Jump to content

Forester '98 problem z automatem


ewemarkam
 Share

Recommended Posts

Witam.

Od wczoraj w zasadzie jeżdżę foresterem. Buda zdrowa, silnik też, jest w miarę dynamiczny. Wydawało by się że jest wszystko OK. Ale, chodzi o skrzynie automatyczną. Mam wrażenie że nie mam dołączonego tyłu. Było ostatnio trochę mokro, ruszam szybciej spod świateł i koła z przodu mi mielą. Sprawdziłem nie mam wpiętego bezpiecznika FWD. Takie zachowanie jest normalne? Jak kręciłem wałem gdy samochód był na kanale to czuć było opór, dało się nim przekręcić o parę stopni. Z tego co wyczytałem to tył jest dołączany sprzęgłem wielopłytkowym. A na 1 biegu rozdział momentu jest 50/50 na pozostałych 90/10

 

Druga sprawa jest taka... że w FAQ, można znaleźć procedurę wymiany oleju skrzyni, ale u mnie nie ma filtra zewnętrznego.

Edited by ewemarkam
Link to comment
Share on other sites

Wyglada na to, ze wszystko jest ok. Przy większym uślizgu lub starcie na mokrej lub  błotnistej nawierzchni poczujesz tył .

Link to comment
Share on other sites

14 godzin temu, diamond napisał:

Wyglada na to, ze wszystko jest ok. Przy większym uślizgu lub starcie na mokrej lub  błotnistej nawierzchni poczujesz tył .

no weź przy ostrym starcie na śniegu  odrazu czuć uślizg tyłu, a nie mielenie przodem.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, ewemarkam napisał:

Ok w takim razie tak ma być i nie ma powodu do zmartwień. Dzięki 

ale jakie nie ma powodu do zmartwień?

Jeżdżę Forkiem z AT prawie 7 lat, warunki przerobiłem wszystkie i niezależnie od warunków nigdy nie miałem wrażenia, że mieli tylko przodem. Jak traci przyczepność przy starcie to odrazu mieli 4 łapami i czuć uślizg tyłu.

Jeżeli masz wrażenie, że przy dynamicznym starcie mieli przód, a dopiero potem zapina się tył to nie jest OK. 

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, ozarek napisał:
ale jakie nie ma powodu do zmartwień? Jeżdżę Forkiem z AT prawie 7 lat, warunki przerobiłem wszystkie i niezależnie od warunków nigdy nie miałem wrażenia, że mieli tylko przodem. Jak traci przyczepność przy starcie to odrazu mieli 4 łapami i czuć uślizg tyłu.

Jeżeli masz wrażenie, że przy dynamicznym starcie mieli przód, a dopiero potem zapina się tył to nie jest OK. 

 

 

Swoją drogą jakby nie dołączał się tył to pewnie by przód dłużej mielił. Lewarek miałem w pozycji D. Dziś zobaczę jak to wygląda przy przełączeniu tylko na 1.

 

 

 

 

 

 

Edited by ewemarkam
Link to comment
Share on other sites

22 godziny temu, ewemarkam napisał:

Da się to jakoś spiąć jakimś modem, przyciskiem itp? Coś mi się obiło o oczy ale nie mogę teraz tego znaleźć

Amerykance mieli patent na zrobienie 50/50 na stałe-  podając prąd na solenoid odpowiedzialny za spinanie napędu. Nie polecam bo łatwo uszkodzić opony i napęd.

Co do uczucia ruszania tylko fwd to niestety tak objawia się w większości usterka skrzyni. W imorezie miałem to samo. Na podnośniku (4 koła w powietrzu ) przód idzie pełnym ogniem a tył ledwo co - usterka skrzyni.

Na Twoim filmiku widać dokładnie że coś jest nie tak- miałem to samo w imprezie przód mieli a tył raz dopnie raz nie.

Był kiedyś nawet wątek o tym że w ogóle tył nie dostawał mocy bo ukrecił się  kosz przekazujący napęd na tył

Link to comment
Share on other sites

No to jest problem. Oprócz tego samochód jest całkiem sprawny. Jak Ty sobie z tym poradziłeś?

 

Wysłane z mojego m2 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Jednak wszystko jest ok. Podjechałem sobie na polna drogę. Jedna strona samochodu na błocie a druga na asfalcie. Ustawilem sobie 1 na lewarku. Po chwili się dołączył tył i pięknie samochód wyrwał do przodu.

Wysłane z mojego m2 przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, ewemarkam napisał:

No to jest problem. Oprócz tego samochód jest całkiem sprawny. Jak Ty sobie z tym poradziłeś?

 

Wysłane z mojego m2 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

 

Kupiłem drugą skrzynię i...

Jej nie założyłem bo sprzedałem auto ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Odświeżę trochę temat. 

Mianowicie, nie mogę odczytać błędów skrzyni. Jak wbijam sekwencję to mruga mi "hold" mruga dość szybko. I cały czas tak samo, mniej więcej co 0.5 sekundy. Powinno według wszystkich instrukcji mrugać  "AT oil temp"

 

 

Kolejny update. Jednak coś dalej jest nie halo. Dziś u mechanika podnieśliśmy bok samochodu, koła oba po prawej stronie były w powietrzu. Lewarek zapięty na 1, delikatnie puszczam hamulec no i tył nawet nie drgnie. Nawet nie kręci się wał napędowy. Teraz chciałbym zdiagnozować trochę skrzynię. Mianowicie nie mogę nigdzie znaleźć rozpiski ani serwisówki do sterownika z trzema wtyczkami. Skrzynia jaka u mnie teraz siedzi to TZ103ZR1AA natomiast sterownik 31711 AD670. Wygrzebałem gdzieś na forum USA, facet naprawia strzelony tranzystor właśnie od zaworu "C". Tam ma rozpiskę właśnie takiego sterownika, ale potrzebowałbym bym całość. Z tego co zdążyłem sprawdzić to po wciśnięciu bezpiecznika FWD nic mi się nie zapala na desce, nie ma żadnej informacji o tym, a z tego co wyczytałem na forum to powinna się jakaś lampka zapalić. Podczas tych testów, z podniesionym bokiem, po pewnym czasie zaczęła mrugać lampka "hold". Może mnie ktoś nakierować na właściwy temat, niekoniecznie nawet na polskim forum. Albo przynajmniej link do odpowiedniej serwisówki. Jak to często się słyszy, "nie sprzedam, będę robił"

 

 

Kolejne pytanie, 

Czym moja skrzynia różni się od skrzyni np od legacy (moja TZ103ZR1AA). Jest tam tylko inne przełożenie przedniego dyferencjału? Reszta skrzyni jest taka sam? . Chodzi mi o to że w razie ukręcenia kosza wału wyjściowego skąd brać dawcę? 

Co oznaczają znaki 5 i 6 w kodzie skrzyni? Sprzęgła od "transfer case" są normalnie dostępne w handlu. 

 

 

Edited by ewemarkam
Link to comment
Share on other sites

Ciśnienie oleju na transfer w ogóle się pojawia? Możesz mieć po prostu nieszczelny solenoid. Kontrolka "power" gaśnie po odpaleniu auta? Kontrolkę FWD sprawdź na obecność żarówki ;)

 

Twoja skrzynia to jeszcze phase1 (do 98r.) więc MPT będzie zamienne ze starszymi modelami.

Link to comment
Share on other sites

W manualach widziałem że da się gdzieś wkręcić manometr co by to ciśnienie sprawdzić. Tylko jaki tam jest gwint? Z manometrem nie będzie problemu coś się znajdzie.

Zazwyczaj usterką tego zaworu jest torque bind. Ale u mnie nie załącza nic. Być może tylko tarczki się już wytarły. Samochód kupiłem już z osłonami na pod silnikiem i dyfrem. Świadczyć może to że był używany zgodnie z przeznaczeniem.

 

Odnośnie kontrolek to jest tylko temp i hold. Jak samochód był podniesiony z boku to po pewnym czasie zaczęła mrugać hold. Także myślę że czujniki prędkości są ok. Gdy chce wymrugac błędy to kontrolka hold mruga cały czas jednostajnie szybko. Odczytywałem już w innym samochodzie kody ABS, mruga jakby to były jedności. Przycisku i kontrolki power nie mam.

 

Myślałem już jakby był kosz ukręcony czy nie kupić dawcy. http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=7176211084

http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=7280212353

takie by podeszły?

Jedyne różnice z tamtych lat to przełożenie dyfra?

Wysłane z mojego m2 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Torque bind masz zwykle gdy zawór mechanicznie jest sprawny, z kolei gdy zawór jest uszkodzony może nie być spięcia lub bardzo słabe. TCU tego nie "zobaczy" i diagnostyka nic nie pokaże. Kontrolka i guzik "power" powinny być w tym modelu, nie masz małego przycisku pod guzikiem blokady lewarka biegów?

 

Wykręć zaślepkę z linii olejowej na tylnej pokrywie, będziesz wiedział jaki jest gwint. W manualu chyba jest dokładny opis ale przynajmniej sprawdź czy ciśnienie w ogóle zmienia się i jakiej jest wartości.

 

Skrzynia w pierwszym linku (ta z Legacy) to nowsza phase II, jest nieco zmieniona konstrukcyjnie. Do ok. połowy '98 szły wersje takie jak Twoja, oczywiście przełożenia mogą być różne.

Edited by mirasek
Link to comment
Share on other sites

Właśnie przycisku nie mam. Lampki też, tzn nic się nie zapala. W sumie samochód będzie parę dni u mechanika dam radę to sprawić. Już wiem dużo wiecej, wielkie dzięki narazie za pomoc. Jesteś w stanie podać jakiś link do sensownego manula serwisowego?

 

Wysłane z mojego m2 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Brak "powera" wydaje się dziwny ale widocznie wychodziły takie wersje, sam się jeszcze nie spotkałem.

 

Manuale są np. tu http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/ ale trzeba zwracać uwagę jakich konkretnie wersji dotyczą, sporo jest usa, forek sf w całości tylko poliftowy, itd... Jednak ogólnie dają jakiś pogląd. Ostatni transfer w 4eat dłubałem ze 3 lata temu ale tak samo możliwe jest zużycie tarczek lub/i przyblokowany zawór, wtedy TCU nie zgłasza błędów a napędu nie ma. W sumie niewiele trzeba żeby go wyjąć na stół i zweryfikować.

Link to comment
Share on other sites

Dupkę da się zdjąć bez wyjmowania skrzyni. Jestem automatykiem przemysłowym w pracy mam styczność z hydraulika siłowa proporcjonalna itp. tylko że mało da się zrobić bez schematów budowy i działania, mysle że jak będzie na stole to coś się z tym zrobi aby działało. Dzięki. Jeszcze jedna sprawa, mianowicie widziałem w internecie tarczki sprzęgłowe różnej grubości. Jedne chyba 1.8mm a drugie 2mm po czym poznać ktore były jak będą wytarte.
 

Mały update. Dziś sprawdziłem gwint, korek jest po stronie kierowcy. Wiedzie tam gwint 10x1. Z manometrem nie będzie problemu. Tylko że postanowiłem odkręcić też czujnik prędkości, sprawic czy wygląda ok (czy nie ma opiłków na nim). Sprawdziłem błędy, teraz kontrolka hold mruga mi błąd 32. Pytanie czy mimo tego błedu jak wbije 1 na lewarku to zepnie mi tył? Wcześniej nie było żadnych błędów, kontrola mrugała jednostajnie szybko. Być może ten czujnik jest wszystkiego winny.

 

Rozważam jeszcze tą modyfikację spinającą napęd na stałe wraz ze sztucznym obciążeniem, w celach diagnostycznych oczywiście. Nie będę z tym na stałe jeździć. W tym wypadku mimo błędów powinno napęd spiąć. Jeśli oczywiście wszystko inne jest sprawne, tarczki, zawór i koszyk sprzegłowy

 

Edited by ewemarkam
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...