Skocz do zawartości

Zmiana kół na większe a moc auta


MakusP

Rekomendowane odpowiedzi

Dnia 25.09.2017 o 17:57, Simon WRC napisał:

Nie o masę w tym wypadku chodzi a o jej rozkład ;).

Jezeli masz 2 koła o tej samej średnicy i tym samym momencie bezwładności, różnica masy nie ma żadnego znaczenia

Jeszcze raz wyraźnie powiem, że nie tylko moment bezwładności, ale masę ‘osobno ‘ albo ‘drugi raz’ -jak kto woli –trzeba uwzględnić ,mimo,że siedzi w momencie bezwładności . Koło nawet jeśli się nie obraca ,ale rozpędza się razem z autem wymaga energii –np. koło zapasowe w bagażniku.( połowę takiej, która została wlożona w koło ‘pracujące na aucie’.

6 godzin temu, Simon WRC napisał:

Tak, z tym, że ja podałem nie wzór na obliczenie momentu bezwładności a czynniki, które mają na niego wpływ ;)

Użyłeś  x  czyli iloczynu, więc tak to przyjąłem.

Dnia 24.09.2017 o 22:01, pb2004 napisał:

formalnie rzecz biorąc trochę racji w tym jest ale jest to efekt pomijalny, prawdziwy efekt bierze się ze zmniejszonego momentu bezwładności szybko rotującej masy a nie zmniejszonej łącznej masy auta

NIe jest pomijalny. Zmobilizowałeś mnie i przeliczyłem te proporcje przy założeniu ,że koło  jest walcem pełnym w środku-( w praktyce pewnie  trochę więcej masy jest bliżej obwodu koła, ale daje to jakiś obraz).  Energia ruchu toczącego się koła dzieli się równo po połowie na ruch postępowy i obrotowy. Więc nie mozna tego zaniedbać.

 

6 godzin temu, Simon WRC napisał:

Jak przeniesiesz masę gdzie indziej, to zmieni się moment bezwładności, nieprawdaż? Więc sama masa ujęta w momencie bezwładności nie musi być ujmowana jeszcze raz, o to mi chodzi.

Jeszcze raz mówię, że musi(i nie jest to niczyje  osobiste zdanie:))

Pb – raz wprowadzasz auto na podnośniku, raz w czasie przyspieszania po łuku ( tu pojawia się przyśpieszenie dośrodkowe, róznice w prędkości kół )- przecież my tu gadamy o najprostszym przypadku rozpędzania po prostej. Zostawmy buksowanie kół,poślizgi czterokołowe i inne numery .

 

Współczynnik tarcia nie ma znaczenia dla sprawności rozpędzania w naszym przypadku. Jeden pieron, czy napędzasz się na suchym betonie ,czy mokrym asfalcie , jeśli auto nie jest w stanie zerwać przyczepności.

Nie mam ambicji nikogo przekonywać –takie są zjawiska dawno odkryte i opisane ilościowo. Poczytajcie o tym z fizyki.

 

Wpływ na przyspieszenia mają tak jak podałem wyżej:

1 średnica

2 moment bezwładności

3 masa „ po raz drugi”

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, respect napisał:

...- przecież my tu gadamy o najprostszym przypadku rozpędzania po prostej. 

 

To Ty tak sobie założyłeś - wątek dotyczy przyspieszania normalnego auta w rzeczywistych warunkach a nie rozpędzania jakiejś hipotetycznej bryły sztywnej po idealnej prostej w warunkach laboratoryjnych.

Przyjmujesz takie założenia jak Ci wygodnie, to i do wniosków dochodzisz takich jakich chcesz. Z mojej strony EOD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

troche w tym temacie zbyt "fizycznie" jest to opisane i nie koniecznie wszystkim to potrzebne..

 

 przyklad 1 -auto rwd 3.0 v8 220km 290nm, setup zimowy stal 195/65/15, setup letni alu 245/40/17 -roznica znikoma dopiero przy oponie cos w okolicy 265 bylo odczuwalne zamulenie i na feldze stalowej o szerokosci 11j

 

przyklad 2 -auto rwd silnik 2.0 r6 150km 190nm setup zimowy stal 195/65/15, setup letni 225/40/17 (felga alu kuta)- roznica dosc mocno zawuazalna przy samym ruszaniu

 

przyklad 3  -auto rwd silnik 2.5 r6 170km  226nm (bardzo krotki dyfer 4,45) komplet 195/65/14 stal i drugi alu 225/45/16 zero roznicy, brak trakcji na 3 biegu

 

przyklad 4 -auto rwd silnik 1,6 r4 101km 141nm zestaw 195/65/14 i 225/40/16- katastrofa nie jedzie lepiej pchac i zapomniec o komplecie w srodku.

 

przykladow mogl bym jeszcze kilka podac bo sporo kombinacji mialem z roznymi oponami/felgami

 

teraz przyklad z dzis i moj bug 2.0 N/A

standardowo 195/60/15 na alu i dzis wlecial komplet 17" z WRX z oponami 205/45/17 praktycznie zero roznicy w przyspieszeniu za to w prowadzeniu 100x lepiej

 

 

 

 

Edytowane przez chudy__
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...