrze przez nie przechodzi.

czujniki podciśnienia oraz lambda dają info zwrotne, ze urządzenia sterujące działają poprawnie.

 

Elektryczna przepustnica zajmuje się wolnymi obrotami, więc silnika krokowego nie ma. WG zamknięty, bo ciśnienie powoduje jego otwarcie a ciśnienia brak na wonych obrotach.

 

opcja druga obroty 2k rpm i pełny gaz

 

przepustnica otwarta na maxa, zawór dv zamknięty pomimo ciśnienia w głowicy 0,5 bar,

zawór wg nie do końca przymknięty a selenoid podłączony z gruchą częściowo otwarty po to aby turbo się nie wkręcało na max obroty bo ecu z czujników wykrywa doładowanie i otwiera odpowiednio selenoid. ecu ma zakaz pompowania więcej niż 0,5 bar

 

czujniki podciśnienia oraz lambda dają info zwrotne, ze urządzenia sterujące działają poprawnie.

 

Mniej więcej (ciśnienie mierzone w kolektorze dolotowym). Zależnie od programu różne są progi max ciśnienia doładowania i różne strategie pracy solenoidu sterującego WG.

 

]opcja trzecia obroty 4k rpm

 

przepustnica otwarta na maxa, zawór dv zamknięty pomimo ciśnienia w głowicy 0,8 bar,

zawór wg do do końca przymknięty a selenoid podłączony z gruchą zamknięty lub prawie zamknięty po to aby turbo się nie wkręcało na max obroty bo ecu z czujników wykrywa doładowanie i otwiera odpowiednio selenoid. ecu ma zakaz pompowania więcej niż 0,8 bar

czujniki podciśnienia oraz lambda dają info zwrotne, ze urządzenia sterujące działają poprawnie.

 

0,8 bara przy 4000rpm to dla większości turbo w subaru wartość swobodnie osiągana więc solenoid pracuje a WG częściowo otwarty.

 

Opcja czwarta 6k rpm i puszczamy gaz

 

przepustnica zamknięta/przymknieta, zawór dv otwarty podciśnienie w głowicy -0,8 bar,

zawór wg otwarty a selenoid podłączony z gruchą otwarty (???) po to aby turbo już się nie wkręcało, dzięki otwartemu zaworowi dv powietrze cyrkuluje dokoła. Ecu z czujników wykrywa podciśnienie i puszczony pedał gazu otwiera odpowiednio selenoid. ecu ma zakaz pompowania.

 

czujniki podciśnienia oraz lambda dają info zwrotne, ze urządzenia sterujące działają poprawnie.

 

W tym wypadku solenoid zamknięty WG zamknięty dv upuszcza szybciutko nadciśnienie przed przepustnicę.

 

Wpływ odczytów z lambdy na sterowanie doładowaniem jest żaden.

Solenoid upuszcza ciśnienienie, które otwiera WG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za precyzyjna odpowiedź.

 

Czy w takim razie mając 2krpm ciśnienie doładowania 0,5 z butem w podłodze czy powinienem słyszeć szum upuszczanego powietrza podobnego do tego dźwięku dy upuszcza ćiśnienie zawór dv? Mam takie zjawisko ale dopiero po lekkim rozgrzniu silniaka. Kidy silnik jest zimny szumu nie słyszę ale może zabranione jest doładowanie jako takie.

Wg moich obserwacji czasem szumi czasem nie. Teraz jestem na to tak czuły że specjalnie zwoalniam na 3 begu do 2k rpm but i wydaje mi się, że czasami nie szumi. Zawór dv dmuchałem osobiście i było ok, sprężyna też jest bardzo mocna ale może przy wiekszym ćiśnieniu coś się przez niego wydostaje. wydaje mi się, że szum słychać z okolicy turbosprezaki czyli bardziej po prawej stronie od strony siedzenia kierowcy. Dv jest bardziej na lewo

 

Może próbuje naprawić coś co działa :oops:

 

mam wskaźnik boost i on pokazuje, ze ciśnienia są raczej ok ale pojawia się szum od 2k rpm a kończy się przy powyżej 3k

 

szumi nawet na średnim wcisnięńciu pedału gazu, nawet wtedy gdy boost nie pokazuje więcej niż 0 ciśnienia ale on jest podłączony do głowicy i być może sprężara wali więcej i selenoid ją mocno luzuje. Nie wiem czy ten szum ma się pojawiać. Nie kojarzę go wczesniej, raczej słychać było świszczącą sprężarkę gdzie i tak ją słychać ale powyżej 3k rpm

 

niedługo z niumenem zrobię rundkę aby logi sczytać ale chce być do tego możliwie najlepiej przygotowany

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy w takim razie mając 2krpm ciśnienie doładowania 0,5 z butem w podłodze czy powinienem słyszeć szum upuszczanego powietrza podobnego do tego dźwięku dy upuszcza ćiśnienie zawór dv?

Mozliwe ze zawor juz tak dobrze nie trzyma, z drugiej strony nowy samochod. Sprawdz opaski na dolocie bo moze puszcza caly czas tylko ze powyzej 2000rpm silnik zaglusza ten dzwiek. Jak jest niewielka nieszczelnosc to cisnienie bedzie sie utzymywac na prawidlowym poziomie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

opaski sprawdzone, dv sprawdzony, ale chyba trzeba to większym ciśnieniem traktować. Sprawdzałem to metodą "trębacza" i było szczelnie. Widocznie, przy wyższym ciśnieniu coś się rozszczelnia. Dzisiaj odłączę przewód powrotny z selenoidu, poprowadzę do kabiny a drugą stronę zablokuje aby nie brał lewego powietrza.jeżeli to selenoid to powinny się dzwięki zgadzać/nakładać.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witajcie koledzy,

 

Pobawiłem się dzisiaj moją zabaweczką :D

 

wiec tak, selenoid czy jak to się tam pisze działa następująco: prymitywnie się otwiera i zamyka a częstotliwość jest zależna od tego jakie ma być ładowanie i jak ecu kaze mu "brzęczeć" czyli prymitywne i skuteczne rozwiązanie. Oznacza to, że wg jest zamknięte a ładujące ciśnienie je otwiera i tylko dzięki temu, ze jest ten selenoid to on odpuszcza to ciśnienie. BTW można to usprawnić bo układ ma specjalnie zprojektowanego "laga" Lo coś to jest zwężka za trójnikiem a delenoidem. Przez ta zwężka nadmiar ciśnienia nie możu ucie c za szybko przez co wg jest dłuzej otwarte i gorzej się ładuje. W mojej ocenia można to spokojnie wywalić, bo to nie spowoduje, żadnych zmian w doładowaniu, tyle, ze układ będzie bardziej czuły na "depnięcia"

 

jak to potwierdziłem: Wężyk akwariowy w wyjscie selenoida i do kabiny i przy uchu , pięknie wszystko słychać. Z drugiej strony przewód w dolocie zatkany. Ten dźwięk nie przenosi się dalej do kabiny. Drugi przykład:: po zatkaniu węzyka akwariowego kiedy naładuje się ciśnienie i otworzy wg to ładownia niegdy nie jest większe niż 0,5 bar w głowicy do 4k rpm. Dalej nie sprawdzałem.

 

kiedy sprężara się wkręca, wyhamowuje itd:

nasz ulubiony wężyk tym razem wkładamy do wężyka od selenoidu ale od strony dolotu. Będzie brane lewe powietrze ale w tak w małych ilościach, że praktycznie jest to bez znaczenia dla układu. Pięknie słychjac jak turbina się kręci nawet przy 1500 rpm i jak się wkręca! Super słychać prace zaworu dv, i to że sprężarka bardzo wolno wyhamowuje.

 

za pomocą wężyka też pięknie słychać pracę silnika. Wężyk mocujemy tam gdzie chcemy zebrać dżwięki, podczas jazdy drugi koniec do ucha i wszystko bardzo precyzyjnie słychać.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...