Jump to content
Paweł Paco Kalicinski

System start/stop

Recommended Posts

3 godziny temu, Licho napisał:

Mam koncepcję jak obejść SS.

Przycisk SS jest typu dzwonkowego, czyli zwiera chwilowo na czas przyciśnięcia. Idea w krótkim zarysie: Po pojawieniu się 12V w gnieździe zapalniczki, dodatkowy przekaźnik po np 30sek. na krótką chwilę zwiera kabelki przycisku SS stymulując jego naciśnięcie, i to jest koniec koncepcji. Do realizacji jest banalnie proste ale jest jedno ale, jak demotuje się, od czego zacząć by dostać się z tyłu przycisku SS i gniazda zapalniczki?

 

 

Po co wyważac otwarte drzwi ?

To jest sterowane z masy tutaj masz dokładny opis z urządzeniem https://www.nicomania.de/auto/start-stop-automatik-deaktivieren#comment-1131

Edited by Karenz
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Karenz, za info. Na tej stronie jest też jak zamontować w Foresterze SJ :). zastanowię się czy do gościa wysłać scalak do programowania czy jednak własną konstrukcję na tranzystorach. Jak mi wyjdzie, dam znać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do autora strony nie wysłałem układu scalonego do programowania, bo na Allegro za 12zł był do nabycia programator, więc kupiłem programator. Jak zaprogramować samemu, czyli jak wgrać firmware do układu scalonego:

1.       Ściągnąć firmware: https://www.nicomania.de/wp-content/uploads/Anti_SSA_Memory.zip

2.       Na stronie https://www.nicomania.de/atmel/avr-mikrocontroller-programmierung  ściągnąć program Prog ISP 1.72

3.       Podłączyć do komputera programator z podpiętym układem scalonym ATtiny13A

4.       Po uruchomieniu Prog ISP 1.72, klikamy File - Load Flash i wskazujemy gdzie mamy na kompie w którym katalogu z pkt-u 1 firmware

5.       W programie Prog ISP 1.72 – w zakładce PROGRAM w Select Chip wybieramy z listy  ATtiny13A, klikamy na widoczny przycisk AUTO i po 1 sekundzie mamy zaprogramowany nasz układ scalony – i to wszystko.

 

Jak się okazało, podczas testów nieopatrznie zrobiłem gdzieś krótkie zwarcie albo go deaktywowałem i układ przestał mi działać, myślałem, że spalił się układ scalony, ale ponowne jego programowanie przywróciło mu live. Czyli programator się przydał :). W Foresterze po rozebraniu atrap jest miejsce by płytkę z elektroniką przykręcić na stałe, czyli zanim zabierzesz się tworzenie elektroniki, rozbierz atrapy i zobacz gdzie to chcesz zamocować i stąd będziesz miał wymiary płytki na jakiej posadzisz elektronikę.

Do przycisku SS dochodzą 4 kabelki w tym 12V (po uruchomieniu zapłonu) – kolory są zgodne z opisem na stronie .. nicomania… w części poświęconej Foresterowi.

Jako stabilizator napięcia 3,3V zastosowałem  KY5033. Zmontowany układ po podaniu zasilania 12V w stanie spoczynku pobiera 0,8mA

Podsumowując:  to działa !!!

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odnośnie tego urządzenia, to ono ma funkcjonalność, że można je deaktywować lub ponownie aktywować zapłon+wciśnięty SS  - czyli po deaktywacji można mieć tak jak fabryka dała, a po aktywacji  działa automatyka wyłączająca SS po uruchomieniu silnika. Jak to działa:

1. Zasilanie 12V do układu jest brane od podświetlenia przycisku SS, czyli gdy ma się przełącznik świateł ustawiony na 0 (zero) to podświetlenie nie działa i układ antiSS też nie zadziała

2. Deaktywowanie układu antiSS:

- wciskasz przycisk SS,

- przekręcasz kluczyk (bez uruchamiania silnika) aż do momemtu gdy podświetli się przycisk SS,

- puszczasz przycisk SS,

- kluczykiem wyłączasz podświetlenie SS

Układ antiSS jest zdeaktywowany. Ponowne przejście przez punkt 2 - aktywuje układ antiSS. Nie wiem jak to jest w systemie bezkluczykowym.

3. Jeśli wciśnie się przycisk SS, włączy zapłon i wyłączy zapłon i zwolni przycisk SS to nie zmieni to stanu układu antiSS.

Będę zmieniał zasilanie (przewód +12V) na podpięcie pod kabel zasilający gniazdo 12V - dawniej zapalniczniki. Do tej pory autem startowałem z ciemnego pomieszczenia, przełącznik świateł ustawiony na AUTO sprawiał, że uruchamiałem samochód z włączonymi światłami mijania i miałem podświetlany przycisk SS. Gdy auto jest w jasnym otoczeniu to samochód startuje na światłach dziennych, przycisk SS nie ma podświetlenia i układ antiSS nie ma zasilania :(.

 

 

22.06.2017: Mała korekta układu zasilania:

Będę zmieniał zasilanie (przewód +12V) na podpięcie pod kabel zasilający gniazdo 12V - dawniej zapalniczniki. Do tej pory autem startowałem z ciemnego pomieszczenia, przełącznik świateł ustawiony na AUTO sprawiał, że uruchamiałem samochód z włączonymi światłami mijania i miałem podświetlany przycisk SS. Gdy auto jest w jasnym otoczeniu to samochód startuje na światłach dziennych, przycisk SS nie ma podświetlenia i układ antiSS nie ma zasilania :(.

 

Edited by Licho

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostatecznie zasilanie +12V wziąłem z podgrzewania foteli: przewód niebiesko-fioletowy. Napięcie pojawia się po przekręceniu kluczykiem i jest cały czas niezależnie od zmian w przełączniku świateł.

Edited by Licho

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeżdżąc z automatem antiSS zdarzały się sytuacje, że nie załączał się. Zdiagnozowałem przyczynę, w oprogramowaniu czas od przekręcenia kluczyka do zadziałania antiSS wynosi 4 sekundy i jest to zoptymalizowane dla systemów bezkluczykowych. Ja mam tradycyjny kluczyk i czasami przekręci się kluczyk i po chwili zapłon, czyli rozruch silnika jest lekkim opóźnieniem i to powodowało że gdy układ antiSS zadziałał w 4sekundzie to w tym czasie mógł kończyć się rozruch i w efekcie lampa na tablicy nie zaświeciła się. Opisałem problem do autora oprogramowania, czy może ma wersję softu z dłuższym czasem np 10sek. Odpisał mi że ma na 12sek i mi ją podesłał. Po wgraniu nowego softu 12sek - jest ok, nie zauważyłem by układ nie załączył się. W zał. zamieszczam ten soft

Anti_SSA_memory_Wart12s.hex

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jestem posiadaczem forka jak i octavi z systemem ss. W subaru ten system jest naprawdę genialny. Pomijam fakt ze staje pod domem, żona wychodzi i wszystko piszczy ale jest to do opanowani. System wyłącza się kiedy ja chce. Jak wcisnę mocno hamulec to się wyłącza, jak nacisnę delitkatniej to się nie wyłączy samochód. Głównie sterowanie mocą nacisku hamulca. Jak ma się skręcone koła i kierunkowskaz tez się nie wyłączy silnik. Skoda? Ciagle usterka systemu ss, ale to pikus. Dojeżdżam do światła, samochód się toczy a ten się wyłącza i na wyłączonym silniki się toczy. Wyjzdzam ze skrzyżowani a ten się wyłącza. W skodzie to jakaś masakra. Dobrze ze ciagle tam mam usterkę ss bo nie muszę tego wyłączać . Cieszcie się z tego systemu w subaru bo naprawdę jest fajny i intuicyjny z którym można się dogadać. 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może i można ale nie zmienia to faktu że system ten jest dla mnie tylko wyznacznikiem naładowania akumulatora. Jak chcę wiedzieć w jakim mam stanie baterię nie dezaktywuję go przed ruszeniem w podróż i wiem gdy zadziała, że akumulator już się dobrze doładował:mrgreen: natychmiast po tym wyłączam to cholerstwo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam 

Przywitałem się to mogę napisać perę słów jako nowy

Aby dezaktywować ten dziadowski system wystarczy wypiąć wtyczkę która jest przy ujemnej klemie do akumulatora.

Dochodzą tam 3 kabelki. Po wypięciu tej wtyczki wyświetla się komunikat ze system jest nieaktywny i mruga kontrolka między zegarami.

Dotyczy Imprezy MY 18 więc pewnie i XV i pewnie innych.

PO wyłączeniu SS zauważyłem że ładowanie aku jest stabilne i wynosi 14,1 - 14,2 V, przy włączonym SS napięcie skacze od 12,2 - 15,1 V co chwile się zmieniając zależnie od rodzaju jazdy. Przy przyspieszaniu i postoju najniższe przy normalnej jeżdzie ok 13,5 V a przy zdjęciu nogi z gazu i toczeniu się rośnie do 15,1-15,2 V.

Niestety przy takim wzroście napięcia auto słabo się toczy bo alternator jednak hamuje. Po wyłączeniu SS auto toczy się dłużej a to też oszczędza paliwo. 

Pozdrawiam Igor

Zdjęcie0075.jpg

Zdjęcie0076.jpg

Zdjęcie0077.jpg

Edited by igor15799
błąd
  • Thanks 1
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Możesz jakieś zdjęcie wrzucić? :)

Ta kontrolka między zegarami mruga przy każdym odpaleniu silnika?

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 28.05.2018 o 13:46, jfidelk napisał:

Możesz jakieś zdjęcie wrzucić? :)

Wpis edytowany

Widziałem ten filmik pewnie działa. Jak znajdę chwile to sprawdzę czy tylko wyłącza SS jak przyciskiem czy jak po odłączeniu wtyczki. Bo drugie dno tego systemu to katastrofalne ładowanie akumulatora jak pisałem wyżej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minut temu, igor15799 napisał:

Bo drugie dno tego systemu to katastrofalne ładowanie akumulatora jak pisałem wyżej.

Poza wcześniejszym zużyciem aku jakie inne konsekwencje widzisz? 

Osobiscie jakoś szczególnie nie przeszkadza mi ten system.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akumulator jest niedoładowany chronicznie i pewnie długo nie pociągnie

Jak Ci nie przeszkadza to ok - mnie drażni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale po co kombinować z odłączaniem kabelków, skoro jest przycisk do wyłączania SS-mana :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, GREGG napisał:

Ale po co kombinować z odłączaniem kabelków, skoro jest przycisk do wyłączania SS-mana :huh:

Ale po co wyłączać za każdym razem, skoro można uprościć procedurę startu (wyłączyć SS, wyłączyć radio) i odpiąć kabelek (czy też inaczej zmodyfikować). Swoją drogą dzięki @jfidelk za sugestię z niedostępną stacją DAB - wprawdzie w Czeskim Cieszynie był standardowy polski zestaw dostępny.... ale w Warszawie jest jedna stacja więcej niż w Krakowie i to mi zupełnie wystarczyło do uciszenia gada :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, aflinta napisał:

Ale po co wyłączać za każdym razem, skoro można uprościć procedurę startu (wyłączyć SS, wyłączyć radio) i odpiąć kabelek (czy też inaczej zmodyfikować). Swoją drogą dzięki @jfidelk za sugestię z niedostępną stacją DAB - wprawdzie w Czeskim Cieszynie był standardowy polski zestaw dostępny.... ale w Warszawie jest jedna stacja więcej niż w Krakowie i to mi zupełnie wystarczyło do uciszenia gada :D

Ja mam zawsze media z telefonu włączone i radio się nie odpala, poza tym nie wiem dlaczego tak demonizujecie to włączające się radio ?

Co do SS to staram się wyrobić odruch po odpaleniu silnika ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minut temu, Snuff napisał:

Ja mam zawsze media z telefonu włączone i radio się nie odpala, poza tym nie wiem dlaczego tak demonizujecie to włączające się radio ?

Nie każdy chodzi zawsze z telefonem, nie każdy lubi jak pojawia się nagle nieoczekiwany dźwięk. Ogólnie to oczekiwałbym by w tych prostych kwestiach auto dostosowało się do moich preferencji a nie ja muszę po kilka razy dziennie się z tym gimnastykować.

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuty temu, Snuff napisał:

Ja mam zawsze media z telefonu włączone i radio się nie odpala

Ale jak korzystasz z Android Auto/CarPlay, to automatem ci się włączy radio, nie media z telefonu przy następnym uruchomieniu auta :angry:

Nie pamiętam już, czy tak się dzieje tylko jak zaczniesz korzystać z DAB, czy przy FM też - ale ogólnie to wnerwia strasznie, przynajmniej mnie :)

W dniu 28.05.2018 o 13:05, igor15799 napisał:

Dochodzą tam 3 kabelki

Tak się zastanawiam - skoro kabelki są 3, to co jeszcze wyłączamy, wypinając tą wtyczkę? ;)

Sprawa druga - macie jakiś patent na zabezpieczenie takiej wypiętej wtyczki i gniazda po rozłączeniu?

9 godzin temu, MaMis napisał:

jakie inne konsekwencje widzisz

Gorzej działająca klima - po wyłączeniu silnika chłodzi już tylko rozpędem, aż do kolejnego włączenia.

Niestety, przesiadając się z VAGowskiego klimatronika człowiek już zauważa znaczne pogorszenie komfortu. To jeszcze, jak w korku zaczyna się w aucie robić jeszcze duszniej niż zwykle, to już przeszkadza mocno ;)

Edited by jfidelk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Snuff napisał:

Co do SS to staram się wyrobić odruch po odpaleniu silnika ;)

 

No właśnie, ja już się prawie przyzwyczaiłem, wyrabia się nawyk odpalania auta na dwa guziki 

Co do audio, to włączanie się radia mi nie przeszkadza, bardziej dziwne jest to, że się ono nie wyłącza po zgaszeniu silnika :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bo trzeba drzwi otworzyć :) Pewnie chodzi o nie przerywanie rozmowy przez zestaw głośnomówiący... choć jak masz akurat włączone Android Auto... to wyłączy, na szczęście przejście na BT jest niezauważalne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W każdym aucie, jakie miałem, audio gasło razem z silnikiem, więc muszę się przyzwyczaić do nowego rozwiązania...

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuty temu, GREGG napisał:

W każdym aucie, jakie miałem, audio gasło razem z silnikiem, więc muszę się przyzwyczaić do nowego rozwiązania...

W poprzednich zawsze grało do otwarcia drzwi, więc dla mnie to norma. Bardziej mnie irytuje komunikat za każdym razem wyskakujący "..bla, bla..Zgadzam się" :biglol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...