Skocz do zawartości

Automatyczna zmiana biegu w trybie MANUAL w 5EAT


Gal

Rekomendowane odpowiedzi

W jednym z dawniejszych wątków, Dyrekcja podkreśliła, że skrzynia 5EAT Subaru Legacy/Outback, w trybie MANUAL nie zmienia automatycznie biegu w górę w sytuacji, gdy silnik na danym biegu osiągnął maksymalne obroty (w przeciwieństwie do wszystkich innych znanych mi automatów z sekwencją).

 

Temat tej właściwości skrzyni 5EAT przewijał się na amerykańskich forach Subaru w zeszłym roku wielokrotnie. Zostało to uznane za wadę fabryczną tej skrzyni (choć były też inne opinie) ze względu na dość dużą szanse uszkodzenia silnika w takiej sytuacji. W konsekwencji, Subaru US wezwało posiadaczy takiej wersji do serwisu w celu wymiany oprogramowania skrzyni.

 

Recal for H6 w. 5EAT

It affects Subaru Outback H6 powered cars with the 5EAT transmission only. it is a TCM reflash, takes about 25 minutes to perform.

 

"Affected vehicles are equipped with an electronically controlled automatic transmission with "Sport" and "Manual" mode features. The "Manual" mode feature allows the driver to manually select the desired transmission gear. The current software logic will not automatically shift the transmission out of the manually selected gear, regardless of engine or vehicle speed, until the driver manually selects a new gear. This may result in the engine operating near over-reving speed which could cause the engine oil to overheat. Continued operation of the vehicle under these conditions may cause engine damage."

 

Recall # is: WWV-06

 

 

Nowo produkowane egzemplarze (bodajże od pażdziernika '04) mają już fabrycznie oprogramowanie skrzyni w nowej wersji.

 

 

Samochody na rynek amerykański produkowane są w US a na polski w Japonii (prosiłbym o potwierdzenie), więc nie jestem pewien, czy ta sama zmiana nastąpiła w wersji dostępnej w Polsce.

Prosiłbym więc o informację;

1. Jakie oprogramowanie mają skrzynie 5EAT w Outbackach H6 sprzedawanych w Polsce obecnie?

2. Jeżeli zostało ono w pewnym momencie zmienione podobnie jak w US, to od kiedy (najlepiej od którego numeru VIN)

3. Jeżeli nie, to czy SIP planuje akcję serwisową wymiany tego oprogramowania?

 

Pozdrawiam,

 

Gal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 110
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Nie wiem jakie były argumenty za brakiem automatycznej zmiany w górę... Z mojej praktyki obecny stan nie ma zalet, sam się wielokrotnie łapałem na tym, że myśląc, że jestem w trybie automatycznym stawałem na ograniczniku obrotów (na jedynce to b łatwe ;). Więc przychylam się do pytania i chętnie przeflashuję soft w mojej skrzyni.

 

Może sa jakieś downloady na Necie? ;)

 

Cheers,

Bluetooth

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jakie były argumenty za brakiem automatycznej zmiany w górę...

 

Łatwe do przewidzenia - "Jak chcę mieć automatyczną zmianę biegów, to przełączam na D, a jak wybieram MANUAL, to ma trzymać bieg który wybrałem tak długo, jak JA chcę. W życiu nie przeprogramuje tej skrzyni!" :twisted: - to typowa wypowiedź.

Właściciele Subaru nader często mają ego przerośnięte... :wink:

 

 

Może sa jakieś downloady na Necie? ;)

 

Soft do diagnostyki samochodu (generyczny) można dostać bez problemu, ale oryginalny do skrzyni jest chyba dostępny tylko w Sieci... Subaru. :)

 

Pzdr.

 

Gal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak sie ma manualna skrzynie i sie nie zmieni biegu to co? ma sie zmienic automatycznie? to wtedy by nie byla manualna. I tak samo w przypadku trybu manualnego w automacie. jak jest tryb MANUALNY to sie powinno zmieniac MANUALNIE. I nie wiem, co tu ma ego do rzeczy... Po prostu w Stanach, jak cos komus nie pasuje, to pisze skarge i oni to zmieniaja. A jak nie, to sprawa idzie do sadu i wtedy zmieniaja. Bez sensu. :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak sie ma manualna skrzynie i sie nie zmieni biegu to co? ma sie zmienic automatycznie? to wtedy by nie byla manualna. I tak samo w przypadku trybu manualnego w automacie. jak jest tryb MANUALNY to sie powinno zmieniac MANUALNIE.

 

Niekoniecznie. Jak się chce zmieniać biegi manualnie, to kupuje się samochód ze skrzynią manualną. Jeżeli kupuje się samochód z automatem, to chce się aby biegi były zmieniane automatycznie.

Do czego, wobec tego służy Tryb Manualny Automatycznej Skrzyni Biegów? Do jazdy tak-jak-manualną skrzynią biegów? :lol: Wolne żarty. Automat NIGDY, w ŻADNYM trybie nie będzie imitowała w pełni skrzyni manualnej. To dwa zupełnie inne urządzenia. Nie tylko skrzynia jest inna, ale i sprzęgło i sposób zamiany mocy/momentu silnika na przyspieszenie ma zupełnie inną charakterystykę, "zapinanie" biegu wygląda zupełnie inaczej, więc i sposób (uzyskiwane efekty) zmiany biegów jest zupełnie inny. Udawanie, że zmieniając biegi w Trybie Manualnym AT, nie mając wpływu na sprzęgło (jak w suchym, tarczowym), na pompę oleju w sprzęgle hydrokinetycznym, na to czy i kiedy nastąpi ostateczne (bezpośrednie) zapięcie biegu (wszystko to i tak reguluje automatyka, niezależnie w jakim trybie), imitujemy skrzynię manualną... to... naiwność?... wybujałe ego? :twisted:

Mając świadomość wad AT (wad w-normalnym-"cywilnym"-użytkowaniu), stworzono tryb manualny. Jedną z największych wad AT jest powolna reakcja na "kick down", czyli inaczej mówiąc - wolna redukcja biegów (wiele skrzyń AT zmienia biegi "w górę" znacznie sprawniej niż 99% kierowców na drodze, ale "w dół" ma pewne opóźnienie, przede wszystkim nie umie zmienić biegu z 5 na 2 "jednym ruchem") i w konsekwencji, przy jeździe na jednopasmowej drodze za ciężarówką z prędkością 80km/h (automat trzyma 5-kę), szybkie wyprzedzenie sprawia pewien problem (redukcja do dwójki w reakcji na kick down trwa wieki), więc wymyślono Tryb Manual, w którym możliwa jest preselekcja biegu. To nie jest oczywiście jedyne zastosowanie tego trybu, ale najbardziej typowe. Niemniej jednak, jeżeli ktoś jeżdzi ze skrzynią AT, to po jakimś czasie przyzwyczaja się, że biegi-zmieniają-się-same i gwałtowne wyrwanie go z tego przeświadczenia za pomocą komputera odcinającego silnik przy obrotach maksymalnych w trakcie wyprzedzania TIRa na drodze jednopasmowej (z drugim TIRem zbliżającym się z przeciwka) spowoduje u niego napływ głębokiej wdzięczności do autorów takiego rozwiązania.

I nie wiem, co tu ma ego do rzeczy...

 

No, ma... Wierz mi, póki nie zrozumiesz... :lol:

 

Po prostu w Stanach, jak cos komus nie pasuje, to pisze skarge i oni to zmieniaja. A jak nie, to sprawa idzie do sadu i wtedy zmieniaja. Bez sensu. :roll:

 

No jasne, że bez sensu. No, bo co jakiś sąd ma do rzeczy w przypadku praw kosumenta 8) . No i przez to US ciągle w zapaści gospodarczej się znajduje :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akceptuje Twoje argumenty, ale w dalszym ciagu nie uwazam tego znowu za cos strasznie okropnego. W takiej sytuacji, jaka opisales, czyli przy wyprzedzaniu TIRa na jednopasmowce, to jak kierowca SAM wlaczyl przeciez przed chwila tryb manualny, to jak podczas wyprzedzania zapomni o tym, to juz nie wina systemu, tylko Alzheimera :wink:

 

A co do samego zalozenia: nie mozna tak powiedziec, ze jedni chca miec automata, drudzy manuala i na tym sie konczy. Znam takich (for ygzampl moj szanowny Ojciec), co to se lubiom normalnie jezdzic nie martwiac sie o zmiane biegow, ale niekiedy chca wziac sprawe tez we wlasne rece :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

szybkie wyprzedzenie sprawia pewien problem (redukcja do dwójki w reakcji na kick down trwa wieki), więc wymyślono Tryb Manual, w którym możliwa jest preselekcja biegu. To nie jest oczywiście jedyne zastosowanie tego trybu, ale najbardziej typowe. Niemniej jednak, jeżeli ktoś jeżdzi ze skrzynią AT, to po jakimś czasie przyzwyczaja się, że biegi-zmieniają-się-same i gwałtowne wyrwanie go z tego przeświadczenia za pomocą komputera odcinającego silnik przy obrotach maksymalnych w trakcie wyprzedzania TIRa na drodze jednopasmowej (z drugim TIRem zbliżającym się z przeciwka) spowoduje u niego napływ głębokiej wdzięczności do autorów takiego rozwiązania.

 

Dokładnie tak. Skrzynia nie wie (no bo skąd?) że za chwilę będziesz wyprzedzać. Dlatego wprowadzono manual shift - przed wyprzedzeniem wymuszam redukcję, a potem kickdown i niech się dalej same zmieniają...

W moim Legacu tak nie jest (wrzesień 2004;) ). Przejście do trybu automatycznego wymaga przerzucenia drążka z pozycji sport na economy i (często) powrotu na sport.

 

A że subaracze skrzynie są generalnie opieszałe przy kick down, to już inna sprawa. Często wzdycham do Volvo V40, którym przejeździłem ostatnie 4 lata. Tam był automat Mitsubishi i przełączał błyskawicznie. Teraz podobno Volvo przeszło na Voighta i skrzynie się ślimaczą (tak jak w VW)...

 

Drugie zastosowanie manual shiftów to zima. Na śliskiej nawierzchni dobrze jest panować nad tym na jakim biegu się jedzie. Niespodziewane zmiany biegów mogą być trudniejsze w opanowaniu niż niespodziewane płaty lodu pod sniegiem ;)

 

Ja mam takie chwile gdzie narzekam na automat (np jak mi się wydaje, że słabo przyspiesza marnotrawiąc moc na przekładni hydro), a po nich przychodzą takie, w których nigdy bym się na manual nie zamienił (np jazda w korkach albo nagła rozmowa z cudzej komórki, ktora nie jest podłączona do zestawu hf). Więc w sumie sportshift sobie chwalę. 5EAT mogłaby być szybsza, ale i tak jest dość inteligentna - np dość dobrze uczy się stylu jazdy, wyczuwa zakręty dobrze na nich redukując, redukuje agresywnie przy ostrym hamowaniu itp. Niezły fun musi być w pisaniu softu na takie skrzynki ;) Niestety zawsze pozostaje fundamentalny problem przewidywania przyszłości - czyli redukcja PRZED zakrętem albo PRZED wyprzedzaniem...

 

Cheers,

Bluetooth

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aaaaa... i jeszcze jedno (troche off topic)... jak już coś będa przeprogramowywać, to moze przeprogramują dodtakowo tak, żeby przy osiągnieciu 20/h drzwi się ryglowały od wewnątrz (tak jak w Fiacie Punto i Renault Megane ;) )

 

i żeby przy wrzuceniu wstecznego tylna wycieraczka się sama włączała (jak są włączone przednie) (nie pobijcie mnie za to pls)

 

Cheers,

Bluetooth

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aaaaa... i jeszcze jedno (troche off topic)... jak już coś będa przeprogramowywać, to moze przeprogramują dodtakowo tak, żeby przy osiągnieciu 20/h drzwi się ryglowały od wewnątrz (tak jak w Fiacie Punto i Renault Megane ;) )

 

i żeby przy wrzuceniu wstecznego tylna wycieraczka się sama włączała (jak są włączone przednie) (nie pobijcie mnie za to pls)

 

Cheers,

Bluetooth

 

Mógłbym z miejsca wymienić 50... no, może 20 :wink: rzeczy, które chciałbym mieć przeniesione z Laguny do Outbacka, a jeszcze z 5 rzeczy, które są w innych "niewłaściwych" samochodach, a o które nie obraziłbym się w Subaru :lol: i z 5 których BARDZO nie chciał bym mieć w Subaru. :lol:

 

A co do ryglowania drzwi, to w Renault zamykają się przy 8km/h o ile pamiętam. W Legacy/Outback to też powinno być możliwe. Przy dwudziestu paru km/h włącza się boozer niezapiętych pasów, więc gdzieś musi być sygnał to powodujący. Wykorzystanie tego sygnału przez komp. samochodu, lub centralkę alarmu jest kwestią czysto techniczną. Chyba, że "jedyny właściwy" alarm nie jest w stanie użyć tej informacji, albo nie wiadomo w którym miejscu można dostać ten sygnał.

Ale to znowu jest pytanie do :arrow: Dyrekcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akceptuje Twoje argumenty, ale w dalszym ciagu nie uwazam tego znowu za cos strasznie okropnego. W takiej sytuacji, jaka opisales, czyli przy wyprzedzaniu TIRa na jednopasmowce, to jak kierowca SAM wlaczyl przeciez przed chwila tryb manualny, to jak podczas wyprzedzania zapomni o tym, to juz nie wina systemu, tylko Alzheimera :wink:

 

Szacunku do Alzheimera - młody człowieku - można nauczyć się tylko z latami, więc proszę wziąć to pod uwagę :?, :twisted: Jak się ma 18 lat, to się wydaje, że zawsze tak będzie :roll: "Gdyby młodość umiała, a starość mogła" - to w ogóle byłoby cacy, ale tak nie jest, :evil::evil::evil:

a samochody (jak i wszystko inne), robi się dla konsumentów, przeciętnych konsumentów. I powinny uwzględniać niedoskonałości ludzkiej natury.

 

 

A co do samego zalozenia: nie mozna tak powiedziec, ze jedni chca miec automata, drudzy manuala i na tym sie konczy. Znam takich (for ygzampl moj szanowny Ojciec), co to se lubiom normalnie jezdzic nie martwiac sie o zmiane biegow, ale niekiedy chca wziac sprawe tez we wlasne rece :)

 

Ano, można tak powiedzieć. AT z trybem MANUAL jest MARNĄ IMITACJĄ skrzyni manualnej. Z całym szacunkiem dla szanownego przodka, powinien się zdecydować w jakim wieku jest i co chce mieć.

 

Howgh.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim to, jak sie dowiedzialem, zmiana zostala wprowadzona w Stanach bo: Amerykanie nie potrafia wogole jezdzic z manualem w zwiazku z czym nie mieli pojecia, jak poslugiwac sie skrzynia w Outbacku. Wiec zdarzylo sie kilka przypadkow, kiedy wrzucili manuala i tak jechali na ktoryms tam biegu na odcieciu. A po godzince takiej jazdy to normalne, ze sie silnik rozsypie. Subaru America w zwiazku z powyzszym postanowila nie rozpoczynac akcji edukacyjnej "co robic z trybem manualnym", tylko dac se siana i po prostu przeprogramowac skrzynki. Ot i wsio.

 

TO bylo primo, teraz drugo: to z tym Alzheimerem to nie bylo skierowane do Ciebie, tylko tak ogolnie :lol: A gdyby tak wszystko robic pod sklerotykow to na kierownicy powinny byc strzalki z kierunkami <- LEWO i PRAWO - > :| Prosze wziac jednak pod uwage sedno sprawy przeze mnie poruszonej: kto zapomina w ciagu kilku sekund, ze jest w trybie manualnym, ktory sam wlaczyl? Poza tym zawsze mozna tuz przed wyprzedzaniem wlaczyc manualny tryb, zredukowac bieg, dodac gazu i juz w trakcie wyprzedzania delikatnym ruchem usytuowac galke z powrotem w pozycji automatycznej i dalej sie nie martwic o konsekwencje :) Poniewaz gaz jest wcisniety, auto i tak bedzie przyspieszalo i w odpowiednim momencie zmieni bieg.

 

 

Ano, można tak powiedzieć. AT z trybem MANUAL jest MARNĄ IMITACJĄ skrzyni manualnej. Z całym szacunkiem dla szanownego przodka, powinien się zdecydować w jakim wieku jest i co chce mieć

 

Widze, ze nie dojdziemy do porozumienia :wink: Ale co do decydowania, w jakim sie jest wieku: przeciez faceci to duze dzieci :) Poza tym mezczyzna zmienna jest i czasem chce jechac komfortowo nie martwic sie o nic z wyjatkiem ruchania (kierownica), a czasem chce sie troszke pobawic drazkiem :)

 

 

Ja Cie tez howgh! (podaj ta fajke pokoju) :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza tym zawsze mozna tuz przed wyprzedzaniem wlaczyc manualny tryb, zredukowac bieg, dodac gazu i juz w trakcie wyprzedzania delikatnym ruchem usytuowac galke z powrotem w pozycji automatycznej i dalej sie nie martwic o konsekwencje

 

No właśnie że nie można. Bo zakładając, że jedziesz na programie SPORT (gałka w lewą stronę) i przejdziesz na manual shift (np redukcja przed wyprzedzaniem), to zeby wrócić na tryb sport musisz dać gałkę w prawo (ECONOMY) i spowrotem w lewo (SPORT). I to jest trochę bez sensu. Manual shift jak już ustalilismy ma największy sens w momencie gdy wiesz więcej niż skrzynia, tzn np wiesz, że za chwilę będziesz wyprzedzał. I wtedy redukujesz, a potem bez ruszania gałka powinno się dziać automatycznie. Taki jest jak rozumiem sens tego bug fixa.

 

Tak przy okazji (w kontekście softu w skrzyni) zastanawiam się jeszcze nad jednym. W folderze Subaru jest napisane, że skrzynia automatycznie wyrzuca na luz jak się stoi na światłach (noga na hamulcu). 5EAT tego nie robi. Tekst w folderze jest blisko obrazka z 4EAT i pewnie dotyczy tej skrzyni (może ktos to potwierdzić?). Być może w 5EAT też by to mogło zostać zaimplementowane / naprawione? Ja się akurat poczułem zrobiony w konia tym fragmentem folderu...

 

Cheers,

Bluetooth

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no chyba raczej tez wrzuca na luz, bo inaczej efekt bylby taki jakbys jednoczesnie wcisnal hamulec i gaz. Mozesz przez chwilke sprobowac, Ojciec tak zawsze robi, gdy chce zwawiej odjechac spod swiatel. :)

 

A powracajac do tematu, to nie widze problemu w tym, zeby przerzucic w prawo i znowu w lewo. Zajmuje to ulamek sekundy i naprawde nie jest meczace. A zawsze mozna poprosic pasazerke, zeby to zrobila ("Kochanie, zajmij sie drazkiem")Poza tym po wyprzedzaniu sport shift juz przeciez nie jest potrzebny. :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no chyba raczej tez wrzuca na luz, bo inaczej efekt bylby taki jakbys jednoczesnie wcisnal hamulec i gaz

No wlaśnie taki jest - ciągnie... jak zwykły automat, bez takiej funkcji

 

to nie widze problemu w tym, zeby przerzucic w prawo i znowu w lewo. Zajmuje to ulamek sekundy i naprawde nie jest meczace

Jasne, tylko po co, skoro mógłby to robić program? Kiedys nie robił, teraz poprawili i cool, pytanie oryginalne było do Szanownej Dyrekcji czy/kiedy można podjechac wgrać ta poprawkę? Jak ktos nie chce to nie musi ;) Ja chcę!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Than_Junior,

 

Tryb Manualny AT to NIE manualna skrzynia biegów. W normalnej skrzyni zmieniając bieg masz wpływ przede wszystkim na sprzęgło - możesz wciskać i puszczać je szybciej lub wolniej, gwałtowniej lub łagodniej, możesz zwolnić ruch pedału przy "braniu" albo zrobić "strzał" itd. Masz pod kontrolą obroty przy których zmiana biegu się odbywa (praktycznie w pełnym zakresie - są zawodnicy którzy twierdzą, że tracą 300 obrotów na zmianie w górę ;) ). Możesz wreszcie zmienić jednym ruchem bieg z dowolnego na dowolny inny.

 

Żadne z powyższych nie jest możliwe w AT w żadnym trybie.

 

Przesuwając drążek w trybie Manual w AT, wysyłasz (drogą elektroniczną) uprzejme podanie do komputera AT, żeby zastanowił się czy jest możliwe włączenie w tym momencie biegu nr X. Komputer, po chwili namysłu, odpowiednio do ZAPROGRAMOWANEJ logiki systemu może łaskawie zezwolić na taką zmianę i wysłać odpowiednie polecenia do elektrozaworów, które to spowodują zmianę przełożenia, lub powiedzieć :shock: i odesłać Twoje podanie do wszystkich diabłów. Jeżeli przychyli się do Twoje prośby to zmiana biegu odbędzie się AUTOMATYCZNIE, bez oglądania się na Twoje preferencje co do sposobu zmiany przełożenia. Jeżeli jednak uzna, że zgłupiałeś (np. chcesz wrzucić 2 przy 150), to oleje Cię bez wahania.

W przeciwieństwie do manualnej skrzyni biegów, komputer AT a nie Ty, DECYDUJE ostatecznie. W skrzyni manualnej możesz wrzucić 2 przy 150 i nikt Ci tego nie zabroni. Możesz też wrzucić wsteczny (a przynajmniej spróbować :twisted: ). Skrzynia AT na to NIE POZWOLI. Nie pozwoli również wrzucić jakiegokolwiek biegu, jeżeli stojąc nie wcisnąłeś hamulca. AT ma wbudowane w swoją logikę wiele zabezpieczeń typu "foolproof" których skrzynia ręczna nie posiada. Jednym z typowych jest AUTOMATYCZNA zmiana biegu na wyższy przy osiągnięciu obrotów maksymalnych na danym biegu. W końcu jest to AT.

 

Powyższy przydługi wywód miał na celu wykazanie, że AT jest AT bez względu na tryb w którym działa i powinna pozostać AT również w trybie PRESELEKCJI.

 

A udawanie, że tryb MANUAL AT jest odpowiednikiem skrzyni ręcznej jest wyłącznie pieszczeniem swojego ego, inspirowanym zresztą zręcznie przez marketingowców producentów, którzy doskonale wiedzą jakie to ma znaczenie przy wyborze samochodu 8) .

 

Jeżeli jednak nadal jesteś zwolennikiem tezy, że "manual to manual" i, że "przecież skrzynia manualna też nie zmienia na wyższy sama", to proponuję, by w ramach dalszego upodabniania trybu manual AT do prawdziwej skrzyni ręcznej, znieść blokady uniemożliwiające:

- zmianę biegu na niższy, w którym silnik byłby powyżej "red line" (w manualu to możliwe, w AT technicznie również - wystarczy zmienić software)

- zmianę z D na R w trakcie jazdy (j.w.)

 

Myślę, że dopiero wtedy to byłby prawdziwy Tryb Manualny dla Prawdziwych Mężczyzn.

 

I yahooo, i do przodu... :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

yh, teraz to powiedziec wcale nie jest tak latwo.

ale zalicza sie ja do recznych, chociaz nie byloby problemem zautomatyzowanie jej pracy.

 

a co do zmian biegow w automatach. czy kiedykolwiek jakas firma produkowala samochod w ktorym byly mozliwe tylko wybor 4 ustawien? jakos pamietam, ze zawsze oprocz wiadomych bylo tez 1, 2 a czasami i 3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Galu, odnosze wrazenie, ze stara sie Szanowny Pan unikac dyskusji usilajac zrobic ze mnie glupa :twisted: :wink: Wiem, na czym polega roznica pomiedzy tymi typami skrzyn, jednak nie widze powodu, czemu by nie polaczyc cech manualnej i automatycznej, tak jak to ma miejsce w tej, o ktorej mowa. Bo zauwazylem, ze chce Pan to za wszelka cene rozgraniczyc. No i niech tak bedzie, skoro Pan tak lubi :) Ale to wcale nie oznacza, ze WSZYSCY musza rowniez lubiec taki podzial. Swiadcza o tym na przyklad:

 

:arrow: naped hybrydowy (polaczenie silnika spalinowego z elektrycznym)

:arrow: pickupy (polaczenie samochodu osobowego z ciezarkowka - dlatego mowi sie na nie rowniez "polciezarowki")

:arrow: sos slodko-kwasny

:arrow: sandaly (polaczenie klapek z butami)

:arrow: transwestyci i transseksualisci

:arrow: naped na cztery kola (polaczenie FWD z RWD :wink:)

:arrow: Impreza (polaczenie rajdowki z samochodem osobowym)

 

Prosze rowniez zauwazyc, ze nigdzie nie powiedzialem, ze jestem zdecydowanie przeciwny przeprogramowaniu. Jak kol. Bluetooth zauwazyl, jak ktos tak chce, to niech se da zrobic. Mowie tylko, ze jest to moim zdaniem niepotrzebne :)

 

Pozdrawiam,

TJ :)

 

P.S. forum to jest polaczenie dyskusji z korespondencja pocztowa (bo wszyscy widza, co jest napisane, a nie tylko nadawca i odbiorca :wink:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja mam pytanie trochę OT.

Jak ma się do tych skrzyń, skrzynia sekwencyjna z np. Subaru WRC? To skrzynia ręczna, czy automatyczna? Ma cechy i tej i tej.

 

 

 

To akurat proste. To jest ręczna skrzynia ze sterowaniem w układzie H i zwykłym sprzęgłem. Tylko ma elektrohydrauliczny system przełączania "dźwigni".

 

 

Automat to skrzynia z konwerterem momentu i przekładnia planetarną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Azrael, to ciekawe co piszesz :!: Zawsze miałem wrażenie, że sekwencja to rozwinięcie skrzyni kłowej. Czym ona się różni od zwykłej to też nigdy do końca się nie dowiedziałem :) (oprócz tego, że sprzęgło jest tylko do wrzucania jedynki). Że drążek zmiany biegów się rusza przy zmianie biegów joystickiem to wiem, ale nie myślałem, że wykonuje ruchy w układzie H. Będę musiał dokładniej przyjrzeć się on-board'om.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mylisz mase pojęć :-(

 

 

Tak - biegi są wybierane za pośrednictwem kłów a nie synchronizatorów (choć sa i takie sekwencje ale o wiele wolniejsze)

 

Nie - lewarek nie porusza się w układzie H- wewnątrz skrzyni układ jest jak w zwykłej ale odbywa się za pomocą działania oleju pod ogromnym ciśnieniem na same cięgna zmiany biegów a nie przez jakiś lewarek.

 

Nie - w kłówce ze sterowaniem normalnym mechanicznym nie tylko do wrzucenia 1 się używa sprzęgła ale zwykle zaleca się sprzegło przy redukcjach i w kilku innych sytuacjach

 

w ogóle to polecam www.howstuffworks.com :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Galu, odnosze wrazenie, ze stara sie Szanowny Pan unikac dyskusji usilajac zrobic ze mnie glupa :twisted: :wink:

 

Szanowny Panie Thanie (Juniorze)!

Proszę przyjąć wyrazy najszczerszego ubolewania, żem sprawcą wrażenia, że z Pana (jak to Pan raczył ująć) głupa usiłuję zrobić, bo nie było to w najmniejszym stopniu moim zamiarem. Plotkujemy tu sobie po prostu w oczekiwaniu na ten szczęśliwy moment, kiedy Dyrekcja będzie miała możliwość udzielenia wyczerpującej odpowiedzi na zadane pytania co, nie wątpię, nastąpi we właściwym czasie. Wymieniamy poglądy nie tylko na temat technicznych aspektów różnych rozwiązań motoryzacyjnych, ale także:

:arrow: freudyzmu (rola ego w podejściu do pojazdów mechanicznych w życiu mężczyzn młodszych i starszych),

:arrow: chorób cywilizacyjnych (Alzheimer i ogólnie postępujący uwiąd starczy)

:arrow: głupoty Amerykanów (kompletny brak koordynacji ruchowej i zdolności oceny jakości oprogramowania AT),

:arrow: kuchni (sosy),

:arrow: mody i obuwia (sandały)

:arrow: preferencji seksualnych (transwestyci i transseksualiści)

Wszystko to tematy ważkie i warte poruszenia nawet w osobnych wątkach, więc i dyskutujemy sobie pomalutku. Zwracam uwagę, że gros z tych tematów zostało zainicjowane przez Pana (ja mogę się bić w piersi za użycie słowa "ego" w odpowiedzi na zapytanie bluetootha wyłącznie). Nie mogę zatem zgodzić się z Pana stwierdzeniem, że "unikam dyskusji". Powiedziałbym: wręcz przeciwnie, staram się nadążyć (na ile Alzheimer pozwala) za bogactwem poruszanych przez Pana tematów. Mam jednak wrażenie, że w pewnym stopniu (rozszerzając listę tematów) dryfujemy w bok od tematu zasadniczego, więc żeby przywrócić temat do pionu (żeby Dyrekcja nie pomyślała sobie, że oczekujemy od Niej opinii na temat transwestytów, transseksualistów i facetów, którzy "lubią sobie od czasu do czasu powachlować drążkiem" ), postaram się raz jeszcze, w prosty sposób wyłożyć o co mi chodziło, kiedy ten temat rozpocząłem:

 

Czy i kiedy SIP ogłosi akcję serwisową wymiany oprogramowania skrzyni 5EAT?

(nieobowiązkową oczywiście)

 

W związku z tym jednak, że wyraził Pan opinie z którymi nie zgadzam się, podjąłem polemikę, w której zająłem następujące stanowisko:

 

Są ludzie, którzy chcą mieć samochód z ręczną skrzynią biegów. Ich prawo. Amen.

Są ludzie, którzy chcą mieć samochód z automatyczną skrzynią biegów. Ich prawo. Amen.

Jeżeli byłaby skrzynia, która potrafi być w zależności od decyzji kierowcy skrzynią ręczną lub automatyczną, to nie trzeba by produkować dwóch różnych skrzyń - ale takiej nie ma.

Tryb manual AT służy w istocie do preselekcji biegu AT w sytuacji, kiedy kierowca uważa to za stosowne, ale nadal pozostaje to preselekcją biegu w skrzyni AT, a nie "zastępstwem" dla skrzyni ręcznej. Tryb ten powinien być wykorzystywany w sytuacji;

-przygotowania do wyprzedzania na drodze jednopasmowej,

-warunków zimowych, do ruszania i/lub "zmuszenia" skrzyni do konkretnego biegu,

-hamowania silnikiem,

-każdej innej, która w ocenie kierowcy wymaga wyboru konkretnego biegu.

Tryb manual nie powinien służyć do jazdy tak-jak-manualem (choć niektórzy to robią), bo nigdy skrzyni ręcznej nie zastąpi i (w istocie) nie po to został stworzony.

Jeżeli ma Pan wątpliwości, co do mojej opinii, proszę zapytać o opinię jakiegokolwiek specjalisty od AT.

 

Biorąc to pod uwagę, większość producentów AT, programuje swoje skrzynie tak, aby tryb MANUAL był trybem wyłącznie preselekcji, ale nadal pozostawał całkowicie automatyczny (redukcja, w górę). Jedyną skrzynią AT którą sobie mgliście przypominam, a która miała oprogramowanie tego trybu podobnie rozwiązane jak w Subaru, jest skrzynia Hondy Quintet (jeżeli dobrze pamiętam nazwę) z lat '82 - '83. Być może są jeszcze jakieś inne, ale ja nieznam. Z nieznanych mi również przyczyn na takie rozwiązanie zdecydowało się Subaru. Domyślam się (ale to tylko moje domysły), że zrobiono to ze względu na "rajdowy" image marki, ale (o ile wiem) skrzynie marek również coś ze sportowym imagem mających (Ferari, Porsche, AMG) podchodzą do tego zagadnienia w sposób odmienny (tzn. standardowy).

Dlatego właśnie, ci nieuczeni manuala, ale dużo jeżdżący samochodami z AT Amerykanie, zabulgotali kiedy okazało się, że ta skrzynia działa w/g "specyficznej" filozofii. I dlatego amerykański importer Subaru ogłosił recall...

Dlatego również zrozumiałbym, gdyby Subaru w Polsce sprzedawało samochody ze "standardowym" (tzn. automatycznym) softwarem, ale wszystkim chętnym na inne, "niestandardowe" rozwiązanie oferowało przeprogramowanie, nawet z usunięciem wszelkich innych zabezpieczeń, w tym zmiany z D na R w czasie jazdy włącznie (jak hardcore, to hardcore, a co :twisted: ). I wtedy ci, którzy lubią sobie od czasu do czasu pozmieniać biegi ręcznie, mogliby taki flash sobie zażyczyć i być w pełni usatysfakcjonowani. Nienormalna jednak - moim zdaniem - jest sytuacja odwrotna.

 

 

No, to tyle. Mniej więcej.

 

 

 

 

 

P.S. forum to jest polaczenie dyskusji z korespondencja pocztowa (bo wszyscy widza, co jest napisane, a nie tylko nadawca i odbiorca :wink:)

 

Po długim namyśle, zaangażowaniu wszystkich (trzech) pozostałych mi jeszcze na skutek starczego uwiądu komórek nerwowych (z tym, że dwie są jeszcze ciągle w odcinku krzyżowo-lędżwiowym, z czego jestem dumny) i dogłębnej analizie tekstu powyższego, pojawiła się u mnie iskierka nadziei, że rozumiem (Na forum piszę... :idea: Nie piszę na Priva!!!) i, w konsekwencji, dwie hipotezy:

1. Napisałem na forum coś intymnego, co nie powinno być dla innych widoczne...

Ponownie zaangażowałem ten jedyny pozostały w korze mózgowej neuron... i ... nie znalazłem.

Uwiąd starczy? Alzheimer? Przecież to żadna tajemnica.

2. Nasza dyskusja staje się męcząca dla reszty forumowiczów, którzy zasypują Pana skrzynkę żądaniami zakończenia tego żałosnego spektaklu (swoją sprawdziłem i żadnej korespondecji od Pana nie znalazłem).

No cóż - piszę z nudów (w oczekiwaniu na odpowiedź Szanownej Dyrekcji... itd) i proszę ode mnie nie oczekiwać interesujących spostrzeżen, fajerwerków humoru i błyskotliwych ripost (moje ograniczenia mentalne są powszechnie znane). To jest forum. Kto nie chce - nie czyta.

 

Jest również możliwe, że jak zwykle nie zrozumiałem. Przypominam jednak, że pastwienie się nad ludźmi upośledzonymi jest przejawem brutalności życiowej, więc dopraszam się łopatologicznego wyjaśnienia tej kwestii na priva. Żeby tu wstydu starszemu człowiekowi nie robić. Na forum, znaczy.

 

 

No i to już prawdopodobnie chyba na pewno jest na tyle. :wink:

 

Do czasu, aż Dyrekcja odpowie, oczywiście

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel

Przeczytawszy wywody szanownych adwersarzy doszedłem do jednego wniosku:

Nie należy się spieszyć z odpowiedzią :idea: 8)

Czyli - dyskusja była nadzwyczaj interesująca !

 

Teraz, punkt po punkcie ( o ile wszystkie zapamiętałem - Alzheimer :wink: ).

Najpierw wyjaśnienie ogólne - dla Amerykanów wszystko powinno być w pełni automatyczne i zrozumiałe także dla istot o poziomie IQ < 0 (o ile to możliwe).

Z tej m.in. przyczyny w instrukcji obsługi mikrofalówki umieszcza się ostrzeżenie o niebezpieczeństwie umieszczania w niej zwierząt, a instrukcja obsługi pewnego samochodu terenowego zawierała tyle informacji o możliwych niebezpieczeństwach, zagrożeniach dla życia własnego, przechodniów, innych użytkowników drogi itd. , że tym kontekście przed uruchomieniem należałoby się samemu zastrzelić, aby tą droga przynajmniej innym ocalić życie.

Faktem jest, że kilka silników "wyzionęło ducha", albowiem próba osiągnięcia nawet tych marnych 55 mil/godz na pierwszym biegu okazała się dla nich na dłuższą metę dość niezdrowa.

Z tej też przyczyny, a nie żadnych protestów, czy interwencji organizacji konsumenckich

nastąpiła cała akcja (ktoś coś o tym już wcześniej wspomniał). Trudno więc mówić o „wadzie” fabrycznej.

 

Do czego służy "czysto" manualny tryb.

Oprócz wspomnianych przykładów (słusznych) np. do wspaniałego ślizgania się po śniegu (przy rozkładzie momentu w 5AT genialna zabawa !) bez ryzyka, że nagle automat za mnie zdecyduje, że czas ją zakończyć. Dla tych, którzy nie próbowali: minimalne odcięcie nie wyprowadza samochodu z przyjemnego uślizgu, powoduje tylko minimalną, mało odczuwalna destabilizację stanowiąc jednocześnie ostrzeżenie. Zmiana biegu natomiast z wynikającym w jej wyniku zdecydowanym spadkiem momentu na kołach .....

 

Założeniem było, że klienci Subaru cenią sobie taki właśnie charakter samochodu ( i większość u nas istotnie - przynajmniej wg. informacji które do nas docierają).

 

Nie jest też tak, że można jednoznacznie przeprowadzić klarowną linie podziału pomiędzy skrzyniami automatycznymi, a manualnymi. Pozwolę sobie tu przytoczyć takie choćby następujące rozwiązania:

- skrzynia manualna (jako jeden przypadek skrajny

- skrzynia sekwencyjna (ogranicza pełną możliwość dowolnego wyboru przełożenia)

- skrzynia manualna połączona z automatycznym sprzęgłem

- skrzynia manualna z automatycznym sprzęgłem i elektro-hydraulicznym sterowaniem biegami

- j.w. z funkcją automatyczną

- volkswagenowska skrzynia „podwójna”

- skrzynia automatyczna z manualną zmianą biegów

- skrzynia CVT bez sprzęgła hydrokinetycznego (lecz z proszkowym, mechanicznym, odśrodkowym)

- itd.

 

Zarzut, że gdy chce się po redukcji manualnej przejść do trybu automatycznego, to trzeba najpierw dźwignię przesunąć w prawo, a następnie ponownie w lewo jest niesłuszny: przy pełnym otwarciu przepustnicy podczas przyspieszania skrzynia automatycznie znajduje się w trybie sportowym; ew. ponowne przesunięcie dźwigni w lewo nie ma więc w tym przypadku kompletnie żadnego znaczenia dla czasu ukończenia manewru wyprzedzania.

 

Reasumując, i przechodząc jednocześnie do konkretnych odpowiedzi na zadane pytania:

1. Skrzynie sprzedawanych w Polsce 5AT mają niezmienione oprogramowanie.

2. nie dotyczy

3. SIP nie planuje w tym zakresie żadnej akcji serwisowej.

Należy w tym miejscu dodać, że jeżeli któryś z naszych klientów jednak preferuje oprogramowanie innego typu (z wymuszoną zmianą biegu na wyższy w trybie manualnym), to możemy mu naturalnie taką modyfikację bezpłatnie zaoferować).

 

Informacja na temat miejsca produkcji naszych samochodów była już niejednokrotnie na tym forum umieszczana – oczywiście w Japonii (nie dotyczy tylko Justy).

 

Zupełnie innym tematem jest kwestia samoblokowanie drzwi po przekroczeniu określonej prędkości. Mnie osobiście takie rozwiązanie w samochodach amerykańskich zawsze poważnie denerwowało. Nie bardzo rozumiem też, jaki jest cel tego rozwiązania (jeżeli chcę mieć drzwi zablokowane, mogę to uczynić)

 

Nie jestem też pewny, czy samoczynne włączenie wycieraczki tylnej, gdy przednie są włączone a ja włączę wsteczny bieg jest niezbędnym gadgetem; co będzie, gdy przed opuszczeniem miejsca parkingowego włączyłem spryskiwacz szyby przedniej i powtórnie uruchomiłem wycieraczki aby zetrzeć resztę wody ?

Outback H6 ( i inne „automaty”) mają po prostu przełączenie w takim przypadku z trybu pracy przerywanej na ciągły.

O to, który system jest lepszy nie kruszył bym jednak kopii...

 

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...