Skocz do zawartości

SBD i Torque


sambor

Rekomendowane odpowiedzi

Jeśli po 2000 km od wymiany i - jak rozumiem - resetu Oil Dilution... masz 8% rozrzedzenia, to jest źle. Chyba że nie skasowano oil dilution. Kto Ci zmieniał olej?

 

Druga sprawa: przeprowadź w dobrych szosowych warunkach pełną regenerację w kontrolowanych warunkach: sprawdź czas aktywnej regeneracji oraz poziom sadzy, przy którym się zakończy. 

 

Daj znać, 

Pozdro!

Luke

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.07.2018 o 20:58, Luke Skywalker napisał:

Jeśli po 2000 km od wymiany i - jak rozumiem - resetu Oil Dilution... masz 8% rozrzedzenia, to jest źle. Chyba że nie skasowano oil dilution. Kto Ci zmieniał olej? 

 

Druga sprawa: przeprowadź w dobrych szosowych warunkach pełną regenerację w kontrolowanych warunkach: sprawdź czas aktywnej regeneracji oraz poziom sadzy, przy którym się zakończy. 

 

Daj znać, 

Pozdro!

Luke

Olej zmieniam sam. Nie wiedziałem, że trzeba w ECU zgłaszać wymianę oleju.
Czy metoda "Manual" podana dla aut z  Euro5&Euro6 faktycznie działa? Może w Torque jes taka możliwość? https://subdiesel.wordpress.com/2011/01/27/engine-oil-change-dpf-models/

Dziś zrobiłem testy z Torque na szybie:
Obserwacja 1: Dziś na zimnym silniku na luzie (od razu po odpaleniu) miałem ujemne korekty wtrysku (na sekundę, wiele razy, na wszystkich cylindrach naprzemiennie), Skoki korekt między +60 do -60. Ustało, gdy ruszyłem.
Obserwacja 2: Po chwili jazdy uruchomiła się aktywna regeneracja i udało się to połączyć z upalaniem na S5.
Obserwacja 3: Aktywna regeneracja + 40 KM po S5 na 5tym biegu, 3000 obr/min, temp. DPF w granicach 450 - 650 st. C - stabilny wynik to 21-23% sadzy (momentami 18%).
Obserwacja 4:  Po S5 wróciłem do miasta, pojeździłem po mieście, potem po wsiach (cykl mieszany, raz 50, raz 100km/h) - zakończyłem z wynikiem 35% sadzy.
Obserwacja 5: Kolejny wyjazd na S5 (przed chwilą) - jakieś 20km po S5, warunki takie same, jak poprzednio (ale bez aktywnej regeneracji), potem jazda na wysokich obrotach po mieście, upalanie 15km po obwodnicy (100-130km/h na 4'ce), zajeżdżam pod dom - 55% sadzy. WTF? Sądziłem, że jak będę piłował (na ciepłym silniku) i temp w DPF będzie wysoka (pow. 500 st. C), to sadza będzie się pasywnie wypalać.

Mózg rozj*bany. :toobad: Plus tego upalania jest taki, że po tej drugiej wycieczce na S5 i upalaniu po innych drogach, wróciła dynamika. Idzie jak szalony :D ale soot i dilution tak samo wysokie, jak wcześniej. :angry:

Sambor - tankuję tam od 4 lat, wcześniej to był Statoil - nigdy nie miałem problemów z ich paliwem. Pewnie, mogę zmienić stację na Orlen ( bo jest obok) ale ja akurat przyczynę problemów upatruję w zmianie pracy, teraz mam 9km od domu (i to w dodatku przez wioski, więc co chwilę 60km/h-100km/h-60km/h itd.) i tak na prawdę silnik osiąga dopiero 90st.C, gdy podjeżdżam pod biuro...Wcześniej codziennie cisnąłem 120-140km/h przez 15km obwodnicy.


Zadam idiotyczne pytanie ale dla dobra SBD mogę poświęcić swoją reputację ( :biglol: ) - kiedy zmieniacie biegi? Czy to też będzie mieć wpływ na zapychanie DPF? Czytałem tutaj wiele opinii, niektórzy nawet piszą, że nie powinno się schodzić poniżej 2500 obr/min (sic!, wcześniej w VAG'ach i Oplach nigdy czegoś takiego nie słyszałem). Zmieniam na słuch i jakoś to tak wychodzi (normalna jazda, bez upalania i wyprzedzania): 

1->2 (2000 obr/min),
2->3 (2500 obr/min)
,
3->4 (70km/h, wychodzi między 2500-2600 obr/min),

4->5 ( 90-100km/h),
5->6 (120km/h)
Tak mi wychodzi przy spokojnej jeździe, a taka niestety dominuje ze względu na rodzaje tras, które pokonuję (miasto i dojazd do miasta).
Czy faktycznie należy wysoko kręcić SBD na porządku dziennym? Przeciąganie i jazda przez dłuższy czas z obrotami między 2500-3500 obr/min jest zdrowsza dla SBD?

EDIT (Poniedziałek, 09.07.2018):

Aktywna regeneracja w dniu dzisiejszym, jazda po mieście:
- Uruchomiła się przy 64% sadzy,
- Trwała 12 minut,
- Zakończyła się przy 23% sadzy.

- Temp. DPF 550 stopni C.

Edytowane przez striker994
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@striker994:

1. Tak, przy wymianie oleju RESETUJEMY oil dilution. Jeśli Twoje auto to E5/6, powinna zadziałać ręczna metoda opisana na stronie Subaru Diesel Crew. Jeśli to E4 --> obawiam się, że konieczna jest wizyta u kogoś z komputerem diagnostycznym SSM. Oczywiście ASO to domyślne rozwiązanie.

2. Odpowiedzi na pytania o skokowe i dziwne zachowanie SOOT, znajdziesz w moim opisie. Póki co widzę tu kopię mojego przypadku.

3. Jesli po aktywnej regeneracji poziom sadzy kończy się na ponad 20%, to nie jest dobrze. Obawiam się, że DPF do regeneracji poza samochodem. U mnie było identycznie, pod 30% po aktywnej regeneracji, a po chwili 45 - 50%. Dobrze działający DPF dopala się do dolnych kilkunastu lub nawet kilku % sadzy. Znów - odsyłam do mojego opisu.

 

Pozdro!

Luke

 

EDIT: Jeszcze jedno: pałowanie samochodu po mieście NIE OBNIŻA POZIOMU SADZY! O tym również pisałem, zrobiłem pomiary, wykresy - wszystko masz na Forum. Pałowanie SBD po mieście:

- zwiększa poziom sadzy

- zwiększa poziom hałasu

- zwiększa zużycie paliwa

 

:)

Edytowane przez Luke Skywalker
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź. W takiej sytuacji nie pozostaje mi nic innego, jak zapytać o skuteczność chemicznej regeneracji DPF - czy to coś daje długoterminowo? Czy to nie przypadkiem naciąganie na kasę, bo wkład filtra się po prostu zużył?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że jeśli regeneracja poza pojazdem jest wykonana dobrze i starannie, jeśli wiadomo dokładnie jakiej masy popiołów się pozbyto, to można zaryzykować.

U mnie jednak skończyło się na wkładzie DPF z rozbitego Forka z niewielkim przebiegiem, bo regeneracja niewiele pomogła.

 

Pamiętaj, żeby wyczyścić wtrysk dobrą chemią. Było również o tym wiele razy na Forum:

- Amsoil,

- Archoil,

- Tunap,

- BG244

Reszta to raczej lepsze lub gorsze placebo.

 

Na koniec po regeneracji / wymianie DPF-u:

- kalibracja WARSZTATOWA wtryskiwaczy (oczywiście PO procedurze czyszczenia. 3 zbiorniki chemii na zmianę z czystym paliwem)

- kalibracja pompy wtryskowej

- kalibracja EGR

 

Nie gnieść, nie miąć, trzymać w okładce - 2 lata będzie służyć :)

Pozdro!

Luke

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie nie ma teraz na allegro żadnych rozbitków czy po przekręconych panewkach :/ W sprzedawane na allegro DPF po regeneracji ( nie wiadomo jakiej, brak gwarancji) zbytnio nie wierzę. Wolałbym kupić z rozbitka widząc zdjęcie licznika przebiegu. W dodatku trzeba oddać swój, inaczej całkowity koszt takiego kupnego filtra "po regeneracji" wynosi 3,5k PLN.

Kupiłem Liquy Moly do wtrysków - źle?
70-80 km ode mnie jest nie-ASO Subaru (JR Auto Serwis, Przeźmierowo), dzwoniłem tam i za czyszczenie+kalibrację wtrysków biorą 300 zł, przejadę się do nich. :)
Od razu po kalibracji dam DPF do regeneracji chemicznej, może to coś da.

 

Edytowane przez striker994
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@striker994 w sumie to zainteresowałeś się tematem bo auto muliło.

Skoro teraz przestało to może jednak problem był z czymś innym niż aktywna regeneracja DPF?

Zanim zaczniesz ponosić koszty (na wymianę czy też regenerację DPF) to proponuję poobserwować przez jakiś czas co się będzie działo i jak auto będzie jeździć.

 

Aktywna regeneracja najlepiej się udaje kiedy jedziesz stabilnie przez te 12,5 minuty z obrotami 2000 - 2500.

U mnie w takich warunkach po zakończeniu procedury potrafi się pokazać 0% sadzy :). Kiedy jadę w mieście potrafi zostać 10 - 18%.

 

Ile razy sam zmieniałeś olej? 8% rozrzedzenia to dużo ale może te 8 % to jest od ostatniej zmiany 30 kkm temu?

 

Co do paliwa - zalej z innej stacji i sprawdź czy przebiegi między regeneracjami wzrosną. Warto sprawdzić zanim zacznie się dalej kombinować.

Co jakiś czas pojawiają się lokalne afery z paliwem co uszkadza silniki.. :)

 

Natomiast faktycznie przebiegi masz nie na diesla. 9km to zimą pewnie nawet się nie zdąży nagrzać....

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, sambor napisał:

Ile razy sam zmieniałeś olej? 8% rozrzedzenia to dużo ale może te 8 % to jest od ostatniej zmiany 30 kkm temu?

Słuszna uwaga! Zresetuj oil dilution, wyczyść / skalibruj wtryski, poobserwuj.

@sambor  ma również rację w kwestii obrotów silnika podczas regeneracj. Więcej wcale nie znaczy lepiej. Dokładnie jak napisał: 2000 - 2500 optymalnie.

 

Pozdro!

Luke

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, sambor napisał:

Skoro teraz przestało to może jednak problem był z czymś innym niż aktywna regeneracja DPF? 


Sambor, dziś jechałem z włączonym Torque i właśnie muliło podczas aktywnej regeneracji.

39 minut temu, sambor napisał:

Aktywna regeneracja najlepiej się udaje kiedy jedziesz stabilnie przez te 12,5 minuty z obrotami 2000 - 2500.

Praktycznie nigdy nie jeżdżę z obrotami poniżej 2000 obr/min - wkurza mnie to, bo wtedy SBD zbyt długo reaguje na gaz. Utrzymuję obroty 2000 - 2500 na każdym biegu, w tym i mieście. Akurat przy licznikowych 60 km/h i 3 biegu mam jakoś 2300 obr/min. Jak droga jest długa, to tempomat i obroty są w miarę stałe do momentu hamowania. Czyli nie trzeba piłować na zbyt niskim biegu, to cenna uwaga, chociażby ze względu na spalanie - dzięki !:ok:

 

39 minut temu, sambor napisał:

Ile razy sam zmieniałeś olej? 8% rozrzedzenia to dużo ale może te 8 % to jest od ostatniej zmiany 30 kkm temu? 

Z 2 - 3 razy. Tutaj przyznaję się bez bicia, że nie miałem pojęcia o potrzebie kasowania Oil dilution, wynik powstał na bank przez "napiętrzenie" pomiarów. Niestety, nie miałem wcześniej auta z DPF, człowiek ciągle się uczy. My bad. Z tym, że to i tak nie zmienia faktu, że mam olej rozrzedzony - śmierdzi ropą. Po zmianie oleju i jego popracowaniu miałem poziom idealnie po środku skali, obecnie wywalił do tej "spiralki" na bagnecie.

 

39 minut temu, sambor napisał:

Co do paliwa - zalej z innej stacji i sprawdź czy przebiegi między regeneracjami wzrosną. Warto sprawdzić zanim zacznie się dalej kombinować.

Ok, zaleję, natomiast coś musi być nie halo i tak z silnikiem / DPF, bo wychodzi mi na jakieś max 80 - 100km między wypaleniami aktywnymi (w sobotę i dziś). Muszę ogarnąć wtryski (chociażby ze względu na przebieg), gdy będę mieć pewność, że one są ok,  a tak, jak Luke Skywalker napisał, współczynnik sadzy obecnie  przyrasta skokowo i nie regeneruje się do wartości poniżej 10% i nadal tak będzie po kalibracji, to będę myślał nad chemicznym czyszczeniem DPF. Zastanawia mnie jeszcze stan katalizatora... Czy jest możliwość cyfrowego sprawdzenia jego sprawności? Chociażby orientacyjnie.

 

39 minut temu, sambor napisał:

Natomiast faktycznie przebiegi masz nie na diesla. 9km to zimą pewnie nawet się nie zdąży nagrzać.... 

Pełna zgoda. Nową pracę mam od połowy maja, jakoś pod koniec czerwca / początek lipca zaczęły się problemy. Wcześniej co prawda nie robiłem tras Gniezno - Poznań, bo wolałem PKP ale do tego PKP waliłem ostro obwodnicą, tak, jak wspominałem, 15 km w jedną stronę. Wtedy problemu nie było.

Wiem, że nawet, jeśli wyeliminuję obecny problem, to te przebiegi i tak zabiją auto. Coraz bardziej skłaniam się nad kupnem starszej benzyny na dojazdy do pracy i kręcenie po mieście, a Forek byłby na trasy lub jazdę z większą ilością pasażerów.

 

Edytowane przez striker994
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zresetowac oil dilution? Niestety moje tourqe nie ma takiej mozliwosci. W serwisie za podlaczenie kompa w tym celu to 100zl co nie jest tak duzym problemem jak odleglosc 80km.

Faktem jest ze kasuje OD co kilka wymian.

U mnie miedzy paliwem Verwa a BP jest prawie 2/3x dluzsze okresy miedzy wypalaniem na korzysc BP. W verwie jest bardzo duzo dodatkow do paliwa i to moze byc problemem. Zamrozilem kiedys po butelce z Verwa BP i lokalnym dostawca i BP mialo zdecydowanie najczystsza mieszanke.

Co do procesu wypalania to robie to zazwyczaj na odcinku max 4-5 km. Mam lekko pod gorke 3km ustawiam 3 bieg i 61km/h (troszke powyzej 2000tys obrotow). Temperatura bardzo szybko lapie ponad 600 st i bardzo szybko czysci z sadzy.


Wysłane z mojego SM-G955F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj znalazłem procedurę manualnego kasowania OL, natomiast jest ona do Euro5&6 - prawdopodobnie jutro testuję z Torque w ręku:

 

https://subdiesel.wordpress.com/2011/01/27/engine-oil-change-dpf-models/

 

PS: Sambor, Luke Skywalker - Wtryski na zimnym silniku i luzie mają ujemne korekty. Trwa to sekundę i dzieję się na wszystkim cylindrach. Wahania między +060 a - 0.60. Norma? W trakcie jazdy od 0.00 do +0.2

Edytowane przez striker994
  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pracy odpalam auto i sadzy jest 23%,

Przejechałem może z niecaly kilometr i moim oczom pojawił się taki o to widok: 

Po 7 km skończyłem pod domem z wynikiem 25% sadzy. 

 

Blyskawiczny wzrost jeszcze rozumiem ale spadek o 22% w 3 minuty?  Chyba muszę kupić nową wtyczkę do OBD.  Nie było aktywnej, a silnik był zimny.

 

Co do wtrysków - na ciepłym i luzie, 2 i 3 cyl mają skoki 0.0 - 0.3. 

 

Screenshot_2018-07-09-16-23-35.png

Edytowane przez striker994
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, striker994 napisał:

spadek o 22% w 3 minuty?  Chyba muszę kupić nową wtyczkę do OBD

To nie wtyczka. Gdyby wtyczka źle działała to by nie było odczytu.

 

Być może któryś z czujników ma problem z odczytem ciśnienia. Dlatego tak parametr szaleje i dlatego zbyt często włącza się aktywna regeneracja.

Parametr soot jest obliczany na podstawie odczytu ciśnienia przed i za DPF.

O ile pamiętam to ciśnienie jest do oczytania z ECU. Trzeba by było tylko zdefiniować odpowiedniego PIDa.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, sambor napisał:

O ile pamiętam to ciśnienie jest do oczytania z ECU. Trzeba by było tylko zdefiniować odpowiedniego PIDa.

Albo wpiąć kabelek i odpalić FreeSSM lub RomRaider :)

 

Luke

 

PS.: Takie skoki sadzy faktycznie mogą wskazywać na wariujący czujnik. Zacznij dla świętego spokoju od sprawdzenia rurek do czujnika. Są dwie. Łatwy dostęp. Demontaż: minuta, montaż: podobnie. Sprawdź drożność, szczelność, czy siedzą ciasno na króćcach DPF-u i czujnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jadziś wlączylem torq zeby zobaczyc temperatury i kiedy egt osiagnie 450 st. Niestety cieżko z tym było na normalnej drodze do 4 biegu, obserwowalem max 300st.

No i nagle włączyło sie aktywne wypalanie i temp poszła na około 600-700st. Trwało to 10 minut i soot spadł z 55% do 20%, procedura się wylaczyla, soot powoli podszedł do 32% i potem w ciagu 2-3km spadł calkowicie do zera.

Nie wiem tylko czemu mam tak wysokie oil dilution okolo 5%, 2500km od wymiany oleju. Zawsze miałem niski. Czy to może być przez to ż zaraz po wymianie oleju i kalibracji wtrysków auto stało kilka dni bez aku i może te kalibracje sie wyzerowały?

No i na koniec spróbowalem resetu oil dilution, powyzsza procedura u mnie działa.

Screenshot_2018-07-10-09-22-03.png

Screenshot_2018-07-10-09-31-28.png

Screenshot_2018-07-10-09-21-40.png

Screenshot_2018-07-10-09-32-05.png

Screenshot_2018-07-10-09-41-59.png

Screenshot_2018-07-10-09-45-11.png

Screenshot_2018-07-10-08-49-20.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

owad, W tym linku powyżej jest info, że od rozpoczęcia procedury masz 4 sekundy na całość. Efektem powinno być zaświecenie się kontrolki świec żarowych. Trenuj, aż zejdziesz do 4 sekund. No chyba, że nie masz Diesla z Euro 5 lub 6 - który masz rocznik?

Luke Skywalker -  dziś / jutro zmieniam olej i wtedy na kanale będę grzebał. Hamuje mnie jedynie kurier.  Pewnie, najpierw rozbiorę i sprawdzę zanim wydam kasę. :ok:

Dałem linka, bo chciałem się upewnić czy to jest to.:) Cena bardzo znośna jak na części do Subaru, za używany przekaźnik klimy płaciłem połowę tego ( o nowym w UE nie ma co marzyć)...

Edytowane przez striker994
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, striker994 napisał:

owad, W tym linku powyżej jest info, że od rozpoczęcia procedury masz 4 sekundy na całość. Efektem powinno być zaświecenie się kontrolki świec żarowych. Trenuj, aż zejdziesz do 4 sekund. No chyba, że nie masz Diesla z Euro 5 lub 6 - który masz rocznik?

Ale ja napisalem że u mnie działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry, w takim razie z rozpędu źle przeczytałem. :facepalm:


EDIT: 11.07.2018
Olej zmieniony, oil dilution skasowane, rurki od DPF przedmuchane. Problem występuje nadal... i to jak!
Po chwili jazdy w mieście sadza skoczyła z 55 do 65% , akurat, gdy włączyła się aktywna regeneracja, to wjeżdżałem na S5.
Aktywna regeneracja + 130km/h na szóstce (tempomat) przez jakieś 30 km - zeszło do 25% i aktywna regeneracja się wyłączyła. Co ciekawe, w trakcie dalszej jazdy po S5 poziom sadzy rósł.
Trochę jazdy po mieście i sadza na poziomie 55%. Lipa.

Rozciąłem filtr oleju, pełno w nim syfu po 2000km od poprzedniej zmiany. Nie wiem, czy to opiłki, czy jakiś piasek.

EDIT: 13.07.2018

Nie jest dobrze. Regeneracja aktywna codziennie, średnio co 50 kilometrów. Po jednym dniu od zmiany oleju Oil dilution skoczyło do 1% i póki co tak jest.

 

Edytowane przez striker994
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, możecie mi napisać dokładnie kiedy działa pasywne wypalanie dpfa? Znaczy na których biegach i z jakimi obrotami? No i jaka EGT powinna wtedy być?

Ja dziś próbowałem na 4, 5 i 6 ale egt było max 380 st i soot tylko wzrastał.

 

Coś się u mnie zaczęło dziać inaczej niż dotychczas bo dziś znowu po 140km włączyła się aktywna regeneracja, akurat zauważyłem i dokończyłem, ale w tej chwili po 120km od regeneracji soot jest 57% a jazda poza miastem. Chciałem powypalać w trasie ale jakoś nie mogę.

Co zauważyłem, to to że teraz egr jest prawie cały czas otwarty, całkiem inaczej niż wcześniej. Pozdr

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...