shodan Opublikowano 23 Kwietnia 2004 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2004 Trafiło do mnie coś takiego, nie znam natomiast źródła: --- Sprowadzanie samochodów do Polski z krajów członkowskich Unii We wspólnocie europejskich istnieje zakaz stosowania w przepływie towarów pomiędzy państwami członkowskimi ceł i innych opłat wywierających ten sam skutek, co cła. W krajach Unii obowiązuje swobodny przepływ towarów. Dotyczy to także samochodów osobowych, tak, więc przywóz do Polski samochodów z dowolnego kraju Unii będzie wolny od należności celnych przywozowych. Ustawa z dnia 11 marca bieżącego roku o podatku VAT w stosunku do sprowadzanych samochodów z UE formułuje dwa reżimy podatkowe. Zastosowanie jednego z nich jest zależne od spełnienia przez sprowadzany samochód definicji nowego środka transportu, która zawarta została w art. 2 pkt. 10 ustawy. Mówi ona, że samochód może być traktowany jako nowy, jeżeli nie przejechał więcej niż 6 tysięcy kilometrów lub od momentu dopuszczenia jego do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy. W przypadku samochodu uznanego za nowy, podatek VAT (22% na rynku polskim) zawsze będzie pobierany w kraju, w którym pojazd będzie używany, niezależnie od statusu sprzedającego i nabywcy. Zatem polski podmiot (niezależnie od tego, czy jest on podatnikiem VAT, czy też nie), który nabędzie nowy samochód w innym państwie Unii, zobowiązany będzie do odprowadzenia podatku VAT w Polsce w pełnej wysokości. W przypadku nabycia samochodu niespełniającego przedstawionej wcześniej definicji, przez podmiot niebędący podatnikiem VAT, podatek ten zostanie, co do zasady zapłacony w cenie nabywanego samochodu w miejscu zakupu (jezeli transakcja będzie podlegała temu podatkowi). Przywóz samochodu przez osobę fizyczną? nie będącą? podatnikiem VAT, która nie sprowadza samochodów zawodowo. 1. Samochód nowy - aby go zarejestrować właściciel powinien mieć: - dowód własności pojazdu; - deklarację jego wartości; - aktualne świadectwo homologacji typu; - dowód rejestracji kraju (UE), w którym był zarejestrowany; - dokument o wyrejestrowaniu jeżeli został wyrejestrowany oraz wcześniejszy dowód rejestracji; - ubezpieczenie pojazdu. W ciągu 5 dni od dnia nabycia samochodu, jego właściciel będzie zobowiązany złożyć deklarację uproszczon? do właściwego urzędu celnego oraz dokonać zapłaty akcyzy (zgodnie ze stawkami zaprezentowanymi w artykule "Akcyza po 1 maja" - na dole tekstu). Dokument potwierdzający zapłatę podatku jest wymagany do rejestracji. Pojazd będzie musiał być zarejestrowany w ciągu 30 dni od dnia jego sprowadzenia. Przy rejestracji samochodu nowego nie ma obowiązku uzyskania opinii z polskiej stacji diagnostycznej, gdyż uznawane jest wymienione już wcześniej świadectwo homologacji. Osoba fizyczna, która sprowadziła samochód, będzie również musiała przy jego rejestracji przedstawić potwierdzenie z urzędu skarbowego o zapłacie podatku VAT. W takim przypadku, we właściwym urzędzie należy złożyć uproszczon? deklarację podatkową?, informację o nabywanym pojeździe wraz z kopią? faktury lub umowy potwierdzającej zakup. Osoba taka jest zobowiązana do zapłaty podatku w kwocie wynikającej ze złożonej deklaracji w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Po zapłacie otrzyma ona z urzędu zaświadczenie potwierdzające uiszczenie podatku, które należy później przedłożyć we właściwym wydziale komunikacji przy rejestracji. 2. Samochód używany - aby go zarejestrować właściciel powinien mieć wszystkie wyżej wymienione dokumenty poza homologacją?. Wracając do Polski, na granicy nie trzeba będzie zgłaszać auta do odprawy celnej. Dokumenty zostaną? jednak sprawdzone przez Straż Graniczną?. W ciągu 5 dni od dnia nabycia samochodu, podobnie jak w przypadku samochodu nowego, jego właściciel będzie zobowiązany złożyć deklarację uproszczon? do właściwego urzędu celnego oraz dokonać zapłaty akcyzy. Dokument potwierdzający zapłatę podatku jest wymagany do rejestracji. Pojazd będzie musiał być zarejestrowany w ciągu 30 dni od dnia jego sprowadzenia. Przy sprowadzaniu samochodu używanego nadal będzie wymagana, przed pierwszą? rejestracją?, opinia o jego stanie technicznym wydana przez polską? stację diagnostyczną?. Pojazd uszkodzony, który nie spełni po naprawie określonych warunków i nie uzyska zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego, nie będzie mógł być dopuszczony do ruchu drogowego. Osoba fizyczna, która sprowadziła samochód używany, będzie również musiała dla celów rejestracji przedstawić naczelnikowi urzędu skarbowego określone dokumenty potwierdzające nabycie samochodu wraz z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o braku obowiązku uiszczenia podatku VAT. Przedsiębiorstwo, którego działalności? handlową? będzie zakup samochodów z obszaru UE w celu ich sprzedaży w Polsce Prowadzący działalność tego typu zobowiązany będzie do złożenia we właściwym urzędzie celnym deklaracji dla podatku akcyzowego i do jego zapłacenia. Podatnik ten na mocy art.82 ust.1 ustawy ma obowiązek wystawić fakturę VAT dokumentując? sprzedaż i wykazać w tej fakturze kwotę akcyzy. Poza obowiązkami już wymienionymi, przedsiebiorca zobowiązany jest do zapłaty podatku VAT i zgłoszenia INTRASTAT. W przypadku płatników podatku VAT wewnątrzwspólnotowe nabycie nowego samochodu należy wykazać w miesięcznej deklaracji podatkowej oraz kwartalnej informacji podsumowującej. Jeżeli samochód ma być zarejestrowany przez podatnika w Polsce lub, jeżeli nie podlega rejestracji a ma być użytkowany na terenie naszego kraju, podatnik jest również zobowiązany do złożenia w urzędzie skarbowym informacji o nabywanym środku transportu wraz z kopią? faktury potwierdzającej nabycie tego samochodu oraz do zapłaty podatku. Przywóz samochodów do Polski z państw nie należących do UE Po przywozie samochodu do Polski importer z zakupionym samochodem przejdzie kontrolę celn? i będzie zobowiązany do złożenia zgłoszenia celnego. Dokumenty wymagane to: - dowód kupna - sprzedaży; - dowód rejestracyjny, jeżeli samochód był zarejestrowany; - dokument o wyrejestrowaniu, w przypadku samochodu wyrejestrowanego; - ubezpieczenie pojazdu; - ?świadectwo homologacji. Dodatkowo wymagane będzie zaświadczenie o pozytywnej opinii polskiej stacji diagnostycznej. W przypadku importu jednego nowego samochodu, importer zwolniony będzie z przedstawienia w wydziale komunikacji wyciągu ze ?świadectwa homologacji. Podstaw? obliczenia cła będzie wartość celna pojazdu. Wartość celna powiększona o cło stanowić będzie bazę do obliczenia podatku akcyzowego, a wartość celna powiększona o cło i akcyzę bazę do wyliczenia podatku VAT. Dowodem odprawy celnej pozostaje dokument SAD. Wraz z tym dowodem oraz z wcześniej wymienionymi dokumentami importer będzie mógł ubiegać się o rejestrację samochodu. Akcyza Uchwalenie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia bieżącego roku, w jej proponowanym kształcie w zasadzie nie zmieni dotychczasowego sposobu działania producentów i importerów samochodów (w tym również prywatnych). Poza drobnymi korektami w sposobie naliczania podatku, stawki pozostają na tym samym poziomie i wahać się będą od 3,1% do maksymalnie 65%. Wprowadzane zmiany ujednolicają jedynie sposób naliczania podatku, likwidując tym samym dotychczasowe zróżnicowanie w wysokości stawek podatku akcyzowego w przypadku pojazdu importowanego i sprzedawanego w kraju, nie zmieniając wielkości obciążenia tym podatkiem. Wartość podatku naliczonego obliczać się będzie rachunkiem wprost (stawka podatku x wartość) przy wykorzystaniu następujących stawek: - dla samochodów napędzanych silnikiem o pojemności do 2 litrów (włącznie): - samochody roczne i dwuletnie - 3,1% (rok produkcji 2003 i 2004); - samochody trzyletnie - 15,1%; - samochody czteroletnie - 27,1%; - samochody pięcioletnie - 39,1%; - samochody sześcioletnie - 51,1%; - samochody siedmioletnie - 63,1%; - samochody ośmioletnie i starsze - 65%. - dla samochodów napędzanych silnikiem o pojemności powyżej 2 litrów: - samochody roczne i dwuletnie - 13,6% (rok produkcji 2003 i 2004); - samochody trzyletnie - 25,6%; - samochody czteroletnie - 37,6%; - samochody pięcioletnie - 49,6%; - samochody sześcioletnie - 61,6%; - samochody siedmioletnie i starsze - 65%. Podstawą do zmiany sposobu naliczania wartości podatku jest Art. 10 ustawy, który mówi, że: "1. Podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie opodatkowania jest: 1) kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należne od tych towarów; 2) kwota jaką nabywca jest obowiązany zapłacić za wyroby akcyzowe, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego;......" Chociaż obecnie Ministerstwo Finansów twierdzi, iż nie planuje zmian w zakresie stawek podatku akcyzowego dla samochodów używanych rejestrowanych po raz pierwszy na terenie Polski, to nikt nie jest w stanie wykluczyć, że takie zmiany nie nastąpią. Coraz częściej słychać głosy, mówiące o niejednakowym traktowaniu oficjalnych importerów samochodów nowych i samochodów używanych. Można się spodziewać, iż w rozmowach z przedstawicielami Unii temat ten będzie poruszany, co w konsekwencji może jednak doprowadzić do zmian. Czy i kiedy to może nastąpić nie wiadomo. Nic nie zmienia się w sposobie płacenia podatku. Podatek akcyzowy, podobnie jak teraz, będzie płacony w urzędach celnych, które najprawdopodobniej będą mogły weryfikować wartość faktury na bazie informacji zawartych np. w katalogach EUROTAXu. Dokument wystawiany przez Urząd Celny, potwierdzający zapłatę podatku, zgodnie z przygotowanym przez Ministra Infrastruktury rozporządzeniem w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, będzie dokumentem wymaganym do zarejestrowania pojazdu (samochodu osobowego). Pomimo sporych różnic w cenach samochodów pomiędzy rynkiem polskim i obecnymi rynkami krajów Unii, może się okazać, iż chętnych do zakupu samochodu w Polsce nie będzie wielu, bowiem wszystko wskazuje na to, że klienci zagraniczni kupując samochód w Polsce w przeciwieństwie do podatku VAT, nie będą mogli liczyć ze strony Ministerstwa Finansów na zwrot podatku akcyzowego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bart Opublikowano 23 Kwietnia 2004 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2004 Ciekawe czy naprawde tak bedzie. :roll: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Daro WRX Opublikowano 23 Kwietnia 2004 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2004 na koncu to juz mi sie napisy zlewaly Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Than_Junior Opublikowano 23 Kwietnia 2004 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2004 Jak juz jestesmy przy ustawach : Trybunal konstytucyjny zadecydowal: NIE BEDZIE BIOPALIW!!!! :mrgreen::mrgreen: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bart Opublikowano 23 Kwietnia 2004 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2004 Jak juz jestesmy przy ustawach : Trybunal konstytucyjny zadecydowal: NIE BEDZIE BIOPALIW!!!! :mrgreen::mrgreen: Czyli co mój Gacoperz na Rzepaku nie będzie jeździł :? a to pech, no dobra żartuje, całe szczęście że nie przeszła ta ustawa, nic nie mam przeciwko bio ale powinien być wybór. A Szanowny WB pewnie nie pocieszony bo nie będzie mógł z benzyny spirytusu odzyskiwać, ale nic się nie martw zaczne coś pędzić to się podziele Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Slawski Opublikowano 23 Kwietnia 2004 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2004 A ja w dalszym ciągu czegoś nierozumiem. Na wstępie mowa jest o przepisie, mówiącym, że nie wolno stosować ceł ani opłat wywołujących ten sam skutek, tzn. obciążenia towaru z za granicy, a zaraz po tym o obowiązku płacenia VATu za sprowadzony samochód albo o akcyzie itp. Sprawa nówki jest w miarę jasna. Kupuję po cenie netto, płacę akcyzę + VAT w swoim kraju. Inaczej jest z używanym. Jak kupuję w PL, to albo płacę fakturę komisowi i nic więcej (bo komis płaci VAT od prowizji), albo płacę podatek od czynności cywilnoprawnej. Plus oczywiście opłaty rejestracyjne. A wedle tego tekstu po sprowadzeniu auta z innego państwa UE, muszę zapłacić jeszcze akcyzę, czyli de facto cały czas bulę za to że kupiłem samochód nie u nas :!: Chyba, że teraz będzie się płacić akcyzę za każdym kupnem samochodu i za malcarza 10 letniego wyjdzie tyle samo co za nówkę Subarynę. Rozumiem, że to pozytywnie wpłynie na naszą prężnie rozwijąjącą się gospodarkę i znacząco podniesie już i tak wysoką stopę życiową . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się