Jump to content
uxon

W ktorym miejscu zamontowac termopare EGT w WRX

Recommended Posts

Zatsanawiam sie, w ktorym miejscu najlepiej zamontowac termopare egt w seryjnym kolektorze wydechowym ej205? Z tego, co wyczytalem, sa 2 szkoly:

- W seryjne miejsce w uppipe (tylko co wtedy z sonda afr? relokacja do downpipe?) - co ma ten plus, ze w kolektorze nic nie trzeba wiercic, a temperatura jest usrednieniem temperatury z wszystkich cylindrow.  Spadek temperatury wzgledem wylotu bezposrtednio z cylindra powinien byc niewielki, bo caly czas jestesmy przed turbo.

- Gdzies na zejsciu rur z cylindrow 2 i 4. Cylinder numer 4 jest niby najbardziej sklonny do wyzszych temperatur (jest na koncu listwy paliwowej; jakis inny powod?), wiec jakby sie cos zlego dzialo, to krytyczne miejsce mamy w miare dokladnie mierzone. Ale co jak nam skoczy temperatura na np. cylindrze numer 1? Nie dostaniemy zadnej informacji.. Problemem jest tez to, ze trzeba wiercic zeliwny kolektor, co moze spowodowac pekniecie. Ktos ma doswiadczenie, w ktorym miejscu dokladnie wiercic, zeby bylo trwale?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, uxon napisał:

Zatsanawiam sie, w ktorym miejscu najlepiej zamontowac termopare egt w seryjnym kolektorze wydechowym ej205? Z tego, co wyczytalem, sa 2 szkoly:

- W seryjne miejsce w uppipe (tylko co wtedy z sonda afr? relokacja do downpipe?) - co ma ten plus, ze w kolektorze nic nie trzeba wiercic, a temperatura jest usrednieniem temperatury z wszystkich cylindrow.  Spadek temperatury wzgledem wylotu bezposrtednio z cylindra powinien byc niewielki, bo caly czas jestesmy przed turbo.

- Gdzies na zejsciu rur z cylindrow 2 i 4. Cylinder numer 4 jest niby najbardziej sklonny do wyzszych temperatur (jest na koncu listwy paliwowej; jakis inny powod?), wiec jakby sie cos zlego dzialo, to krytyczne miejsce mamy w miare dokladnie mierzone. Ale co jak nam skoczy temperatura na np. cylindrze numer 1? Nie dostaniemy zadnej informacji.. Problemem jest tez to, ze trzeba wiercic zeliwny kolektor, co moze spowodowac pekniecie. Ktos ma doswiadczenie, w ktorym miejscu dokladnie wiercic, zeby bylo trwale?

 

w uppipe wartości są zaniżone, fabryczna sonda w uppipe służyła tylko do informacji o ewentualnie stopionym precacie.

 

sugerowane miejsce to wyjście z 4 cylindra.

 

Jak ci padnie wtrysk na 1 szym cylindrze to sonda w uppipe nic ci nie da, chcąc mieć prawdziwe monitorowanie EGT musiałbyś zrobić podobnie jak sie to robi  w samolotach tj na wyjściu z każdego cylindra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywiscie najlepeij by bylo miec tak jak mowisz, ale wyaje mi sie, ze tak to nawet pro rajdowki nie maja, wiec tymbardziej do dupowozu przerost formy nad trescia. Nie do konca sie zgodze z tym, ze jak wzrosnie egt na jednym cylindrze, to przy usrednionym wyniku nic sie nie zaobserwuje. Przeciez jak wzarosnie o 100 stopni, to odczyty wzrosna o 25 stopni wzgledem tego, co obserwuje sie normalnie, nie?

A jesli juz wiercic kolektor, to w ktorym dokladnie miejscu? Ma ktos z tym tutaj doswiadczenie, jakies fotki? Jak i gdzie wiercic zeby nie pekalo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie zobaczysz jak dasz wszystkie razem, bo EGT pokazuje w zbyt szerokim zakresie temperatur. Sondę wstawiasz ok. 20cm od wylotu z głowicy 4 cylindra (po stronie kierowcy od grodzi), bo na tym cylindrze najczęściej są problemy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem to i tak nic nie zobaczysz (nie zdążysz) jak temperatura wzrośnie. Ja nic nie odnotowałem jak mi się tłok stopił.

Mam założone na 4 cylindrze  z 5 cm od głowicy na tym kolanku i jest ok. Jak poczekasz ze 3 tyg to zrobię zdjęcie bo mam kolanko w którym gwint czujnika się popsuł i je wymieniałem.

 

Temp dochodzi do 900. Czujnik będę wymieniał drugi raz. Wytrzymuje tak około 6-8 miesięcy :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bo masz za blisko głowicy zamontowany, dlatego pada

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 godzin temu, uxon napisał:

Oczywiscie najlepeij by bylo miec tak jak mowisz, ale wyaje mi sie, ze tak to nawet pro rajdowki nie maja, wiec tymbardziej do dupowozu przerost formy nad trescia. Nie do konca sie zgodze z tym, ze jak wzrosnie egt na jednym cylindrze, to przy usrednionym wyniku nic sie nie zaobserwuje. Przeciez jak wzarosnie o 100 stopni, to odczyty wzrosna o 25 stopni wzgledem tego, co obserwuje sie normalnie, nie?

A jesli juz wiercic kolektor, to w ktorym dokladnie miejscu? Ma ktos z tym tutaj doswiadczenie, jakies fotki? Jak i gdzie wiercic zeby nie pekalo?

 

to nie temperatura oleju czy płynu żebyś zauważył zmianę o 25 stopni. Mocniej gaz wciśniesz i EGT skoczy o 25stopni w parę sekund.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odswieze sowj temat :) Jesli bym chcial rzeczywiscie montowac na wylocie z czwartego cylindra, to w jaki sposob? Na pewno trzeba nawiercic, ale co potem? wspawac nakretke/tulejke z gwintem, czy gwintowac?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak dobrze pamiętam to wiercisz dziurę w kolektorze i tą tulejkę (jest w zestawie z czujnikiem) się wkręca w dziurę bez gwintowania. Coś jak wkręt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A z tego co ja pamiętam, trzeba wspawać tulejkę. A cokolwiek innego niż czterokanałowy zegar nie da pełnego monitorowania...

Edited by siewcu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dnia 13.09.2017 o 17:30, owad napisał:

Jak dobrze pamiętam to wiercisz dziurę w kolektorze i tą tulejkę (jest w zestawie z czujnikiem) się wkręca w dziurę bez gwintowania. Coś jak wkręt.

 

A co z montażem w downpipe? Chodzi o sam montaż,  nie o poprawność wskazań;)  rozumiem, że mówimy o tulejce z poniższego zdjęcia. 

 

59bd9392d0b27_2017-09-1623_10_05.jpg.266e7b81ed9b6cd07fa33560b78e1a96.jpg

 

Powinno się ją wkręcić czy wspawać? Wkrecona chyba będzie siedziała za głęboko ?

Edited by Bros

Share this post


Link to post
Share on other sites

W moim wątku jest to opisane jak ja to wykonałem - do kolektora metalowego.

 

Jeżeli masz kolektor stalowo żeliwny i chcesz zamontować w żeliwie, to nie pospawasz tego razem. Żeliwo jest bardzo trudno spawalne.

Proponuję tak - wiercisz otwór odpowiednie pod dany gwint. Następnie gwintujesz 1 i 2, 3 jak by się udało wykańczakiem tylko zaczynasz, by gwint był ciasny. Poprawiasz do skutku, tak by doło się wkręcić. Wkręcasz na pastę ceramiczną.

Przepuszczam, że w garaży - ku masz wiertarkę, ale gwintownika z tym skokiem nie (triebaaa kupić na alle drogo, + dokładne wiertło)

 

Jeżeli chcesz montować w stali.

Ta tulejka na foto jest nierdzewna, nie wiem czy wiesz.

Oficjancie możesz ja przyspawać, ale ja proponuje wykonać u tokarza mówkę z nierdzewki z gwintem wewnętrznym i ja wspawać.

Wspawać najlepiej metodą Tig drut nierdzewny, lub Migowamatem też drut nierdzewny (na dwutlenku też da się )

Dlaczego taki drut, bo spoina czarna bardzo szybko koroduje. Ponieważ rura tłumika ma dodatki stopowe utrudniające korozję.

A spoina czarna będzie korodować aż będzie puchła.

 

Jak by Cię coś dokładniej interesowało wygoooogluj sobie w necie.

 

Pozdrawiam.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...