Skocz do zawartości

Aktywny grill, aktywna przesłona chłodnicy - prawidłowa praca


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

Chciałbym uzyskać informacje na temat pozycji startowej przesłony chłodnicy.

Mój aktywny grill w Legacy 2019 2.5 w momencie wyłączonego silnika jest zamknięty, kiedy odpalam zimny silnik żaluzja otwiera się i pozostaje otwarta. 
Czy w tym momencie nie powinna otworzyć się i zamknąć żeby dogrzać szybciej silnik? a następnie po rozgrzaniu uchylać się, a w momencie szybkiej jazdy zamykać się.

 

Jak ktoś z Was ma taką możliwość to proszę o informacje jak zachowuje się Wasza żaluzja.

 

Pytam dlatego, że szukam rozwiązania mojego problemu. Jak silnik jest rozgrzany to podczas przyśpieszania, powolnym ruchem faluje mi wskaźnik temperatury na liczniku. Tzn. spada temperatura o 10st i po 3-5 sekundach wraca do pozycji optymalnej. Mam wrażenie jakby w tym momencie pod wpływem wzrostu ciśnienia elektroniczny termostat otworzył się i puścił więcej gorącej cieczy w obieg, a możliwe jest że w tym momencie podczas tej wymiany otwarta jest żaluzja i następuje nadmierne wychłodzenie dolnej części chłodnicy. Dodatkowo tam jest podłączenie chłodnicy/pompy i bloku silnik. Tam również jest zamontowany czujnik temperatury obsługujący licznik.

 

Na YT znalazłem film na którym widać jak po odpaleniu żaluzja robi test i pozostaje otwarta.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tematu dorzucam nagranie z pracy mojej przesłony. Można zauważyć, że ona nie robi takiego testu jak ta z filmu o Subaru Forester. Jakby ktoś z Was miał czas to proszę sprawdź u siebie jak zachowuje się żaluzja.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dorzucam film pokazujący problem opadającej wskazówki od temperatury. Po krótkim czasie jak opadnie zaraz wraca w obszar optimum. Skok w zależności od prędkości i obrotów silnika opada od 10-20st.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje auto było w ASO Subaru  miesiąc temu. Serwis nic niepokojącego nie znalazł. Od serwisu zrobiłem około 2 tyś km i nic poza tą wskazówką nie zaobserwowałem.

W związaku z tą sytuacją mam kilka podejżeń:

- Czy takie objawy mogą być powodem nieodpowietrzonego układu albo źle działającego TCV?

Podobno silniki z TCV (Valve Thermostat Control) wymagają procedury odpowietrzania przy udziale SSM, Od 2019 roku takie ustrojstwo mają wszystkie 2.5, 2.4 z turbo mają tradycyjny termostat i nie mają aktywnej żaluzji. Wersja 2.5 nie posiada klasycznego termostatu, sterowanie temperaturą odbywa się poprzez ECU i parametry. Bardzo wadliwy komponent i w USA była akcja na wymianę na poprawioną wersję. Poniżej schemat działania układu chłodzenia z TCV. W innych silnika w przy dolnym króćcu jest termostat. 

 

TCV.thumb.jpg.cea753d1682976b84eae0ae58165bb43.jpg

 

 

Edytowane przez balbin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.04.2023 o 19:33, balbin napisał(a):

Czy takie objawy mogą być powodem nieodpowietrzonego układu albo źle działającego TCV?

Takie objawy w przypadku gdy poziom płynu jest na odpowiednim poziomie mogą być związane z działaniem "termostatu". 

Oprócz wspomnianego zaworu TCV, w układzie także znajduje się klasyczny termostat.

 

Podczas napełniania układu płynem producent przewidział specjalna procedurę "zablokowania" zaworu TCV.

 

PS. Istnieje procedura sprawdzenia czy wysterowanie zaworu TCV jest prawidłowe. Zadaje się mu odpowiednie położenie, a następnie sprawdza się jego odpowiedź (odczyt sterownika). Jeśli wartości te się pokrywają to przyjmuje się, że zawór ten jest sprawny.   

 

pozdr

DT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, DZIAŁ TECHNICZNY napisał(a):

Takie objawy w przypadku gdy poziom płynu jest na odpowiednim poziomie mogą być związane z działaniem "termostatu". 

Oprócz wspomnianego zaworu TCV, w układzie także znajduje się klasyczny termostat.

 

Podczas napełniania układu płynem producent przewidział specjalna procedurę "zablokowania" zaworu TCV.

 

PS. Istnieje procedura sprawdzenia czy wysterowanie zaworu TCV jest prawidłowe. Zadaje się mu odpowiednie położenie, a następnie sprawdza się jego odpowiedź (odczyt sterownika). Jeśli wartości te się pokrywają to przyjmuje się, że zawór ten jest sprawny.   

 

pozdr

DT

Dziękuję za zainteresowanie i odpowiedź.

W SSM4 w sekcji silnik znalazłem opcje odpowietrzania układu. Na zimnym silniku słychać jak elektrozawór otwiera się. 

Wracając do klasycznego termostatu to według instrukcji znalazłem tylko na wyjściu do radiatora skrzyni biegów. Przy dolnym króćcu wchodzącego w blok od chłodnicy, przy pompie nie ma termostatu. Inaczej jest w wersji turbo - tam jest termostat, a nie ma elektrozaworu sterowanego pełniącego funkcję termostatu.

 

Wersja bez turbo

https://parts.bestbuysubaru.com/a/Subaru_2020_Legacy-25L-CVT-4WD-Limited/_54102_7628532/WATER-PUMP/B16-035-02.html

 

Wersja z turbo

https://parts.bestbuysubaru.com/a/Subaru_2020_Legacy-24L-CVT-4WD-Limited/_54102_7628531/WATER-PUMP/B16-035-01.html

 

Jedyny termostat w wersji 2.5 to ten od radiatora skrzyni biegów. Pozycja 21210.

https://parts.bestbuysubaru.com/a/Subaru_2020_Legacy-25L-CVT-4WD-Limited/_54102_7628530/WATER-PIPE-1/B16-036-02.html

 

Jeśli ma Pan możliwość weryfikacji czy w wersji 2.5 jest ten termostat na wejściu do bloku to proszę o pomoc.

 

Kilka istotnych faktów.

Temperatura na wskaźniku opada tylko wtedy kiedy układ miesza się z dużym obiegiem. W momencie kiedy silnik jest w trakcie rozgrzewania się taka sytuacja nie występuję. Jeśli silnik jest rozgrzany i auto stoi na biegu jałowym, to podczas dodawania gazu temperatura nie opada. Wskaźnik reaguje na zmianę obrotów dopiero kiedy prędkość przekroczy około 60km/h i wyżej. Zawsze w sytuacji kiedy obroty silnika przekraczają 3000 i więcej. 

 

Na tą chwilę sprawdzam czy nadmiar przepływającego powietrza przez wlot może nadmiernie wychłodzić chłodnice i przewody doprowadzające. W samochodzie zamontowany jest grill, wlot powietrza w zderzaku od wersji turbo. Różni się on od wersji N/A tym że całość jest pozbawiona przesłony. Wersja N/A ma na dwóch górnych  półkach zrobioną fabrycznie przesłonę, blokadę dla powietrza. Myślę, że to odstępstwo może mieć jakiś wpływ bo strumień powietrza dostaje się do komory silnika. Kolejna sprawa to czy podczas dodawania gazu i obciążania silnika aktywny grill nie otwiera się. 

 

Pozdrawiam

M.

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 5.04.2023 o 20:37, balbin napisał(a):

W samochodzie zamontowany jest grill, wlot powietrza w zderzaku od wersji turbo. Różni się on od wersji N/A tym że całość jest pozbawiona przesłony. Wersja N/A ma na dwóch górnych  półkach zrobioną fabrycznie przesłonę, blokadę dla powietrza. Myślę, że to odstępstwo może mieć jakiś wpływ bo strumień powietrza dostaje się do komory silnika. Kolejna sprawa to czy podczas dodawania gazu i obciążania silnika aktywny grill nie otwiera się. 

 

Pozdrawiam

M.

 

 

 

 

Update:

Wymieniłem osłonę chłodnic/grill na oryginał. Temperatura nadal opada podczas przyśpieszania. Wychylenie jest mniejsze ale nadal występuję. W kolejnym kroku przyjrzę się układowi TCV oraz spróbuję zrobić ponownie adaptację aktywnej przesłony w SSM. 

Edytowane przez balbin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Kolejny update:

 

Wymieniłem zawór TCV na inny, podobno sprawny. Po diagnozie w SSM odpowiada na zadane komendy, czyli zmienia stopnie położenia według ustawień w programie. Osiąga prób graniczny (max otwarcie) około 79 stopni. 

 

Aktywny grill działa prawidłowo, kalibracja zakończona sukcesem, przy prędkości powyżej 60km/h przesłona zamyka się i nie wychładza dolnej części chłodnicy. Wykluczam ten podzespół.

 

Dodatkowo sprawdziłem czujnik temperatury montowany w górnej części silnika. Badałem na dwóch poziomach temperatury 20st i 80st. Zgodnie z serwisówką rezystancja jest prawidłowa 2,40Koma oraz 0,3Koma. Napięcie z ECM do obsługi czujnika 4.82V.

 

Podczas prób drogowych w trakcie gwałtownego przyśpieszania temperatura nadal opada. Moje spostrzeżenia i obserwacje z SSM: podczas jazdy i gwałtownego przyśpieszania ECM daje komendę na zawór TCV otówrz 79stopni (max wychylenie) i to następuje. Trwa to zaledwie 2 sekundy. Czy takie działanie może doprowadzić do obniżenia temperatury? Czy takie działanie/komenda ECM jest prawidłowa? 

 

Następny pomysł, chyba już ostatni, pompa cieczy chłodzącej. Czy jej nieprawidłowa praca mogłaby zaburzać działanie zaworu TCV, np. niskie obroty niskie ciśnienie w układzie, następnie zwiększam obroty, wzrasta ciśnienie i miesza się ciecz co powoduje do spadku temperatury. Ma ktoś jakiś pomysł?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...