Skocz do zawartości

Forester XT 2.0 AT dziwny dźwięk - wyje - jakby automat lub pompa lub jakaś guma?


XT2AT

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,
Mam dziwny problem. Wczoraj zaczęły wydobywać się z mojego Forka dziwne dźwięki.
Jakby wycie - zacierająca się guma o gumę w trakcie zmiany biegu przez automat... lub przy obciążeniu/hamowaniu chyba.
"Jakieś tam" rozeznanie mam w autach, ale nie z automatami i w dodatku 4x4. Nigdy się z czymś takim nie spotkałem.

 

Dodam, że nie katowałem auta i obchodzę się z nim jak z jajkiem - nowy nabytek.

Auto: Forester XT II 2.0 w automacie 4eat 2004.
Auto zimne lub lekko ciepłe.
Poziom oleju w skrzyni biegów wysoki ale sprawdzany po rozgrzaniu (wajcha po 3sekundy na P-D-N-3-2-1) co prawda na wyłączonym silniku (mój pierwszy automat). Sprawdzę dziś na włączonym.

Płyn w pompie wspomagania czysty - nie pieni się przy włączonym silniku.
W położeniu lewarka Neutral wrażenie jakby uciszało się. Na Parking i pozostałych biegach słychać to buczenie.

 

Spotkał się ktoś z Was z czymś takim?

Dodam, że te dźwięki nie wydaje żaden kot - sprawdzałem pod maską ;)

 

Edytowane przez XT2AT
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

NOWE WNIOSKI - jednak buczy też na ciepłym ale przy prędkościach w których zmieniają się biegi

Położenie biegu ma znaczenie gdy się stoi
Zmiana między P a R słychać to mocno

zmiana na N delikatnie cichnie

zmiana przy stojącym aucie na D cichnie
w trakcie jazdy podczas zmiany biegu słychać jakby jakaś pompa zapinała ten bieg

Sprawdziłem ponownie olej ATF podczas działającego silnika stan HOT OK
Niepokoi mnie pianka
jak na zdjęciu w linku:
http://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/ca633451ea13841f
Nie wiem czy to normalne ale możliwe skoro silnik pracuje?

Po "dokładniejszym" nasłuchu mam wrażenie że to wydobywa się gdzieś z przedniej części skrzyni / dyfra / lub konwertera...ale to może mi się zdawać nie mam na razie jak dokładnie obsłuchać.

 

Edytowane przez XT2AT
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej. Mam podobny problem z kotem pod maską ;)

 

Tak na serio to u mnie (Legacy 2.0R AT 4eat) też tak miauczy jakoś dziwnie, trochę jakby wiatr wiał ;), ale w momencie jak zatrzymam auto i trzymam na hamulcu. Np: dojeżadzam do świateł naciskam hamulec i trzymam aż zrobi się zielone, wtedy jest ten dzwięk. Jak tylko puszcze hamulec i ponownie nacisne to już nie słychać tego... Podczas jazdy też tego nie słychać. Nie ma też tego na trybie Sport... Jeżdżę z tym od jakiegoś roku, ok 15tyś km i nic się nie zmienia.U siebie obstawiam jakieś łożysko w skrzyni??? Ja przy najbliższej wymianie filtrow, oleju, itd, wymienie olej w skrzyni mimo że obecny ma ok 1,5 roku i ok 25 tys km. Zobaczymy.

 

pozdro!

Edytowane przez krvrad
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś kto Ci będzie to robić powinien się na tym dobrze znać. Generalnie są zwolennicy i przeciwnicy tej metody... Też mialem dylemat jak ten olej wymienic i w koncu wybralem opcje wymiany grawitacyjnej. Plus taki ze nic sie ze skrzynia nie stanie. Minus taki ze dramatycznej poprawy w pracy nie bedzie. Oto moja wiedza wyniesiona z tego forum

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytałem ten wątek w którym serwis uwalił skrzynię wymieniając ATF dynamicznie. Ale myślę, że te pompy wymieniające olej dynamicznie mogą dawać zbyt wysokie ciśnienie.
Jest jeszcze wymiana dynamiczna bez użycia pompy. Wymiana na włączonym na moment silniku...Jest to bardziej pracochłonne jak zauważyłem, ale wydaje mi się bardziej sensowne - nie tworzy się ciśnienie większe niż zazwyczaj jest w skrzyni. Dodatkowo wymaga zdjęcia miski co umożliwia wypłukanie najcięższego mułu, wytarcie magnesu(który tam powinien być) z opiłków i wymianę filtra wewnętrznego. Skoro jest filtr to się zabrudza i należy go co jakiś czas wymienić(każdy filtr tak "działa").
Z jakiegoś artykułu jaki przeczytałem wynika(tak w skrócie) że producenci aut często nie piszą o wymianie jakiejś części wewnętrznej ze względu na to, że oni cały zespół traktują jako część wymienną - np skrzynię produkowaną przez innego producenta.
Poczytam jeszcze i wtedy podejmę decyzję w jaki sposób to zrobić.
Obawiam się tylko, że zrobię to i zaraz się okaże że jednak muszę wszystko spuszczać bo muszę wymienić coś ze środka:/ (???)
I czy taki olej można na nowo zalać???

Edytowane przez XT2AT
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja ze swoim "wichrem" postanowiłem pojechać do MTS w Dzierżoniowie (przy okazji rozrządu za jakieś 5 tyś km).

Ponoć b. dobry serwis, mam nadzieje, że będą w stanie coś mi powiedzieć/doradzić.

Jak widzisz tu na forum ciężko o jakieś konkretne rady w przypadkach rzadkich, a myślę, że akurat takie trapią nasze auta ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś jest w stanie określić nr oem lub zamiennik 

FILTR WEWNĘTRZNY w skrzyni 4AT ?

 

Poszukuję go ale bez sukcesu, z zewnętrznym nie ma najmniejszego problemu.

Z wewnętrznym mam zerowe efekty a bym go chętnie wymienił razem z demontażem i umyciem miski ATF.

 

Żeby nie okazało się że tylko dostępny w usa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do: 4444 Wieczorem podeślę Ci linka gdzie widziałem taki filtr ale nie wiem czy dokładnie do tej skrzyni chociaż myślę że to ten sam.

do: krvrad Czytałem o Dzierżoniowie. Też się nad nimi zastanawiam. ... 
Odnośnie "rad" to może jednak ktoś pomoże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do: 4444 Wieczorem podeślę Ci linka gdzie widziałem taki filtr ale nie wiem czy dokładnie do tej skrzyni chociaż myślę że to ten sam.

 

do: krvrad Czytałem o Dzierżoniowie. Też się nad nimi zastanawiam. ... 

Odnośnie "rad" to może jednak ktoś pomoże...

Jeśli skrzynia jest taka jak w EU to filtr wewnętrzny jest zintegrowany z płytą zaworów, jeśli dobrze pamiętam jakieś 5kzł. U mnie na filtrze wewnętrznym była masa opiłków filtr wyczyszczony dostęp po zdjęciu miski. Zadzwoń do Carfit NS po WIN ci sprawdzą czy występuje jako element wymienny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem taki filtr przypadkiem w jakimś polskim sklepie internetowym z częściami do subaru z notatką:
"... Filtr pasuje do skrzyń 4EAT. Nr OE 31728AA130, 31728AA091 ...."
kosztował koło stówki. Może się okazać że w ASO jest podobnie ... warto sprawdzić.
Był tam też komentarz od kupującego do tej części, że pasuje do forka SH 2008 ... tak wynika z moich notatek
myślę, że taki filtr nie powinien się różnić od tego z SG ale mogę się mylić.
Myślę, że ten filtr nie jest na stałe zintegrowany z płytą zaworów - to bez sensu - Widziałem na filmie o zbliżonej nazwie do: "Eric the car guy 4eat" jak chłopak odkręcał ten filtr. Tylko trzeba było najpierw zdjąć rurkę która blokowała jego wyjęcie.

Edytowane przez XT2AT
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego nie jeżdżę tym autem żeby nie pogorszyć sprawy...całe szczęście jeszcze nie sprzedałem poprzednika.

 

Myślę, że to nie elektrozawory bo one pracują szybko a dręczący moje auto dźwięk daje sygnał o powolnej pracy tego elementu - w razie czego zastanawiam się nad ich przemyciem po zdjęciu miski i filtra. Z tego co przeglądałem manuale to jest do tego dobry dostęp - od dołu - kilkanaście śrub.

 

Myślę też nad przepłukaniem skrzyni płynem czyszczącym do automatów Liqui Moly lub Ravenol używanych podczas wymiany dynamicznej.
Pomysł:

- wymiana statyczna z dolaniem płynu + 10min pracy na tej mieszance.
- wymiana statyczna ze zdjęciem miski i wymianą filtrów, czyszczeniem elektrozaworów
- spuszczenie dynamiczne z pozostałych części skrzyni z włączeniem na moment silnika 20s. wg procedury wymiany dynamicznej bez użycia pompy(ciśnienie jest takie jak przy normalnej pracy skrzyni)
- uzupełnienie płynu
- skrzynia hula jak nowa;)

 

Jeśli ktoś z Was miał jakieś doświadczenia w temacie automatu od środka to proszę o korekty - opinie - wnioski - pomysły - uwagi...

Edytowane przez XT2AT
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zasugerowałem się linkiem o którym wspominacie

 

https://www.youtube.com/watch?v=q6wDrEcrhng

 

i to jest dokładnie to czego poszukiwałem; z własnego już doświadczenia taki filtr wewnętrzny wymieniałem co 100`000 km nie zależnie czy olej "czysty" czy może "nieczysty"

jedynie kiedyś gdy kupiony był oem do innej marki "zapchał" się momentalnie bo był na I montaż, wówczas szperając po zamiennikach znaleziony był firmy febi o mniejszym "upakowaniu" i zadziałał perfecto. W skrzynkach jednak na stałe krąży miał w oleju który jest naturalnym efektem pracy.

Co ciekawe przeglądając filmiki natknąłem się na info że w usa zmieniają olej atf nawet co 15`000 mil czyli prawie jak olej w silniku - może to jest droga do długowieczności skrzyni AT? Oni mają przebiegi bez remontu nawet po 300-500 tys. km.

Reasumując rozrząd od carfita już dotarł więc czas na kolejną check listę do zamówienia...

lub

w midparts 

http://midparts.com.pl/pl/p/4EAT-SUBARU-FILTR-OLEJU-OEM-31728-AA050/2841

ale w subaraku

http://www.subarak.pl/filtry/744-filtr-wewntrzny-automatycznej-skrzyni-biegow.html

 

i na pierwszy rzut oka to dwa różne filtry,  a jak mam być szczery to pierwszy bardziej przypominał ten z filmu ale tam forester był w starszej wersji prze liftem

 

więc idąc tym tropem i w subaraku wyłuskałem

http://www.subarak.pl/filtry/78-filtr-wewntrzny-automatycznej-skrzyni-biegow.html

 

więc skrzynka AT 4EAT od 2008 jest zdecydowanie inna od swojej poprzedniczki !!!

 

p.s.

może czas założyć nowy temat = okresowa obsługa skrzyni AT

Edytowane przez 4444
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...