Skocz do zawartości

AWD a tylko jedno koło się kręci ?!


GregL

Rekomendowane odpowiedzi

Siema,

 

Wczoraj miałem przygodę podczas której zakopałem się w śniegu. Na drodze była ubita warstwa śniegu (prawdopodobnie przez ratrak) a pod nią okazało się że jest miękki i podczas jazdy zapadlem się. 

Auto zawisło gdzieś mniej więcej na środku i okazało się że lewe tylne koło było w powietrzu. Jak chciałem wyjechać to tylko to koło się kręciło. Potem trochę go odkopałem podłożyłem coś pod to kolo to zaczęło mi się kręcić tylko przednie prawe (auto dalej wisiało na śniegu). 

Pytanko czy mam coś nie tak z napedem? Szczerze powiedziawszy trochę się na nim zawiodłem ;)

 

Mam Legacy 04 manual.

20171223_194047.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel

W 04 M/T przedni i tylny dyfer są otwarte. Na centralnym jest wiskoza, ale gdy samochód siedzi na brzuchu to już nie pomoże ( nie blokuje wystarczająco ).

Ogólnie - gdy samochód siądzie na brzuchu, to niestety trzeba kopać ( wyjątki potwierdzają regułę ).

 

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mialem podobna sytuacje zeszlej zimy i tez wyjechalem dopiero po wstepnym odkopaniu i podlozeniu dywanika pod kolo, ktore mialo najmniejsza przyczepnosc.

Aby troche zeszperowan naped mozna sobie pomagac lewa noga na hamulcu. Wtedy w teorii moment powinien zostac przekazany na kola o wiekszej przyczepnosci.

 

Mozna zauwazyc, ze kola kreca po przekatnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, Jumpman napisał:

Auto jetst sprawne. Jak intak posadzil wrxa na brzuchu to tez tak bylo...swoja droga to byla wesola historia :)

Oj tam Oj tam ... Panowie odnaleźliście mnie bez GPS-u !!! To jest wyczyn ! Podałem tylko namiary gwiazdy polarnej ! Kto jeszcze tak potrafi !

Zaginiony, bo testował AWD

Edytowane przez Intakwrx
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiskoza ma organiczną możliwość spinania - w naszych legacach najczęściej jest tylko 4Kg a to niewiele... Można próbować wrzucić wyższy bieg 2-3 aby różnica prędkości była jak największa wtedy wisko powinno ładnie się nagrzać i spiąć napęd :D Albo zainwestować w szperę tylną ;)

 

Pamiętaj też że jak kręci się tylko jedno koło to wał porusza się z połową prędkości jak gdyby oba się obracały więc różnica prędkości na wale przód tył była mała najwyraźniej nie wystarczająca. Na a generalnie napęd AWD z otwartymi dyframi ma tyle momentu na kołach co najgorzej przyczepne razy 4, jak koło było w powietrzu to opory ruchu razy 4 samochodu Ci z zaspy nie wyciągną.

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wszystkim za odpowiedz (i ciekawe historie) ;) następnym razem sprawdzam głębokość pokrywy śnieżnej :P przy okazji życzę zaśnieżonych świąt! 

Edytowane przez GregL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym, że ze spawarką jazda skończy się na pierwszym zakręcie :)

A tylną szperę warto mieć - u mnie siedzi z GT i dzięki niej przekonałem się na rampie z rolkami, że auto pojedzie przy przyczepności jednego tylnego koła. Stary Forek bez zaszperowanego tyłu mimo kombinacji z hamulcem nie był w stanie pokonać tej próby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam, że manewr z hamulcem nie zadziałał. ;)

Co ciekawe okazało się, że w naszym forku jest szpera w tylnym dyfrze (wisko), więc albo nasza już nie domagała, albo masz u siebie jakąś mocniejszą. 

 

Edytowane przez przemekka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tarcie statyczne jest większe od dynamicznego więc koła które stoją mocniej będą hamować od kręcących się. Manewr może zadziałać gdy poślizg mają przednie koła - hamulce przednie hamują dużo mocniej więc możliwe będzie zablokowanie koła przedniego gdy tył jeszcze może się kręcić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.12.2017 o 23:35, aflinta napisał:

Z tym, że ze spawarką jazda skończy się na pierwszym zakręcie :)

A tylną szperę warto mieć - u mnie siedzi z GT i dzięki niej przekonałem się na rampie z rolkami, że auto pojedzie przy przyczepności jednego tylnego koła. Stary Forek bez zaszperowanego tyłu mimo kombinacji z hamulcem nie był w stanie pokonać tej próby.

Czegoś nie rozumiem, nowy FXT chyba tylnej szpery nie ma a jednym kołem z rolek wyjeżdża  ?! (ponoć starsze forki były bardziej dzielne w terenie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel
29 minut temu, M-Nowy napisał:

Czegoś nie rozumiem, nowy FXT chyba tylnej szpery nie ma a jednym kołem z rolek wyjeżdża  ?! (ponoć starsze forki były bardziej dzielne w terenie)

Systemy :) Spina centralne sprzęgło ( to trochę tak, jak gdyby blokował centralny dyfer .... gdyby go miał :) ), a gdy to nie wystarcza przyhamowuje koła kręcące się szybciej od innych przekazując napęd na te nieruchome. FXT ( ale nie tylko - normalny wolnossący z automatem w aktualnej linii modelowej też, podobnie OBK A/T oraz nowy XV ) dzięki systemowi X-Mode działającego dość szybko i skutecznie ( X-Mode to szybsze i bardziej agresywne działanie systemu kontroli trakcji ) jest trakcyjne lepszy od jakiejkolwiek wcześniejszej wersji Forestera.

Dzięki temu można zrobić z Foresterem różne dziwne rzeczy :) - nawet ot tak, dla zabawy :

 

 

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Dyrekcja napisał:

Systemy :) Spina centralne sprzęgło ( to trochę tak, jak gdyby blokował centralny dyfer .... gdyby go miał :) ), a gdy to nie wystarcza przyhamowuje koła kręcące się szybciej od innych przekazując napęd na te nieruchome. FXT ( ale nie tylko - normalny wolnossący z automatem w aktualnej linii modelowej też, podobnie OBK A/T oraz nowy XV ) dzięki systemowi X-Mode działającego dość szybko i skutecznie ( X-Mode to szybsze i bardziej agresywne działanie systemu kontroli trakcji ) jest trakcyjne lepszy od jakiejkolwiek wcześniejszej wersji Forestera.

Dzięki temu można zrobić z Foresterem różne dziwne rzeczy :) - nawet ot tak, dla zabawy :

 

 

Pozdrowienia

Super, jednak ostatnio na teście rolkowym mój FXT (wg testującego) dokładnie tak samo skutecznie zjeżdżał z rolek z X-MODE on i off ? (oczywiście wszystkie próby zaliczone celująco ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel

Jeżeli test rolkowy jest łatwy ( ... tzn. łatwy dla Forestera :)), to tak może być. 

Na widocznym w tle po prawej urządzeniu ( rolki pod 3 kołami, czwarte musi wjechać na dodatkową przeszkodę ) był zaaranżowany trudny test.

W tym przypadku różnica z / bez X-Mode była widoczna .

 

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...