Jump to content

AWD a tylko jedno koło się kręci ?!


GregL

Recommended Posts

Siema,

 

Wczoraj miałem przygodę podczas której zakopałem się w śniegu. Na drodze była ubita warstwa śniegu (prawdopodobnie przez ratrak) a pod nią okazało się że jest miękki i podczas jazdy zapadlem się. 

Auto zawisło gdzieś mniej więcej na środku i okazało się że lewe tylne koło było w powietrzu. Jak chciałem wyjechać to tylko to koło się kręciło. Potem trochę go odkopałem podłożyłem coś pod to kolo to zaczęło mi się kręcić tylko przednie prawe (auto dalej wisiało na śniegu). 

Pytanko czy mam coś nie tak z napedem? Szczerze powiedziawszy trochę się na nim zawiodłem ;)

 

Mam Legacy 04 manual.

20171223_194047.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Ojciec Założyciel

W 04 M/T przedni i tylny dyfer są otwarte. Na centralnym jest wiskoza, ale gdy samochód siedzi na brzuchu to już nie pomoże ( nie blokuje wystarczająco ).

Ogólnie - gdy samochód siądzie na brzuchu, to niestety trzeba kopać ( wyjątki potwierdzają regułę ).

 

Pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

Mialem podobna sytuacje zeszlej zimy i tez wyjechalem dopiero po wstepnym odkopaniu i podlozeniu dywanika pod kolo, ktore mialo najmniejsza przyczepnosc.

Aby troche zeszperowan naped mozna sobie pomagac lewa noga na hamulcu. Wtedy w teorii moment powinien zostac przekazany na kola o wiekszej przyczepnosci.

 

Mozna zauwazyc, ze kola kreca po przekatnej.

Link to comment
Share on other sites

Dlaczego jak siedzi na brzuchu to wiskoza nie spina ? Jak dla mnie to jak auto siedzi na brzuchu, koła mają małą przyczepność to powinno jedno z przodu i jedno z tyłu się kręcić przy otwartych dyfrach na osi.

Link to comment
Share on other sites

34 minuty temu, Jumpman napisał:

Auto jetst sprawne. Jak intak posadzil wrxa na brzuchu to tez tak bylo...swoja droga to byla wesola historia :)

Oj tam Oj tam ... Panowie odnaleźliście mnie bez GPS-u !!! To jest wyczyn ! Podałem tylko namiary gwiazdy polarnej ! Kto jeszcze tak potrafi !

Zaginiony, bo testował AWD

Edited by Intakwrx
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Wiskoza ma organiczną możliwość spinania - w naszych legacach najczęściej jest tylko 4Kg a to niewiele... Można próbować wrzucić wyższy bieg 2-3 aby różnica prędkości była jak największa wtedy wisko powinno ładnie się nagrzać i spiąć napęd :D Albo zainwestować w szperę tylną ;)

 

Pamiętaj też że jak kręci się tylko jedno koło to wał porusza się z połową prędkości jak gdyby oba się obracały więc różnica prędkości na wale przód tył była mała najwyraźniej nie wystarczająca. Na a generalnie napęd AWD z otwartymi dyframi ma tyle momentu na kołach co najgorzej przyczepne razy 4, jak koło było w powietrzu to opory ruchu razy 4 samochodu Ci z zaspy nie wyciągną.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dzięki wszystkim za odpowiedz (i ciekawe historie) ;) następnym razem sprawdzam głębokość pokrywy śnieżnej :P przy okazji życzę zaśnieżonych świąt! 

Edited by GregL
Link to comment
Share on other sites

Z tym, że ze spawarką jazda skończy się na pierwszym zakręcie :)

A tylną szperę warto mieć - u mnie siedzi z GT i dzięki niej przekonałem się na rampie z rolkami, że auto pojedzie przy przyczepności jednego tylnego koła. Stary Forek bez zaszperowanego tyłu mimo kombinacji z hamulcem nie był w stanie pokonać tej próby.

Link to comment
Share on other sites

Potwierdzam, że manewr z hamulcem nie zadziałał. ;)

Co ciekawe okazało się, że w naszym forku jest szpera w tylnym dyfrze (wisko), więc albo nasza już nie domagała, albo masz u siebie jakąś mocniejszą. 

 

Edited by przemekka
Link to comment
Share on other sites

Obstawiam martwą u Was :) Nie przypuszczam, że Forek i GT miały jakieś istotne różnice w spięciu, a podjeżdżając nawet nie zauważyłem, że na jednym kole tylko ciągnie. No chyba, że dawca szpery miał coś namodzone :D

Link to comment
Share on other sites

Tarcie statyczne jest większe od dynamicznego więc koła które stoją mocniej będą hamować od kręcących się. Manewr może zadziałać gdy poślizg mają przednie koła - hamulce przednie hamują dużo mocniej więc możliwe będzie zablokowanie koła przedniego gdy tył jeszcze może się kręcić.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 24.12.2017 o 23:35, aflinta napisał:

Z tym, że ze spawarką jazda skończy się na pierwszym zakręcie :)

A tylną szperę warto mieć - u mnie siedzi z GT i dzięki niej przekonałem się na rampie z rolkami, że auto pojedzie przy przyczepności jednego tylnego koła. Stary Forek bez zaszperowanego tyłu mimo kombinacji z hamulcem nie był w stanie pokonać tej próby.

Czegoś nie rozumiem, nowy FXT chyba tylnej szpery nie ma a jednym kołem z rolek wyjeżdża  ?! (ponoć starsze forki były bardziej dzielne w terenie)

Link to comment
Share on other sites

  • Ojciec Założyciel
29 minut temu, M-Nowy napisał:

Czegoś nie rozumiem, nowy FXT chyba tylnej szpery nie ma a jednym kołem z rolek wyjeżdża  ?! (ponoć starsze forki były bardziej dzielne w terenie)

Systemy :) Spina centralne sprzęgło ( to trochę tak, jak gdyby blokował centralny dyfer .... gdyby go miał :) ), a gdy to nie wystarcza przyhamowuje koła kręcące się szybciej od innych przekazując napęd na te nieruchome. FXT ( ale nie tylko - normalny wolnossący z automatem w aktualnej linii modelowej też, podobnie OBK A/T oraz nowy XV ) dzięki systemowi X-Mode działającego dość szybko i skutecznie ( X-Mode to szybsze i bardziej agresywne działanie systemu kontroli trakcji ) jest trakcyjne lepszy od jakiejkolwiek wcześniejszej wersji Forestera.

Dzięki temu można zrobić z Foresterem różne dziwne rzeczy :) - nawet ot tak, dla zabawy :

 

 

Pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

7 minut temu, Dyrekcja napisał:

Systemy :) Spina centralne sprzęgło ( to trochę tak, jak gdyby blokował centralny dyfer .... gdyby go miał :) ), a gdy to nie wystarcza przyhamowuje koła kręcące się szybciej od innych przekazując napęd na te nieruchome. FXT ( ale nie tylko - normalny wolnossący z automatem w aktualnej linii modelowej też, podobnie OBK A/T oraz nowy XV ) dzięki systemowi X-Mode działającego dość szybko i skutecznie ( X-Mode to szybsze i bardziej agresywne działanie systemu kontroli trakcji ) jest trakcyjne lepszy od jakiejkolwiek wcześniejszej wersji Forestera.

Dzięki temu można zrobić z Foresterem różne dziwne rzeczy :) - nawet ot tak, dla zabawy :

 

 

Pozdrowienia

Super, jednak ostatnio na teście rolkowym mój FXT (wg testującego) dokładnie tak samo skutecznie zjeżdżał z rolek z X-MODE on i off ? (oczywiście wszystkie próby zaliczone celująco ).

Link to comment
Share on other sites

  • Ojciec Założyciel

Jeżeli test rolkowy jest łatwy ( ... tzn. łatwy dla Forestera :)), to tak może być. 

Na widocznym w tle po prawej urządzeniu ( rolki pod 3 kołami, czwarte musi wjechać na dodatkową przeszkodę ) był zaaranżowany trudny test.

W tym przypadku różnica z / bez X-Mode była widoczna .

 

Pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...