Skocz do zawartości

Opony na zimę


Paweł Paco Kalicinski

Rekomendowane odpowiedzi

19 minut temu, Blixten napisał:

 

No właśnie - jak się domyślam czujniki adresuje się manualnie, a po ewentualnej zamianie kół nie aktualizują one automatycznie swojego położenia  ?

 

Po Twoim poście wolałem się jednak upewnić, podjechałem wczoraj  na stację benzynową i przy pomocy kompresora sprawdziłem, czy "przypadkiem" wulkanizator nie pomylił kół i nie mam sytuacji o której piszesz. Czujniki ciśnienia / koła są na właściwych miejscach  - zgodnie z wyświetlaczem.  

 

 

No to mały quiz:

a. ASO przy zamianie kół, informuje klienta, że trzeba operację adresowania wykonać i tyle to będzie kosztować (chyba nie miałem takiej pozycji na fakturze)

b. ASO wie, że same się przeadresują

c. ASO w ogóle nie ma o tym pojęcia ;)

 

która odpowiedź  jest poprawna, nie wiem.

Parę razy obniżałem/zwiększałem ciśnienie w oponach i jak do tej pory, czujniki poprawnie pokazywały ciśnienie; dawałem na przód 2,3 a tył 2,2 to wskazania miałem przód 2,3, tył 2,2 plus/minus 0,5 bara. Zakładam, że same się adresują a ASO to odpowiedź C) :biglol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Blixten napisał:

nie sądzę 

w takim razie posypię głowę popiołem i wybiorę opcję a) z małą korektą:

a. ASO wie, że trzeba adresować czujniki i robi to gratis przy przekładce kół, dlatego nie informuje klienta.

 

w sumie... lepiej zakładać, że znają się tam na rzeczy, przynajmniej dla lepszego samopoczucia :) @DZIAŁ TECHNICZNY może się wypowie w temacie adresowania czujników/przekładki kół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Snuff napisał:

No to mały quiz:

a. ASO przy zamianie kół, informuje klienta, że trzeba operację adresowania wykonać i tyle to będzie kosztować (chyba nie miałem takiej pozycji na fakturze)

b. ASO wie, że same się przeadresują

c. ASO w ogóle nie ma o tym pojęcia ;)

 

która odpowiedź  jest poprawna, nie wiem.

Parę razy obniżałem/zwiększałem ciśnienie w oponach i jak do tej pory, czujniki poprawnie pokazywały ciśnienie; dawałem na przód 2,3 a tył 2,2 to wskazania miałem przód 2,3, tył 2,2 plus/minus 0,5 bara. Zakładam, że same się adresują a ASO to odpowiedź C) :biglol:

imo ani a ani b ani c. Na kołach po zdjęciu zawsze ktoś je oznacza LP PP LT PT i zakładane są tam gdzie były poprzednio. Jeżeli chodzi o przełożenie tylko opon na felgi to dlaczego wulkanizator miałby felgi zamieniac miejscami ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Karas napisał:

imo ani a ani b ani c. Na kołach po zdjęciu zawsze ktoś je oznacza LP PP LT PT i zakładane są tam gdzie były poprzednio. Jeżeli chodzi o przełożenie tylko opon na felgi to dlaczego wulkanizator miałby felgi zamieniac miejscami ?

Nie zrozumiałeś mnie, przekładałem całe koła: para tył na przód, przód na tył, tak dla równomiernego zużycia bieżnika...z czasów ośki tak mi zostało. Być może przy stałym napędzie 4x4 jak w subaru nie ma takiej potrzeby, ale w ASO nie wyprowadzili mnie z błędu, nie powiedzieli, że to nie ma sensu. Stąd pytanie o czujniki a raczej o wskazania czujników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdej wnęce koła jest antena, odczytuje dane z czujnika jakie we wnęce się znajduje. Zasięg sygnału czujnika jest mały. Komputer wie które koło ma jakie ciśnienie na podstawie tego z której anteny przyszedł sygnał. Na wszelki wypadek zakodowano mu jednak, że czujniki muszą mieć określone numery seryjne inaczej są ignorowane. Taka jest moja wersja :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam takie przypuszczenie, ze jesli czujniki sa wprowadzone do komputera samochodu, teoretycznie nie powinno byc problemu. 

 

W instrukcji podano, ze komputer moze zapamietac trzy wartosci cisnienia w zaleznosci, czy jedziemy sami, z kompletem pasazerow, czy bagazami. Po napompowaniu kol do wlasciwej wartosci mozna „przyuczyc” komputer uzywajac tej funkcji do zapamietania cisnienia w poszczegolnych kolach. 

 

Uruchamia sie ja w taki sposob:

Wcisnij przycisk TPMS przy wlaczonym zaplonie (przy lewym kolanie). Miedzy zegarami zamiast przebiegu dziennego pojawi sie TPMS1. Po przytrzymaniu przycisku wyswietli sie TPMS1 SET i zeby zapamietac, nalezy przytrzymac. Krotkie nacisniecie przelacza kolejno dalej TPMS2/SET, TPMS3/SET.

 

Jesli zmienilismy cisnienie w kolach przod/tyl do pozadanej wartosci to mozemy uzyc tej funkcji do przyuczenia komputera do monitorowania zadanej wartosci cisnienia - i w ten sposob komputer odczyta i przyswoi sobie parametry z poszczegolnych kol na nowo. 

 

Jesli komputer zapamietuje wartosci cisnienia w poszczegolnych kolach i po przejechaniu kilkuset metrow nie melduje bledow - wszystko jest OK. 

 

Jesli komputer pokaze kontrolke na desce - nie odbedzie sie bez przeprogramowania komputera. Jesli masz oryginalne czujniki, zrobi to rowniez kazdy ogarniety „gumiarz”. 

 

 

Edytowane przez Christoph
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, aflinta napisał:

W każdej wnęce koła jest antena, odczytuje dane z czujnika jakie we wnęce się znajduje. Zasięg sygnału czujnika jest mały. Komputer wie które koło ma jakie ciśnienie na podstawie tego z której anteny przyszedł sygnał. Na wszelki wypadek zakodowano mu jednak, że czujniki muszą mieć określone numery seryjne inaczej są ignorowane. Taka jest moja wersja :)

 

Są różne systemy, ale jeśli rzeczywiście mamy taki inteligentny, to tylko się cieszyć :thumbup:

 

TPMS01.jpg

Edytowane przez Blixten
  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 maja w wątku o TPMS napisałem:

 

A'propos zmiany miejsca poszczególnych kół w systemie TPMS: Subaru Australia odpisało jednemu z użytkowników, że "...We have referred your enquiry to our technical team who have confirmed that the TPMS detects how far away the sensor (in the tyre) is away from the control module and determines which wheel is where. No calibration or relearning is required during tyre rotation. ..." 

 

  • Super! 1
  • Dzięki! 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, radix99 napisał:

31 maja w wątku o TPMS napisałem:

 

 

 

".. Przekazaliśmy zapytanie do naszego zespołu technicznego, który potwierdził, że TPMS wykrywa, jak daleko czujnik (w oponie) znajduje się od modułu sterującego i określa, które koło jest gdzie.  Podczas obracania opony nie jest wymagana kalibracja ani ponowne uczenie się.  ... ”

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Andrzej Rosenkiewicz napisał:

".. Przekazaliśmy zapytanie do naszego zespołu technicznego, który potwierdził, że TPMS wykrywa, jak daleko czujnik (w oponie) znajduje się od modułu sterującego i określa, które koło jest gdzie.  Podczas obracania opony nie jest wymagana kalibracja ani ponowne uczenie się.  ... ”

Z tym, że rotation tutaj oznacza przekładkę kół a nie obracanie ;)

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, ovi napisał:

A tak przy okazji trafiłem na fajny test opon wielo-sezonowych i zimowych


Szkoda, że prowadzący nie pofatygował się aby dokładnie pokazać modele opon.
Te na czarnym samochodzie to raczej nie są typowe opony wielosezonowe z homologacją zimową 3pmsf. To chyba geolandary montowane fabrycznie,  które na pewno na śnieg nie są rozsądnym wyborem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, spawalniczy napisał:

Te na czarnym samochodzie to raczej nie są typowe opony wielosezonowe z homologacją zimową 3pmsf. To chyba geolandary montowane fabrycznie,  które na pewno na śnieg nie są rozsądnym wyborem.

tak to geolandar g coś tam czyli imo gorszej opony wziąć do testów nie mogli.  Ciekaw jestem testu opon zimowych vs wielosezon 3pmsf

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Szary Mnich został dzisiaj obuty na zimę w Nokian'y WeatherProof SUV. Jazda od Kopra do mp w korku niewiele mi powiedziała choć jechało się jakby bardziej miękko i ciszej. Jutro będzie codzienna jazda, po wielokrotnie przemierzonej trasie, z odcinkiem na S-ce więc już nie mogę się doczekać wrażeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza przejażdżka na Nokianach WeatherProof zaliczona. Trochę po mieście a trochę po S-ce. Hałas niestety porównywalny z Yokohamami, odczucie oczywiście subiektywne, bez pomiaru. Opony są miękkie co powoduje, ze nie hurgocą na miejskich wybojach.

Z racji dość gęstej mgły poobserwowałem jak na zakrętach światła podążają "za zakrętem" :thumbup: . PS. Jak włączyć w czasie jazdy światła przeciwmgielne :unsure: ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, spawalniczy napisał:
17 minut temu, Szürkebarát napisał:

PS. Jak włączyć w czasie jazdy światła przeciwmgielne :unsure: ?


Tam, gdzie mijania, bliżej kierownicy masz drugi pierścień obsługujący przednie i tylne przeciwmgłowe.

Dzięki. Skąd wiedziałeś?! :biglol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Szürkebarát napisał:

Hałas niestety porównywalny z Yokohamami, odczucie oczywiście subiektywne, bez pomiaru. Opony są miękkie co powoduje, ze nie hurgocą na miejskich wybojach.

Ani Geolandar ani te nokiany ciche nigdy nie będą ze względu na bieżnik - geolanar z aspiracjami "terenowymi" nokiany z aspiracjami "zimowymi" .  Najlepsze rozwiązanie to na lato opona typowo letnia - w tym roku zakupiłem micheliny primacy 4 i są mega ( bardzo cichutkie i kleją na mokrym jak złe) a na zimę  opona typowo zimowa - a z tego co widziałem to na rynku są dostępna ciche zimówki. Rozwiązanie które wybrałeś to rozwiązanie pośrednie , na pewno o wiele lepsze niż geolandary ale dalej "niczego nie urywające" ;)  i imo bardziej dla leniwych - bez urazy

Edytowane przez Karas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Karas napisał:

dla leniwych - bez urazy

Rozszyfrowałeś mnie... ;) Mój samochód ma być maksymalnie bezobsługowy bo poprzedni wymagał nieustających zabiegów. Więc jak się zapomnę i nie wymienię opon wiosną to raczej nic się nie stanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...