Skocz do zawartości

Pytania ad. Legacy OBK r. 96-98


gorg

Rekomendowane odpowiedzi

Przejrzałem już forum od góry do dołu, używałem search itp.......... nadal wiem bardzo mało.

Chcę kupić Legacy najchętniej OBK, r. 96-98. Mam pytania odnośnie tego modelu. Czy to dobry samochód? :mrgreen: .

Poważnie - chcę wiedzieć co boli te auta, czy silnik 2,5 daje radę, różnica pomiędzy automat i manual (zalety i wady), co ile km robi się przeglądy (pasek itp), może jakieś "przemyślenia" użytkowników tego auta. No i największa moja zagadka - jak wygląda układ przniesienia napędu w tym modelu - stały napęd czy też tylny w jakimś systemie ????? Pogubiłem się czytając forum.

Jeśli moja prośba jest tu poruszana po raz setny na forum - to wybaczcie - ale kompedium wiedzy nie znalazłem. Może wątek przyda się innym przyszłym użytkownikom.

Dziękuję za uwagę i czekam na wyczerpujące wypracowania... :mrgreen:

Pozdrawiam

GORG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, mam takiego grata (MY97). Wrazenia:

 

+ silnik - daje rade, ladnie sie zbiera jak na taki kurnik, ladnie brzmi, rowno chodzi, ale pali jak diabli - miasto 14, trasa 10. Ponoc bywaja problemy z glowicami, u mnie jest ok.

+ skrzynia AT - super, plynnie zmienia, do miasta rewelacja, na pewno ma negatywny wplyw na osiagi, ale w terenie - bajka

+ naped - ponoc standardowo jest 70 przod/30 tyl, zmieniane dynamicznie w czasie jazdy, procz D i R - wtedy jest 50/50. Generalnie rewelacja, w terenie fenomenalnie sie sprawdza, nie moge doczekac sie zimy.

+ zawieszenie - rewelacja, jednym slowem. Przeswit 20 cm to dar od bogow, nic nie stuka. Bajka

+ jakosc wykonania - nic nie trzeszczy, wszystko znakomicie dopasowane.

+ dostepnosc czesci - nie ma problemu, troche zamiennikow o przyzwoitej jakosci, ceny zupelnie znosne

+ rozmiar - duzo miejsca w srodku

+ wnetrze - bardzo funkcjonalne i wygodne, dwa szyberdachy to rewelacja

- design - brzydkie jak nieszczescie, projekt wnetrza rodem z poczatku lat osiemdziesiatych.

- jedyna upierdliwosc - stukajaca (tylko na wertepach, przy jezdzie na skreconych kolach) listwa kierownicza

 

Generalnie super samochod.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje.

Czy podczas zakupu musze sprawdzic jakies specyficzne miejsca, ktore moga swiadczyc o zuzyciu/zepsuciu jakis elementow? Glowice - padaja uszczelki czy cos innego... ?

 

Ponoc nalezy wykonac pare ciasnych osemek i sluchac napedow.

Poogladac zloma od spodu na okolicznosc wyciekow z silnika, mostow, skrzyni oraz czy manszety na przegubach sa cale.

Przejechac sie i stwierdzic, czy temperatura silnika zachowuje sie stabilnie - przegrzewanie swiadczy o problemie z glowicami, co tam dokladnie umiera - nie pamietam, ale chyba uszczelki.

Sprawdzic, czy wszystkie opony sa jednakowe rozmiarowo.

Czy przekladnia kierownicza stuka.

Czy zmieniano rozrzad przy 100 kkm.

 

Pozatem to, co sie zwykle sprawdza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

devlin, wydawało mi się, że przewaga napędu jest bardziej na tył niż przód w automatach.

 

Moja wiedza w tym zakresie jest cokolwiek niepelna, zeby nie nazwac jej iluzoryczna - czy mozesz napisac jak to jest naprawde? Bo o ile w manualach jest 50/50 zawsze, to jak to wyglada w AT, w szczegolnosci w tym modelu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W OBK (europejskich) z tych lat w ogole nie bylo skrzyn manualnych, czyli tez nie bylo reduktorow. Byla jedna opcja - 2.5 plus AT.

 

To jak to jest z tym rozdzialem mocy?

No i nadal nie wiem, jak dziala program zimowy z skrzyni AT, watek zalozony przezemnie na ta okolicznosc milczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli w takim zestawie - napęd jest taki jak w "cywilnej" Legacy 2.0-2.2, połączony z jednostką 2,5... - bo jeśli to jakiś wynalazek, do którego trudno dostać części to... słabo... :wink:

 

Diabli wiedza - Subaru tak mieszalo w konfiguracjach na rozne rynki, ze tak naprawde to wszystko jest mozliwe. Nie sadze, zeby to byla jakas rzezba - obwachaj grata i jak jest dobry, to bierz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedno, co jest pewne w wyniku tej dyskusji, to to, ze jestem zdumiony tym, jak nieslychanie skomplikowany i wyrafinowany system posiadam w starym, jakby na to nie patrzyc, samochodzie.

 

Ciekawy jest uwaga techmastera, ze lock 50/50 jest de facto trybem awaryjnym skrzyni oraz ten fragment:

 

Active All-Wheel Drive

 

Active all-wheel drive is a term coined by Subaru to differentiate the all-wheel drive system in the automatic transmission from other "reactive" all-wheel drive systems on the market today. What makes this all-wheel drive system so special is its ability to anticipate traction needs and take action before a wheel slips.

 

The mechanism that transfers torque fore and aft is contained within the transmissionâs tailshaft. To the casual observer it looks just like a typical hydraulic clutch found in any automatic. The key difference in this clutch pack is its operation. Its designed to slip dependent on how much all-wheel drive is needed. Normally, when an automaticâs clutch slips, itâs malfunctioning and will burn up. But the multi-plate transfer (MPT) clutch uses a special friction material (changed for 1999 toreduce low speed judder) that easily withstands the friction loads generated during torque transfer.

 

The MPTâs operation is controlled by the transmissionâs ECU (Transmission Control Unit or TCU) and constantly changes dependent on how the vehicle is being driven. To get more AWD less slip occurs within the clutch pack. Less AWD calls for more slip and the TCU reduces the hydraulic pressure to the clutch.

 

Under normal, dry pavement operation torque split is about 90% front and 10% rear. This distribution helps to compensate for the carâs weight distribution and resultant smaller effective rolling diameter of the front tires. As weight transfers to the rear of the vehicle like when under acceleration, the TCU shifts the torque split more toward the rear wheels.

 

Under hard braking torque is directed forward which helps with shorter stopping distances. Torque distribution is changed based upon how the vehicle is being driven. Throttle position, gearshift lever position, current gear and other factors combine to influence the TCU and it, in turn, selects a software map that determines how aggressively torque split will be adjusted.

 

Two speed sensors are used by the TCU to detect wheel slippage. One sensor monitors the front axle set, the other the rear. Pre-programmed variables help the TCU differentiate between slipping wheels and normal wheel speed differentials as when cornering. A speed differential (front-to-rear) of up to 20% signals the TCU that the vehicle is cornering and torque is distributed to the front wheels to help increase traction during the turn. Anything above 20%, however, indicates to the TCU that wheel slippage is occurring and torque is then distributed to the rear wheels.

 

Another feature that sets this all-wheel drive system further apart from most is its interaction with the anti-lock brake system. When ABS is engaged, the transmission selects third gear reducing the unpredictability of engine braking and, thus, reducing the possibility of wheel lock-up. But all four wheels are still connected to the engine through the AWD system and are brought back up to overall wheel speed quicker and can, therefore, be controlled again sooner. In a two-wheel drive system if the locking wheel isnât a drive wheel, it can only be brought back up to overall wheel speed by whatever traction exists between it and the road. The quicker a wheel can be controlled, the better the stopping performance.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...