Jump to content

Subaru Impreza GT GF MY98 - jakiej skrzyni biegów szukać?


diuk
 Share

Recommended Posts

Witam wszystkich w nowym roku.

 

Ostatnio wybrałem się na przejażdżkę zakopianką i po przekroczeniu 199000 km zaczęło się stukanie na drugim biegu (zapewne skruszył się ząb).
Dotoczyłem się do domu bez korzystania z 2giego biegu (na trasie bez problemu, w mieście gorzej ale dało radę).
Zrobiłem rozeznanie i okazuje się, że remont skrzyni najprawdopodobniej jest nieopłacalny, polecono mi szukać skrzyni używanej.
Jednakże nie byłym sobą, żeby przy takiej okazji nie skorzystać z ... okazji do jakiegoś "ulepszenia".


Rok temu na szkoleniu SJS na Miedzianej Górze upewniłem się, co do wcześniejszych przypuszczeń, że dwójka w tej skrzyni ma zdecydowanie za małe przełożenie (1.947) w stosunku do jedynki (3.454), ponadto chciałbym zwiększyć przełożenie przekładni głównej do 4.111 lub 4.444 (w mojej jest 3.9 albo 3.54 (3.9 / 1.1) - nie mam pojęcia jak to liczyć).

 

Moja skrzynia ma oznaczenie TY752VN6AB i jest skręcona ze starym blokiem JDM EJ20G z HLA (to już trzeci silnik w tym aucie) 330Nm, więc niewiele więcej ponad seryjne 290Nm

 

Moje Subaru wyjeżdża z garażu okazyjnie i nie mam w planach ani upalania na torze ani dalekich tras autostradowych z dużymi prędkościami, więc zmniejszenie prędkości maksymalnej nie jest problemem, jak również nie potrzeba zwiększać wytrzymałości obudowy. Nie interesują mnie (z pominięciem wstecznego) zęby proste, nie musi być mocnych szper płytkowych/helikalnych.

Nie chcę inwestować większych kwot w swap, więc 6MT z DCCD z STi nie wchodzi w grę. Chcę uniknąć modyfikacji zawieszenia, również piasty 5x100 mają zostać.

Z tego co się rozeznałem to mam omijać skrzynie sprzed 1998 z uwagi na czujnik prędkości na linkę (u mnie już elektroniczny) oraz mam szukać kompletu czyli skrzyni z dyfrem i tylnymi półosiami.

Pytanie jest - jakich skrzyń szukać? Jakie roczniki WRX? Może z Forestera? Podobno też była jakaś skrzynia 6MT z jakiegoś WRXa, która nie wymagałaby większych przeróbek - ktoś mógłby coś powiedzieć?

Jeśli ktoś coś ma, lub zna kogoś, kto może mieć - poproszę o info na PW.

 

Pozdrawiam serdecznie

Link to comment
Share on other sites

Skrzynie biegów we wszystkich europejskich GT mają prędkościomierz elektroniczny. To wersje japońskie miały prędkościomierze na linkę do wersji 3 włącznie. Nawet jeżeli kupisz skrzynie z czujnikiem na linkę, to jest możliwość wykręcenia i włożenia elektronicznego. 

Linka:

1617786393_linkakrtka.jpg.6d4f749a3d5d5e7c4b582719c0acb387.thumb.jpg.97d922386ee4568c3fab4f9efbf030d3.jpg

Elektroniczny:

85082PA010-subaru-impreza-speedo-sensor-1.jpg.223837041a774ad3b9e9ae9784dcaaea.jpg
Jeżeli chodzi o same skrzynie. Wszystkie skrzynie w Europie w GT94-98 (oznaczenia TY752VN a zaraz po tym liczby od 1 do 6) to skrzynie które mają przełożenie 3.9, które mają w dupce skrzyni przejście na 1,1:1 tak więc koniec końców przełożenie główne to 3.54, dlatego siedzą tam takie dyfry. Skrzynie z GT99-00 mają dokładnie takie samo przełożenie choć jest tam już inna wiskoza, którą można regenerować i to już troszkę pozmieniana skrzynia.  W starych skrzyniach do 1998 wiskoza jest nie rozbieralna. Jeżeli chodzi o półosie to do 1998 włącznie tylne półosie były asymetryczne, czyli jedna półoś ma dłuższy wieloklin. 

 

Wracając do tego przełożenia w dupce skrzyni. Skrzynia o oznaczeniu TY752VN ma wyjście na dyfer 1,1:1 a skrzynia o oznaczeniu TY752VB ma 1:1. W przypadku tej z literką B przełożenie dyfra jak i skrzyni jest identyczne. 

Jeżeli chodzi o krótszą skrzynie za którą warto się rozjerzeć jest to model z forka. Jest tego od groma i nie ma problemu z dostępnością tak jak z jakimiś japońskimi skrzyniami. Oznaczenie TY755VN1AA, TY755VN2AA, itd aż do numerka 5 za literą N. Sama litera N jak już wiadomo oznacza, że ta skrzynia będąc skrzynią 4.44 ma wyjście na dyfer 4.11. Do tej skrzyni potrzebny jest komplet 4 półosi, ponieważ skrzynia ma już wejścia żeńskie, a dyfer ma półosie symetryczne, które można poznać po tym, że mają ściętą końcówkę wieloklina na końcach gdzie wchodzi w dyfer. Dodatkowo ma wbudowaną pompę oleju oraz wyjścia do chłodzenia oleju i w takim przypadku najlepiej wymienić chłodnice wody na taką z automatu, która ma wyjścia na chłodzenie oleju skrzyni. Niestety ta od Forstera nie pasuje do imprezy. 

Tutaj w tej tabelce znajdziesz przełożenia każdego biegu. Będę wrzucać taką samą skrzynie do GT bo moja to złom.

1734684318_forekskrzyniebiegw.thumb.png.ead5afc35d2c646eb2658894d3ac088a.png

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

37 minut temu, takumifan napisał:

Jeżeli chodzi o same skrzynie. Wszystkie skrzynie w Europie w GT94-98 (oznaczenia TY752VN a zaraz po tym liczby od 1 do 6) to skrzynie które mają przełożenie 3.9, które mają w dupce skrzyni przejście na 1,1:1 tak więc koniec końców przełożenie główne to 3.54, dlatego siedzą tam takie dyfry.

czy jesteś pewien?

 

w sieci znalazłem takie coś:

UK/Europe Impreza Turbo 2000 / GT MY94-95
(also Series McRae MY95)
TY752VN3BA 3.454 1.947 1.366 0.972 0.738   3.416 1.000 4.111 Viscous (4kgf) Open  
                           
UK/Europe Impreza Turbo 2000 / GT MY96 TY752VN4BA 3.454 1.947 1.366 0.972 0.738   3.416 1.000 4.111 Viscous (4kgf) Open  
UK/Europe Impreza Turbo 2000 / GT MY97 TY752VN5BA    
UK/Europe Impreza Turbo 2000 / GT MY98 TY752VN6AA 3.454 1.947 1.366 0.972 0.738   3.416 1.100 3.54 Viscous (4kgf) Open    
UK/Europe Impreza Turbo 2000 / GT MY99 TY754VN1AA 3.454 1.947 1.366 0.972 0.738   3.416 1.100 3.54 Viscous (4kgf) Open    
UK Prodrive P1 MY99 ?? 3.166 1.882 1.296 0.972 0.738   3.333 1.000 4.444 Viscous (4kgf) Open


z tej tabelki wynika jakoby wersje europejskie GT 94-96 (VN3 VN4) miały w dupce skrzyni 1:1 i przełożenie 4.111

 

dane są ze strony gearhack, ktora aktualnie już nie działa, ale dzięki uprzejmości googla tłumaczenie (oryginał) jest nadal dostępne:

https://translate.google.com/translate?hl=pl&sl=en&tl=pl&u=http%3A%2F%2Fwww.gearhack.com%2Fmyink%2FViewPage.php%3Ffile%3Ddocs%2FSubaru Transmission Chart&anno=2&prev=search

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
@diuk Jestem pewien. Wiele z tych stron ma błędy. Mam u siebie aktualnie skrzynie TY752VN4AA, czyli dokładnie to samo. Jest to długa skrzynia z dupką 1,1:1.
A tak wygląda tabelka w manualu od przedliftowych GT:
1958689119_gtprzeoenieskrzyni.png.8a5581073b61ea09880648e4cb23be05.png
Witam. Pozwoliłem sobie napisać w tym poście bo kolega@takumifan ciekawie pisze. A czy takie zestawienie dla skrzyni 754 XR BAA można by prosić?

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Edmund napisał:

A czy takie zestawienie dla skrzyni 754 XR BAA można by prosić?

Wyszukujesz w internecie service manual do twojego rocznika. Szukasz jakie przełożenia ma NA i to tyle. Albo wpisujesz numery skrzyni w Internet i próbujesz coś znaleźć. Jak będziesz mieć trudności to pomogę.

Link to comment
Share on other sites

kończąc temat ze swojej strony - znalazłem w Krakowie speca z zestawem skrzyń TY752VB (JDM) więc koniec końców wylądowała u mnie skrzynia z STI v2 4.111 plus przełożenie w tylnym dyfrze 4.111 oczywiście - podobno obudowa dyfra z półosiami i wiskozą została z GT

jest lepiej (jeśli chodzi o przełożenia) oraz podobno skrzynie JDM nie są papierowe (takie jak w GT EU) a niezawodność to parametr, który w szczególności leży mi na uwadze - mając ponad 20 letniego GTka, który ma być ze mną jeszcze jakiś czas - przynajmniej do końca i jeden dzień dłużej

 

btw - silnik już od jakiegoś czasu jest z JDM WRX, przeładnia z STi, powoli acz sukcesywnie coraz mniej zostaje z EU GT

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...