Skocz do zawartości

DPF Story (lub jak kto woli: Ketivv mode…)


Luke Skywalker

Rekomendowane odpowiedzi

6 godzin temu, Nargond napisał:

była też podana prędkość minimalna z jaką należy wtedy jechać

Tak, w manualu do Forestera też było o prędkości ale nie pamiętam co :)

Zresztą jak stoisz w korku to ECU wyłączy wypalanie... 

 

W dniu 19.10.2019 o 22:41, AZET napisał:

Kąty wtrysków mają parametry od -0,07 do 0,07

To są korekty wtrysków. Z tego co pamiętam to wartości ujemne są niedobre. Na korekty patrzy się tylko na wolnych obrotach. Popatrz jakie są na zimnym silniku i po rozgrzaniu.

 

W dniu 19.10.2019 o 22:41, AZET napisał:

Tak naprawdę każde szybsze ruszenie z pod świateł, wyprzedzanie powoduje bardzo szybki wzrost sadzy o kilka %

Coś jest nie tak... ale konsylium forumowe nie wiem czy pomoże :) 

Zacznij może od prostej sprawy jak zmiana paliwa? Zatankuj na innej stacji, nalej Vpower czy innego premium... albo normalnego diesla jeśli tankujesz premium.

Ja kiedyś miałem problem z EGR w innym samochodzie, mechanik tak prostą rzecz polecił i okazało się, że stacja na której regularnie tankowałem miała jakieś "lewe" paliwo.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę walczyłem z DPF latem tego roku  (OBK 140tys km) więc może podzielę się swoją drogą do rozwiązania problemu:

- wymiana kolanka intercoolera (pęknięte, ewidentnie do wymiany)

- czyszczenie dpf-a (płukanie), po tym zabiegu auto odżyło, średnie spalanie spadło z 7 na 6,4. Wypalania rzadsze niż przed ale nadal zbyt częste. Pierwszy pozytyw - wypalania zaczęły schodzić głęboko poniżej 10%.

- dużo analizy logów własnych i innych SBD. Wnioski: EGR to zło, obroty należy trzymać na poziomie, na którym kąt otwarcia oscyluje poniżej 30 stopni. Zbyt delikatna jednostajna jazda prowadzi do szybkiego zapchania dpf (EGR otwarty ~40 stopni) ale błędem jest też nadmierne duszenie. To samo auto potrafi wypalać się co 80km (jazda 120km/h na szóstce) lub 400km (jazda 140km/h na szóstce), oba przeloty dzień po dniu, to samo paliwo, kierowca j trasa.

- sprawdzenie wszystkich elementów dolotu (wszystko ok), szczelności wężyków przy dpf i turbo,

- czyszczenie i kalibracja wtrysków (archoil, kalibracja przy okazji przeglądu w ASO). Bez dużej poprawy, wtryski były ok i tak pozostało.

- podmiana MAF, wyniki bez zmian (czujka wypożyczona z zaprzyjaźnionego warsztatu więc operacja bezkosztowa)

- wymiana czujnika ciśnień DPF (podobna ścieżka jak MAF) i  .... bingo - system nagle się ustabilizował. Od kilku tysięcy km przyrost sadzy jest stabilny i przewidywalny a wypalania bilansowane są algorytmem odparowania (rozrzedzenie zatrzymało się na 3%). Nie ruszam, jeżdżę i mam nadzieję że na kilkadziesiąt tys km wystarczy.

 

Myślę że kluczowe były 3 elementy: wyczyszczenie DPF z popiołów, co zwiększyło objętość dostępną do filtrowania sadzy, delikatna zmiana stylu jazdy i na koniec nowa czujka różnicy ciśnień. Cały system jest dość skomplikowany i zbilansowany wtedy, gdy wszystkie elementy działają precyzyjnie ale wypadnięcie jednego klocka burzy misterną konstrukcję i właściciel SBD zderza się ze ścianą (niestety również w postaci zerowego wsparcia czy rozsądnej ścieżki diagnostycznej w ASO).

Myślę, że wymiana dpf na nowy również rozwiązałaby problem (większa sprawność dpf-a skompensowałaby nieprecyzyjną pracę czujki ciśnień?) ale nie bardzo uśmiechało mi się wywalenie 7k PLN na blaszaną puszkę do auta o (teoretycznej) wartości 30k.

 

Przy okazji wielkie podziękowania dla wszystkich udzielających się w tym wątku i dzielących się doświadczeniami przez PW. Specjalne podziękowania dla @Luke Skywalker za udostępnienie logów do analizy porównawczej i kilka celnych podpowiedzi.

 

 

 

 

Edytowane przez twitt
  • Super! 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, sambor napisał:

Tak, w manualu do Forestera też było o prędkości ale nie pamiętam co :)

Zresztą jak stoisz w korku to ECU wyłączy wypalanie... 

 

 

Tutaj niestety się nie zgodzę - w moim OBK'12 raz rozpoczęta procedura wypalania trwa niezależnie od tego czy stoisz czy jedziesz. Jeżeli parametry startowe są spełnione (65% soot, 60km/h,  210C na DPF) to procedura jest inicjowana i trwa minimum 12,5 min (w przypadku sukcesu) max 30min lub do zejścia w międzyczasie z poziomem sadzy poniżej 30% (albo do wyłączenia silnika). Zdarzyło mi się zalogować przypadek, gdzie tuż po zainicjowaniu wypalania wjechałem w korek w którym zostałem już do końca procedury - skutek wypalania marny, rozrzedzenie oleju wzrosło.

Jak widać na zrzucie od kolegi AZET udaje mu się zakończyć 1 wypalanie na 6 (6 sukcesów na 36 prób od wyzerowania licznika po czyszczeniu dpfa), ale jeżeli auto jeździ 90% w mieście niewiele da się tutaj poprawić i trzeba zdiagnozować co zapycha tego dpf-a albo co sprawia, że ECU stwierdza, że DPF jest zapchany.

Edytowane przez twitt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, twitt napisał:

utaj niestety się nie zgodzę - w moim OBK'12 raz rozpoczęta procedura wypalania trwa niezależnie od tego czy stoisz czy jedziesz

A więc zapewne zostało to zmienione w oprogramowaniu. W moim Foresterze MY10 jeśli nie jechałem procedura była zatrzymywania.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w Forku 2008 jak już się rozpoczęła, to nie było zmiłuj. Stoisz czy jedziesz - szło. Oczywiście w korku nie było szans na dopalenie, więc o jej przerwaniu decydował warunek czasowy (chyba 30 min o ile pamiętam). W efekcie rozrzedzenie oleju jak szalone w górę, a sadza bez zmian.

 

Pozdrowienia!

Ł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Odgrzewając kotleta:

 

moja impreza ma 240kkm i podobno filtr zawalony w 73% ale jeszcze nigdy nie widziałem kontrolki na desce. Jedynie co widać czasami to różnica spalania chwilowego, bo autem tym jedzie się z prędkościami 100-115 i generalnie pali wtedy ok 5,5l/100 lub 7,5/100 przy wypalaniu ale nie jestem tego w 100% pewny.

 

Zastanawiam się, kiedy mam oddać filtr do chemicznej regeneracji

P.S.

Korekty na wtryskach są idealne wg serwisu - Paliwo: pisowski orlen effecta bo takiego Lotos nie ma.

 

Pozdrawiam

Adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
W dniu 22.10.2019 o 18:34, Chacal napisał:

A czy dpf  to jest cześć wymienna którą się dobiera po nr vin, czy ogólna dla wszystkich diesli. 

 

jest to część wymienna, każdy model ma inny filtr - można wymieniać lub regenerować - o ile nie jest uszkodzona mechanicznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witajcie! Jestem od niedawna posiadaczem Legacy 2010 diesel 175k przebiegu.  Dzisiaj podpiąłem się do ECU i obserwowałem dane, które zamieszczam. Użytkuję głównie w mieście..

- informacyjnie  lampka DPF nie zaświeciła się jeszcze ani razu

- aktualnie 4000km po wymianie oleju

- EGR Angle zimny 0, ciepły 39 - w czasie jazdy zmienia się wartość w zależności od położenia pedału gazu od 0-39. czy to poprawne?

- czy regeneracja DPF automatycznie rozpocznie się po przekroczeniu 65% SOOT i należy na to cierpliwie poczekać? Czy może warto w ASO wymusić procedurę?

- wartości DPF temp jakie miałem w trakcie jazdy to max 300st C, 4 bieg 2200 obr, czy tylko w trakcie regeneracji temperatury wzrastają do 500-600st C?

- Czy Ash na poziomie 72% jak u mnie, może spaść po wypaleniu na autostradzie do wartości w miarę  akceptowalnej (czyli bez wymiany lub czyszczenia DPF)? 

Ogólnie auto jeździ fajnie, ale  jak dociskam gaz to jakby dźwięk podobny do klekotu luzu zaworowego w starych benzyniakach - słyszalny tak do 2200 obr/min powyżej jakby cichnie.. korekty wtrysków raczej w normie, zastosowałem preparat do czyszczenia wtryskiwaczy na chwilę uciszyło, teraz znowu dzwoni. Nie kalibrowałem jeszcze  wtrysków w Aso może tu tkwi przyczyna? I jeszcze tak jakby terkocze coś jak leciutko dodaję gazu na jałowym. Będę wdzięczny za jakieś porady. Dzięki

Pozdr DARQ 

2062185495_subleg2010175k.thumb.jpg.febda95bd226a0ed44f2c5c3b673514c.jpg

 

280348178_1412520439209070_4915023275906275874_n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.10.2019 o 21:10, twitt napisał:

wymiana czujnika ciśnień DPF (podobna ścieżka jak MAF) i  .... bingo - system nagle się ustabilizował

Wymieniles na oryginal?

Edytowane przez mirkap
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.05.2022 o 19:39, DARQ2010 napisał:

Witajcie! Jestem od niedawna posiadaczem Legacy 2010 diesel 175k przebiegu.  Dzisiaj podpiąłem się do ECU i obserwowałem dane, które zamieszczam. Użytkuję głównie w mieście..

- informacyjnie  lampka DPF nie zaświeciła się jeszcze ani razu

- aktualnie 4000km po wymianie oleju

- EGR Angle zimny 0, ciepły 39 - w czasie jazdy zmienia się wartość w zależności od położenia pedału gazu od 0-39. czy to poprawne?

- czy regeneracja DPF automatycznie rozpocznie się po przekroczeniu 65% SOOT i należy na to cierpliwie poczekać? Czy może warto w ASO wymusić procedurę?

- wartości DPF temp jakie miałem w trakcie jazdy to max 300st C, 4 bieg 2200 obr, czy tylko w trakcie regeneracji temperatury wzrastają do 500-600st C?

- Czy Ash na poziomie 72% jak u mnie, może spaść po wypaleniu na autostradzie do wartości w miarę  akceptowalnej (czyli bez wymiany lub czyszczenia DPF)? 

Ogólnie auto jeździ fajnie, ale  jak dociskam gaz to jakby dźwięk podobny do klekotu luzu zaworowego w starych benzyniakach - słyszalny tak do 2200 obr/min powyżej jakby cichnie.. korekty wtrysków raczej w normie, zastosowałem preparat do czyszczenia wtryskiwaczy na chwilę uciszyło, teraz znowu dzwoni. Nie kalibrowałem jeszcze  wtrysków w Aso może tu tkwi przyczyna? I jeszcze tak jakby terkocze coś jak leciutko dodaję gazu na jałowym. Będę wdzięczny za jakieś porady. Dzięki

Pozdr DARQ 

2062185495_subleg2010175k.thumb.jpg.febda95bd226a0ed44f2c5c3b673514c.jpg

 

280348178_1412520439209070_4915023275906275874_n.jpg

Soot zaczyna się wypalać sam po przekroczeniu 65%. 

Jeśli są odpowiednie warunki to bez procedury wypalania soot też się wypala w czasie jazdy. Nie ma sensu serwisowo rozpoczynać wypalania no chyba że wypalanie się nie zaczyna.

Ash nie opadnie sam bo to jest stopień zapchania filtra i tylko czyszczenie mechaniczne albo wymiana może zmienić tą wartość. Oczywiście można to wykasować do zera ale to bez sensu bez czyszczenie albo wymiany filtra.

 

EGR też wygląda poprawnie i temperatury. Znaczy podobnie do moich.

Oil dilution jest na niskim poziomie, kontrolka DPF chyba się zapala jak ta wartość przekroczy 10%. Ale na 100% już tego nie pamiętam bo przestałem się tym tak interesować:rolleyes:

  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.05.2022 o 19:06, mirkap napisał:

Wymieniles na oryginal?

Nic nie wymieniałem. Sugerujesz, że czujnik ciśnień jest do wymiany, a na co miałby wpływ wg Ciebie?

*Zauważyłem że ciszej pracuje silnik jeśli jest nierozgrzany, po 15km jazdy i w upale , na klimie kletoty są bardziej słyszalne szczególnie przy przyspieszaniu. Wlałem już stp, tunap do paliwa i na chwilę się poprawiło.. cóż jednak efekt nietrwały. 

*Pytanie jakie parametry przez obd II monitorować wg Was aby co nieco dowiedzieć się o jakości pracy jednostki? PIDs subaru diesel dla torquepro.

*Ciekawostka że na klapce wlewu jest naklejka-BIO skreślone co sugeruję że diesel subaru nie lubi paliwa z komponentami B7%? Może to właśnie zasyfia te delikatne wtryski denso?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, DARQ2010 napisał:

*Pytanie jakie parametry przez obd II monitorować wg Was aby co nieco dowiedzieć się o jakości pracy jednostki? PIDs subaru diesel dla torquepro.

*Ciekawostka że na klapce wlewu jest naklejka-BIO skreślone co sugeruję że diesel subaru nie lubi paliwa z komponentami B7%? Może to właśnie zasyfia te delikatne wtryski denso?

 

Żadne parametry nic nie powiedzą o jakości pracy silnika. Jedyną metodą jest demontaż wtryskiwaczy z samochodu i test na stole probierczym. Te wtryski to padaki, które są wadliwe. Jeśli silnik głośno na nich pracuje, to jest dwie opcje: przyzwyczaić się do tego albo wymienić wtryski na nowe. 
Biopaliwa zabijają każdy układ CR, poza tym nadmierne dolewanie chemii do czyszczenia też nie pomoże, tylko zaszkodzi. Cały syf z paliwa, który nazbierał się przez lata w układzie, po ruszeniu chemią może jeszcze więcej szkody narobić. Po każdym czyszczeniu należy wymienić filtr paliwa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.05.2022 o 14:39, DARQ2010 napisał:

Dzięki za  wskazówki! 

Czy u Was też świeci na zielono i nie gaśnie Injector Learning SW?

 Tak jak na zrzutach moich z Torque powyżej. Pozdrowienia

 

Nie ma to znaczenia żadnego, uczenie wtrysków odbywa się co kilka tysięcy kilometrów jeśli są sprawne. Słychać wyraźną zmianę dźwięku pracy silnika na postoju. Warunek to temp cieczy 80st.C. Jak wtryski są słabe i silnik nie trzyma równo obrotów, to uczenie będzie włączało się co chwilę. Najczęściej po zatrzymaniu np. przed skrzyżowaniem. Ta kontrolka w aplikacji jest bez znaczenia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Hej, mi się wałsnie coś "wykrzaczyło"

SBD to moje auto podróżne, ma już ponad 300kkm, przy ok 270kkm oddałem profilaktycznie dpf do czyszczenia, bo stałych cząstek było całkiem sporo (72%) - po regeneracji wszystko ok. A dzisiaj podczas powrotu z wakacji (telepałem się z rana) zaczęła mi migać ikona dpf, po ok 80km przestała (pewnie rozrzedzony olej przez jazdy lokalne itp) potem jadę sobie autostradą typowe 140km/h czyli 6 bieg,  wiadomo, 2300 rpm, luzik, a tu nagle zaświeciła się na stałe ikona dpf i nie zgasła do samego domu (400km), nawet zwolniłem do 120 bo się zdziwiłem a tu nic. Rozpakowałem auto, odpalam, chce wjechać do garage a tu check engine, ikona dpf, brak kontoli trakcji itp. Spalanie bez zmian, czyli typowe na tej trasie 6,6l/100. Sama jazda, reakcja na gaz itp raczej bez zmian.

 

ktoś coś tak z kuli do wróżenia? Do mechanika podjadę pewne w PN, no chyba, że dam radę odczytać błąd romraider,

Edytowane przez AdaSch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie nie ma mocy, sadza 150% osad 23% spada tylko jeżdżąc do obrotów 1500. Węże wyglądają na całe, IC cały, przy turbo też nic nie widać. Jak dla mnie EGR, to już nie wiem który, chyba trzeci lub czwarty. Wytrzymał rok. Wkrótce się okaże...

 

albo turbo wali olejem itp ale oleju nic nie ubywa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...