chriss1971 Posted September 24, 2010 Share Posted September 24, 2010 Witam, przeczytałem wątki w dziale zanim zadasz pytanie oraz wątek techniczny o szperach , mechanizmach różnicowych i dyferencjałach - i co ??? - i nic . Jestem zwykłym zjadaczem chleba, który po raz pierwszy w życiu ma swoje wymarzone 4AWD i co ?? i nie wiem jak tego używać. Jest obok ręcznego jakaś wajcha a ja nie wiem po co ona jest. Nie wiem czy można jej użyć (czytaj-podnieść do góry kiedy mam na liczniku 100 km /h, ) nie wiem czy mogę ( czytaj-powinienem ) jej użyć kiedy się zakopię w piasku, śniegu , etc. Proszę o pomoc w wyjaśnieniu do czego ona służy i kiedy mogę jej używać - tzn. kiedy ma być w górze a kiedy na dole. Przejechałem 500 km na wajsze w dole i nie wiem czy dobrze zrobiłem. Te blablabla o mechanizmach , szperach , dyferencjałach nic mi nie mówi. Ja mogę kolegom złożyć kompa - bo na tym akurat się znam. Czego oczekuję ?? tego aby ktoś napisał : - kolego , z podniesioną wajchą (w samochodzie - aby nie było niedomówień) jeździsz kiedy jest - tak i tak . , z opuszczoną ( też dotyczy auta ) - wtedy i wtedy. Ktoś kto przesiada się z Forda Mondeo ma prawo nie być oblatany w temacie 4AWD. Dziękuję za ewentualne zainteresowanie i pomoc. PS, nie piszcie mi że temat był poruszany, bo w takim kontekście go nie znalazłem ( a szukałem). Pozdrawiam Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest IRAZU Posted September 24, 2010 Share Posted September 24, 2010 Masz instrukcję której prawdziwy mężczyzna oczywiście nie czyta , czy jej nie masz ? Od tego trzeba zacząć . -- 24 wrz 2010, o 23:47 -- Jeśli Twoje pytanie nie jest żartem to podpowiem , że to reduktor zapewne . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomasz_555 Posted September 24, 2010 Share Posted September 24, 2010 Ta wajcha to reduktor, urządzenie znane głównie z prawdziwych samochodów terenowych. 1. reduktora możesz używać niezależnie czy jedziesz po asfalcie/szutrze/śniegu. 2. Aby go włączyć/wyłączyć ZAWSZE musisz wcisnąć sprzęgło. Wajcha ma być albo maksymalnie na dole (HI) albo maksymalnie u góry (LOW) - położenie pośrednie może spowodować uszkodzenie. Włączyć możesz zarówno jak silnik pracuje jak i jest wyłączony (lepiej przy włączonym). Reduktor działa również wtedy gdy jedziesz na biegu wstecznym. Nie ma znaczenia na jakim biegu aktualnie jedziesz, reduktor możesz uruchomić zawsze. 3. Reduktor to ogólnie dodatkowa skrzynia, której zadaniem jest zwiększenie przełożenia. Ogólnie podczas normalnej eksploatacji po asfalcie używaj położenia dolnego (HI). Gdy poruszasz się w terenie, nawet bardzo lekkim warto włączyć reduktor, samochód łatwiej będzie ruszał, lepiej przyspieszał, oszczędzisz sprzęgło, ogólnie Subarak będzie lepiej jechał w grząskim terenie jak błoto czy piach. 4. Reduktora możesz też użyć gdy np.: masz na pokładzie 5 osób + bagaż i trafia się bardzo strome wzniesienie na jakiejś górskiej drodze. Subarakowi będzie wtedy łatwiej. 5. Reduktor o ile pamiętam jest na prostych zębach więc powoduje, że zwiększa się hałas w samochodzie, będziesz słyszalne takie jakby "jęczenie" skrzyni podobne do tego, które słychać na biegu wstecznym w większości aut. 6. Pamiętaj, że obroty silnika rosną gdy włączasz reduktor. Jeżeli jedziesz na 2 biegu i masz prawie maksymalne obroty silnika to włączenie reduktora spowoduje, że obroty wyjdą poza bezpieczny zakres, a to może spowodować niezłe kwiatki. Staraj się więc kontrolować jakie masz obroty podczas uruchamiania reduktora. Jakby co to pytaj śmiało. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest IRAZU Posted September 24, 2010 Share Posted September 24, 2010 Tomasz_555 To jest legac Trudno mi uwierzyć , że to nie żart Link to comment Share on other sites More sharing options...
emotorsport Posted September 24, 2010 Share Posted September 24, 2010 Też mi się wydaje, że nowy kolega robi nas w bambuko....dobrze, że wiedział co to jest to okrągłe, półmetrowe przed nosem jak się siądzie po lewej stronie auta, z przodu, albo że toto na tunelu to dźwignia ręcznego.... chriss, napisz, że żartowałeś! ......... chociaż już kiedyś była rozkminka na temat włącznika świateł pozycyjnych na obudowie kolumny kierowniczej.... :| Link to comment Share on other sites More sharing options...
chriss1971 Posted September 25, 2010 Author Share Posted September 25, 2010 TOMASZ_555 : serdeczne dzięki za odpowiedź - o to mi chodziło - jasno zwięźle i rzeczowo. Jak się spotkamy na jakimś zlocie, browar pewny. IRAZU , emotorsport : nikogo nie miałem zamiaru robić w "bambuko" , ani moje pytanie żartem nie było. W poście wyjaśniłem, że jest to mój pierwszy samochód z napędem na cztery koła. Przed nim jeździłem paroma autami ( słyszeliście o Toyocie Corolli z dwoma gaźnikami ??? ). Instrukcji nie czytałem gdyż jej nie mam , auto jest sprowadzone z Holandii gdzie witają się mówiąc :" hujemorge " i palą zioło więc koledzy wybaczą ale nawet gdybym miał instrukcję to bym jej nie zrozumiał, poza tym mający statusy Platinium Forumus i Subarofanatoholik powinni wiedzieć jak trudno jest o cokolwiek w języku polskim ( nie mówię tu o autach z salonu - polskiego salonu) . Jeżdżę Legacudeńkiem od tygodnia ( gdyż czekałem na łożyska ), nie wiedziałem do czego ta wajcha służy więc grzecznie zadałem pytanie. Wiem co to jest te duże okrągłe - kierownica , oraz gdzie jest ręczny . (Co prawda rozumiem ludzi wsiadających do paska B6 kiedy dostają kluczyk wyglądający jak pilot i nie wiedzą co z nim zrobić ) Reduktor włączałem bez sprzęgła stojąc na wolnych, bałem się to to włączyć do góry na asfalcie bo myślałem że coś będzie nie tak, nie wiedziałem czy można , czy i kiedy wolno etc. - teraz po wyjaśnieniu TOMASZA_555 ( mówiłem już o browarze ??? ) , wiem jak te ustrojstwo używać. Za co jeszcze raz dziękuję. PS. wszystko jest trudne zanim stanie się proste. Ale czasem znajdzie się ktoś kto może po prostu nie wiedzieć i moim zdanie po to jest forum aby wyjaśnić ( oczywiście jak się tematu nie znajdzie w "szukajce" ) Dziękuję wszystkim za włączenie się do tematu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest IRAZU Posted September 25, 2010 Share Posted September 25, 2010 chris1971 Daj Tomaszowi pomuka i nie gniewaj się już . Pytanie było tak naiwne i banalne , że naprawdę trudno uwierzyć . Link to comment Share on other sites More sharing options...
zamer Posted September 25, 2010 Share Posted September 25, 2010 chriss1971, tak na przyszłość to tu masz wszystkie najważniejsze informacje w jednym miejscu :arrow: viewtopic.php?f=26&t=106815&view=unread#unread A pomuki to dajesz klikając na taki krzyżyk koło wykrzyknika w danym poście. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
chriss1971 Posted September 25, 2010 Author Share Posted September 25, 2010 IRAZU : nie gniewam się, jeśli czegoś nie znajdę w wątkach to po prostu grzecznie pytam A czy pytanie naiwne i banalne ??? hmmm, dla jednych coś jest jasne i oczywiste a dla drugich niekoniecznie Gdybym miał instrukcję po polsku ( czytam takie rzeczy ) to pewnie było by mniej pytań , nie tylko z mojej strony ale i innych użyszkodników ale że do starszych SUbarynek za bardzo tego nie ma , lub jest w językach niekoniecznie zrozumiałych to już inna sprawa. zamer : dzięks, czytałem przed napisaniem tego posta/postu Pozdrawiam serdecznie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
emotorsport Posted September 25, 2010 Share Posted September 25, 2010 PEACE ziom , naprawdę nie sądziliśmy, że nie wiesz... sorki, to nie było złośliwie, tylko tak już jest na tym Forum, pobędziesz dłużej - nabędziesz rutyny , i sam się będziesz dziwił czytając niektóre pytania... , nawiąż kontakt z forumowiczami ze swojej okolicy, od nich uzyskasz w razie potrzeby wiele pożytecznych rad i informacji, bo Subaru to nie jakiśtam opel czy fjord... życzę zadowolenia i pożytku z auta najlepszej marki na świecie Link to comment Share on other sites More sharing options...
chriss1971 Posted September 25, 2010 Author Share Posted September 25, 2010 emotorsport: luzik wiem, że to nie było złośliwie a wynikało z tego iż takie pytanie jak moje mogło ( i zapewne wywołało ) wywołać uśmiech lub wręcz rechot. Ale ... wiem już co i jak w materii wajchy obok ręcznego i - koniec kropka. Być może przyda się to innym użytkownikom - Świerzynkom - takim jak ja. Znajdą ten post, przeczytają i dzięki odpowiedzi Tomasza_555 nie będą zadawać takiego pytania. Do obrażalskich nie należę, jak coś to zapytam, poszukam, pogogluję - ot taki zwykły użytkownik niezwykłego auta ze mnie hahaha. A SUbaru - zakochałem się Link to comment Share on other sites More sharing options...
emotorsport Posted September 25, 2010 Share Posted September 25, 2010 nie Ty jeden.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
chriss1971 Posted September 25, 2010 Author Share Posted September 25, 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomasz_555 Posted September 25, 2010 Share Posted September 25, 2010 chriss1971, jeszcze raz, drobiazg, miło mi się pisało. PS. wszystko jest trudne zanim stanie się proste. Ale czasem znajdzie się ktoś kto może po prostu nie wiedzieć i moim zdanie po to jest forum aby wyjaśnić ( oczywiście jak się tematu nie znajdzie w "szukajce" ) Tak jak pisałem w PW: lepiej zadać 5 prostych pytań niż nie zadawać żadnego i... zepsuć sobie auto. sorki, to nie było złośliwie, tylko tak już jest na tym Forum, pobędziesz dłużej - nabędziesz rutyny Drugiego takiego forum jak to nie ma... tak fajnego oczywiście A latka lecą Link to comment Share on other sites More sharing options...
chriss1971 Posted September 26, 2010 Author Share Posted September 26, 2010 Drugiego takiego forum jak to nie ma... tak fajnego oczywiście A latka lecą W tym roku idzie , dużymi krokami 39, oj idzie Link to comment Share on other sites More sharing options...
emotorsport Posted September 27, 2010 Share Posted September 27, 2010 to masz jeszcze duuużo przyjemności z Subaru przed sobą.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dzioba Posted October 2, 2010 Share Posted October 2, 2010 Pewne informacje o redukterze wcale nie sa takie oczywiste. Np w nissanie picupie mozna spinac mosty tylko przy jezdzie na wprost a reduktor przelacza sie tylko na zatrzymanym aucie Reduktor subaru jest pod tym wzgledem super luxusowy . W starym dodge to takom operacje trzeba bylo robic dwoma i to silnymi rencami Link to comment Share on other sites More sharing options...
imgw Posted October 3, 2010 Share Posted October 3, 2010 bylo robic dwoma i to silnymi recami dzioba, chodzi ci o to ze "rencami" bo chyba "n" zjadles , no chyba ze chodzi o co inne go :wink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
dzioba Posted October 3, 2010 Share Posted October 3, 2010 bylo robic dwoma i to silnymi recami dzioba, chodzi ci o to ze "rencami" bo chyba "n" zjadles , no chyba ze chodzi o co inne go :wink: tak wlasnie sporo wczoraj i innych cosiuf zjadlem popijajac moim ulubionym rozowym (edit) Link to comment Share on other sites More sharing options...
wojtas. Posted October 4, 2010 Share Posted October 4, 2010 o ile mi wiadomo to reduktor powinno sie włączać przy zatrzymanym samochodzie a nie w trakcie jazdy. Tak przynajmniej jest w terenówkach na których troch sie znam,no chyba że subaru inaczej to rozwiązało. :? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomasz_555 Posted October 4, 2010 Share Posted October 4, 2010 Tak przynajmniej jest w terenówkach na których troch sie znam,no chyba że subaru inaczej to rozwiązało. :? W terenówkach owszem przy zatrzymanym pojeździe. W Subaru można praktycznie w każdej chwili. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wojtas. Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 Tak przynajmniej jest w terenówkach na których troch sie znam,no chyba że subaru inaczej to rozwiązało. :? W terenówkach owszem przy zatrzymanym pojeździe. W Subaru można praktycznie w każdej chwili. Tak,tak. Doczytałem i rzeczywiście w przypadku kiedy reduktor nie ma tzw. położenia luz można włączać reduktor podczas jazdy, a tak jest w Subaru. Link to comment Share on other sites More sharing options...
romek_l Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 A swoją drogą jeśli ktoś nie miał do czynienia z terenówkami i wsiada pierwszy raz do Subaru z reduktorem, to faktycznie można podchodzić do niego jak pies do jeża. Pamiętam jak sam się bałem pierwszy raz pociągnąć za tę wajchę pierwszy raz w czasie jazdy A reduktor dobrze się też sprawdza jeśli chcesz ruszyć sprawnie z minimalnej prędkości (takiego toczenia się np. przed światłami) - wtedy, kiedy trochę za wolno na drugi bieg a za szybko na pierwszy. No i w korku też czasami daje radę Link to comment Share on other sites More sharing options...
qba30 Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 A jak to jest z reduktorem w foresterze nowym modelu.Jest on czy go nie ma? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pablo40 Posted October 6, 2010 Share Posted October 6, 2010 W 2.0 MY09 jest tylko M/T w A/T brak. W 2.0D MY09/10 brak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now