Skocz do zawartości

Tygodnik MOTOR a napędy 4x4!


Tiger

Rekomendowane odpowiedzi

Sa tez takie napedy AWD, ktore powyzej pewnego biegu sie ... rozpinaja

 

Nieważne jak działają, mają być skuteczne w swoim zamierzonym działaniu. Problem jest tylko taki że nabywcy (czyli my) nie mają bladego pojęcia czym różnią się między sobą różne rodzaje napędu 4x4 (nawet w obrębie jedej marki, np Subaru czy Audi) ani jak one działają. Sprzedawcy natomiast nas o tym rzadko kiedy informują (bo często pewnie też tego nie wiedzą). 

Kolejna sprawa że większość nabywców (bez pojęcia) traktuje 4x4 jak panaceum na wszelkie drogowe kłopoty. Jednak kiedy te się pojawią często są zawiedzeni że ich hiper 4x4 "nie dało rady".

 

Niestety mało komu się chce poczytać i coś sprawdzić. Do tego dochodzą reklamy, gazety, TV, internet które robią nam wodę z mózgu. Potem taki nabywca chodzi z bananem na ryju że ma Quattro czy inne Symetrical AWD i myśli że to zadziała w każdej drogowej sytuacji. Przecierz widział że Yeti mieli równo wszystkimi kołami zawsze i wszędzie, to jego stara impreza z otwartymi dyframi i rozpieprzoną wiskozą też tak potrafi.  

Edytowane przez matros1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

16 lipca (najbliższa sobota!), w godzinach 10.00 - 16.00 będzie przeprowadzony test napędów. Odbędzie się w "rajdowni" Subaru Poland Rally Team w Krakowie, przy ul. Powstania Styczniowego 68 (mapa). Na miejscu będzie też Dyrekcja :twisted:

 

W razie dodatkowych pytań proszę, kontaktujcie się z Pawłem, który organizuje temat: tel. +48 603 888 738; e-mail: pawel.latala@subaru.pl

 

Kto się wybiera? B)

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To od razu przydałoby się zrobić testy nie tylko napędów, ale i osiągów. Bo w Motorze z ub. tygodnia były tabelki z danymi z badań "elastyczności". Nie chce mi się wierzyć, że XV SBD od 60 do 100 km/h na czwartym biegu przyspiesza coś ponad 6 sekund, a Forester (ten sam silnik, a i skrzynia przecież chyba też ta sama, też na czwartym biegu pomiar) w niecałe 12 ... (dane z pamięci podaję, ale z grubsza taka różnica). 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel

 

 

To od razu przydałoby się zrobić testy nie tylko napędów, ale i osiągów

Testów osiągów nie będziemy wykonywali.

Dostępne są aplikacje na smartfony, gdzie samemu można w dzisiejszych czasach wiele rzeczy sprawdzić.

Jednocześnie w normalnym ruchu drogowym nie od razu znajdzie się "na zawołanie" odpowiednie miejsce i odpowiednie warunki ruchu drogowego, aby takie testy bezpiecznie przeprowadzić.

Natomiast sprawdzenie możliwości trakcyjnych ( teoretycznych !) jest możliwe tylko przy posiadaniu odpowiedniego stanowiska - stąd, jako że je posiadamy, niniejszy "test" ( w cudzysłowie, gdyż z praktyką jazdy w terenie niewiele ma wspólnego - Forester I czy II generacji z reduktorem w terenie spisuje się dobrze, ale w tym "teście" jest skazany na porażkę )

 

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To od razu przydałoby się zrobić testy nie tylko napędów, ale i osiągów. Bo w Motorze z ub. tygodnia były tabelki z danymi z badań "elastyczności". Nie chce mi się wierzyć, że XV SBD od 60 do 100 km/h na czwartym biegu przyspiesza coś ponad 6 sekund, a Forester (ten sam silnik, a i skrzynia przecież chyba też ta sama, też na czwartym biegu pomiar) w niecałe 12 ... (dane z pamięci podaję, ale z grubsza taka różnica).

XV SBD aktualny czyli "remap"

 

ID Type Time Date

1 80 - 120 km/h 5.92 sec 16-06-2016 21:50:05 - 3 bieg

2 60 - 120 km/h 9.97 sec 16-06-2016 21:45:30 - 3 bieg

3 80 - 120 km/h 5.93 sec 16-06-2016 21:43:19 - 3 bieg

4 80 - 120 km/h 7.80 sec 16-06-2016 21:41:50 - nie pamiętam (chyba 4 bieg)

5 60 - 120 km/h 7.96 sec 16-06-2016 21:38:40

6 0 - 100 km/h 8.47 sec 16-06-2016 21:35:24

7 0 - 100 km/h 9.78 sec 16-06-2016 21:30:05

8 0 - 100 km/h 8.80 sec 16-06-2016 21:26:38

9 0 - 100 km/h 8.87 sec 16-06-2016 21:23:39

 

 

pomiar wykonany smartfonem androidowym aplikacja

28161094701_79ea03eaff_z.jpg

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 lipca (najbliższa sobota!), w godzinach 10.00 - 16.00 będzie przeprowadzony test napędów. Odbędzie się w "rajdowni" Subaru Poland Rally Team w Krakowie, przy ul. Powstania Styczniowego 68 (mapa). Na miejscu będzie też Dyrekcja :twisted:

 

W razie dodatkowych pytań proszę, kontaktujcie się z Pawłem, który organizuje temat: tel. +48 603 888 738; e-mail: pawel.latala@subaru.pl

 

Kto się wybiera? B)

Fajnie, akurat będziemy w drodze w Bieszczady. Wpadamy swoim "zdezelowanym" Forkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak z ciekawości to który test z rolkami będzie robiony?

Pod trzy koła, pod dwa na wzniesieniu, pod trzy na wzniesieniu, pod dwa na krzyż, pod dwa na jednej stronie, pod dwa na jednej osi itd itp?

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Edytowane przez matros1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel

innym wozidłem z  4x4 można ?

Można. Pod warunkiem, że ma wystarczający prześwit ( typowa "osobówka" na rampę nie wjedzie).

 

 

Przetestowalibyśmy 11 letniego jeepa z quadradrive 2.

Zapraszam !

 

 

A tak z ciekawości to który test z rolkami będzie robiony?

Rampa z definicji jest "pod górę".

Problem z tymi testami jest taki, że w niewielkim stopniu odzwierciedlają rzeczywistość.

Dla systemów z przeniesieniem napędu przez sprzęgło wielopłytowe krytycznym jest pytanie, czy sprzęgło jest w stanie przenieść na "tę drugą" oś wystarczająco duży moment. Do tego oś napędzana bezpośrednio jest na rolkach, ta druga na "twardym".

Dopiero gdy taki test zostanie zaliczony pozytywnie można pokusić się o utrudnienie w postaci postawienia także jednego koła "tej drugiej" osi na rolkach. To jednak da już tylko uzupełniającą odpowiedź dotyczącą skuteczności systemu kontroli trakcji.

Dla systemów z napędem stałym ( centralny dyferencjał ) już pierwszy test informuję o skuteczności systemu kontroli trakcji ( lub ograniczeniu/ wyłączeniu poślizgu na dyferencjale centralnym ).

Dla systemów z mechanicznie dołączanym napędem drugiej osi ( typowe dawniej dla aut terenowych ) pierwszy test nie ma żadnego sensu.

Drugi może pomóc ocenić skuteczność ograniczenia ( wyłączenia )  poślizgu na danej osi ( przy otwartym dyferencjale testowanie jest bez sensu ).

 

Będę na miejscu i zainteresowanym chętnie udzielę dalszych informacji :)

 

Do zobaczenia !

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rampa z definicji jest "pod górę"

Rampa to z definicji pomost i niekoniecznie "pod górę" ;) ale rozumiem o co chodzi. Gdzieś mi umknęło że test będzie na rampie.

 

Problem z tymi testami jest taki, że w niewielkim stopniu odzwierciedlają rzeczywistość.

Moim zdaniem przede wszystkim problem nie tyle w samym teście ile w braku zrozumienia jak działają poszczególne rodzaje napędu 4x4 + ich wspomagacze.

Coś w rodzaju wiary typu:

- po co mi zimówki skoro mam 4x4

- po zakrętach mogę jechać ile fabryka dała bo mam 4x4

- mokre/śliskie mi niestraszne bo mam 4x4

 

 

 

 

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Edytowane przez matros1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...