Jump to content

Co się stało tej mojej oponie?


Recommended Posts

Hej!

Mam do Was, bardziej doświadczonych, pytanie czy to jest nauralne zurzycie opony, jak na załączonym obrazku?

Trochę nie chce mi się wierzyć, ponieważ u kolegów opony robiły się coraz bardziej gładkie, jak pupa noworodka, a umnie stopniowo pojawiały się podłużne pęknięcia ok. 1 cm, aż się w końcu się połączyły w taki wianuszek.

 

Opona popularna, bo Bridgestone RE002 215/45/R17, prawie nowa, ok. 1 rok zwykłej eksploatacji.

Zajechałem ją na pojeżdzawce po ok. 40-50 km jadąc za kazdym razem 2 okrążenia po 3 km.

Właściwie zajechałem dwie, bo w pewnym momencie zdecydowaliśmy się zamienić przednie koła miejscami. Obrywał prawy przód.

 

Mam przypuszczenie, że opona ocierała się w lewym szybkim łuku o nadkole i taki jest skutek.

Pojazd to Impreza GT na seryjnym zawieszeniu. Czy to możliwe, aby aż tak zawieszenie się poddawało? Było sucho i asfalt i wiadomo, jazda na granicy uślizgu.

 

Czy komuś z Was podobnie opona uległa degradacji i poznał bezpośrednią przyczynę?

 

Będę wdzięczny za podpowiedź, bo muszę kupić nowy zestaw i mam chrapkę na nieco szersze RE 070. Jeśli to jest skutek ocierania, to zakup 225 będzie chyba błedem?

Jak uważacie?

 

Pozdrawiam 

BK

oponaRE002.JPG

Link to post
Share on other sites

Rant, tj. osłona plastikowa nadkola na krawędzi jest faktycznie przetarta zarówno nad lewym jak i prawym kołem.

Nie mam pojecia czy wcześniej już tak było. Niemniej jednak prawy przód w jest w takim stanie, że lakier zszedł i krawędź jak ostrze noża się świeci, nie jest zardzewiała. Respect dzięki za wskazówkę, to chyba potwierdza moją obawę.

 

ET48, Szerokość felgi 7 cali.

Zauważyłem przy okazji, że tylne koła ładnie chowają się w nadkolach, ale przód jest na styku.

 

Co ja biedny teraz mogę zrobić? Nie nadużywać przyczepności, czy pogodzić się z niszczeniem opon przy każdej pojeżdzawkowej okazji?

 

Czy ktoś z Was mierzył się z taki problemem?

 

Może utwardzić zawieszenie poprzez wymianę czegos tam, nie wiem czego? Wolałbym pozostać przy standardowych nastawach. Jeżdzę tym na codzień i tylko ok. raz na 1-2 mies. chcę kontynuować zabawę amatorską.

Co byście zrobili na moim miejscu?

Link to post
Share on other sites

Skoro i tak masz krawędź nadkola ściętą do blachy, to może lekko zrolować? Nie będziesz musiał nic ingerować w zawieszenie, a samo rolowanie nadkoli to nie jest duży wydatek

Link to post
Share on other sites

Zbiegło się kilka rzeczy. Seria to 205/50/16.  Masz małą różnicę ale jednak. Jeśi założysz koło seryjne  to zyskasz ok 7mm od opony do błotnika w pionie  i 10mm w poziomie. To pewnie wystarczy. Albo inny rozmiar troszkę mniejszy (średnicowo) od serii. Zyskasz mniejsza masę auta i mniejszy moment bezwładności i przełozenie całkowite skrócisz =lepsze przyśp.i lepsze hamowanie. Duże i szerokie koła przeszkadzają w dobrych czasach-chyba ,że równy i szybki  asfalt.

Rolowanie , czy nowe spręzyny też pomogą,jeśli te siadły (mozna się ratować też podkładkami 10mm jak w forkach):).

pozdr.

Link to post
Share on other sites

hmmm

respect dajesz cenne uwagi.

 

Może ktoś jeszcze napisze opinię?

 

Na razie wygląda na to, że oponki 225 RE070, gdy do mnie dotrą, to tylko pogłaskam i zwrócę do sklepu. 

 

Co dalej - nie wiem, 

 

 

Seria to 2015/55/R16, nie 50. W tej sytuacji i tak średnicę koła mam mniejszą o 6,6mm.

 

Odległość krawędzi błotnika od miejsca, w którym tarł oponę to ok 5cm, jak w załączonym obrazku. z dalego wygląda to imho normalnie,

czyli albo opona za szeroka, albo zawieszenie za miękkie, 

Ciekawi mnie to, że raczej nikt nie miał problemu z tarciem w aż tak dużej skali.

szerokość rantu to ok. 5mm, może i rolowanie coś by dało?

 

Sprawdziłem organoleptycznie wysokość R070, gdybym je założył, to odległośc zmniejszyłaby się z 5 do ok. 1,5-2cm, bo nie dość, że opona wyższa o 10 mm, to jeszcze szerza i punkt styku z blachą byłby wyżej, blizej właściwego bieżnika.

 

Czy ktokolwiek podnosił GTka? Czy stosowanie podkładek nie kłóci się  z ideą stabilności w zakrętach?

Czy to normalne, że tylne nadkola dają więcej miejsca na oponę w szerz od przednich?

koło.JPG

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

może ktoś udzielić odpowiedzi, w szczgólności na pytanie:

"Czy to normalne, że tylne nadkola dają więcej miejsca na oponę w szerz od przednich?"

Link to post
Share on other sites
Dnia 1.06.2017 o 13:29, Brodacz napisał:

Seria to 2015/55/R16, nie 50. W tej sytuacji i tak średnicę koła mam mniejszą o 6,6mm.

 

Od kiedy fabryczny rozmiar w gc8 to 55/16?? Przecież wiadomo że 205/50/16

Jej odpwiednikiem idealnym w 17stce dla tego rozmiaru jest 215/40/17 i taki opony nie obcierają nawet przy et48.

 

Można używać ostatecznie 215/45/17 ale wskazane jest wtedy przy niskim zawieszeniu et52.

225/45/17 nie pasują kompletnie do GC8 i szkoda sobie nawet głowę zawracać rolowaniem nadkoli pod takie wielkie opony...  Ani to wyglądu nie ma, a i auto słabsze o pół biegu. Kompletny bezsens.

Kup coś o rozmiarze jaki kicajce wyliczyli w fabryce i po problemie....

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...