Skocz do zawartości

Lekcja inzynierii, czesc druga: Ford Focus WRC


Than_Junior

Rekomendowane odpowiedzi

diapo_301.jpg

 

To powyzej to nie zaden hokus-pokus, to zwyczajny Ford Focus :!:

 

Jak Panstwo pewnie zauwazyliscie, na jego partii przedniej widnieje bardzo ciekawy stylistycznie obiekt, powszechnie zwany spojlerem przednim zwyczajnym. Jednak wbrew pozorom nie jest on taki zwyczajny.

 

Otoz inzynierowie teamu Forda zastosowali po raz pierwszy w historii rajdow samochodowych dyfuzor elektromagnetyczny. Jak wiadomo, dyfuzor sluzy dociskaniu samochodu do powierzchni i za zwyczaj znajduje sie stylu samochodu. Tutaj mamy jednak do czynienia z przelomowa konstrukcja w przemysle samochodowym.

 

Dyfuzor elektromagnetczny Forda to nie byle jakis plastik - ta czesc zawiera prawdopodobnie najwiecej najbardziej skomplikowanych mechanizmow i systemow w calym samochodzie. Ale dlaczego elektromagnetyczny? BArdzo proste. Ziemia to nie jest po prostu ziemia i asfalt to nie po prostu asfalt. W obu przypadkach wsrod skladnikow znajduja sie roznego rodzaju czasteczki metalowe, ktore sa oczywiscie przyciagane przez (elektro)magnes. Inzynierowie wykorzystali ten fakt i zabudowali Focusowi de facto bardzo mocny elektromagnes, ktory przyciska samochod do powierzchni. Roznica jest ewidentna - prosze spojrzec:

 

Focus zwyczajny:

 

diapo_311.jpg

 

Focus z dyfuzorem elektromagnetycznym:

 

diapob_123.jpg

 

Zadowoleni z pierwszych testow i pomyslnych rezultatow mechanicy i inzynierowie postanowili kontynuowac prace nad projektem. Niestety, jak to juz jest z nowymi rozwiazaniami technicznymi (pamietamy zacinajacy sie w kabinie spojler Imprezy WRC), zawsze powstaja jakies, drobne, lub mniej drobne, problemy. Pole elektromagnetyczne negatywne powstajace po odwrotnej stronie dyfuzora, czyli na gorze, powodowalo odpychanie i otwieranie sie maski. Przy krotszych dystansach nie mialo to miejsca, gdyz elektromagnes dziala tylko wtedy, kiedy wlaczony jest silnik. A wtedy haki zabezpieczajace wytrzymywaly ogromne parcie. Jednak w trakcie przeprowadzania testow dlugodystansowych ow problem nastapil po raz pierwszy:

 

diapo_101.jpg

 

 

Dlugo inzynierowie glowkowali, jak rozwiazac ten klopot. Banalne wzmocnienie hakow moglo by nie dzialac prawidlowo. W koncu wpadli na pomyls zainstalowania pod maska rozpraszacza magnesowego. Jak sama nazwa na to wskazuje, rozprasza on dzialanie pola elektromagnetycznego na boki. To ma mily efekt uboczny: kiedy kierowca popelni drobny blad i zblizy sie niebezpiecznie do bandy, zostanie troszeczke odepchniety od niej przez fale elektromagnetyczne dzialajace teraz rowniez na boki.

 

 

Powracajac jednak to watku glownego - drugi klopot wiazacy sie z nowym urzadzeniem byl taki, ze na luznej nawierzchni elektromagnes nie przyciagal samochodu do ziemi, tylko ziemie do samochodu, co bylo spowodowane ewidentnie mniejsza masa czasteczek od masy calkowitej samochodu rajdowego. Wydawalo sie to nie do rozwiazania, a jednak po dwoch tygodniach prac naukowcom zatrudnionym przez stajnie rajdowa Forda udalo sie zmienic dyfuzor elektromagnetyczny tak, ze nie powoduje on juz wzajemnego przyciagania sie, lecz jedynie przyciaganie samochodu do nawierzchni(dyfuzor elektromagnetyczny jednokierunkowy).Co prawda efekty przy nawierchni szturowej nie sa tak wspaniale jak przy drodze utwardzonej, nie mniej jednak sa, czego dowodem sa coraz lepsze wyniki kierowcow tego teamu.

 

 

Pozdrawiam wszystkich moich studentow,

prof. hab. Tidzej

 

diapo_221.jpg

 

 

[wszystkie zdjecia pochodza z archiwum strony rally-live.com]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CIag dalszy:

 

Przedni dyfuzor ma rowniez inne zadanie. O ile technicy SWRT zastosowali metode brutalna, czyli spychanie zwierzat z drogi za pomoca spojlera, o tyle inzynierowie Forda stosuja metode "odstraszania naturalnego". Glosny tlumik oraz ohydny wrecz wyglad odstraszaja zwierzeta skutecznie. Ale niestety, niektore antylopy itp. w panice nie uciekaja, lecz wrecz przeciwnie - atakuja zagrozenie. Na szczescie kierowcow, nie zdarza sie to zbyt czesto.

 

Markko Märtin:

"Nowy dyfuzor spisuje sie fantastycznie! SAmochod zdecydownaie lepiej sie prowadzi, szkoda tylko, ze reszta nie dziala tak swietnie. Kiedy miedzy rajdami wracam do mojej Estonii, czasem pozwalaja brac mi Focusa ze soba. Wtedy w weekend montuje mu sprzodu srube od mojej motorowki i mam najszybsza kosiarke w sasiedztwie. 3Ha w 5min43sek."

 

 

Koniec lekcji drugiej.

 

prof.hab.Tandzu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś mnie te foqsoSyfy elektro-magneto-matematyczno-monotematyczne nie rajcują ... obudźcie mnie jak będzie wykład o Subarakach :mrgreen:

 

Śmiech'u - Studenciak Subaromani Stosowanej w Instytutucie Subarofilów Zakonserwowanych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakikolwiek temat związany z marka Ford(powinno być przez bardzo małe "f")powoduje u mnie przynajmniej skurcz żołądka (lub też paznokcia).Kto chciałby wiedzić dlaczego?-mam do wglądu korespondencję miłosną między mną a serwisem forda.To mówię ja Jarz... były właściciel focusa.Zmieńcie temat na coś z Subaru!Please!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na potrzeby Śmiech-u w tym miejscu przypominam poprzedni wykład tego samego profesora na temat Imprezy WRC (temat to bodajże rajd Monte Carlo).

 

pzdr.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Dla studentow, ktorzy z powodu chorob, mam nadzieje, a nie wagarowania, nie mogli byc na sesji pierwszej podaje linke do tamtejszego tematu:

 

http://forum.subaru.pl/viewtopic.php?t=115

 

Pozdrawiam,

prof.hab.T.J.

 

Panowie, dziękuje bardzo za cenne uwagi i przepraszam jednocześnie za swoje roztargnienie :oops: moja nieznajomość wykładu nt. Imprezy WRC wynika z przeniesienia z innego wydziału (w różnicach programowych wykład niestety nie został uwzględniony)

... śpieszę do lektury, bo "kampania wrześniowa" tuż tuż

 

dotychczas bezwarunkowy członek studenckiej grupy pościgowej - Śmiech'u

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...