Skocz do zawartości

Forester MY 2016 - światła LED mijania i drogowe


Rekomendowane odpowiedzi

Dla świateł drogowych przepisy ograniczają maksymalną światłość. Natomiast dla świateł mijania precyzyjnie podane są dopuszczalne wartości (minimalne lub maksymalne) natężenia oświetlenia w określonych punktach na ekranie pomiarowym - są miejsca gdzie określono minima - odpowiadają one punktom na szosie i miejsca, gdzie podano wartości maksymalne - są to punkty odpowiedzialne za oślepianie innych. Bowiem w światłach mijania sztuka polega na zaprojektowaniu rozkładu tak, by dobrze świeciło a nie oślepiało. W lumenach określa się natomiast strumień światła źródła światła - większy strumień to większe wyzwanie przed projektantem, by nie przekroczyć maksimów - oczywiście zwykle ksenony są "lepsze" ale ledy pozwalają inaczej projektować lampę i nie zdziwię się, jeśli lampa LED świeciła by lepiej niż xenon mimo mniejszego strumienia (albo odwrotnie :) )

Edytowane przez Alfik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info, rozumiem, że są normy, które decydują jakie wartości natężenia światła mają byś w danych punktach pomiarowych na drodze. Tym sposobem pojawiły się żarówki, które reklamowano 130%, 150%, 180% jaśniej, a miały taka samą standardową moc czyli 55W i w odczuciu nie dawały więcej światła do zwykłych, ale w dedykowanych normami punktach pomiarowych było to 130%, 150% czy 180% - czyli teoretycznie nie było kłamstwa. W googlach można wpisać w wyszukiwarkę np H7 test jasności i pojawiają się strony jak żarówki różnych producentów (55W) świecą. Z tych testów wynika, że żarówka H7 ma od 1300lm do 1500lm. A chciałbym wiedzieć jak mocne źródło światła LED jest zainstalowane w Forku, ile daje lumenów, a to co tym światłem jest robione, jak ukierunkowywane to inna sprawa. Oczywiste jest że palnik ksenon 35W daje nawet 3000lm i pytanie w którym miejscu jest teraz ten LED ze swoim strumieniem, czy więcej niż ksenon czy mniej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no masz rację, pytanie zadałeś prawidłowo i konkretnie, a odpowiedzi nie było, tylko Koledzy sobie pogadali, nie wiem tylko po co, skoro nie znali odpowiedzi, więc potwierdzam też jestem zainteresowany odpowiedzią na Twoje pytanie

 

Dnia 11.03.2017 o 20:43, Licho napisał:

 

Mam pytanie ile lumenów posiada reflektor LED dla świateł mijania i dla światła  drogowego.

 

 

i nie chodzi mi jakiekolwiek przemyślenia, tylko o odpowiedź.......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze dodatkowe dwa pytania:

1. Jaka jest temperatura barwy światła

2. Czy w reflektorach świateł drogowych można korygować ich ustawienie. Uzasadnienie pytania: Jak samochód stoi przed ścianą i zaświeci się drogowe, to widać że jest zwiększone natężenie światła na wprost jednego i drugiego reflektora, a pomiędzy nimi nie jest już tak jasno. Efekt jest taki, że na długiej prostej na pierwszych 100m pobocza, drzewa są tak jasne, że aż świecą a jezdnia na wprost wydaje się ciemna. Za duży jest kontrast pomiędzy poboczem a środkiem drogi i mam wrażenie że te skupienie natężenia światła z reflektorów drogowych jest skierowane bardziej na pobocze a nie na środek jezdni, dlatego mam pytanie, czy można skorygować tak światła drogowe, by największe natężenie reflektorów było kierowane na wprost jezdni a nie na pobocze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak najbardziej reflektory takie (LED) można regulować. Niemniej jednak regulacja ta polega na ustawieniu całej lampy. Nie ma możliwości osobnego ustawienia wiązki świateł drogowych i mijania.

 

Barwa tych świateł, jak Pan zauważył jest zimna, zbliżona do świtała dziennego, co umożliwia lepsze rozpoznawanie przeszkód na drodze.       

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdaje sobie sprawę, że strumień światła w reflektorach spełnia normy i jako takie są dopuszczone do ruchu. Mimo spełnienia norm każdy producent jakoś inaczej projektuje wiązkę światła, tak, że w różnych autach użytkownik różnie postrzega sposób oświetlenia drogi. Tutaj załączam trzy fotki, zdjęcie na górze to światła mijania, poniżej światła drogowe tego samego ujęcia. Zdaje sobie sprawę, że percepcja oka ludzkiego w zakresie głębi tonalnej jest większa niż matryca CCD komórki, ale na zdjęciach widać gdzie jest położony największy nacisk na oświetlenie, gdzie ten strumień światła jest największy. Patrząc na pierwsze zdjęcie i na słupki stu metrowe, widać że zasięg świateł drogowych nie dochodzi do 100m, sięga gdzieś 80m a potem jest czarna dziura. Nie jest moją intencją osąd tych świateł, bo skoro auto zostało dopuszczone do ruchu, to spełnia normy. Moją intencją jest zapytanie, czy można podregulować światła drogowe LED, by ta intensywność świecenia nie kończyła się na ok. 80m ale sięgała dalej?

2m.jpg

1m.jpg

3m.jpg

Edytowane przez Licho
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, Licho napisał:

Moją intencją jest zapytanie, czy można podregulować światła drogowe LED, by ta intensywność świecenia nie kończyła się na ok. 80m ale sięgała dalej?

 

Regulacja w płaszczyźnie pionowej i poziomej reflektorów jest możliwa w zakresie stanowionych przepisów.

 

Moim zdaniem światła LED w Subaru o wiele lepiej się spisują (oświetlają drogę), niż xsenonowe nie wspominając o halogenowych (oczywiście także montowanych w Subaru).   ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może LED-y w Subaru są technologicznie lepsze niż xenony i halogeny wcześniej montowane. Mam XC60 na żarówkach i poprzednie S60 (przed zmianą na Forka) na żarówkach, to po włączeniu drogowych jak w innym wątku pisałem, banan na twarzy cały czas, po prostu na przód drogi idzie istny ogień, czuć i widać POWER światła, a na LED-ach w Subaru, delikatnie ujmując, tego ognia nie widzę. Wiem, że jakbym nie miał porównania, to zachwycałbym się tymi LED-ami, że są och i ach, ale jak porównanie jest to :(. Dlatego dopytuje się Działu Technicznego, czy ten typ tak ma, czy jednak można coś z tego jeszcze wykrzesać.

Edytowane przez Licho
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zajrzałem pod maskę, patrze na tył reflektora i znalazłem tylko takie miejsca do kręcenia. Jeśli one służą do ustawiania świateł, to które jest lewo-prawo, a które góra-dół. Fotka zrobiona prawego reflektora z tyłu

 

1.jpg

Jak dealer mi wydawał auto miesiąc temu, to podczas zapoznawania mnie z samochodem powiedział że światła LED nie ustawia się bo są w pełni automatyczne, pomyślałem, że to bolsza technika. I tym sposobem byłem odporny na argumenty m_dz.

W nawiązaniu do fotki powyżej te wskazane pokrętła służą do regulacji góra-dół i lewo-prawo - pasuje klucz nr 8. Pokrętła bliżej środka auta służą do regulacji góra-dół, kręcąc w lewo wzrasta zasięg świecenia. Pokrętła mają utrudniony dostęp dla kluczy płaskich, ale wygięta 8 jak na foto pasuje idealnie.

Jak ktoś chce samemu regulować, to na google jest wiele instrukcji jak to zrobić poprawnie. Jak ktoś nie czuje się na siłach może pojechać do najbliższej stacji kontroli pojazdów (tam gdzie co rok jadą starsze auta po pieczątkę do dowodu rejestracyjnego). Tam wyregulują światła i można się dowiedzieć ile lumenów daje reflektor.

 

Mogę powiedzieć że skończył się mój stres jazdy Forkiem w nocy, a trwało to miesiąc. Dziwne, że auto wydawane z salonu ma nieoptymalnie ustawione światła. Zapoznając się z dokumentem o nazwie "podstawowy przegląd przed zakupem.pdf" jest tylko "Kontrola oświetlenia", rozumien, że zostało sprawdzone, czy wszystkie światełka świecą, ale jak świecą to chyba nie.

 

Ciekawostka:

Mam info od użytkownika Landrovera, miał tam reflektory Led matrycowe, czyli duża ilość led składała się na strumień główny, Komputer zarządzał matrycą tak, że jak jechał na drogowych, a z przeciwka pojawił się samochód, to komp wyłączał część matrycy tak, że ten z naprzeciwka poruszał się w cieniu. Pewnego dnia reflektor przestał świecić, a w nim dziura, jakby od kamienia - koszt wymiany 15.000zł

tmp_9061-20170326_163227-1474563320.jpg

Edytowane przez Licho
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...