Jump to content

Moje pierwsze Subaru


Stary Grzyb
 Share

Recommended Posts

Witam.

Na początku chciałem podłączyć się do "legacy IV na co zwracać uwagę przy kupnie, czyli co warto kupić a czego unikać" ale straszą tam przywłaszczeniem tematu więc zakładam nowy. W razie czego proszę admina o interwencję.

 

Szukając (konkretnego tzn. marka i model już był wybrany) auta dla siebie i żony przypadkiem natrafiłem na Legacy IV. Zakochałem się od pierwszego ogłoszenia. Ba, napaliłem się jak 18-sto latek szukający pierwszego samochodu. Jako że mam trochę więcej niż 18 lat, opanowałem żądze i pogrążyłem się w lekturze. Odkopywałem różne posty, które co chwilę zmieniały moje nastawienie - od zachwytu po rezygnacje. Raz mówili, że Legacy jest mało awaryjne, innym razem lista typowych usterek nie ma końca ;] Super napęd ale plastiki trzeszczą itd. Wiadomo, dla jednych awaria to przepalona żarówka a dla innych pęknięty pasek rozrządu. Czego innego oczekują przesiadający się z mercedesa a czego innego ci ze skody. Z dostępnych w internecie informacji stworzyłem sobie pewien obraz wybranego modelu. Proszę o utwierdzenie mnie w przekonaniu lub wyprowadzenie z błędu, że idę w dobrym kierunku.

 

Zależy mi, żeby koszty eksploatacji były rozsądne, a auto w miarę bezawaryjne dlatego akceptowalna jest dla mnie słaba dynamika (to tak na wypadek próby przekonania mnie do 6H). Jako, że szukam auta z instalacją LPG wybrałem silniki SOHC. Lista jest, krótka - 2.0 137 KM lub 2.5 165 KM. Wiadomo, że koni lepiej mieć więcej niż mniej stawiałbym na 2.5 jednak znalazłem sprzeczne informacje na temat legendarnej niemal uszczelki pod głowicą. Jak to jest? Problem pojawia się tylko w DOHC czy SOHC też?
Skoro szaleństwo z 6H odpada, to idźmy przynajmniej w stronę zmniejszenia awaryjności i komfortu - 2.5 SOHC + AT (żegnaj dwumaso). Czy taki wybór ma sens i czy (najważniejsze) w przedziale 14-18 tysięcy mogę znaleźć coś rozsądnego czy raczej powinienem zwracać uwagę na droższe egzemplarze? Dość ważne jest też, że poszukiwania nastawione są raczej na sedana (choć staję na rzęsach by przekonać żonę do kombi).

 

Trochę niepokojące były posty o słabych hamulcach, cieknących maglownicach itp ale mnie to nie przeraża. Każdy samochód ma jakieś słabe punkty, zresztą przeczytałem też i takie opinie "Pompą i maglownicą sie nie przejmuj. To nie są typowe usterki.". Miałem kiedyś Citroena C5 z uszkodzonym hydropneumatycznym zawieszeniem i naprawa była tańsza niż zakładali to znafcy z internetu. 

 

Korzystając ze sposobności chciałbym prosić o odniesienie się z jakością wykonania do innych marek produkowanych w tych samych latach. Czy są lepsze/gorsze od przeciętnego forda focusa lub skody oktavi? Wiem, że 6H to topowe wersje różniące się prawie wszystkim ale ja nie jeździłem na co dzień autami premium więc nie mam wygórowanych oczekiwań. 

 

Oczywiście, mam jeszcze kilka pytań dotyczących m.in. wisko, drzwi bez ramek itp, ale nie wszystko na raz.

Pozdrawiam ze Szczecina.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

To ja tak na szybko powiem Ci, że jak raz kupisz, nie będziesz chciał innej marki ;-)

 

Każdy używany samochód to loteria, ale w tych pieniądzach kupisz już coś sensownego.

Ja za 16 tys. kupiłem swojego Legasia 2.0 SOHC i całkiem do zniesienia jest to, że tylko 137 KM. Przebieg raczej oryginalny 327 tys na dzień dzisiejszy i silnik śmiga bez problemu ;-)

 

Myślę, że koledzy jeszcze napiszą coś bardziej konkretnego, ale ja ze swojej strony mogę tylko polecić ;-)

 

Powodzenie w szukaniu, choć może to nie być łatwe :-)

 

Wysłane z mojego D5803 przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

Oj tam zaraz ryzykowne:) Może nie doprecyzowałem.

Rozchodzi mi się o jakość elementów wykończenia wnętrza. Pytanie byłoby ryzykowne gdybym pytał czy Legacy jest lepsze od focusa ;] 

Przez internet ciężko ocenić jakość plastików i ich spasowanie, a moje wrażenie po pierwszych "internetowych" oględzinach wnętrza są ogromnie pozytywne. Wszystko wydaje się być na swoim miejscu, a do tego przejrzyste i estetyczne. Dawno żaden kokpit nie przypadł mi do gustu. Zauważyłem jednak, że skórzane tapicerki mają tendencję do wycierania się na boczkach. Kolega ma mondeo z r. 2003 i skóry ma nie do zdarcia. Dosłownie. Stąd pytanie

Odnalazłem jakiś okaz w Szczecińskim komisie - podjadę przekonać się osobiście jak to wnętrze jest wykonane.

 

Od zawsze interesowały mnie auta niebanalne. Wydaje mi się, że Legacy jest dla mnie - silnik boxer z napędem na 4 koła. Drzwi bez ramek i inne gadżety :D. Jak się trochę dorobie to drugim autem z pewnością będzie OBK.

 

Swoją drogą kiedyś interesowałem się Mitsubishi Eclipse I. Zaskakujące było to, że na forach poświęconych modelowi przewodnią opinią było "ładnie wygląda, poza tym to padaka" :) tak więc można krytycznym okiem spoglądać na oczko w głowie? Można

Link to comment
Share on other sites

Jest takie powiedzenie, jak ktoś ma pecha to i w d... palec złamie.

 

Spójrz na to w ten sposób, że forum żadną wyrocznią nie jest. Wypowiada się tu jakiś niewielki procent posiadaczy Subaru, i to w większości w przypadkach jak komuś coś padnie. Więc mówienie że ciekną maglownice czy wywala uszczelki jest sporym uogólnieniem. Jak będziesz miał pecha to w swoim modelu trafisz na wszystkie atrakcje po kolei. Ale to się dotyczy przecież każdej marki i każdego modelu - nie ma przecież takiego auta w którym by się nie trafiały jakieś awarie.

Inną sprawą jest że większość marek, lepiej bądź gorzej, ogarnie ci pan Mietek zza płota. Z Subaru jest trochę inaczej bo nie wszyscy się go tykają tłumacząc że to skomplikowane i że nie mają doświadczenia. I racja. Serwis będzie trochę droższy, droższe będą też części - jak kupowałem swojego to właściciel się mnie spytał czy wiem co to jest Subarowe nic - to pięćset pln... i fakt, tak jest.

I jeszcze jeden aspekt - nie kupujesz nowego auta, nie masz pewności że to co mówi właściciel było faktycznie zrobione. Szukaj modelu z dobrze udokumentowaną przeszłością - jak ktoś sprzedaje to ma wiedzieć dokładnie co sprzedaje, kiedy i co było robione przy aucie, będziesz miał jakiś pogląd co cię może czekać w przyszłości ewentualnie. Nie bój się większych przebiegów - dobrze zadbane modele spokojnie wytrzymują próbę czasu. 

 

 

 

 

Zauważyłem jednak, że skórzane tapicerki mają tendencję do wycierania się na boczkach
 

Każda skóra się wyciera, nie ma magii takiej która by sprawiła że się nie będzie wycierać. Natomiast możesz ją zregenerować i efekty są rewelacyjne.

 

 

 

jakość elementów wykończenia wnętrza
 

Może i nie jest to alcantara, ale też i nie plastiki. Generalnie ogólnie na plus - nic nie trzeszczy, nic nie odpada, nic nie skrzypi w moim prawie 10-latku. Pozytywnie.

 

 

 

Trochę niepokojące były posty o słabych hamulcach

Wyczynowo tym raczej nie będziesz jeździł, poprawnie pracujący układ hamulcowy zatrzyma ci auto, jeżeli nie to zawsze możesz ratować się napędem który powinien cię wyciągnąć z opresji ;)

Link to comment
Share on other sites

Inną sprawą jest że większość marek, lepiej bądź gorzej, ogarnie ci pan Mietek zza płota. Z Subaru jest trochę inaczej bo nie wszyscy się go tykają tłumacząc że to skomplikowane i że nie mają doświadczenia. I racja. Serwis będzie trochę droższy, droższe będą też części - jak kupowałem swojego to właściciel się mnie spytał czy wiem co to jest Subarowe nic - to pięćset pln... i fakt, tak jest.

O to też miałem zapytać.

Orientujecie się czy w Szczecinie jest jakiś ogarnięty Mechanior? 

Edited by Stary Grzyb
Link to comment
Share on other sites

Co do wykonczenia to miałem Mondolota z 2004 i teraz mam Legasia z 2007, więc mam porównanie. Spektakularnej różnicy nie ma, w Legasiu zauważyłem, że boczki od wsiadania się szybko ugniatają, i mieszek od ręcznego się wyciera, ale to są  detale.. Nic nie skrzeczy nie skrzypi chociaż jest dużo twardsze zawieszenie niż w Mondeo. Istotna rzecz jaką różnią się te auta to twardość zawieszenia, trakcja jednak rekompensuje tę niedogodność :)

 

Poza tym Subaru jest ekstra, jest niebanalne i całokształt robi duże wrażenie :) Będziesz się cieszył...szczególnie w śnieżnej zimie :D

Link to comment
Share on other sites

Za 14-18kzł kupujesz kilkunastoletnie auto. Zwróć uwagę na korozję, bo subaru mają z nią problem i jest to problem nawracający. W drugiej kolejności silnik i automatyczna skrzynia (jeśli taka właśnie chcesz kupić). Sprawdzić ich stan przed zakupem w warsztacie specjalizującym się w marce zanim kupisz.

Link to comment
Share on other sites

 

Inną sprawą jest że większość marek, lepiej bądź gorzej, ogarnie ci pan Mietek zza płota. Z Subaru jest trochę inaczej bo nie wszyscy się go tykają tłumacząc że to skomplikowane i że nie mają doświadczenia. I racja. Serwis będzie trochę droższy, droższe będą też części - jak kupowałem swojego to właściciel się mnie spytał czy wiem co to jest Subarowe nic - to pięćset pln... i fakt, tak jest.

O to też miałem zapytać.

Orientujecie się czy w Szczecinie jest jakiś ogarnięty Mechanior? 

 

 

Jeśli chodzi o mechaniorów od subaru, to raczej brak w Szczecinie ogarniętych.

wymiany w zawieszeniu i hamulcach większość warsztatów powinna ogarnąć.

gorzej z silnikiem, elektryką i skrzynią.

Pozostaje ASO albo próbować dowiadywać się w wątku ze spotami szczecińskimi.

Jak masz trochę drygu mechanika to możesz sam popróbować z najłatwiejszymi naprawami  :D

Link to comment
Share on other sites

Z hamulcami nie jest tak źle, pod warunkiem że działają. Zawsze można wrzucić lepsze tarcze i klocki. Jak to nie zadowolić przejść na większe tarcze (standardowo jest 277mm, po wymianie jarzm można wsadzić 290 mm), a jak to będzie mało to 4-ro tłoczek, ale generalnie sprawna seria daje radę. U siebie po kupnie byłem lekko zawiedziony działaniem hamulców, ale po wymianie tarcz i klocków, oraz serwisie seryjnych zacisków (najpierw z przodu, potem z tyłu) jest na prawdę ok.

Link to comment
Share on other sites

Wybierając konkretny samochód zawsze idzie się na kompromis. Dla mnie akceptowalne są słabe hamulce czy niezbyt dynamiczne silniki w najtańszych wersjach jednak brak dobrego mechanika na miejscu jest sporym minusem. Groteskowe było by jeżdżenie 200km w jedną stronę na wymianę tego czy owego (zwłaszcza kiedy auto stałoby na lawecie) . Muszę więcej poczytać na ten temat.

 

Z Waszych opisów naprawdę składam obraz sympatycznego auta. Jednak żona nie chce przystać na kombi :] Czekając na sedana w mojej okolica (albo przynajmniej na terenie przyległego województwa zapuszczę sporą brode :) ).

Może ktoś jeszcze odnieść się do połączenia 2.5 165KM z AT.

 

Spotkałem się ze skrótem N/A przy silniku. Nie mogłem go rozszyfrować. Ktoś pomoże?

 

Link to comment
Share on other sites

(...) Spotkałem się ze skrótem N/A przy silniku. Nie mogłem go rozszyfrować. Ktoś pomoże?

Tak na poważnie:

Skrót od zwrotu z j. angielskiego określającego sposób zasilania silnika w powietrze:

Naturally Aspirated; tłumaczenie dosłowne 'zasilany swobodnie', czyli wolnossący.

 

 

Wysłano z Xperia

Edited by mechanik
Link to comment
Share on other sites

(zwłaszcza kiedy auto stałoby na lawecie) . Muszę więcej poczytać na ten temat.

 

Nie musisz nic czytać, to akurat nie dotyczy Subaru :) szczególnie w wersjach NA, które są mniej wysilone, a i z racji osiągów nie traktowane są tak brutalnie.

Link to comment
Share on other sites

Mam mojego legasia od 7 lat, zrobilem nim lekko ponad 130.000 i przez ten czas wydalem na niego 43.000zl. Licze wszystko od wycieraczek przez rozrzad i ubezpieczenia po montaz LPG. Moze da Ci to jakis poglad na temat kosztow utrzymania auta.

 

T.

Link to comment
Share on other sites

Nie musisz nic czytać, to akurat nie dotyczy Subaru szczególnie w wersjach NA, które są mniej wysilone, a i z racji osiągów nie traktowane są tak brutalnie.

Liczyłem na to, że padnie taka odpowiedź. Długo nie musiałem czekać :)

 

Mam mojego legasia od 7 lat, zrobilem nim lekko ponad 130.000 i przez ten czas wydalem na niego 43.000zl. Licze wszystko od wycieraczek przez rozrzad i ubezpieczenia po montaz LPG. Moze da Ci to jakis poglad na temat kosztow utrzymania auta.

@@Tummi,   Twój post byłby jeszcze bardziej obrazotwórczy gdybyś dodał ile lat miał Twój Legaś kiedo go kupiłeś i jaki masz w nim silnik i skrzynie. Mimo wszystko dzięki za jakiś obraz.

 

Wasze opinie utwierdziły mnie w przekonaniu, że Legacy to dobry wybór. Proszę teraz o trochę suchych faktów na temat konfrontacji 2.0 137KM vs 2.5 165KM. Oba silniki opisywane sa jako trwałe, ale mam wrażenie, że 2.0 cieszy się większym uznaniem w dyscyplinie "pancerność".

Tak na marginesie: rozpatruję dwa warianty. Pierwszy to 2.0 z MT a drugi 2,5 z AT. Czy czterostopniowy automat zamuli większy silnik do tego stopnia, że 137 KM będzie się wydawało dynamiczniejsze?

Pozdrawiam

Edited by Stary Grzyb
Link to comment
Share on other sites

Z korozją to mają może problemy, ale egzemplarze po źle wykonanej naprawie blacharskiej.

Podwozie rdzewieje, chyba, że mamy egzemplarz z regionów Europy gdzie nie ma zimy i soli na drogach, to wtedy jet zdrowy.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Moje auto jest w profilu - MY07, 2.0 n/a=dohc.
, wybacz. Pisałem na szybko z pracy :/

Chciałoby się napisać, że skoro mnie interesują roczniki wiekowe to koszt eksploatacji będzie mniejszy ale to chyba złuda. Nie mniej, koszty nie są chyba wygórowane za tak wdzięczne i oryginalne auto. Odkąd zainteresowałem się Legasiam spotkałem tylko jednego ale z roczników bieżących. 

Chciałem wczoraj podjechać do komisu gdzie stał jeden egzemplarz IV ale niestety ktoś już go kupił :/ nie dane mi było nawet się przymierzyć.

 

Tak na marginesie, gościłem na wielu forach samochodowych ale tylko tu spotkałem się z określeniem MY - domyślam się, że chodzi o rocznik ale nie mogłem znaleźć rozwinięcia. Jedyne co mi przychodzi to made lub manufactured year. Dobrze kombinuje?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...