Skocz do zawartości

Bieg i sprzęgło


marek790

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 63
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

W motocyklach są sekwencje, więc przy umiejętnym obchodzeniu się manetką gazu biegi można wbijać bez problemu.

 

W normalnej skrzyni subaru, przy redukcji, musisz wyrzucić na luz, w neutralu podciągnąć obroty silnika do tych aktualnie równych niższemu biegowi i w tedy wbić bieg.

Przy zmianie na wyższy po wyrzuceniu na luz w neutralu musisz poczekać do spadku obrotów silnika do tych aktualnych dla wyższego biegu i w tedy wbić bieg

 

w teorii tak ma wygladac i tego sie rowniez trzymam /przynajmniej podczas normalnej jazdy/.m Wrobel tez tak uczy.

czy mogbly ktos jednak wytlumaczyc, dlaczego tak ma byc i dlaczego inaczej, czyli np. bezposrednie wrzucanie biegu /bez luzu, inaczej „nie na dwa”/, szkodzi skrzyni?

ja i moja nowa skrzynia jestesmy tym zywotnie zainteresowani :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to poproszę o pierwszą lekcję eksternistyczną bo do Krakowa nie jadę.

 

Muszę wiedzieć kilka rzeczy;

Czy wiesz, do czego służą synchronizatory w skrzyni biegów?

Czy wiesz skąd wzięła się idea zmiany biegów "bez sprzęgła"?

Czy wiesz mniej więcej jakie są różnice w skrzyniach "cywilnej", "kłowej" i "skwencyjnej"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. nie wiem :sad:

Za czasów naszych rajdowych praojców zaczęto stosować tę metodę ponieważ lewa noga była potrzebna do obsługi hamulca. Więcej o historii tego i innych "dawnych patentów" przeczytasz w "Szybkości bezpiecznej" S. Zasady.

Obecnie sztuczka ta jest również czasem stosowana.

Więcej napiszę po południu, cędę miał nieco czasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. nie wiem :sad:

Za czasów naszych rajdowych praojców zaczęto stosować tę metodę ponieważ lewa noga była potrzebna do obsługi hamulca. Więcej o historii tego i innych "dawnych patentów" przeczytasz w "Szybkości bezpiecznej" S. Zasady.

Obecnie sztuczka ta jest również czasem stosowana.

Więcej napiszę po południu, cędę miał nieco czasu.

 

ale podobno w czterolapie lewa tak sobie sie sprawdza :roll: wiec po co zmieniac biegi bez sprzegla :?: i po co wtedy klowki, sekwencje itp itd w sporcie skoro wystarczy srobic mocniejsza skrzynie taka jaka jest i zmeiniac biegi bez sprzegla :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze będzie potrzebny wolny i bezpieczny teren, który umożliwi manewrowanie samochodem przy na początku nie specjalnie wysokich prędkościach, ale z częstym odwracanim wzroku od jezdni.

 

 

 

Ćwiczenie pierwsze;

Należy np na pierwszym biegu rozpędzić samochód do prędkości obr 3krpm szybko wysprzęglić i trzymając naciśnięte sprzęgło wprowadzić silnik dokładnie na 3,5 krpm

Ćwiczenie powtarzać tak długo, aż będziemy za każdym razem precyzyjnie ustawiać obroty w wartości zadanej.

Następnie należy operacje powtórzyć, ale nie korzystając już z obrotomierza, lecz "na słuch"

Kiedy i w tym osiągniemy biegłość poćwiczmy na innycj biegach tę samą operację aż do osiągnięcia perfekcji.

 

Ćwiczenie drugie

 

Tak jak w pierwszym, ale ćwiczymy się w trafieniu w prędkość obrotową mniejszą o 500 obrotów,

 

Po osiągnięciu biegłości ;

 

Ćwiczenie trzecie

Tak jak w pierwszym i drugim, ale zmieniamy wartość o którą zmieniamy prędkość obrotową, np o 700 rpm, 1krpm, 1,2krpm.

 

Po osiągnięciu biegłości;

 

Ćwiczenie czwarte

Rozpędzamy samochód do prędkości obrotowej 3krpm i zmieniamy bieg na drugi w "zwykły" sposób starając się to zrobić bardzo szybko, ale idealnie gładko, bez żadnych szarpnięć. W zależności od zestopniowania skrzyni i poszczególnych biegów w różnych samochodach przy identycznej prędkości samochodu prędkość obr silnika na biegu pierwszym i drugim będzie różna, tzn. niższa na biegu wyższym. Jeżeli uda nam si to zrobić idealnie, samochód będzie jechał z dokładnie taką samą prędkością, lecz na drugim biegu. Ćwiczymy do osiągnięcia biegłości. Po jej osiągnięciu dokładnie obserwujmy jaka jest różnica w prędkości obrotowej, np 500 rpm.,

 

Ćwiczenie piąte

tak jak czwarte, ale przy zmianie biegów postępujemy następująco po wysprzęgleniu maksymalnie szybko modyfikujemy pedałem gazu prędkość obrotową silnika do wartości odpowiadającej biegowi wyższemu i puszczamy bardzo gwałtownie sprzęgło - może być nawet "strzał" ze sprzęgła. Po osiągnięciu biegłości - absolutny brak jakichkolwiek szarpnięć po strzale - ćwiczymy operacje dla różnych prędkości obrotowych i różnych biegów do osiągnięcia perfekcjii.

 

Jeżeli jeszcze nie mamy dosyć

 

Ćwiczenie szóste

Jak w ćwiczeniu piątym, z tym, że noga lewa spoczywa sobie na dywaniku. Po pwrowadzeniu silnika na daną prędkość "wyjmujemy" bieg, w momencie kiedy czujemy, że zamki puściły i lewarek wrac w położenie luzu błyskawicznie ustawiamy gazem prędkość obrotową odpowiednią dla wyższego biegu i w tym momencie "zabijamy" ten bieg ruchem dość szybkim, ale płynnym w pierwszej jego fazie o ułamek sekundy wolniejszym, potem szybszym.

Po osiągnięciu biegłości ćwiczymy w innych zakresach prędkości obrotowej, potem na innych biegach.

 

Jeżeli mamy jeszcze na czym ćwiczyć

 

Ćwiczenie siódme

Wszystko od początku tak samo, ale dla redukcji biegów.

 

Jeżeli pożyczony od sąsiada samochód też odmówił posłuszeństwa

 

Bieżemy auto od żony i z fantazją zmieniając biegi bez sprzęgła jedziemy do banku po kredyt, by spłacić sąsiada.

 

[ Dodano: Czw Kwi 17, 2008 4:35 pm ]

Może zatem lepszą metodą-szubszą będzie zmiana biegów ze sprzęgłem ale nie zdejmując nogi z gazu?

 

No widzisz podczas gdy ja się męczę Ty mówisz dopiero do czego Ci to. Szybciej oczywiście nie będzie, dlatego pytałem ,czy więsz po co to było, czasem się przydaje, to fakt, ale raczej w ośce. bez puszczania gazu można, ale w samochodzie wyposażonym w odpowiedni komputer odcinający wtryskiwacze benz na odpowiednią ilość czasu przy naciśnietym na ułamek sekundy sprzęgle. Najszybciej i bezpieczniej zmienia biegi sekwencja, do operacji z przepustnicą na maksa bezpiecznie mieć kłówkę, przy cywilnej skrzyni wcześniej, czy później coś urwiesz nucz się więć przepinać biegi szybko, ale bez wbijania ich na siłe ćwiczenia opisane w poście uprzednim bardzo pomagają nauczyć się niezwykle gładko przepinać biegi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiec po co zmieniac biegi bez sprzegla :?:

 

Kolega pytający nie mówi do czego mu to potrzebne, tylko, czy Go kto nie nauczy.

Spróbuję zrobić wieczorem wirtualną lekcję pierwszą, tak po siedemnastej

 

nie jest to trudne - ja pierwszy raz jechalem bez sprzegla przez cala Wwe - z Tarchomina do Koczargow - i po prostu musialem dojechac (wyskoczylo mi lozysko z docisku i juz)

 

generalnie jedyny problem to swiatla ;) bo kangurem musisz ruszac a to jest wkurzajace - a tak na TT bezstresowo do 5 i z redukcja do 2 - tylko trzeba wyczuc moment zmiany biegu - generalnie po przegazowce jak tylko obroty zaczna spadac to trzeba przerzucic bieg i juz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale podobno w czterolapie lewa tak sobie sie sprawdza
Zależy co chcesz osiągnąć. Czterołap inaczej reaguje w takiej sytuacji niż ośka. Napewno w ten sposób dociążysz przód. Możesz również doprowadzić do lekkiego znoszenia tyłu (nie poślizgu) przez co szybciej przejedziesz zakręt i lepiej się w niego wpiszesz. Możesz również rzucić tyłem (ja np. wtedy puszczam gaz na ułamek sekundy) Możliwości użycia lewej jest wiele, każdy zawodnik używa w innym celu, ale najwięcej właśnie do ustawiania auta do zakrętu. Wielu przyznaje że nie robią tego w czteronapędzie. Uważam że to trudna sztuka i podziwiam tych zawodników którzy stosują tą technikę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz Magdziarz - że się napisał ale dzięki.

 

przy zmianie biegu na wyższy jakoś widzę, że pójdzie łatwiej. Ale odwrotnie :sad:

 

Grzegorz Magdziarz - to chyba potrwa z m-ąc nim się nauczę :sad:

 

Aha Nie mam żony więc skąd wziąźć auto do ćwiczenia siódmego?

 

[ Dodano: Czw Kwi 17, 2008 10:03 pm ]

Grzegorz Magdziarz - udało mi się zapiąc czwórkę tak jak opisałeś w ćw. 4. Ale gorzej to wychodzi na niższych biegach. Tam delikatne naciśnięcie gazu to duży skok w obrotach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...