Jump to content

Recommended Posts

Hej.
 
Wiedziony ciekawością, po lekturze rewelacyjnej analizy by Luke (http://forum.subaru.pl/index.php?/topic/89071-dpf-story-lub-jak-kto-woli-ketivv-mode…/), postanowiłem zbadać co w moim SBD piszczy. A w zasadzie chciałem się upewnić, że nic nie piszczy :P

 

Okazało się, że pokazanie wielu parametrów, mających kluczową rolę w procesie pracy silnika (jak aktywne wypalanie, temperatura DPF, rozrzedzenie oleju, itp) jest bardzo proste i bardzo tanie.

Kupiłem najprostszy interface OBD2 Bluetooth u naszych azjatyckich przyjaciół (zapłaciłem niewiele ponad 5$) i aplikację Torque (15 zł). Za niecałe 40 zł i kilka godzin pracy, otrzymałem więc takie oto cudo, które wyświetlam sobie podczas jazdy:

 

gallery_18195_793_68464.jpg
 

gallery_18195_793_67801.jpg
 

Lista parametrów które udało mi się zdefiniować i które są wg mnie ciekawe dla użytkownika SBD:

 

"Exhaust Gas Temperature (EGT) at DPF Inlet" - "EGT@DPF"
"Exhaust Gas Temperature (EGT) at Catalyst Inlet" -"EGT@Cat"
"Exhaust Gas Recirculation (EGR) Target Valve Opening Angle" - "EGR T Angle"
"Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve Opening Angle" - "EGR O Angle"
"Quantity Correction Cylinder #1" - "Cyl1"
"Quantity Correction Cylinder #2" - "Cyl2"
"Quantity Correction Cylinder #3" - "Cyl3"
"Quantity Correction Cylinder #4" - "Cyl4"
"Cumulative Ash Ratio" - "Ash"
"Pressure Difference between DPF Inlet and Outlet" - "DPF Pressure Diff",
"Estimated Catalyst Temperature" - "Catalyst Temp"
"Estimated DPF Temperature" - "DPF Temp"
"Soot Accumulation Ratio" - "Soot"
"Oil Dilution Ratio" - "Oil Dilution"
"Running Distance since last DPF Regeneration" - "Last DPF Reg"
"DPF Regeneration Count" - "DPF Reg"
"DPF Regeneration Attempts" - "DPF Attempts"
"Injector Learning Switch" - "Inj. learned"
"DPF Active Regeneration Switch" - "DPF Regen"
"Glow Relay Switch" - "Glow"

 

 

Jeśli ktoś jest chętny też coś takiego mieć to nie musi sam się grzebać...

W załączniku do posta jest zip SBD_DPF_Torque.zip który trzeba sobie rozpakować.

W środku dwa pliki:

  • SBD_DPF_PID_definition.csv
  • SBD_DPF.dash

Pierwszy (csv) wgrywamy do katalogu .torque/extendedpids

Drugi (dash) do katalogu .torque/dashboards

 

Potem odpalmy Torque, wchodzimy w Settings/Manage extraPIDs i z menu wybieramy Add predefined set. Po czym wskazujemy SBD_DPF_PID_definition.

Teraz przechodzimy do Realtime Information, wchodzimy w Layout Settings/Import Layout i wskazujemy SBD_DPF.dash.

I już :)

 

Dla zrozumienia co jest pokazywane polecam lekturę wspomnianego już posta i strony: https://subdiesel.wordpress.com/ która jest kopalnią wiedzy jeśli chodzi o SBD (z tej strony brałem definicje PIDów).

 

I dla jasności - wszystko robicie ze swojej własnej, nieprzymuszonej woli i ponosicie pełną odpowiedzialność za decyzję podłączania czegokolwiek do Waszego auta.

 

Pozdrawiam i życzę samych poprawnie zakończonych wypaleń.

I mało paliwa w oleju. :biglol:

 

 

EDIT:

Druga, lepsza definicja dla Torque: SBC_DPF_Torque_2.zip

 

Edited by sambor
Dodanie drugiej definicji Torque
  • Like 1
  • Thanks 2
  • Upvote 4
Link to post
Share on other sites
  • Replies 276
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hej.   Wiedziony ciekawością, po lekturze rewelacyjnej analizy by Luke (http://forum.subaru.pl/index.php?/topic/89071-dpf-story-lub-jak-kto-woli-ketivv-mode…/), postanowiłem zbadać co w moim SBD p

Zapali się jak komputer obliczy, że masz ponad 10% rozrzedzenie oleju.   Nie zgaduj - instaluj Torque i sprawdź co faktycznie się dzieje z DPFem. A międzyczasie przeczytaj analizę o któ

Normalne.  

Posted Images

Dobre!!! Brawo!!! Muszę sobie sprawić takie cudo: zdecydowanie to łatwiej ogarniać niż jeździć z wpiętym w OBD kablem i odpalonym laptopem na fotelu pasażera!

+1 ode mnie :)

 

A wracając do rzeczy istotnych, sprawdź proszę przy okazji, co ile włącza Ci się regeneracja (pilnuj zakończonych ;)  ) w różnych cyklach jazdy? Twój Forek jest Euro4 czy Euro5?

 

EDIT:

1. Właśnie zauważyłem parametr o którym kiedyś dyskutowałem z jednym z Forumowiczów: "DPF Regeneration Attempts" - "DPF Attempts" - ilość podjętych PRÓB regeneracji, czyli ilość nie ukończonych regeneracji. To wskazuje na autko Euro5...

2. Widzę, że masz "Oil dilution" = 4%. Jaki masz przebieg od wymiany oleju?

 

Dzięki!

Zdrówka!

Luke

Edited by Luke Skywalker
Link to post
Share on other sites

c.a. minuta po odpaleniu (auto po nocy w garażu)

 

28886388135_f9f255c3b9_c.jpg

 

dwie minuty później już jadąc po ok. 1 km

 

28811203721_57110c4dcc_c.jpg28781897842_0732a2e133_c.jpg

 

4 minuty później (miasto obrzeża, około 60-70 km)

28601904810_5b7cfec3f6_c.jpg28781942922_d7b747e955_c.jpg

 

minuta później, jedno lekkie przyśpieszenie do max 100 km/h

28269308634_ea2777f89f_c.jpg

 

korekty - rozgrzany silnik, na postoju, wahają się w ślad za pracującą sprężarką klimy 

28886486115_b287a3d157_c.jpg28271460693_d083040980_c.jpg

28855448656_f3387ed7b7_c.jpg28855384586_d531ab5ec3_c.jpg

 

taka ciekawostka

 

@@sambor, "well done" z ciekawości sprawdziłem, wszystkie moje wcześniejsze PID-y dawały mniej więcej taki sam odczyt temp @CAT @ DPF jak i EGT 

Link to post
Share on other sites

Regeneracja włącza się oczywiście w zależności od tego jak i gdzie się jeździ.

Ostatnio miałem 1189 kilometrów od ostatniej aktywnej regeneracji... ale to tylko dlatego, że jechałem trasę 1000 km w której pasywna regeneracja wyczyściła DPF. Reszta to była spokojna jazda po mieście.

 

Przy jeździe po mieście w moim stylu - czyli 350 Nm musi popracować, regeneracja odpala mi się co około 100 km.

Mam już silnik Euro 5 (Forek 2010 rok).

 

Parametr DPF Regeneration Attempts jest już dla silników Euro 6

Zdefiniowałem go ale nie wrzuciłem na dashboard'a bo uważałem, że nie jest dostępny u mnie.

Ale teraz patrzę na opis: "Confirmed working for Euro 6, probably not available on Euro 5." i dzisiaj sprawdzę czy faktycznie nie działa.

 

Oil dilution 4% mam po 10,5 k km od wymiany. Czyli w mojej ocenie całkiem przyzwoicie...

40% Ash po 100k km też chyba jest w miarę OK..

 

@@ketivv Cudowne odczyty Soot itp. Zazdraszczam  :P

Ciekawe jednak, że masz jakąś wartość Ash?

Link to post
Share on other sites

 

 

@ketivv Cudowne odczyty Soot itp. Zazdraszczam 

 

;) 

 

 

 

Ciekawe jednak, że masz jakąś wartość Ash?
 

 

ciekawe ale ... znalazło by się wyjaśnienie

Link to post
Share on other sites

jak masz po 4-5 minutach >500 na dpf-ie to rewelacja

 

ciężko mi powiedzieć czy rewelacja, zawsze tak było (500 i to i tak niska wartość, bez najmniejszego problemu miałem i mam wyższe)

 

raz jeszcze powiem nigdy nie miałem problemu z sadzą w DPF-ie czy w pierwszym czy w drugim sadzy nie było zarówno w odczycie jak i fizycznie

Edited by ketivv
Link to post
Share on other sites

@Ketivv: Fantastyczny dystans od ostatniej regeneracji! Oil dilution Ci nie grozi... ;) Natomiast SZOKUJĄCE wartości EGT podczas przyspieszania! W swoim Forku 710 st. C. to ja widzę w szczytowym momencie aktywnej regeneracji i to tylko przez moment. Normalnie utrzymuje się wówczas 680 - 700 st.

 

@Sambor: Ponad 1100 km pomiędzy regeneracjami również zaobserwowałem u siebie goniąc autostradą z Wawy nad morze i z powrotem. Natomiast 100 km pomiędzy regeneracjami po mieście to raczej niewiele. Przy tak krótkich interwałach, 4% oil dilution po 10 000 km od wymiany oleju to rewelacja! Od czasu w którym uznałem, że Forek jest zdrów i nie jeżdzę z kompem na kolanach, aktywne procedury żyją sobie w tle własnym życiem. To znaczy, że uruchamiają się, kiedy wypadnie a ja nie obserwuję ich jakości i nie dostosowuję jazdy do ich występowania. To skutkuje dopalaniem nieco płytszym niż gdy monitorowałem sytuację. Przekłada się to na dystanse około 170 - 190 km między dopaleniami (190 km to wynik z dziś).

 

Zdrówka!

Luke

Link to post
Share on other sites

Fantastyczny dystans od ostatniej regeneracji!

fantastyczny na fabrycznym setupie to miał @@OBK CVT,

 

w jakimś wątku wyszło przy okazji dyskusji

Edited by ketivv
Link to post
Share on other sites

Brawo!

Czy regenerację można wymusić? (przycisk DPF regen)

Pobawię się w V60, zobaczę co pokaże

Link to post
Share on other sites

 

 

Od czasu w którym uznałem, że Forek jest zdrów i nie jeżdzę z kompem na kolanach, aktywne procedury żyją sobie w tle własnym życiem.

Dlatego w tym parametrze masz większe dystanse. Bo dopiero zakończona procedura resetuje "Running Distance since last DPF Regeneration" i zwiększa o jeden "DPF Regeneration Count". Niezakończone nic nie zmieniają...

A ja w tej chwili, jeśli odpali się regeneracja, to jeżdżę tak długo aż się zakończy :)

 

 

 

 

Czy regenerację można wymusić? (przycisk DPF regen)

Niestety nie. To tylko wskaźnik, że regeneracja się uruchomiła.

 

 

'running distance since last dpf regeneration' 14500  :)

 

Ale jak to? :o

Link to post
Share on other sites

@woyt: Można, ale tylko komputerem serwisowym.

 

@Sambor: Mówiąc o dystansie między regeneracjami mówię o wartości między ostatnią zakończoną W PEŁNI a kolejną (zakończoną bądź nie). Żyją własnym życiem w sensie: nie stosuję techniki jazdy wydłużającej bądź opóźniającej moment jej włączenia, bo nie znam live poziomu sadzy.

 

Ł.

Link to post
Share on other sites

 

 

Ale jak to? :o

 

autobanowy przebieg :) po wro moze ze 100 km o ile nie mniej

ale to byly poczatki, teraz moze z 10 wypalen przez 5 tys km

 

tiry na tory, dyszle na autobany ;)

 

Wytaptane

Link to post
Share on other sites

To i tak KOSMICZNIE dużo! Jak pisaliśmy wcześniej: mój rekord to 1100 km przy przebiegu autostradowym, miasto 270 km. Standard w mieście to 170 - 190 km, czasami nawet mniej.

Ciekawe byłoby obejrzeć logi z jazdy Twojego samochodu. Jak on to robi?!

 

Zdrówka :)

Ł.

Link to post
Share on other sites

 

 

Jak on to robi?!

 

Stacja Agip obok lotniska Monachium -> stacja Orlen Wrocław Żmigrodzka, 720 km wyłącznie po autostradach A93, A4, A8.

Wlałem prawie 60 litrów czyli  8.3 l / 100 km.  Dużo? Pewnie tak, ale jechałem 5 i pół godzin.

;)

 

Wytaptane

Link to post
Share on other sites

Czy apka pokazuje też temperaturę, ciśnienie oleju i boost?

Ja mało technologiczno - techniczny jestem, jak się podłączy OBD II przez BT to telefon będzie działał w trybie głośnomówiącym?

Link to post
Share on other sites

Temperatury oleju nie udało mi się w przypadku SBD odczytać

 

Dla smartfona to są dwa osobne połączenia BT obsługiwane jednocześnie u mnie nie miał z tym żaden Android problemu

 

 

 

tapatalk

Edited by ketivv
Link to post
Share on other sites

Czy apka pokazuje też temperaturę, ciśnienie oleju i boost?

 

Boost możesz wyciągnać. Torque po wprowadzeniu danych samochodu potrafi go wyliczyć.

Parametrów oleju ja nie umiem wyciągnąć. Może ktoś wie jak?

 

Ja mało technologiczno - techniczny jestem, jak się podłączy OBD II przez BT to telefon będzie działał w trybie głośnomówiącym?

 

Tak jak napisał Ketivv - nie ma problemów. Telefon wie którego urządzenia BT używać do OBD a którego do dzwonienia.

Możesz prowadzić rozmowę (przez zestaw głośnomówiący BT)  i jednocześnie wyświetlać dashboard z Torque.

Dzisiaj mi się DPF dopalił....

 

gallery_18195_793_92679.jpg

 

Szkoda, że taki poziom sadzy nie zostanie na dłuzej ;)

Link to post
Share on other sites

Zazdraszczam :) Ładnie się dopala...

Możesz coś bliżej o warunkach jazdy w których miała miejsce regeneracja? Miasto? Trasa? Ile czasu trwała? O ile spadł Ci dystans do wymiany oleju jeśli zaobserwowałeś lub czy wskoczyło Ci rozrzedzenie o 1% w górę?

 

Zdrówka!

Luke

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


×
×
  • Create New...