Skocz do zawartości

Hamowanie silnikiem a przeniesienie napędu ?.


Subota

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Auto to OBK 2.5/ AT, bez ESP -może i dobrze.

Wg mojej wiedzy, napęd na oś przednią/tylną (od inicjalnego momentu 90/10 do max 50/50) realizowany jest w zależności od wielu czynników -spokojna jazda ze stałą prędkością, przyspieszanie, hamowanie „pedałem”, itp…, a steruje tym takie mądre ustrojstwo (TCM Transmission Control Module).

Nasuwa mi się więc pytanie, a jak to jest z hamowaniem silnikiem na ostrych zjazdach, czy jednocześnie w takim samym stopniu przyhamowuje obie osie, czy na jedną mniej a na drugą więcej ?

 

Jeśli mogę to zawsze tak postępuję na długich zjazdach (oszczędzając oczywiście hamulce), mając oczywiście zapaloną lampkę odpowiedniej prędkości –jeśli jednak poniesie mnie fantazja ułańska, jadąc po oblodzonych/zaśnieżonych, z dużą ilością zakrętów stromych drogach, to co wtedy ? –przód wyskoczy czy tył mnie wyprzedzi ??? :mrgreen: .

No i jeszcze pewnie ABS będzie próbował coś zdziałać ?.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy coś zmienili , ale kiedyś sunąłem z góry na włączonej jedynce . Jestem przekonany , że napędy były wtedy max spięte . Nie miało znaczenia , czy miałem hamulec włączony czy nie . Hamował silnikiem tak jak hamulcem z ABS tylko że trochę słabiej . Z wciśniętym pedałem , hamuje na wszystkie . Silnikiem hamuje na dwa kola , bo nie mam szpery .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc z tego co wyczytałem wygląda to tak: na jedynce tak jak pisał IRAZU będzie 50/50, a na pozostałych biegach przy zjazdach niestety tylko przód :sad:

Z ABS-em za to.... "Regulates to the specified transfer clutch

pressure quickly when the ABS signal is

input." :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc z tego co wyczytałem wygląda to tak: na jedynce tak jak pisał IRAZU będzie 50/50, a na pozostałych biegach przy zjazdach niestety tylko przód :sad:

Nie do końca , bo jeśli skrzynię włączysz na 2 to będzie to samo , ale na wyższych obrotach i prędkości .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i jeszcze pewnie ABS będzie próbował coś zdziałać ?.

Niestety nie mogę poprzeć tego co napiszę, żadnym technicznym odnośnikiem. Ale wyczytałem, że podczas awaryjnego hamowania (z pracującym ABS) A/T automatycznie wrzuca 3 bieg.

Troszkę mnie zastanawia co w sytuacji kiedy jedziemy ponad 150km/h i też zmusimy ABS do pracy - też wrzuci 3 bieg, co po odpuszczeniu hamulca, itd.

Ale wydaje mi się, że coś jest na rzeczy. Jechałem sobie slalom i przegiąłem z prędkością (prędkość ok 60-70km/h). Zbyt mocno skontrowałem i auto skierowało się prosto na trawę - czyli wyleciałem prostopadle do wcześniejszego kierunku jazdy po zrobieniu wahadła :oops: . Ale co ważne, hamulec do końca, ABS się załączył na betonowej nawierzchni, auto wjeżdża na trawę, pedał hamulca w podłodze, a Subarak sunie do przodu... może z 50cm, ale wyraźnie auto zachowało się tak jak "po dodaniu gazu", zresztą nie tylko ja - instruktor zapytał, czemu wcisnąłem gaz. :mrgreen: Zakładam, że wtedy właśnie dał o sobie znać ten 3. bieg - ABS wcześniej załączony, luźniejsza nawierzchnia i jeszcze kawałeczek auto pojechało zanim (bo to była chwila) zrzucił z 3. Oczywiście tylko teza, ale przynajmniej mam jakąś. :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie do końca , bo jeśli skrzynię włączysz na 2 to będzie to samo , ale na wyższych obrotach i prędkości .

 

Nie znalazłem nic na ten temat. W/g mojej dokumentacji sygnał o prędkości obrotowej silnika nie jest wykorzystywany do sterowania przeniesieniem napędu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim, szczególnie użytkownikom Qba oraz IRAZU.

Nie jest to łatwy temat z uwagi na przekazywaną, nam użytkownikom wiedzę ……...

Troszkę z podtekstem zadałem to pytanie, pamiętając jaki problem był na forum z wyjaśnieniem specyfiki napędu przekazywanego przez skrzynię 4EAT -dla MT jest prościej, bo jest stałe 50/50. Znalazł się jednak jeden z forumowiczy, sorry nie pamiętam który –ale wielkie dzięki, który to objaśnił, wklejając dane ze strony, chyba USA . Jest inicjalny moment 90 przód /10 tył, a w zależności od potrzeb dla samochodu, może być nawet 50/50 (jazda ze stałą prędkością bez zmiany położenia pedału przyspieszenia 90/10, gwałtowne przyspieszanie nawet max 50/50, aby „dociążyć” tył, gwałtowne hamowanie pedałem, ile się da (chyba max 90 ?) na przednią oś, aby hamowanie było skuteczniejsze).

Nie wiem czemu, nie jest to oficjalnie opisane w specyfikacji ? –tabu? –przecież te auta dobrze się prowadzą (jak na nasze podstawowe umiejętności) i nie ma czego się wstydzić. Jeśli tak to działa i ma poprawić spalanie …… oraz może coś jeszcze…. to jestem za, tylko dobrze by było gdybym miał przynajmniej podstawową wiedzę nt. budowy napędu.

Pytanie co do hamowania silnikiem – nie mam jasności czy TCM, czy może coś jeszcze… rozumie to jako normalne hamowanie –patrz więcej na przód, czy jakoś inaczej –mój post wyżej.

 

Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...