Skocz do zawartości

Compressor Surge


kashmere

Rekomendowane odpowiedzi

jesteś pewien że BOV , mi się zdaje że Bov Ci w tym przypadku nic nie pomoże ...

 

to pompaż, kawitacja, zależy od dolotu ,a przedwszystkim rodzaju wirnika , muszli i turbosprężarki

 

wirnik się kręci z dużą prękością obrotową , a nie ma czym kręcić (brak masy powietrza)...

 

 

są różne rozwiązania inne turbo , modyfikacja muszli ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesteś pewien że BOV , mi się zdaje że Bov Ci w tym przypadku nic nie pomoże ... (...)

wiem, ze to zjawisko "sompressor/turbo surge" jest o wiele bardziej skomplikowane niz sie wydaje na pierwszy rzut oka...

BOV - to sposob na zwalczenie skutkow, ale aby zwalczyc PRZYCZYNY, to chyba sam zawor upustowy nie wystarczy (dlatego i dalem tego " :mrgreen: " ), a konieczne sa modyfikacje dolotu i samej sprezarki

 

PKocial, skoro juz z grubsza wiemy, CO TO JEST (i jak temu zapobiec :mrgreen: ), pogadajmy o tym, dlaczego powstaje to zjawisko...

 

 

 

p.s. uzytkownicy +/- seryjnych aut nie musza sie tego obiawiac, prawda? :grin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BOV nie ma z tym nic wspólnego....... BOV służy ochronie wirnika sprężarki przed fala odbitą ...

więc nie pisz o BOV :)

Napisałem po krótce dlaczego się to dzieje ( brak wystarczającej masy powietrza na dolocie), wpisz w wyszukiwarce zjawisko kawitacji lub pompaż oraz zobacz jakąkolwiek charakterystykę turbosprężaki i zobaczysz ograniczenie sprężarki , tzw granica pompażu

 

 

Po krótce to zjawisko powstające na wirniku, w wyniku oderwania strugi, powstaje przepływ wsteczny , a co idzie za tym podciśnienie, co generuje pulsacje , a w skutkach drgania, hałas.

 

W samochodzie wyraźnie słyszalny jest pompaż :)

 

Koniec mądrzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BOV nie ma z tym nic wspólnego....... BOV służy ochronie wirnika sprężarki przed fala odbitą ...

więc nie pisz o BOV :)

 

blah bla blah

 

Koniec mądrzenia

NIE JA to wymyslilem, ze jedna z nazw zaworu upustowego jest ANTI-SURGE valve :idea:

no ale skoro tak piszesz, wiec pewnie wiesz NAJLEPIEJ :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eddi nie wiem najlepiej,jak piszesz uzasadnij to że...to że ktoś pisze coś w necie nic nie znaczy ...

zobacz jak działa i po co jest blow off valve lub by pass valve , to prostu zawór upustowy który przy ciśnieniu w układzie pozostaje zamkniety , ( wtedy zachodzi zjawisko "surge") zamykasz przepustnicę zawór blowoff się otwiera aby z układu dolotowego wyrzucić nadmiar powietrza...

 

pompaż danej turbiny łatwo sprawić, wrzucasz 4 i 5 bieg i od 2000obr/min dajesz pełne obciążenie...

 

blow off nie ma dużo wspólnego z surgeline turbiny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eddi nie wiem najlepiej,jak piszesz uzasadnij to że...to że ktoś pisze coś w necie nic nie znaczy ...

a jezeli pisza tak rozne zrodla, to chyba jednak cos znaczy :?:

 

sam sobie przeczysz... najpierw piszesz, ze dump/blow off valve nie ma nic wspolnego ze zjawiskiem compressor/turbo surge

 

(...) blow off nie ma dużo wspólnego z surgeline turbiny (...)

 

ale potem piszesz, ze "zachodzi zjawisko surge" i BOV wchodzi do akcji :roll:

 

zobacz jak działa i po co jest blow off valve lub by pass valve , to prostu zawór upustowy który przy ciśnieniu w układzie pozostaje zamkniety, (wtedy zachodzi zjawisko "surge") zamykasz przepustnicę zawór blowoff się otwiera aby z układu dolotowego wyrzucić nadmiar powietrza...

 

nie jestem inzynierem/fizykiem/etc., wiec moze mam bledne wyobrazenie o skomplikowanych zjawiskach w turbo-doladowanym silniku spalinowym, ale w duzym uproszczeniu ja widze to tak...

 

turbo w ukladzie dolotowym napompowalo okreslona ilosc powietrza (pod okreslonym cisnieniem), nagle zdejmujemy noge z gazu, przepustnica sie zamyka, w goracej czesci turbo de facto nie ma juz gazow wydechowych, ktore napedzalyby turbine, ale turbina z inercji nadal sie kreci/pompuje powietrze w kierunku przepustnicy, ktore nie ma sie gdzie podziac, bo przepustnica przeciez jest zamknieta... sprezone powietrze, jak to sprezone powietrze, szuka se ujscia i wraca do zimnej czesci turbo i wlasnie wtedy zachodzi zjawisko, o ktore sie pyta kashmere, tj. compressor/turbo surge* - na turbine/wirnik zaczynaja dzialac WIEKSZE sily (ktore zmuszaja krecic sie ja w inna strone niz normalnie) niz sily, ktore zmuszaja ja do krecenia sie w normalnym kierunku

 

co w tym ukladzie robi DV/BOV?

tak jak piszesz - upuszcza powietrze z ukladu dolotowego, zapobiegajac powyzszemu zjawisku i wlasnie dlatego niektore zrodla okreslaja takie zawory jako anti-surge valve

 

*wlasciwie to chyba zachodzi zjawisko compressor/turbo stall... surge to chyba najbardziej ekstremalna forma tego zjawiska :roll:

 

 

PKocial, tak jak pisalem, NIE ZNAM sie na tyle, abym mogl cos Tobie udowadniac... ale mam wrazenie, ze piszemy o roznych rzeczach... :roll:

 

(...) wirnik się kręci z dużą prękością obrotową , a nie ma czym kręcić (brak masy powietrza) (...)

brak masy powietrza - to chyba nie to samo, co stall/surge, bo wtedy, przy zamknietej przepustnicy, w dolocie jest NADMIAR masy powietrza, ktory zaczyna na sile przyhamowywac turbo

 

PKocial, napisz, jak rozumiesz/okreslasz zjawisko compressor surge (podejrzewam, ze rozchodzi sie nam o roznice w terminologii :smile: )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

eddie_gt4,

nie jestem inzynierem/fizykiem/etc., wiec moze mam bledne wyobrazenie o skomplikowanych zjawiskach w turbo-doladowanym silniku spalinowym, ale w duzym uproszczeniu ja widze to tak...

 

nie obraz sie, ale chyba tutaj wlasnie jest klucz. upraszczajac pewne rzeczy, dochodzimy do etapu 'swiata nauki'. poza tym, co piszesz, zachodza zjawiska dynamiczne na lopatach turbiny.

 

pozdrawiam,

 

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sorry Eddi , poczytaj o zjawiskach zachodzących ( granica pompażu i do czego służy w jaki celu zawór upustowyw układzie dolotowym ) i zobacz opis map sprawności turbosprężarek zajmie Ci to 5 min ,a zrozumiesz o co mi chodziło.

Sądzę że wystarczająco napisałem o zjawisku surge , czyli pompażu , tak i po co jest blow off i że to dwie różne rzeczy. Koniec tematu z mojej strony i wdawania się w dyskusje. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sorry Eddi , poczytaj o zjawiskach zachodzących ( granica pompażu i do czego służy w jaki celu zawór upustowyw układzie dolotowym ) i zobacz opis map sprawności turbosprężarek zajmie Ci to 5 min ,a zrozumiesz o co mi chodziło.

Sądzę że wystarczająco napisałem o zjawisku surge , czyli pompażu , tak i po co jest blow off i że to dwie różne rzeczy. Koniec tematu z mojej strony i wdawania się w dyskusje. :)

widzisz, problem w tym, ze absolutna wiekszosc "popularnych" zrodel zjawisko "compressor surge" okresla zupelnie inaczej niz Ty... :roll:

 

czyli jak i pisalem - rozne poglady wynikaja z roznych podejsc do terminologii :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...