Jump to content

zapala się kontrolka hamulca (ekstremalny test forestera z szoferką)


bvb
 Share

Recommended Posts

Zawsze doceniałem praktyczność aut z szoferką (zwłaszcza możliwość niczym nieskrępowanej konsumpcji napojów alkoholowych), dlatego postanowiłem nieco zmodzić Forka i posadzić Szoferkę za kierownicą. Rzekłem "oto jest betonowe sprzęgło Subaru, ono nie bierze jeńców", zamknąłem oczy i oddałem się rozmyślaniu nad sprawami, które pozostawię po sobie niezamknięte.

 

W ten sposób odkryliśmy, ze po zgaśnięciu silnika (z powodu zrozumiałych emocji nie jestem już pewien, czy przy ruszaniu, czy tylko po zatrzymaniu się bez wciśnięcia sprzęgła), dość powtarzalnie zapala się kontrolka hamulca i gaśnie dopiero po powtórnym uruchomieniu silnika (wyłączenie zapłonu nie wystarcza). Wedle instrukcji, przy manualnej skrzyni ta lampka ma tylko dwie ogólnie znane funkcje, co by znaczyło, że powodem zapalania się było zwykłe bujnięcie się poziomu płynu hamulcowego. Ten jednak jest bliski maksimum i mnie nigdy nie zdarzyło się zapalić tej kontrolki - ani przy gwałtownym hamowaniu, ani w terenie (choć nie próbowałem zatrzymywać się na biegu). Czy ktoś ma podejrzenie, że powód może być inny i ten ekstremalny test wykrył jakąś wadę układu hamulcowego?

Link to comment
Share on other sites

Dzięki! Sprawdzę zawartość wody. Czujnik jest chyba pływakowy (a nie mierzy przewodnictwa płynu), z czego by wynikało, że stary płyn robi się bardziej ściśliwy?

Link to comment
Share on other sites

U mnie zazwyczaj jak temperatura powietrza spada na dobre poniżej 10°C to też mi się zapala kontrolka ręcznego. Gaśnie zupełnie jak się już dobrze układ hamulcowy nagrzeje (lub jak jest tylko lekko ciepły to chwilowo po wciśnięciu pedału hamulca). Też myślałem, że stary płyn, niski poziomi, zużyte klocki... Klocki mam nowe, płyn nowy, układ hamulcowy nawet po przeglądzie z wymianą tylnych rurek, poziom też bliski maksymalnemu. Bujam się z tematem od kilku zim i w zasadzie chyba wymienię czujnik w zbiorniku z płynem bo wszystkie inne rzeczy już mam wymienione :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Witam, wiem że stary temat, mam podobny w sumie problem w foresterze NA 2006 MT, na włączonym zapłonie świeci się kontrolka, zaraz po uruchomieniu silnika gaśnie, świeci się wyłącznie na zapłonie. Czy udało się Wam coś ustalić od czego to tak w Waszych przypadkach było?

Pozdr.

Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, aplam13 napisał:

Czy udało się Wam coś ustalić od czego to tak w Waszych przypadkach było?


Mnie nie. Od kiedy Szoferka nauczyła się jeździć, już nigdy się nie powtórzyło.

Link to comment
Share on other sites

Witam, mam taki sam problem forek 2.0 x 2006 rok - pali sie kontrolka hamulca caly czas. Sprawdzanie byl plywak czujnik recznego i czujka przy pedale. Podjechalem do mechanika i stwierdzil ze jest popsuta kontrolka od przepływu plynu - jest cos takiego??

Edited by Daniel Adach
bład
Link to comment
Share on other sites

Klocki wymieniałem z tarczami ok 10 tys temu, u mnie świeci się wyłącznie na włączonym zapłonie z tym że świeci słabiej niż np przy ręcznym, przy zaciągnięciu ręcznego lekko mocniej zaświeci, po uruchomieniu silnika gaśnie, tak jakbym ręczny opuścił chyba że akurat ręczny jest w użyciu, pływak sprawdzałem, na włączonym silniku zanurzyłem pływak kontrolka ładnie wyskoczyła, po puszczeniu pływaka gaśnie. Porównywałem z innym foresterem, na włączonym zapłonie kontrolka nie świeci.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Witam, chciałbym wrócić do tematu. Spotkałem się wczoraj pierwszy raz z podobną sytuacją w moim Legacy. Pierwsza myśl była o przymarznięciu ręcznego, ale okazało się, ze wszystko jest w porządku.
Na zapłonie ww. kontrolka się pali, zaraz po odpaleniu gaśnie i zapala się jak tylko wcisnę sprzęgło, żeby zmienić bieg. Jak tylko dotknę hamulca żeby się zatrzymać gaśnie.
Czy pojawiła się jakaś nowa diagnoza w tej sprawie? Widzę ostatnia aktywność jest kolegi z Krakowa, więc pewnie wiadomo, że temperatura nie była wybitnie niska w ostatnich dniach.

Link to comment
Share on other sites

Nie jedyny, czasem (a nawet często) zbiornik płynu hamulcowego ma komorę odpowiadającą za wyrównywanie płynu w wysprzegliku.

Zmiana poziomu płynu w tej komorze nie powinna jednak wywołać aktywacji kontrolki wskazującej niski poziom płynu hamulcowego (zazwyczaj po prostu hamulca).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Przełom w sprawie. Wczoraj wziąłem świnkę na trochę dynamiczną jazdę i po jakimś czasie problem sam zniknął.
Układ się rozgrzał? Woda w układzie? Stary płyn? Wstyd się przyznać ale mam go ponad rok i płynu nie zmieniałem. Zrobiłem nim lekko ponad 20kkm.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 18.01.2021 o 13:13, Yato004 napisał:

Przełom w sprawie. Wczoraj wziąłem świnkę na trochę dynamiczną jazdę i po jakimś czasie problem sam zniknął.
Układ się rozgrzał? Woda w układzie? Stary płyn? Wstyd się przyznać ale mam go ponad rok i płynu nie zmieniałem. Zrobiłem nim lekko ponad 20kkm.

Poziom płynu jest na Min, Max czy pomiędzy?

Poziom płynu potrafi się zwiększyć przy dogrzaniu układu, ale jakby to likwidowało sygnał, to znaczy że płynu masz w okolicy Min.

 

Jeżeli płyn jest przy Max, trzeba by sprawdzić czy tą kontrolkę wywołuje czujnik w zbiorniku płynu hamulcowego (komputerem albo wpinając miernik).

Patrząc na umiejscowienie czujnika, wydaje się że czujnik jest NO (w środku jest albo pływak z magnesem albo pływak z blaszkami, z czego 1 rozwiązanie jest bardziej prawdopodobne), więc poda puści napięcie przez przewód jak będzie coś sygnalizował. Na sucho można też mierzyć wyciągając konektor i mierząc opór czujnika - niektóre mają więcej niż 2 stany.

 

Jeżeli okaże się, że to zbiornik wyzwala kontrolkę to raczej kwestia poziomu płynu/działania czujnika.

Normalnie te czujniki nie za bardzo mają jak "wyczuć" płyn który uległ degradacji (chyba że wykryłeś jakieś ciekawe zjawisko to od razu patentuj :)), ponadto płyn najbardziej degraduje przy zaciskach. 

Zawieszenie pływaka to raczej przy ostrych manewrach i raczej problem jest w drugą stronę, w takim przypadku raczej nie pokazuje ubytku płynu. Chyba że jest stykowy i blaszki się ze sobą kleją - ale sprzęgło by na to nie wpływało. 

Może być jakaś inna awaria czujnika. Jeżeli byłby NC to np korozja lubi dawać różne sygnały.

 

Pytanie czy np. wciskanie sprzęgła nie powoduje ruchów pedaliery i czujnik położenia pedału hamulca nie szaleje?

W większości samochodów także ECU ABSu może wywalać te kontrolkę. ABS potrafi sobie pomierzyć ciśnienie na obwodach wewnętrznych, jak coś mu nie pasuje będzie krzyczał (np. wykryje tzw. wycieki wewnętrzne).

Ale nie wiem czy w tych Forkach ABS nie ma swojej kontrolki.

 

Ergo. Najpierw porządna diagnoza, który to czujnik włącza te kontrolkę. Po samych objawach to ciężko będzie.

 

A płyn wymień i tak, naprawdę 2-3 lata dla płynu to dużo, a pewnie poprzednik też wymieniał ..... kiedy się udało. Badanie tymi czujnikami jakości płynu w warsztatach odradzam. W zbiorniku najprawdopodobniej będzie jeszcze w miarę ok. Ale tam gdzie jest potrzebny najlepszy, przy zacisku - już pewnie nie. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Zauważyłem, że problem znika przy cieplejszej nocy. Ostatnio jak odpaliłem go z rana ww. kontrolka nawet nie mrugnęła. Milczała przez cały dzień. Tak czy inaczej jeszcze w tym miesiącu będę wymieniał oleje, filtry, więc pewnie i zmiana płynu hamulcowego dojdzie do procedury. Zbliża się luty więc temperatura pewnie utrzyma się na ujemnym poziomie. Poobserwuje i jak coś będzie się jeszcze działo to wrócę do tematu. Póki co wielkie dzięki za wszystkie wskazówki.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...