SUBARU XV 2.0i CrossDakar
Uczestnicząc w Zlocie Plejad w trasie Terenowej w latach 2014-2016 Subaru XV 2.0i w zacnej wersji „DEMO” doszedłem do wniosku, że nie będę już więcej „katował” nowych samochodów.
Stad w 2018r. rozpocząłem projekt związany z niedocenianym autem na trasach terenowych ww. XV-em. Pierwszym krokiem był zakup bazy jaką stał się XV z silnikiem wolnossącym 2.0i. Projekt początkowa miał obejmować modyfikację dolotu i ukł. wydechowego, zawieszenia i kąta natarcia. Oczywiście koła i osłony karoserii. W momencie kiedy pojawiła się opcja pod namową mojego Klienta abym pojechał z nim na Subariadę do Albanii-Czarnogóry należało wybrać środek lokomocji. Wybór padł na Projekt XV. I wtedy postanowiłem poszerzyć projekt o wyposażenie wyprawowe…
.. i tak dochodziły kolejne modyfikacje.. i kolejne wyposażenie...
Po przejechaniu 2 Subariad i 2 Zlotów tym samochodem z zadowoleniem stwierdzam, że samochód spisuje się bardzo dobrze. Oczywiście jak to często się zdarza w tego typu pionierskich działaniach popełnia się błędy. Z pewnością takim była modyfikacja sprzęgła hydrokinetycznego, która przyniosła krótkotrwały efekt w postaci szybciej dostępnego max. Momentu obrotowego na kołach. Niestety po 2 tys. kilometrów skrzynia zaczęła odmawiać posłuszeństwa, początkowo odłączając tył, co zaskutkowało zakopaniem się w piasku na Saharze. Wtedy objawiły się zalety mocnej wyciągarki, która z łatwością pociągnęła XV-a.. co z pewnością może potwierdzić Dyrekcja gdyż użyczyła „swojego ucha” jako punktu czepnego. Jak się później okazało stożki napędowe niewytrzymały tarcia łańcucha i zostały dosłownie „obrane”. Cała akcja z modyfikacją zakończyła się wymianą układu przeniesienia napędu w postaci kpl. Skrzyni i sprzęgła – już bez modyfikacji.
Szczególnie udane modyfikacje i wyposażenie to;
Modyfikacja zderzaka przedniego
Zawieszenie Kings Springs
Osłony wzdłużne podwozia
Wspomniana wyciągarka
Chłodzenie komory silnika
Sterowanie wentylatorem chłodnicy
Koła Sparco i opony BF Goodrich
Pasy 4 punktowe OMP i harness bar
System Lion LOG !
System „sprint booster”
CB Radio „one hand”
..
Projekt XV CrossDacar dobiegł końca. Oceniam przedsięwzięcie za bardzo ciekawe w szczególności poznawanie możliwości auta przy kolejnych modyfikacji. Auto daje wg mnie maksimum frajdy jakie można osiągnąć bez wymiany jednostki napędowej.