Skocz do zawartości

Forester - co to za ustrojstwa? (podszybie, drzwi boczne)


Tichy

Rekomendowane odpowiedzi

Strasznie głupie pytanie, ale po 4 latach posiadania auta nagle "znalazłem" (odkryłem raczej) takie dwie rzeczy w aucie, na które wcześniej nie zwróciłem uwagi. Czy może mi ktoś powiedzieć, co to jest? ;-)

 

1). zaraz za przednią szybą (wewnątrz kabiny), po stronie pasażera, jest sobie coś, co wygląda jak jakiś czujnik. Nie mam pewności, czy to faktycznie jakiś czujnik, ale wygląda nietypowo (raczej nie zwykła zaślepka) i po drugiej stronie tego nie ma. Pomyślałem, że to może jakiś czujnik opadów deszczu (że niby reguluje interwał wycieraczek w zależności od mocy deszczu), ale wg instrukcji mój Forek ma tylko jeden "czas" wycieraczek czasowych. Swoją drogą to żenada: Fiat 125p z 1976 r. miał bodajże 3 różne interwały, nawet pamiętam wygląd przełącznika... :-( Potem pomyślałem, że to może czujnik światła, ale nie udało mi się zaobserwować, żeby moje auto (jakikolwiek jego element) reagował na zmiany w naświetleniu (nawet próbowałem to coś przesłonić, bez efektu). Albo u mnie to nie działa, albo nie mam pojęcia, co to. Wrzucam zdjęcia w załączeniu.

 

2). na tylnych drzwiach mam takie jakby klapki, których jednak nie udaje mi się otworzyć, a na siłę śrubokrętem szarpać nie chcę. Co to jest i czy w ogóle to jest "otwieralne" czy to tylko jakaś zaślepka techniczna? Może ktoś rozbierał tylne drzwi i mi powie, co jest za tym czymś? Wiem, że nie złoty pociąg ;-) Zdjęcie w załączeniu.

IMG_5126.JPG

IMG_5127.JPG

IMG_5128.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, lechuorzech napisał:

Ad 1 - to czujnik od automatycznej klimatyzacji

Jak to? Co on robi? Wiesz coś więcej na jego temat? Jak działa? Bo akurat w tym aucie klima zachowuje się dziwnie (choć była sprawdzana i technicznie jest niby OK), może to coś mam uszkodzone? Co masz na myśli mówiąc "automatyczna"? Bo nie mam climatronica chyba, tylko po prostu pokrętło ze skalą ciepło-zimno i niby jest tam jakaś zgrubna skala w stopniach, ale raczej poglądowa, no i mam przycisk włącz-wyłącz AC. To jest "automatyczna"? Bo myślałem, że taka nazywa się "manualna", przynajmniej w Skodzie tak się oficjalnie w instrukcji nazywała ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro nie masz automatycznej klimatyzacji, to prawdopodobnie na podszybiu jest tylko zaślepka (w miejscu, gdzie powinien być czujnik nasłonecznienia). A to w tylnych drzwiach, to może zaślepki zamiast ewentualnych popielniczek..?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Kambol napisał:

Skoro nie masz automatycznej klimatyzacji, to prawdopodobnie na podszybiu jest tylko zaślepka (w miejscu, gdzie powinien być czujnik nasłonecznienia).

OK, ale zwróć uwagę na fotki, zwłaszcza tą ze zbliżeniem: to WYGLĄDA jak czujnik, ewidentnie jakby "coś", nie zwykły plastik.

Przed chwilą, svavo napisał:

Również oddaję głos na zaślepkę popielniczki w wersji DeLuxe ;)

Ha, ha, no to jedno się wyjaśniło - niezły numer :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed chwilą, lechuorzech napisał:

To czujnik nasłonecznienia, steruje prędkością nawiewu w zależności od ustawionej na pokrętle temperatury, taka subarowa automatyczna klima i jak w każdym subaru działa to średnio.

Ach, czekaj, załapałem - pewnie działa to wtedy, gdy wszystko na pokrętłach dam na "AUTO"? Bo ja zawsze ustawiam sobie wszystko ręcznie, w tym prędkość dmuchawy... ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Tichy napisał:

1). zaraz za przednią szybą (wewnątrz kabiny), po stronie pasażera, jest sobie coś, co wygląda jak jakiś czujnik.

To czujnik nasłonecznienia.

26 minut temu, Tichy napisał:

2). na tylnych drzwiach mam takie jakby klapki, których jednak nie udaje mi się otworzyć,

Próbowałeś zdecydowanie wcisnąć górną część klapki? Trudno uwierzyć, aby były to jedynie zaślepki.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, lechuorzech napisał:

Najprawdopodobniej tak. Dodatkowo pracę całości może zakłócać nieodpowiednio umiejscowiona na szybie naklejka rejestracyjna

He, he, ja jej nie kleiłem, tylko poprzedni właściciel ;-) Ale rozumiem, że na nastawach ręcznych to chyba nie ma znaczenia ten czujnik? Chodzi o to, że w upalne dni nie idzie tego auta wychłodzić, w środku nie zjedzie poniżej 30 stopni. Nawet mierzyłem temp. wylotu z nawiewów termoparą - oscyluje między 5-8 stopni, w zależności od tego, czy się kompresor włączył czy chwilowo odłączył. Po prostu chyba nagrzewnica Subarowa jest mało wydajna, bo z tego, co się dowiedziałem, to temp. na wylocie taka mniej więcej powinna być. Trochę mi tylko głupio, bo kolega ma stare jak świat Audi - w te same upalne dni po 10 min. ma w aucie (jeśli zechce) 20 stopni, podobnie kolega w nastoletnim BMW, a ja w 10-letnim Subaru mam wydajność klimy na poziomie starej Skody 1.2 :-( No, czarny kolor wozu też może być problemem, choć kolegi BMW jest ciemnogranatowe :-(

10 minut temu, mechanik napisał:

Próbowałeś zdecydowanie wcisnąć górną część klapki? Trudno uwierzyć, aby były to jedynie zaślepki.

Nie, ale jutro w drodze do pracy spróbuję :-) Choć głosowanie Kolegów dowodzi, że to chyba raczej tylko zaślepka...

Edytowane przez Tichy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Tichy napisał:

Swoją drogą to żenada: Fiat 125p z 1976 r. miał bodajże 3 różne interwały, nawet pamiętam wygląd przełącznika... :-(


Kupujesz na allegro manetkę wycieraczek z regulacją interwału, zamieniasz i działa PnP. Tylko uwaga: łatwiej ustrzelić manetkę do przedlifta - też pasuje, ale ma trochę inny kształt, więc będzie niesymetrycznie. Jest wątek to tym. Sorry za offtopic, ale to był mój pierwszy i najważniejszy mod - teraz zupełnie inaczej się jeździ :)

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Tichy napisał:

Bo nie mam climatronica chyba, tylko po prostu pokrętło ze skalą ciepło-zimno i niby jest tam jakaś zgrubna skala w stopniach, ale raczej poglądowa, no i mam przycisk włącz-wyłącz

 

1 godzinę temu, Tichy napisał:

pewnie działa to wtedy, gdy wszystko na pokrętłach dam na "AUTO"?

No to zdecyduj się czy masz "auto", czy nie :P

Jeśli jednak masz, to na pewno jest to czujnik nasłonecznienia, a nie jego zaślepka.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, bvb napisał:


Kupujesz na allegro manetkę wycieraczek z regulacją interwału, zamieniasz i działa PnP. Tylko uwaga: łatwiej ustrzelić manetkę do przedlifta - też pasuje, ale ma trochę inny kształt, więc będzie niesymetrycznie. Jest wątek to tym. Sorry za offtopic, ale to był mój pierwszy i najważniejszy mod - teraz zupełnie inaczej się jeździ :)

Przydatny offtop, no co Ty, nie wiedziałem, że tak się da! Ale nie trzeba nic zmieniać w elektronice, przełączać, programować? Są w "starej" (bez reg. interwału) manetce (lub jej kostce) odpowiednie piny do regulatora? Muszę doczytać. Super, mój mechanik uwielbia (naprawdę, taki "konik") gmeranie w elektronice deski rozdzielczej i okolic, może mu zlecę taką "przeróbkę", bo mnie krew zalewa. Stary Polonez miał PROGRAMOWALNY interwał (praktycznie dowolny czas - 1 klik spryskiwaczami to "początek", drugi klik - koniec i zapamiętany idealny interwał. Golf z 1994 r. miał identycznie (tylko klik robiło się dźwignią w dół, nie spryskiwaczami). A tu taka wtopa...

32 minuty temu, Kambol napisał:

No to zdecyduj się czy masz "auto", czy nie :P

Jeśli jednak masz, to na pewno jest to czujnik nasłonecznienia, a nie jego zaślepka.

Bardziej motoryzacyjni koledzy objaśnili mi kiedyś to tak: jeżeli moje auto ma wyświetlacz LCD i na nim pokazuje się temp. z dokładnością co do stopnia, to mam climatronic i to jest "klimatyzacja automatyczna". Czasem nawet nie da się ręcznie włączać/wył. kompresora, po prostu w zależności od potrzeb auto samo chłodzi lub grzeje, byle utrzymać zadaną temp. Taka klimatyzacja z reguły jest znacznie mocniejsza od manualnej.
Jeżeli moje auto ma pokrętło ciepło/zimno z niezbyt precyzyjną regulacją (nie co do stopnia) i ręczne włączanie kompresora, to mam klimatyzację manualną. To się zgadza z czasami, gdy kupowałem Skodę - identyczny z działania i wyglądu system jak mam w Forku nazywano w katalogu "klimatyzacją manualną". Manualne z reguły podobno są słabsze.

Wg tej nomenklatury mam "manualną", tylko są tu jakieś dodatkowe gadżety co do regulacji kierunku i siły nawiewu, czyli owe magiczne przełączniki "auto". Nie używam ich, bo to, co auto wtedy wyprawia z nadmuchem, jest nie do przejścia - poza tym lubię mieć pełną kontrolę nad tym, co urządzenia robią, wszelkie "automaty" mnie irytują, bo nie wiem, czy robią dokładnie to, czego od niej oczekuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, Tichy napisał:

Ale nie trzeba nic zmieniać w elektronice, przełączać, programować?

działa P&P, sam u siebie też zmieniałem.

58 minut temu, Tichy napisał:

Bardziej motoryzacyjni koledzy objaśnili mi kiedyś to tak: jeżeli moje auto ma wyświetlacz LCD i na nim pokazuje się temp. z dokładnością co do stopnia, to mam climatronic i to jest "klimatyzacja automatyczna".

tłumaczenie co najmniej dziecinne. Jeżeli jest pozycja AUTO to nie ma znaczenia sposób obsługi (pokrętła/wyświetlacz+przyciski)

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Tichy napisał:

magiczne przełączniki "auto". Nie używam ich, bo to, co auto wtedy wyprawia z nadmuchem, jest nie do przejścia

Tak właśnie działa klimatyzacja automatyczna w (starszych) Subaru :D

Z tego względu też nie używam "auto".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, bvb napisał:

Kupujesz na allegro manetkę wycieraczek z regulacją interwału, zamieniasz i działa PnP. Tylko uwaga: łatwiej ustrzelić manetkę do przedlifta - też pasuje, ale ma trochę inny kształt, więc będzie niesymetrycznie.

 

Tak jest, potwierdzam ;) 

 

7 godzin temu, Tichy napisał:

rzydatny offtop, no co Ty, nie wiedziałem, że tak się da! Ale nie trzeba nic zmieniać w elektronice, przełączać, programować? Są w "starej" (bez reg. interwału) manetce (lub jej kostce) odpowiednie piny do regulatora? Muszę doczytać.

 

Jest P&P, obadaj link:

 

https://forum.subaru.pl/topic/83524-forek-06-regulacja-szybkości-pracy-wycieraczek/?do=findComment&comment=2331920

 

 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Tichy napisał:

Ale nie trzeba nic zmieniać w elektronice, przełączać, programować? Są w "starej" (bez reg. interwału) manetce (lub jej kostce) odpowiednie piny do regulatora?


O ile dobrze pamiętam, to regulator jest po prostu w manetce :)

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Kambol napisał:

Tak właśnie działa klimatyzacja automatyczna w (starszych) Subaru :D

Z tego względu też nie używam "auto".

 

Automatyczna klima w Forkach jest specyficzna, ale jak się człowiek nauczy z niej korzystać to nie jest taka zła ;) .

To o czym piszecie - dmucha jak oszalała jak chce - jeżeli na zewnątrz (a raczej nagrzanym wnętrzu) jest np 30 st a ustawiacie pokrętła w tryb auto i wybieracie ok 20st to komputer stara się spełnić wasze wytyczne i wali mocno zimnym powietrzem by jak najszybciej wychłodzić wnętrze o 10 stopni. Więc system działa ok. Wystarczy ustawić temperaturę na np ok 24st i będzie dmuchać delikatnie.

Zasada automatycznej klimy w Foresterze jest taka, że przy mocnych różnicach temperatur (obecna/oczekiwana) dmucha nawiewami na twarz, a gry uzyska już właściwą temp nadmuch jest tylko na nogi, żeby utrzymać stałą temperaturę w kabinie.

 

Co do Climatronica - bardziej zaawansowanej opcji automatycznej klimatyzacji - by ją odpalić nie wystarczy ustawić pokręteł kierunku i mocy nawiewu na auto. By to zrobić trzeba po ustawieniu obu w/w pokręteł na auto, jednocześnie wcisnąć i przytrzymać przyciski wewnątrz pokręteł - ac i obieg wewnętrzny. Trzymamy do momentu, aż migną kontrolki (po ok 3-5 sekundach). Po tym mamy w pełni automat, tj komputer sam decyduje kiedy załączyć klimę (u mnie wyłącza ją dopiero przy ustawieniu temp ok 30st) oraz kiedy zamknąć obieg (żeby szybciej wychłodzić/ nagrzać wnętrze).

p.s. Po ręcznym załączeniu/wyłączeniu ac lub obiegu zamkniętego opisana wyżej opcja się dezaktywuje i by znów działało w pełnym automacie trzeba powtórzyć zabieg ;)

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 20.03.2017 o 11:31, sender3 napisał:

To o czym piszecie - dmucha jak oszalała jak chce - jeżeli na zewnątrz (a raczej nagrzanym wnętrzu) jest np 30 st a ustawiacie pokrętła w tryb auto i wybieracie ok 20st to komputer stara się spełnić wasze wytyczne i wali mocno zimnym powietrzem by jak najszybciej wychłodzić wnętrze o 10 stopni. Więc system działa ok. Wystarczy ustawić temperaturę na np ok 24st i będzie dmuchać delikatnie.

Tak, też to zauważyłem, ale... u mnie nie ma sposobu na wychłodzenie auta w upalny, słoneczny dzień. Jakbym ustawił na 24 stopnie, to bym się nawet na zejście do 40 st. nie doczekał... ;-) Próbowałem kiedyś na dłuuugiej trasie różnych ustawień: temp. na minimum i przestawiamy dmuchawę oraz obieg wewn. Co do obiegu wewn., to nie zauważyłem różnicy w szybkości schładzania. Co do dmuchawy, to jest 7 stopni nadmuchu. 7 nie próbowałem, za duży świst, ale pozostałe tak. Wyszło mi, że poz.1 jest za słaba, poz.2 jest optymalna, poz.3 może ciut lepiej schładza, ale od poz.4 w górę nie ma żadnej różnicy w nagrzaniu wnętrza, a tylko hałas dmuchawy coraz bardziej męczą - poniżej 30 st. nie udało mi się zejść nawet po 3 godz. jazdy. Co ciekawe, identycznie miałem w Skodzie, ale tam klima była b.słaba (jak i silnik), więc mnie to nie dziwiło. To pewnie cecha aut ciemnych kolorów - strasznie "piją" słońce. Jak słońca nie ma, to chłodzenie jest poprawne, choć wg mnie jeszcze niezadowalające. Oczywiście klima jest serwisowana regularnie, nieszczelności brak, na wylocie z kratek went. 5-8 stopni, w zależności od tego, czy w danym momencie kompresor chodzi czy chwilowo "odpoczywa".

Dnia 19.03.2017 o 19:03, mechanik napisał:

Próbowałeś zdecydowanie wcisnąć górną część klapki? Trudno uwierzyć, aby były to jedynie zaślepki.

Próbowałem dzisiaj, jednak zaślepki ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...