Skocz do zawartości

Padające akumulatory w nowych Subaru >2013


Karas

Rekomendowane odpowiedzi

50mA to nic w porównaniu z tym co _ponoć_ ISR wysysa, kiedy nie ma zasięgu GPS. Pisze ponoć, bo przypadki rozładowania aku po postoju w garażu podziemnym są znane, ale nikt poboru prądu nie zmierzył ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymieniłem dziś elektrolit w moim starym akumulatorze , gęstość na tanim areometrze pokazało na 1.175 po ładowaniu (przed wymiana) . Elektrolit zlany krystalicznie czysty więc nie poszła masa. Natomiast czytałem że w akumulatorach EFB dodawany jest grafit do elektrolitu płyty również wyglądy zwyczajnie po zlaniu.  Przelałem go wodą destylowaną , naładowałem i zlałem znowu brak osadów , potem zalanie nowym elektrolitem weszło 1,7l co z tego będzie zobaczymy najwyżej będzie służył do kosiarki. 

Edytowane przez Karenz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szkoda czasu na doktoryzacje . Akumulator fabryczny jest kiepski i tyle . Po roku w Forku XT zgłaszałem że przy tygodniowym postoju akumulator jest znacznie wyczerpany . W ASO mierzyli , kombinowali i twierdzili ze jest Ok a winny ISR . Po trzech latach nie wytrzymałem i wsadziłem Vartę . To samo auto , ISR działa , miejsce postojowe to samo . Auto stoi dwa tygodnie i nic się nie dzieje . Akumulator trzyma , parametry o niebo lepsze . Koszt aku 268zł . Nie warto kombinować tylko wymienić i spokój  

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zawiązaniu do cytowanego przeze mnie linku na poprzedniej stronie w sprawie odsiarczania akumulatorów przytoczę takie cytaty:

„rozpuszczanie dużych kryształów siarczanów jest skuteczne tylko wtedy, jeśli wykonujemy ładowanie stałoprądowe, małym prądem, ale przy wysokim napięciu (znacznie przekraczającym buforowe). Prąd powinien być ograniczony do wartości 10-20% prądu 10-godzinnego akumulatora bez ograniczania napięcia ładowania”

„Stwierdzono, że współczynnik rozpuszczalności kryształów jest większy dla dużej gęstości jonów – inaczej mówiąc dla akumulatorów formowanych prądowo w napięciu ok. 2,4V na ogniwo 2V regeneracja przebiegła prawidłowo." - czyli 14,4V dla akumulatora samochodowego.

W normalnym użytkowaniu zwiększając napięcie mamy silne gazowanie, czyli problem. I zastanowiłem się nad rolą impulsatora, który w krótkiej chwili tworzy lokalnie wysokie napięcie wyładowania czyli warunki idealne do rozpuszczania kryształów (opisane w powyższych cytatach) i nie mamy gazowania. Ale by impulsator był skuteczny wymagane jest wyższe napięcie na akumulatorze, czyli np. cały czas pod „prostownikiem”. Jazda autem nie dostarcza cały czas wyższego napięcia, u mnie klika sekund 13,8V, potem ładowanie się kończy, gdy napięcie spada do 12,5V ponownie ładowanie wskakuje na 13,8V, czasami (bez hamowania silnikiem) na krótko wskoczy na 14,4V i tak w kółko. Czyli mamy tutaj sytuację ładowanie – przerwa – ładowanie – przerwa… Patrząc w skali doby  akumulator ma krótki czas pracy na wyższym napięciu, czyli podpięcie impulsatora do aku w samochodzie gdy większość czasu jest na niskim napięciu to można mieć wątpliwość nad realnymi uzyskami z impulsatora i przez to w necie euforii nie ma. To spróbowałem podpiąć impulsator na stałe do aku i po zakończonej jeździe, w garażu maska w górę, podpinam „prostownik” i do następnego dnia kiedy wyjeżdżam stoi aku na podwyższonym napięciu 13,8V, po to by zobaczyć czy założenia że impulsator + wyższe napięcie na akumulatorze przyniesie efekty. Dziś zrobiłem pomiar gęstości elektrolitu celi, która na wcześniejszych moich fotkach miała oznaczenie MIN – miała wtedy 1,20, a teraz podchodzi pod 1,21 :)

1.jpg.8aae57044557a5f10ee35db81fee918a.jpg

Patrząc z punktu fizyki to jakość impulsu z impulsatora ma znaczenie. Płyta w akumulatorze to dla szybkości narastania prądu stanowi pewną indukcyjność czyli opór, czyli jeśli impuls /udar prądowy jest bardzo szybko narastający, to indukcyjność płyty sprawia, że udar wyładowywać się będzie w górnej części płyty, czyli efektem będzie tylko częściowa regeneracja. To może też wyjaśniać inną kwestię, że w necie są opisane przypadki, że  udary powodowały uszkodzenia płyt – domyślam się, bo nie sprawdzałem tego, że uszkodzenia były w górnych częściach płyt a nie w dolnych. Gdy chciałem sprawdzić co oferuje Alliexpress w zakresie desulfatorów, to zaskoczyłem się opisem, że Chińczyk wyjaśnia, że jego urządzenie ma łagodny  kształt impulsu by nie uszkadzać płyt. Wnioskować można, że łagodny a nie stromy kształt udaru prądowego sprawia, że „udar” nie widzi indukcyjności płyty i wyzwala się po jej całej powierzchni.

Ten impulsator co używam napisałem że pobiera 50mA – małe sprostowanie, 50mA pobiera w chwili podłączenia do aku i do czasu jego aktywacji – kilkanaście sekund, potem podczas pracy to zgodnie z instrukcją 4-7mA  - teraz sprawdziłem podczas pracy miernikiem cęgowym.

Edytowane przez Licho
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Licho, dzięki za przypomnienie artykułu. Jest jeszcze szkoła odsiarczania prostownikiem jednopołówkowym, z jednoczesnym rozładowywaniem np. przez żarówkę mniejszym prądem niż ładowanie.

Tu autor testował takie odsiarczanie: https://www.youtube.com/user/MsFreebsd/search?query=jenox

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kontynuowałem pozostawienie na noc aku pod „prostownikiem” czyli pod 13,8V. Widać na załączonych fotkach dzisiaj wykonanych, że podniesienie napięcia pracy akumulatora sprawia, że impulsator działa bardziej skutecznie, gęstość elektrolitu przed była 1,20 a teraz dochodzi do 1,22 (ta sama cela co opisana dwa posty wyżej). Porównanie mam do drugiego auta Volvo XC60, w którym fabryczny aku wymieniono na BOSCH S5 008 77Ah i od wymiany w kwietniu 2018 minęły 2 lata i wg miernika:

- 22.04.2018 – zdrowie 66% - 635CCA

- 14.05.2018 – zdrowie 65% - 630CCA

- 11.11..2018 – zdrowie 47% - 540CCA – czyli aku kwalifikowało się do wymiany, zima przed nim, ale zaryzykowałem i wstawiłem impulsator, zimę przejeździł bez problemu

- 08.02.2019 – zdrowie 52% - 565CCA

- obecnie – zdrowie 53% - 570CCA

XC codziennie jeździ z podpiętym impulsatorem. Nie było podłączane pod „prostownik”, wg miernika efekt impulsatora jest.

 

Jakie wnioski: Widać że impulsator jest bardziej skuteczny, gdy napięcie na aku jest wyższe. Mając założony impulsator wskazane jest raz na m-c przez weekend pozostawić aku pod prostownikiem i tyle.

 

Poniżej fotki z aku z Forka:

1230440910_20190531.jpg.85f299be43027730bcb02c07a999b4ef.jpg20190531.jpg.ca5f0546e7c1c5f94f8cb6b6152367ed.jpg

Edytowane przez Licho
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...

Minęły prawie dwa miesiące pracy aku z impulsatorem i jestem pod wrażeniem (to ta sama cela co w maju miała 1,20):

1.jpg.c57d1b275d9a46253a7c022c79860e2a.jpg873081016_akuForek.jpg.c6cfd28ab27871a8208f30701b40ac65.jpg

 

dla porównania aku z XC:

- obecnie – zdrowie 61% - 610CCA

 

Widać że fabryczne aku z Forka dużo lepiej współpracuje z impulsatorem niż aku Bosch.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Krótkie info jak ma się fabryczny akumulator po 9 miesiącach pracy z akuaktywatorem. Dla przypomnienia 15.05.2019  przed zamontowaniem akuaktywatora wg chińskiego testera dla EFB było tak

- zdrowie 63% = SOH

- R wewn = 6,02mOm

- 495A CCA - aktualna zdolność prądu rozruchowego (wg deklaracji na etykiecie, aku nowe to 620A wg normy CCA)

 

I w zał. screeny z pomiaru w ASO Subaru i z chińskiego testera dla obecnie 3 letniego aku. Pomiar chińskim testerem to ok 12h po pomiarze w ASO. Jak widać akumulator z akuaktywatorem ma się dobrze. Co dziwi, że wg pomiaru ASO prąd rozruchu jaki obecnie akumulator może dać to 683A czyli więcej niż deklaracja fabryczna 620A.

 

 

Zdrowie = SOH = kondycja akumulatora

Ładować = SOC = stan naładowania aku

 

Chiński tester.jpg

Pomiar w ASO.jpg

Edytowane przez Licho
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak gęstość? I moje ASO uświadomiło mi, że mój Panasonic (pomimo systemu Start-Stop) nie jest jednak EFB. Faktycznie przegrzebałem nawet japońskie strony Panasonica i nigdzie nie znalazłem informacji, że to ma być EFB.

Mój ma takie oznaczenia:

image.png.881415402b3a1cee2b19550d9377f796.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akumulator mam taki sam jak u Ciebie. Gęstość jak na załączonym obrazku prawie 1,26. U mnie na wydruku pomiaru z ASO jest pomiar w trybie EFB. Pomiary i ich interpretacja wskazują, że nie jest to zwykły kwasiak, a raczej EFB. Jak w zeszył roku zaczynałem przygodę z pomiarami, to zadowolony byłem, że mam aku w 100% sprawny jak się okazało że te wskazania były przy gęstości 1,20 i dopiero Twoja sugestia, że to są aku EFB sprawiła, że jednak na mierniku z wyborem EFB wyniki bardziej oddają rzeczywisty stan akumulatora.

1150707847_Gestoelektrolitu.jpg.d4c140f3c51c479375dc97f8ba93d5a4.jpg

Gdy na mierniku wybrałem do pomiaru zwykły kwasiak to jakby wyniki sa oderwane od realu:

581679337_pomiarjakdlaakumulatorazelektrolitempynnym.jpg.37f8319f9354e853f4b41ac132003b22.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
5 godzin temu, Licho napisał:

w Centrze trzeba korki dziurawić by gęstość sprawdzić :( . A puki co fabryczny akumulator może okazać się długowieczny.

tu masz foto nowej centry na dole strony :

 

 

mocno wątpię żeby fabryczny aku okazał się długowieczny. Ja przerobiłem 2 sztuki. Pierwszy fabryczny padł po jakiś 24 miesiącach ( miesiąc albo 2 po gwrancji) , ponieważ znalazłem na jednym z portali aukcyjnych aku z rozbitka  z XV z tego samego rocznika (2016)  kupiłem go za jakieś grosze . Miesiąc temu padł czyli wytrzymał troche ponad 3 lata ...  Być może te akumulatory wykańcza transport morski /być może ISR - jak mało jeździsz są cały czas niedoładowane   lub są po prostu bardzo słabej jakości .  Obstawiam opcje ostatnią.  

Edytowane przez Karas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Cześć, 

Po 5 latach czas zamienić oryginalnego Panasonica 20HR 62Ah CCA 620A D23(JIS) 

i pytanie czy YUASA YBX7014 12V 64Ah 620A START-STOP EFB YBX 7014 Q85R to dobry wybór?

Może ktoś użytkuje?

Poproszę o komentarz.

 

dzięki

 

https://www.akumulatory24.pl/yuasa-ybx-7014-p-2149.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yuasa dobra firma, ale zobacz czy taki nie wejdzie, większy i tańszy:

https://www.akumulatory24.pl/yuasa-ybx7031-p-860.html

 

Generalnie obecnie producenci dają za małe aku, stad ich czas życia krótszy

 

Ja u siebie po oryginalnym 60Ah zmieniłem na największy jaki się mieścił bez przeróbek Varta 74Ah i jeździł 8 lat.

Edytowane przez artaa
  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...