volvo144 0 Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 Witam! dziś podczas jazdy nagle zapaliła mi się kontrolka serwisowa i jednocześnie zaczęła mrugać kontrolka tempomatu. Z czym może być to związane? Poprzedni właściciel był w serwisie w celu skasowania błędu związanego z sonda lambda. Czy w moim przypadku o to chodzi? W instrukcji piszą o uszkodzeniu układu kontroli emisji spalin czy to jest to samo co ... sonda lambda?) ale nic o migające kontrolce tempomatu. Proszę o pomoc..... Link to post Share on other sites
Grzegorz Magdziarz 471 Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 Może być błąd P0420 (niska efektywność układu katalitycznego) związany z niską jakością paliwa, zużytym katalizatorem, samochodem z rynku US, etc., również sonda może szwankowć. W wypadku takich błędów system odłącza również tempomat, co jest sygnalizowane użytkownikowi pulsowaniem/miganie kontrolki - tempomat niedostępny. Trzeba mieć świadomość, że nie wiemy jaki/jakie błędy zostały zapisane w pamięci ECU. Należy jej odczytać w serwisie i podjąć stosowne kroki. Sonda lambda - czujnik zawartości tlenu w spalinach - jest jednym z elementów układu kontroli emisji spalin. 2 Link to post Share on other sites
volvo144 0 Posted November 20, 2012 Author Share Posted November 20, 2012 Witam! Czy ktoś w Was orientuje się ile taka sonda lambda może kosztować? Link to post Share on other sites
Aga 9147 Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 @@volvo144, ja mam wymontowane ze swojego OBKa, jeśli byłbyś zainteresowany używaną to daj znać Były sprawne jak je wymontowywano oczywiście Link to post Share on other sites
volvo144 0 Posted November 20, 2012 Author Share Posted November 20, 2012 @@volvo144, ja mam wymontowane ze swojego OBKa, jeśli byłbyś zainteresowany używaną to daj znać Były sprawne jak je wymontowywano oczywiście Hej! Dlaczego wymontowałaś? Czy ten model ma 2 sądy (tyle ile wydechów) czy też jedną? A co do uzywki to z jakim "przebiegiem"? Link to post Share on other sites
Aga 9147 Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 Sondy są dwie, przed i za katem. Wymieniałam katalizator w ASO i nie chcieli mi ich na początku wykręcić, ale jak poprosiłam to je później wymontowali i mam je na wszelki wypadek. Z nowym katem zamontowali mi nowe sondy, przy przebiegu około 150 tys. Link to post Share on other sites
volvo144 0 Posted November 20, 2012 Author Share Posted November 20, 2012 Sondy są dwie, przed i za katem. Wymieniałam katalizator w ASO i nie chcieli mi ich na początku wykręcić, ale jak poprosiłam to je później wymontowali i mam je na wszelki wypadek. Z nowym katem zamontowali mi nowe sondy, przy przebiegu około 150 tys. Dzięki za info :-) Zobaczę co komputer powie na mój temat. Ile dałaś i kiedy za nowy katalizator z sądami? Link to post Share on other sites
Aga 9147 Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 PW Link to post Share on other sites
sherif 38 Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 Witam! dziś podczas jazdy nagle zapaliła mi się kontrolka serwisowa i jednocześnie zaczęła mrugać kontrolka tempomatu. Z czym może być to związane? Poprzedni właściciel był w serwisie w celu skasowania błędu związanego z sonda lambda. Czy w moim przypadku o to chodzi? W instrukcji piszą o uszkodzeniu układu kontroli emisji spalin czy to jest to samo co ... sonda lambda?) ale nic o migające kontrolce tempomatu. Proszę o pomoc..... JAki blad ? Link to post Share on other sites
volvo144 0 Posted November 21, 2012 Author Share Posted November 21, 2012 JAki blad ? Dziś będę wiedział i dam znać... Link to post Share on other sites
tcic 6 Posted November 21, 2012 Share Posted November 21, 2012 Witam, Miałem - jak wileku innych użytkowników OBK/Legacy - ten sam problem. Zakładając, że pojawi się błąd P0420 - polecam proste rozwiąznie, które opisałem tutaj: http://www.forum.subaru.pl/index.php?/topic/45784-legacy-iv-m05-20-palacy-sie-check/ Najważenijsze, że działa, błędów nie ma. A pojawiały się co 100 km.... Link to post Share on other sites
volvo144 0 Posted November 21, 2012 Author Share Posted November 21, 2012 Witam, Miałem - jak wileku innych użytkowników OBK/Legacy - ten sam problem. Zakładając, że pojawi się błąd P0420 - polecam proste rozwiąznie, które opisałem tutaj: http://www.forum.sub...lacy-sie-check/ Najważenijsze, że działa, błędów nie ma. A pojawiały się co 100 km.... Witam! Rozumiem, ze to jest rozwiązanie: http://www.forum.subaru.pl/index.php?/topic/45784-legacy-iv-m05-20-palacy-sie-check/page__st__75#entry1566947 Czyli tuleja dystansowa katowa. Nie znam sie na tym, podeślij mi linka z allegro to takiej. Link to post Share on other sites
tcic 6 Posted November 21, 2012 Share Posted November 21, 2012 (edited) Tak. U mnie działa od paru tysięcu km. Ofert jest pełno. Proponuję najpierw wkręcić prostą tuleję pod drugą sondę lambda (10 min samnodzielnej roboty), skasować błąd i pojeżdzić. Jeśli pomoże - temat zamknięty. Przykłady tulei (nazywanych szumnie emulatorami, chociaż nie emulują żadnego sygnału): http://moto.allegro....2782312823.html http://moto.allegro....2801774308.html i setki innych. Jak nie pomoże i bład P0420 powróci (z pewnością rzadziej), wkręcamy do tej tulei dodatkową tuleję kątową: przykłady: http://moto.allegro....2799576682.html http://moto.allegro....2799602825.html i wiele, wiele innych. UWAGA: Ważne, aby tuleja/emulator kątowa miała nakrętkę kontrującą. To pozwoli na prawidłowe ułożenie wkręconej sondy lambda. Obstawiam, że pomoże tylko wkręcenie pierwszej tulei (szczególnie jeśli wybierzesz wersję z małym otworem). Ale zachęcam do potestowania. Jak widać pieniądze żadne i warto dokonać tych dwóch zakupów (a być może jednego za 20 PLN), żeby problem rozwiązać. Oczywiście jeśli przyczyną występowania błędu P0420 jest zapchany katalizator lub uszkodzona II sonda lambda - żadne z tych eksperymentów nie pomogą. Ale w większości przypadków mamy do czynienia ze stopniowym pogarszaniem się sprawności katalizatora, co skutkuje wyłapywaniem błędów przez komputer (analiza wykonana przez II sondę lambda). Stopniowo błedy będą coraz częstsze. Ja miałem taką sytuację w OBK przy przebiegu 180 Tkm a wkręcenie tulei całkowicie wyeliminowało problem. P.S. Oczywiście w silnikach H6 cała zabawa musi być wykonana podwójnie (jeśli obie sondy pokazują błędy). I jeszcze jedno. Tuleje wykonane są w wersjach: przelotowa lub z małym otworem na końcu. Najpierw kupiłbym tuleję prostą z małym otworem (np. 3-4 mm) Tuleja przelotowa może być mniej skuteczna, ale za mały otwór też nie jest wskazany. Jeśli eksperyment z pierwszą tuleją nie okaże się wystarczająco skuteczny i zakupisz drugą tuleję, to pamiętaj, że jedna z tych tulei musi być przelotowa a druga z małym otworem. Jeśli obie tuleje będą miały przewężenia (ograniczony dostęp spalin) też nie spełnią swojego zadania. Oczywiście mały otwór zawsze można rozwiercić i zrobić tuleję przelotową. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest najpierw zakup prostej tulei z mosiądzu, gdyż w razie czego łatwo rozwiercić otwór. Edited November 21, 2012 by tcic 1 Link to post Share on other sites
volvo144 0 Posted November 21, 2012 Author Share Posted November 21, 2012 JAki blad ? Dziś będę wiedział i dam znać... Potwierdzam - błąd 420 Link to post Share on other sites
Dawid1 4 Posted November 21, 2012 Share Posted November 21, 2012 Hejka :cool: Bardzo pomocna porada na przyszłość tcic , dzięki i pozdrawiam Link to post Share on other sites
sherif 38 Posted November 21, 2012 Share Posted November 21, 2012 JAki blad ? Dziś będę wiedział i dam znać... Potwierdzam - błąd 420 Masz gaz ? Link to post Share on other sites
volvo144 0 Posted November 21, 2012 Author Share Posted November 21, 2012 Masz gaz ? Na razie nie ale się przymierzam. Póki co ogarniam na benzynie. Link to post Share on other sites
sherif 38 Posted November 21, 2012 Share Posted November 21, 2012 Masz gaz ? Na razie nie ale się przymierzam. Póki co ogarniam na benzynie. To pozostaje Ci troche pojezdzic i obserwowac, moze po pewnym czasie przestanie wywalac. Jak nie to pozostaje kombinowanie ze zmiena sondy, katalizatora lub dokladaniem tulei. Link to post Share on other sites
tcic 6 Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 (edited) Skoro przebieg w okolicach 150Tkm obstawiam, że błąd będzie pojawiał się najpierw sporadycznie a potem coraz częściej. NIeco rzadziej na PB98.... I za każdym razem przy jeździe z stałą prędkością lub delikanym operowaniu gazem (np zjad z górki). Taki już urok soft-u naszych szuwarków Ale pocieszające jest jedno. Jeśli przymierzasz się do gazu, to zapewne będziesz i tak zakładał prawdziwy emulator II sondy lambda (nie jestem specem od gazu, bo go nie lubię ). Taki emulator, to nic innego jak układ elektroniczny, który generuje prawidłowy sygnał z II sondy do ECU. Czyli też oszukiwanie komputera, ale zamiast tulei (oszukiwanie składu spalin i oszukiwanie II sondy) jest układ elektroniczny, który sztucznie generuje "prawidłowy" sygnał z II sondy do ECU. Tylko nie wiem, czy w najnowszych generacjach instalacji gazowych stosuje się emulatory pracy II sondy lambda.... W starszych na 100% - TAK. Polecam rozmowę z dobrym gazownikiem.... W każdym razie zapalanie się kontrolki CHECK ENGINE i sposoby radzenia sobie z tym tematem są gazownikom bardzo dobrze znane. Edited November 22, 2012 by tcic Link to post Share on other sites
volvo144 0 Posted November 22, 2012 Author Share Posted November 22, 2012 W każdym razie zapalanie się kontrolki CHECK ENGINE i sposoby radzenia sobie z tym tematem są gazownikom bardzo dobrze znane. I to mnie cieszy ;-) Tuleję prostą już zakupiłem. Jak się pojawi wkręcę jako przedłużenie II sondy lambda. Czy miałeś jakiś własny sposób kasowania błędu czy też jeździłeś do serwisu? Pozdrawiam, Link to post Share on other sites
tcic 6 Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 (edited) Kupiłem na Allegro własny zestaw do kasowania błędów za ok. 100,00 PLN (z oprogramowaniem na laptopa i wejściem na USB) do współpracy ze złączem OBD II. Jest tego pełno na allegro. Są wersje do współpracy z laptopem (ok 100 PLN) i wersje samodzielne z funkcjami wyświetlania i kasowania błędów (ok 300 zł). Jest też parę wątków na tym forum o tego typu maszynkach. Ja mam coś w tym stylu: http://allegro.pl/na...2738928779.html Zresztą każdy normalny warsztat posiada interface do kasowania błedów silnika. P0420 to jeden z najpopularniejszych błędów praktycznie wszystkich marek. Ale biorą minimum 50 zł za skasowanie. Mi zwrócił się zakup po 2 skasowaniach.... A w czasie tesów wykonałem min 10-15 kasowań w swoim Outbacku 2,5 AUT.... zanim odkryłem temat tulei i ich odpowiedniej konfiguracji. Poza tym ten interface ma wiele ciekawych funkcji np odczyty parametrów silnika podczas pracy. Edited November 22, 2012 by tcic Link to post Share on other sites
volvo144 0 Posted November 23, 2012 Author Share Posted November 23, 2012 Ja mam coś w tym stylu: http://allegro.pl/na...2738928779.html Zainteresuje się czymś takim... I jeszcze jedno pytanie. Gdzie w Outbacku znajduje się złącze OBD II :-)?? Link to post Share on other sites
Aga 9147 Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 Pod kierownicą, z lewej strony ;-) Link to post Share on other sites
volvo144 0 Posted November 23, 2012 Author Share Posted November 23, 2012 Pod kierownicą, z lewej strony ;-) Hej! Patrzę i ... nie widzę. Mam tylko skrytkę z bezpiecznikami i tuż przy drzwiach otwieracz maski. Jest tam jeszcze jakaś zaślepka, której nie widzę...?? Pozdrawiam, Link to post Share on other sites
Aga 9147 Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 Niżej, to jest prawie przy pedałach. Zaślepki nie ma Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now