Jump to content
Tiger

Tygodnik MOTOR a napędy 4x4!

Recommended Posts

 

 

czyli w takich napedach ( w Subaru z CVT tez) elektronika nigdy nie pozwoli na pelne spiecie osi przedniej z tylna ?

 

na pełne spięcie pozwoli 

 

 

 

 

Jak coś jest ...cierne, działa na zasadzie poślizgu itd. to nigdy  nie zepnie na 100%. Chyba że pełna, mechaniczna blokada. Ale to wtedy mamy takie "coś" jak z filmu parę postów wyżej. 
 

 

to jak sprzęgło spina silnik ze skrzynią biegów ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jestem totalnym laikiem pod tym względem, ale mam pytanie. Począwszy od ok 17:10 stoi Impreza na 3 rolkach. Jaki jest problem w tym, żeby czujniki ogarnęły, że przyczepność jest na prawym przednim i nim to wyciągnęły?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

są takie rozwiązania np. Nissan Juke

i chyba w Hondzie SH-AWD

SH-AWD pozwala przekazać nawet całość mocy na jedno koło, dowolne tylne. Podział mocy przód tył jest 70/30 maksymalnie.

Edited by skwaro

Share this post


Link to post
Share on other sites
to jak sprzęgło spina silnik ze skrzynią biegów ?

 

Zawsze jest poślizg stąd sprzęgła (tarcze) nie są wieczne - 100 tys km?.  Wiskozę też można przegrzać w wyniku większego obciążenia i poślizgu. Wiem, że można bo kosztowało mnie to doświadczenie kilka tysięcy złotych. 

Poza tym, jak się postarasz i przeciążysz to spalisz. Cierne  to cierne, zawsze jest poślizg, zawsze są straty w postaci emisji ciepła.

Edited by Izotom

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

to jak sprzęgło spina silnik ze skrzynią biegów ?

 

Zawsze jest poślizg stąd sprzęgła (tarcze) nie są wieczne - 100 tys km?.  Wiskozę też można przegrzać w wyniku większego obciążenia i poślizgu. Wiem, że można bo kosztowało mnie to doświadczenie kilka tysięcy złotych. 

Poza tym, jak się postarasz i przeciążysz to spalisz. Cierne  to cierne, zawsze jest poślizg, zawsze są straty w postaci emisji ciepła.

 

 

Raczej tylko przy ruszaniu czy zmianach biegu w czasie jazdy poślizgu nie ma (chyba że sprzęgło zużyte). 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cóż, może pokuszę się o zorganizowanie bardziej miarodajnego testu ( stanowisko mamy ). Chętni ?

To ja mogę zaoferować swoje 20-letnie Legacy z napędem z Imprezy GT MY'00 ;) Ale nie spodziewam się cudów na rolkach - za słaba wiskoza na centralnym i tylnym by coś zdziałać. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

to jak sprzęgło spina silnik ze skrzynią biegów ?

 

Zawsze jest poślizg stąd sprzęgła (tarcze) nie są wieczne - 100 tys km?.  Wiskozę też można przegrzać w wyniku większego obciążenia i poślizgu. Wiem, że można bo kosztowało mnie to doświadczenie kilka tysięcy złotych. 

Poza tym, jak się postarasz i przeciążysz to spalisz. Cierne  to cierne, zawsze jest poślizg, zawsze są straty w postaci emisji ciepła.

 

 

za głupi jestem do tak przekonujących argumentów  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

to jak sprzęgło spina silnik ze skrzynią biegów ?

 

Zawsze jest poślizg stąd sprzęgła (tarcze) nie są wieczne - 100 tys km?.  Wiskozę też można przegrzać w wyniku większego obciążenia i poślizgu. Wiem, że można bo kosztowało mnie to doświadczenie kilka tysięcy złotych. 

Poza tym, jak się postarasz i przeciążysz to spalisz. Cierne  to cierne, zawsze jest poślizg, zawsze są straty w postaci emisji ciepła.

 

 

za głupi jestem do tak przekonujących argumentów  ;)

 

Zapomniałem dodać, że auto jechało tyłem do przodu, a ja koniecznie chciałem jednak przodem do przodu :biglol:  Nie namyślając się długo wbiłem jedynkę, strzał ze sprzęgła i ... dwa dni później serwis :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale wtedy koniecznie rowniez z dwunastoletnim Outbackiem - albo przynajmniej z dziesiecioletnim Legacy Spec.B (nawet wiem skad takie wziac! ;) )

Albo 21 letnim poszperowanym Type RA :)

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie pisz "poszperowanym" bo część forumowiczów sobie dopiero pomyśli, domyśli i dopowie...  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chyba Izotom i ketivv piszecie o dwóch roznych zjawiskach. 

1. Sprzeglo cierne klasyczne spina na 100%. 

2. Sprzeglo lepkosciowe, hydrodynamiczne  itpitd ( A/T i sporo maszyn ) nie spina nigdy na 100% bo sla synchronizujaca jest wytwarzana w procesie przemieszczania sie alementow (celowe opory)

3. wlasnie codowny wynalazek jak sprzeglo wiskotyczne (wiskoza) ktore spina na 100% ale niestety malym momentem. To cos takiekie jak powiazanie chwilowo nitkami i gumkami satelity zwyklej przekladni roznicowej (popularnie coraz rzadziej zwany dyferencjalem). 

4. setki innych rozwiazan, kombinacje tych klasycznych, waly elektryczne, autoblokady, a nawet systemi pirscieni synchronizujacych  (synchonizacja przekladni) opisanych w wielu tomach "naszej" literatury klasycznej

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racja. Patrzę na sprawę przez pryzmat doświadczeń z różnymi sprzęgłami z mojej roboty - niekoniecznie rozłącznymi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chyba Izotom i ketivv piszecie o dwóch roznych zjawiskach. 

1. Sprzeglo cierne klasyczne spina na 100%. 

2. Sprzeglo lepkosciowe, hydrodynamiczne  itpitd ( A/T i sporo maszyn ) nie spina nigdy na 100% bo sla synchronizujaca jest wytwarzana w procesie przemieszczania sie alementow (celowe opory)

3. wlasnie codowny wynalazek jak sprzeglo wiskotyczne (wiskoza) ktore spina na 100% ale niestety malym momentem. To cos takiekie jak powiazanie chwilowo nitkami i gumkami satelity zwyklej przekladni roznicowej (popularnie coraz rzadziej zwany dyferencjalem). 

4. setki innych rozwiazan, kombinacje tych klasycznych, waly elektryczne, autoblokady, a nawet systemi pirscieni synchronizujacych  (synchonizacja przekladni) opisanych w wielu tomach "naszej" literatury klasycznej

 

 

czym jest międzyosiowe wielotarczowe sprzęgło mokre ?

 

takowe może spiąć w tym wypadku przód z tyłem na 100% jest to sprzęgło cierne tylko pracujące w oleju który dodatkowo jest czynnikiem roboczym gdy tarczki są nieznacznie od siebie oddalone 

 

Haldex IV miał chyba zabezpieczenie ustawione na 2400 Nm  w praktyce podobno może przenieść więcej, jakieś rozwiązania KIA coś ok 1500 Nm

 

w pełnym spięciu i jakiś prostych przeszkodach terenowych w takim układzie to pewnie nawet za bardzo nie ma się co grzać, tarcze spięte, olej to jakoś obmywa 

 

problem zaczyna się wtedy gdy mamy przyczepność a droga jest kręta, bo jakoś różnice obrotowe trzeba niwelować więc trzeba w mneijszym lub większym stopniu to sprzęgło rozpinać 

 

 

 

czyli w takich napedach ( w Subaru z CVT tez) elektronika nigdy nie pozwoli na pelne spiecie osi przedniej z tylna ?

 

Jak coś jest ...cierne, działa na zasadzie poślizgu itd. to nigdy  nie zepnie na 100%. Chyba że pełna, mechaniczna blokada. Ale to wtedy mamy takie "coś" jak z filmu parę postów wyżej. 

 

 

tylko i wyłącznie do tego chciałem się odnieść 

 

czyli w takich napedach ( w Subaru z CVT tez) elektronika nigdy nie pozwoli na pelne spiecie osi przedniej z tylna ?

 

Jak coś jest ...cierne, działa na zasadzie poślizgu itd. to nigdy  nie zepnie na 100%. Chyba że pełna, mechaniczna blokada. Ale to wtedy mamy takie "coś" jak z filmu parę postów wyżej. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2. Sprzeglo lepkosciowe, hydrodynamiczne  itpitd ( A/T i sporo maszyn ) nie spina nigdy na 100%

Czy klasyczne skrzynie AT nigdy nie zapinają konkretnego biegu na 100%?  Zawsze wydawało mi się (i nawet chyba czytając tu na forum), że automat jak już skończy mieszanie tymi biegami to przy stałej prędkości (np. na autostradzie) zapina na sztywno bieg i jedzie w tym miejscu bez strat napędu. A teraz rozumiem, że tam jednak ciągle jest strata, która musi zamieniać się w ciepło?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Haldex IV miał chyba zabezpieczenie ustawione na 2400 Nm  w praktyce podobno może przenieść więcej, jakieś rozwiązania KIA coś ok 1500 Nm

 

Przy 3 MPa ciśnienia oleju nie dziwota. Łeb może urwać razem z kręgosłupem   :biglol:  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

2. Sprzeglo lepkosciowe, hydrodynamiczne itpitd ( A/T i sporo maszyn ) nie spina nigdy na 100%

Czy klasyczne skrzynie AT nigdy nie zapinają konkretnego biegu na 100%? Zawsze wydawało mi się (i nawet chyba czytając tu na forum), że automat jak już skończy mieszanie tymi biegami to przy stałej prędkości (np. na autostradzie) zapina na sztywno bieg i jedzie w tym miejscu bez strat napędu. A teraz rozumiem, że tam jednak ciągle jest strata, która musi zamieniać się w ciepło?

Chyba wyżej chodziło o połączenie przodu z tyłem.

Natomiast ty piszesz o połączeniu skrzyni z silnikiem. I (przynajmniej w CVT) konwerter momentu może być zblokowany w 100%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@@przemekka, taka myśl mnie naszła: jeździliśmy w ciężkim terenie z ludźmi, którzy mieli i odpowiedni sprzęt do tego i wiedzę i jedynie czego brakowało naszym autom  - wg nich - to prześwitu i odpowiednich kątów podjazdu i zjazdu. Nigdy nie było problemu z trakcją, przeniesieniem napędu. I były to różne wersje Forków: AT, MT, turbo, NA. Nawet raz był Outback i XV. Dlatego mam mieszane odczucia co do tytułowego testu.

Edited by Izotom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bo to jest jak z syntetycznymi benchmarkami w komputerach, benchmarki sobie a życie i prawdziwe zastosowanie sobie :)


 

 

Chyba wyżej chodziło o połączenie przodu z tyłem.

Jeżeli dobrze pamiętam to skrzynie VTD mają centralny dyferencjał + sprzęgło wielopłytkowe robiące za szperę. Czyli spięcie nie gorsze niż w tradycyjnej skrzyni ręcznej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

to jak sprzęgło spina silnik ze skrzynią biegów ?

 

Zawsze jest poślizg stąd sprzęgła (tarcze) nie są wieczne - 100 tys km?.  Wiskozę też można przegrzać w wyniku większego obciążenia i poślizgu. Wiem, że można bo kosztowało mnie to doświadczenie kilka tysięcy złotych. 

Poza tym, jak się postarasz i przeciążysz to spalisz. Cierne  to cierne, zawsze jest poślizg, zawsze są straty w postaci emisji ciepła.

 

 

za głupi jestem do tak przekonujących argumentów  ;)

 

Zapomniałem dodać, że auto jechało tyłem do przodu, a ja koniecznie chciałem jednak przodem do przodu :biglol:  Nie namyślając się długo wbiłem jedynkę, strzał ze sprzęgła i ... dwa dni później serwis :unsure:

 

Audi 80b4 takie zabawy znosilo dzielnie.... choc w końcu też do czasu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po obejrzeniu automaniaka seria 13 odcinek 4 . Widać jak Subaru ma braki co do napędu 4x4 bynajmniej impreza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Audi 80b4 takie zabawy znosilo dzielnie.... choc w końcu też do czasu

 

Mój WRX'01 już trochę miał w trybach więc ... ;) 

 

 

 

Po obejrzeniu automaniaka seria 13 odcinek 4 . Widać jak Subaru ma braki co do napędu 4x4 bynajmniej impreza.

 

Nie wiem dlaczego, bo miałem taką samą i nie miała takich braków. Zresztą nie ma do dzisiaj. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie dziś rozmawialiśmy z Tomkiem o tym teście i mamy faworyta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BRZ spokojnie zjedzie z tych rolek. :yahoo:

 

Nawet jak będą pod oboma przednimi i jednym tylnym kołem. :D;)

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

z takich rolek zawsze mozna zjechac jesli ma sie wystarczajacy prześwit i naped przynajmniej na kierowana ośkę. Mozna zjechac nawet z 4 rolek bez przyczepnosci na zadne kolo.  :P

 

 

 

Czy klasyczne skrzynie AT nigdy nie zapinają konkretnego biegu na 100%?

Wyrazilem sie nieprzecyzyjnie.

Sa takie, ktore zapinaja ale to sa juz rozwiazania kombinowane. Mialem na mysli czysta technologie w odniesieniu do poprzednich wypowiedzi.

Edited by dzioba

Share this post


Link to post
Share on other sites
Czy klasyczne skrzynie AT nigdy nie zapinają konkretnego biegu na 100%?

Wyrazilem sie nieprzecyzyjnie.

Sa takie, ktore zapinaja ale to sa juz rozwiazania kombinowane. Mialem na mysli czysta technologie w odniesieniu do poprzednich wypowiedzi.

Zdaje się, że klasycznym automacie sprzęgło lock-up spina w 100% (ale to chyba tylko przy ustalonej prędkości obrotowej i na wyższych biegach).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...