Jump to content

DIY łożyska transferu


palmall
 Share

Recommended Posts

Witajcie

 

Tak się zastanawiałem czy napisać ten temat, ale może komuś się przyda w przyszłości. Musiałem grzebnąć znów przy samochodzie - tym razem na tapetę poszły łożyska transferu.

Objawy to buczenie, szumienie czy też wręcz wycie dobiegające przy dodawaniu gazu, odgłosy były słyszalne przy prędkościach powyżej 50 km/h, tylko przy obciążeniu, z okolicy hmm.. środka samochodu. Im wyższa prędkość tym odgłosy bardziej niepokojące. Słyszałem co nieco już wcześniej, ale nasiliło się bardzo w ostatnich dniach po dłuższych trasach.

 

https://youtu.be/aHktpheDdUk

 

W celu zdiagnozowania auto zostało postawione na windzie i rozpędzone do 70-80 km/h. Pod autem już wyraźnie było słychać skąd dochodzą i diagnoza prosta - łożyska transferu.

Generalnie zaleca się wymienić wszystkie - łącznie 4 sztuki, po rozebraniu raczej ciężko stwierdzić które wyje więc decyzja prosta, wymieniamy wszystkie.

 

Całość znajduje się na końcu skrzyni - żeby się tam dostać musimy zrzucić wydech, osłony, wał, rozpiąć wybierak i jego "podstawę".

 

MsJQFuOm.jpg

 

 

Można próbować zdjąć samą obudowę z końca skrzyni, ale u mnie siedziała na tyle mocno że postanowiłem ściągnąć całą kołyskę skrzyni i zdjąć całość transferu. Minusy tej operacji to złożenie do kupy - trzeba się trochę pomęczyć żeby wybierak siadł na swoje miejsce, ale może ktoś ma na to jakiś fajny patent.

 

Całość po rozłożeniu wygląda tak:

 

6NO8Unlm.jpg

 

Problematyczne łożyska widoczne są na wałku u góry - 2 szt, jedno na wiskozie, i jedno na wałku przykręcone do obudowy.

 

DCdnZ3om.jpg

 

Obudowy i wałki zostały wymyte i sprawdzone, łożyska ściągnięte i wprasowane nowe:

Przy okazji numery łożysk: 
806322080
806330120
806230170

806255010

 

UmWVLzPm.jpg?1

 

T90mBmim.jpg

 

Od strony skrzyni wymieniona uszczelka, pokrywa od strony wału złożona na silikonie. 

 

Zalecane zalanie badziewnym olejem na płukankę, później poszedł Millers CL5 75W90.

 

Efekty? Brak jakichkolwiek odgłosów, wycie ucichło, zniknął też odgłos który zastanawiał mnie od początku kupna samochodu a który tłumaczyłem sobie "zasysaniem powietrza" przy dodawaniu gazu :D

 

Czasochłonność - solidna dniówka dla niewprawionego, dla wyjadacza pewnie pół dnia :)

Satysfakcja z samodzielnie przeprowadzonej wymiany - bezcenna :)

 

Tekst proszę traktować jako ciekawostkę - gdyby kogoś interesowało "z czym to się je" - nie ponoszę odpowiedzialności za wykorzystanie porad użytych w tekście :)

Edited by palmall
Link to comment
Share on other sites

Witajcie

 

Tak się zastanawiałem czy napisać ten temat, ale może komuś się przyda w przyszłości. Musiałem grzebnąć znów przy samochodzie - tym razem na tapetę poszły łożyska transferu.

Objawy to buczenie, szumienie czy też wręcz wycie dobiegające przy dodawaniu gazu, odgłosy były słyszalne przy prędkościach powyżej 50 km/h, tylko przy obciążeniu, z okolicy hmm.. środka samochodu. Im wyższa prędkość tym odgłosy bardziej niepokojące. Słyszałem co nieco już wcześniej, ale nasiliło się bardzo w ostatnich dniach po dłuższych trasach.

 

https://youtu.be/aHktpheDdUk

 

W celu zdiagnozowania auto zostało postawione na windzie i rozpędzone do 70-80 km/h. Pod autem już wyraźnie było słychać skąd dochodzą i diagnoza prosta - łożyska transferu.

Generalnie zaleca się wymienić wszystkie - łącznie 4 sztuki, po rozebraniu raczej ciężko stwierdzić które wyje więc decyzja prosta, wymieniamy wszystkie.

 

Całość znajduje się na końcu skrzyni - żeby się tam dostać musimy zrzucić wydech, osłony, wał, rozpiąć wybierak i jego "podstawę".

 

QJB5jK8m.jpg

 

Można próbować zdjąć samą obudowę z końca skrzyni, ale u mnie siedziała na tyle mocno że postanowiłem ściągnąć całą kołyskę skrzyni i zdjąć całość transferu. Minusy tej operacji to złożenie do kupy - trzeba się trochę pomęczyć żeby wybierak siadł na swoje miejsce, ale może ktoś ma na to jakiś fajny patent.

 

Całość po rozłożeniu wygląda tak:

 

6NO8Unlm.jpg

 

Problematyczne łożyska widoczne są na wałku u góry - 2 szt, jedno na wiskozie, i jedno na wałku przykręcone do obudowy.

 

DCdnZ3om.jpg

 

Obudowy i wałki zostały wymyte i sprawdzone, łożyska ściągnięte i wprasowane nowe:

 

UmWVLzPm.jpg?1

 

T90mBmim.jpg

 

Od strony skrzyni wymieniona uszczelka, pokrywa od strony wału złożona na silikonie. 

 

Zalecane zalanie badziewnym olejem na płukankę, później poszedł Millers CL5 75W90.

 

Efekty? Brak jakichkolwiek odgłosów, wycie ucichło, zniknął też odgłos który zastanawiał mnie od początku kupna samochodu a który tłumaczyłem sobie "zasysaniem powietrza" przy dodawaniu gazu :D

 

Czasochłonność - solidna dniówka dla niewprawionego, dla wyjadacza pewnie pół dnia :)

Satysfakcja z samodzielnie przeprowadzonej wymiany - bezcenna :)

Słuchaj. Wykładowców dzielimy na "zobaczcie jakie to proste" i "zobaczcie jaki jestem mądry".

Zgadnij do jakiej kategorii zaliczam ten post? :)

Zabrakło mi.

1. Dużych fotek.

2. Informacji o użytych narzędziach, przyrządach (ściągacze do łożysk).

3. Numerów części użytych do naprawy.

4. Rodzaju materiałów użytych przy naprawie - czym myłeś, czym uszczelniałeś pokrywę (wiem, że silikon, ale jest ich kilka rodzajów)?

5. Sposobu sprawdzenia wałków - tylko wizualnie?

Wiem, że duma Cię rozpiera, ale popraw ten opis, zostanie na przyszłość. :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

 

Słuchaj. Wykładowców dzielimy na "zobaczcie jakie to proste" i "zobaczcie jaki jestem mądry". Zgadnij do jakiej kategorii zaliczam ten post? Zabrakło mi. 1. Dużych fotek. 2. Informacji o użytych narzędziach, przyrządach (ściągacze do łożysk). 3. Numerów części użytych do naprawy. 4. Rodzaju materiałów użytych przy naprawie - czym myłeś, czym uszczelniałeś pokrywę (wiem, że silikon, ale jest ich kilka rodzajów)? 5. Sposobu sprawdzenia wałków - tylko wizualnie? Wiem, że duma Cię rozpiera, ale popraw ten opis, zostanie na przyszłość.
 

 

Myślę że do tej pierwszej grupy :P

 

Masz poprawione co dałem radę, duże fotki, numery oem...

Co do narzędzi.. no to co mam napisać? Nie ma pojęcia jak fachowo się ściągacze nazywają, część łożysk została "wyprasowana" na prasie. Reszta narzędzi to zwyczajne klucze... nic czego by nie można znaleźć w garażu.

Obudowa i wałki po prostu oczyszczone z syfu w zwyczajnej benzynie ekstrakcyjnej, nie szlifowałem na błysk, jedynie usunąłem nagromadzoną "maź".

Wałki sprawdzone organoleptycznie pod kątem ewentualnych ubytków, nie podejrzewam żeby były krzywe z jakichś powodów.

Silikon Victor Reinz -50-300oC w zupełności wystarczy.

Link to comment
Share on other sites

 

Słuchaj. Wykładowców dzielimy na "zobaczcie jakie to proste" i "zobaczcie jaki jestem mądry". Zgadnij do jakiej kategorii zaliczam ten post? Zabrakło mi. 1. Dużych fotek. 2. Informacji o użytych narzędziach, przyrządach (ściągacze do łożysk). 3. Numerów części użytych do naprawy. 4. Rodzaju materiałów użytych przy naprawie - czym myłeś, czym uszczelniałeś pokrywę (wiem, że silikon, ale jest ich kilka rodzajów)? 5. Sposobu sprawdzenia wałków - tylko wizualnie? Wiem, że duma Cię rozpiera, ale popraw ten opis, zostanie na przyszłość.
 

 

Myślę że do tej pierwszej grupy :P

 

Masz poprawione co dałem radę, duże fotki, numery oem...

Co do narzędzi.. no to co mam napisać? Nie ma pojęcia jak fachowo się ściągacze nazywają, część łożysk została "wyprasowana" na prasie. Reszta narzędzi to zwyczajne klucze... nic czego by nie można znaleźć w garażu.

Obudowa i wałki po prostu oczyszczone z syfu w zwyczajnej benzynie ekstrakcyjnej, nie szlifowałem na błysk, jedynie usunąłem nagromadzoną "maź".

Wałki sprawdzone organoleptycznie pod kątem ewentualnych ubytków, nie podejrzewam żeby były krzywe z jakichś powodów.

Silikon Victor Reinz -50-300oC w zupełności wystarczy.

 

Jeżeli chodzi o ściągacze, to wystarczy informacja o ich średnicy roboczej. Czasem ludzie lubią się za coś zabrać mając komplet narzędzi, a nie wszyscy mają kilka rodzajów ściągaczy. Wiedza o tym, którego użyłeś pozwoli im wcześniej taki nabyć...

Jest nieźle, a będzie jeszcze lepiej.

Wiem już do kogo będę odsyłał pytających przy gwizdach z okolic skrzyni. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Popieram inicjatywę! Zdecydowanie za mało tutoriali na tym forum ;).

Ja wzorowałem się na foto-tutorialu ze strony legacygt.com: http://legacygt.com/forums/showthread.php/legacy-2-5gt-center-differential-bearing-swap-204445.html?s=3c0d903d706fe06ad1f4129328a2945c&s=6d5de1f76360d8903a909725fdea7fe1&

U mnie obeszło się bez zrzucania skrzyni, ale przez to najtrudniejszą czynnością było wybicie pinu zabiezpieczającego wybierak biegów.

Choć przydałoby się umieścić więcej szczegółów z przeprowadzonych prac, to i tak + za chęci. Satysfakcja z samodzielnej wymiany jest niesamowita ;)

Link to comment
Share on other sites

Istotne jest założenie uszczelki papierowej na tyle skrzyni tak jak w oryginale, jej brak zmienia  luzy na łożyskach. Jest tania  i ogólnie dostępna,

numer OEM : 33179AA030,  dodatkowo  przy tej operacji  warto wymienić uszczelniacz wybieraka,  w paroletnich skrzyniach zazwyczaj się już poci, numer OEM 806718100

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...