Jump to content
Luke Skywalker

DPF Story (lub jak kto woli: Ketivv mode…)

Recommended Posts

6 godzin temu, Nargond napisał:

była też podana prędkość minimalna z jaką należy wtedy jechać

Tak, w manualu do Forestera też było o prędkości ale nie pamiętam co :)

Zresztą jak stoisz w korku to ECU wyłączy wypalanie... 

 

W dniu 19.10.2019 o 22:41, AZET napisał:

Kąty wtrysków mają parametry od -0,07 do 0,07

To są korekty wtrysków. Z tego co pamiętam to wartości ujemne są niedobre. Na korekty patrzy się tylko na wolnych obrotach. Popatrz jakie są na zimnym silniku i po rozgrzaniu.

 

W dniu 19.10.2019 o 22:41, AZET napisał:

Tak naprawdę każde szybsze ruszenie z pod świateł, wyprzedzanie powoduje bardzo szybki wzrost sadzy o kilka %

Coś jest nie tak... ale konsylium forumowe nie wiem czy pomoże :) 

Zacznij może od prostej sprawy jak zmiana paliwa? Zatankuj na innej stacji, nalej Vpower czy innego premium... albo normalnego diesla jeśli tankujesz premium.

Ja kiedyś miałem problem z EGR w innym samochodzie, mechanik tak prostą rzecz polecił i okazało się, że stacja na której regularnie tankowałem miała jakieś "lewe" paliwo.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochę walczyłem z DPF latem tego roku  (OBK 140tys km) więc może podzielę się swoją drogą do rozwiązania problemu:

- wymiana kolanka intercoolera (pęknięte, ewidentnie do wymiany)

- czyszczenie dpf-a (płukanie), po tym zabiegu auto odżyło, średnie spalanie spadło z 7 na 6,4. Wypalania rzadsze niż przed ale nadal zbyt częste. Pierwszy pozytyw - wypalania zaczęły schodzić głęboko poniżej 10%.

- dużo analizy logów własnych i innych SBD. Wnioski: EGR to zło, obroty należy trzymać na poziomie, na którym kąt otwarcia oscyluje poniżej 30 stopni. Zbyt delikatna jednostajna jazda prowadzi do szybkiego zapchania dpf (EGR otwarty ~40 stopni) ale błędem jest też nadmierne duszenie. To samo auto potrafi wypalać się co 80km (jazda 120km/h na szóstce) lub 400km (jazda 140km/h na szóstce), oba przeloty dzień po dniu, to samo paliwo, kierowca j trasa.

- sprawdzenie wszystkich elementów dolotu (wszystko ok), szczelności wężyków przy dpf i turbo,

- czyszczenie i kalibracja wtrysków (archoil, kalibracja przy okazji przeglądu w ASO). Bez dużej poprawy, wtryski były ok i tak pozostało.

- podmiana MAF, wyniki bez zmian (czujka wypożyczona z zaprzyjaźnionego warsztatu więc operacja bezkosztowa)

- wymiana czujnika ciśnień DPF (podobna ścieżka jak MAF) i  .... bingo - system nagle się ustabilizował. Od kilku tysięcy km przyrost sadzy jest stabilny i przewidywalny a wypalania bilansowane są algorytmem odparowania (rozrzedzenie zatrzymało się na 3%). Nie ruszam, jeżdżę i mam nadzieję że na kilkadziesiąt tys km wystarczy.

 

Myślę że kluczowe były 3 elementy: wyczyszczenie DPF z popiołów, co zwiększyło objętość dostępną do filtrowania sadzy, delikatna zmiana stylu jazdy i na koniec nowa czujka różnicy ciśnień. Cały system jest dość skomplikowany i zbilansowany wtedy, gdy wszystkie elementy działają precyzyjnie ale wypadnięcie jednego klocka burzy misterną konstrukcję i właściciel SBD zderza się ze ścianą (niestety również w postaci zerowego wsparcia czy rozsądnej ścieżki diagnostycznej w ASO).

Myślę, że wymiana dpf na nowy również rozwiązałaby problem (większa sprawność dpf-a skompensowałaby nieprecyzyjną pracę czujki ciśnień?) ale nie bardzo uśmiechało mi się wywalenie 7k PLN na blaszaną puszkę do auta o (teoretycznej) wartości 30k.

 

Przy okazji wielkie podziękowania dla wszystkich udzielających się w tym wątku i dzielących się doświadczeniami przez PW. Specjalne podziękowania dla @Luke Skywalker za udostępnienie logów do analizy porównawczej i kilka celnych podpowiedzi.

 

 

 

 

Edited by twitt
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, sambor napisał:

Tak, w manualu do Forestera też było o prędkości ale nie pamiętam co :)

Zresztą jak stoisz w korku to ECU wyłączy wypalanie... 

 

 

Tutaj niestety się nie zgodzę - w moim OBK'12 raz rozpoczęta procedura wypalania trwa niezależnie od tego czy stoisz czy jedziesz. Jeżeli parametry startowe są spełnione (65% soot, 60km/h,  210C na DPF) to procedura jest inicjowana i trwa minimum 12,5 min (w przypadku sukcesu) max 30min lub do zejścia w międzyczasie z poziomem sadzy poniżej 30% (albo do wyłączenia silnika). Zdarzyło mi się zalogować przypadek, gdzie tuż po zainicjowaniu wypalania wjechałem w korek w którym zostałem już do końca procedury - skutek wypalania marny, rozrzedzenie oleju wzrosło.

Jak widać na zrzucie od kolegi AZET udaje mu się zakończyć 1 wypalanie na 6 (6 sukcesów na 36 prób od wyzerowania licznika po czyszczeniu dpfa), ale jeżeli auto jeździ 90% w mieście niewiele da się tutaj poprawić i trzeba zdiagnozować co zapycha tego dpf-a albo co sprawia, że ECU stwierdza, że DPF jest zapchany.

Edited by twitt

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuty temu, twitt napisał:

utaj niestety się nie zgodzę - w moim OBK'12 raz rozpoczęta procedura wypalania trwa niezależnie od tego czy stoisz czy jedziesz

A więc zapewne zostało to zmienione w oprogramowaniu. W moim Foresterze MY10 jeśli nie jechałem procedura była zatrzymywania.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie w Forku 2008 jak już się rozpoczęła, to nie było zmiłuj. Stoisz czy jedziesz - szło. Oczywiście w korku nie było szans na dopalenie, więc o jej przerwaniu decydował warunek czasowy (chyba 30 min o ile pamiętam). W efekcie rozrzedzenie oleju jak szalone w górę, a sadza bez zmian.

 

Pozdrowienia!

Ł.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A u mnie w dwóch dieslach w korku zatrzymywał prodedurę. Tylko nie wiem z jakiego powodu.

Forek my11 i xv my14

Edited by owad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widać Subaru nie mogło się zdecydować jak powinno być :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

A czy dpf  to jest cześć wymienna którą się dobiera po nr vin, czy ogólna dla wszystkich diesli. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gdzieś czytałem że są różne pojemności filtra. No i może inne podłączenia w zależności od modelu. Ale to tylko może :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...