Jump to content

Lejący wtryskiwacz vs knock


Luke Skywalker
 Share

Recommended Posts

Raczej wynikać to może z ubogiej mieszanki na pozostałych co jest skutkiem korekt wtórnych do odczytu sondy lambda. Lambda przez lejący wtrysk widzi mieszankę zbyt bogatą więc na każdym cylindrze zdejmuje tyle samo.

Link to comment
Share on other sites

16 godzin temu, carfit napisał:

.

Ciekawym komentarza Mistrza Carfita i dlaczego go zniknął po napisaniu? :)

 

Zdrówka!

Luke

 

EDIT: prędzej śmierć mnie dopadnie, niż rzeczowa porada tu... :P Anyway, dla potomnych o spalaniu stukowym na cylindrze #4: (za "Cobb Tuning" z www.iwsti.com):

 

The knock sum value itself is irrelevant as it is even incremented at idle and low load/RPM where the Subaru knock detection is very poor at determining knock (which is why the ECU does not respond to these perceived knock event in that area).

For knock sum, you want to look at when it increments at moderate to higher loads. For ECUs that support the per cylinder knock sum, you tend to see more counts in cylinder #4. Presumably this is because the knock sensor (possibly due to its placement on the block) picks up noise better in that cylinder than the others. This is likely also the reason why the OEM tune has positive timing correction in cylinder 4 (in later Subarus). The idea could be to induce knock first in the cylinder that is most likely going to picked up by the knock sensor and therefore, allow for a quicker response for all cylinders (since timing is not pulled on a per cylinder basis).

 

oraz za Austin2334 z https://forums.nasioc.com:

 

Knock sum will increment at idle and low RPM where the ECU is extremely poor at distinguishing actual knock from other engine noises. This is why the ECU does not respond to "knock" events in this area. The knock sum value itself is meaningless because of this. You have to look at when it increments and ignore changes at idle and low RPM/load. Cylinder #4 will see more counts even on a stock engine, likely due to the relationship between the placement of the knock sensor on the block and cylinder #4.

 

Wkrótce rozwiązanie dla wysokich czasów korekt wtryskiwaczy. Jestem w trakcie testów.


Cheers!
Luke

 

PS.: Dzięki Piotr R. z ASO Koper za dziś :bowdown:

Edited by Luke Skywalker
Link to comment
Share on other sites

Rzeczowa porada powiadasz?

Czujnik spalania stukowego masz na bloku a nie poszczególnych cylindrach - no chyba, że w STI jest inaczej.

Wtrysk który daje za mało/za dużo - ryzyko uszkodzenia silnika - nie jeździć, diagnozować.

Link to comment
Share on other sites

Cześć!

Jeszcze ciekawe opracowanie w kwestii spalania detonacyjnego:

https://www.cobbtuning.com/subaru-knock-monitoring-and-dit-knock-logic-changes/

 

@dr.elich: masz rację. Ale po to ECU wprowadza korekty (na "+" czyli za mało bądź na "-" czyli za dużo) aby niwelować niedokładności wtryskiwaczy. Nikt nie mówi o uszkodzonym wtryskiwaczu, ew. brudnym.

 

Zdrówka!
Ł.

 

PS.: Zapomniałbym: mamy 1 czujnik spalania stukowego. A z jakiego powodu liczy "per cylinder"? Odpowiedź poniżej:

(za https://cobbtuning.zendesk.com):

 

• Knock Sum (where applicable): This is a somewhat arbitrary value that should only be analyzed under the specific conditions you wish to evaluate, such as during wide-open throttle (WOT) operation over a set RPM range. Some later ECUs can report this on a percylinder level, some only on a global basis. If a noise is perceived, this value will increment at all times, regardless of if the knock detection system is deemed to be accurate or not, such as idle and very low RPM.

Edited by Luke Skywalker
Link to comment
Share on other sites

ECU wprowadza jedną i tą samą korektę dla wszystkich wtryskiwaczy na podstawie AFR widzianego w wydechu - jest to średnia dla wszystkich cylindrów. Więc jeśli leje wtryskiwacz 1 i sonda zobaczy za bogatą mieszankę to zboży wszędzie - więc wówczas mogą stukać 2, 3 i 4.

Inny scenariusz to np:

- zatkany wtrysk 4 - stuki na 4 cylindrze

- defekt układu paliwowego, np niewydajna pompa - stuki najczęściej na 4 cylindrze bo konstrukcja ukladu paliwowego w Subaru jest właśnie taka, że 4 cylinder idzie najibożej (zdaje się szeregowe zasilenie w paliwo - ale tu pytaj madrzejszych).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...