Skocz do zawartości

Tygodnik MOTOR a napędy 4x4!


Tiger

Rekomendowane odpowiedzi

 

 

czyli w takich napedach ( w Subaru z CVT tez) elektronika nigdy nie pozwoli na pelne spiecie osi przedniej z tylna ?

 

na pełne spięcie pozwoli 

 

 

 

 

Jak coś jest ...cierne, działa na zasadzie poślizgu itd. to nigdy  nie zepnie na 100%. Chyba że pełna, mechaniczna blokada. Ale to wtedy mamy takie "coś" jak z filmu parę postów wyżej. 
 

 

to jak sprzęgło spina silnik ze skrzynią biegów ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

są takie rozwiązania np. Nissan Juke

i chyba w Hondzie SH-AWD

SH-AWD pozwala przekazać nawet całość mocy na jedno koło, dowolne tylne. Podział mocy przód tył jest 70/30 maksymalnie.

Edytowane przez skwaro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to jak sprzęgło spina silnik ze skrzynią biegów ?

 

Zawsze jest poślizg stąd sprzęgła (tarcze) nie są wieczne - 100 tys km?.  Wiskozę też można przegrzać w wyniku większego obciążenia i poślizgu. Wiem, że można bo kosztowało mnie to doświadczenie kilka tysięcy złotych. 

Poza tym, jak się postarasz i przeciążysz to spalisz. Cierne  to cierne, zawsze jest poślizg, zawsze są straty w postaci emisji ciepła.

Edytowane przez Izotom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

to jak sprzęgło spina silnik ze skrzynią biegów ?

 

Zawsze jest poślizg stąd sprzęgła (tarcze) nie są wieczne - 100 tys km?.  Wiskozę też można przegrzać w wyniku większego obciążenia i poślizgu. Wiem, że można bo kosztowało mnie to doświadczenie kilka tysięcy złotych. 

Poza tym, jak się postarasz i przeciążysz to spalisz. Cierne  to cierne, zawsze jest poślizg, zawsze są straty w postaci emisji ciepła.

 

 

Raczej tylko przy ruszaniu czy zmianach biegu w czasie jazdy poślizgu nie ma (chyba że sprzęgło zużyte). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cóż, może pokuszę się o zorganizowanie bardziej miarodajnego testu ( stanowisko mamy ). Chętni ?

To ja mogę zaoferować swoje 20-letnie Legacy z napędem z Imprezy GT MY'00 ;) Ale nie spodziewam się cudów na rolkach - za słaba wiskoza na centralnym i tylnym by coś zdziałać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

to jak sprzęgło spina silnik ze skrzynią biegów ?

 

Zawsze jest poślizg stąd sprzęgła (tarcze) nie są wieczne - 100 tys km?.  Wiskozę też można przegrzać w wyniku większego obciążenia i poślizgu. Wiem, że można bo kosztowało mnie to doświadczenie kilka tysięcy złotych. 

Poza tym, jak się postarasz i przeciążysz to spalisz. Cierne  to cierne, zawsze jest poślizg, zawsze są straty w postaci emisji ciepła.

 

 

za głupi jestem do tak przekonujących argumentów  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

to jak sprzęgło spina silnik ze skrzynią biegów ?

 

Zawsze jest poślizg stąd sprzęgła (tarcze) nie są wieczne - 100 tys km?.  Wiskozę też można przegrzać w wyniku większego obciążenia i poślizgu. Wiem, że można bo kosztowało mnie to doświadczenie kilka tysięcy złotych. 

Poza tym, jak się postarasz i przeciążysz to spalisz. Cierne  to cierne, zawsze jest poślizg, zawsze są straty w postaci emisji ciepła.

 

 

za głupi jestem do tak przekonujących argumentów  ;)

 

Zapomniałem dodać, że auto jechało tyłem do przodu, a ja koniecznie chciałem jednak przodem do przodu :biglol:  Nie namyślając się długo wbiłem jedynkę, strzał ze sprzęgła i ... dwa dni później serwis :unsure:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba Izotom i ketivv piszecie o dwóch roznych zjawiskach. 

1. Sprzeglo cierne klasyczne spina na 100%. 

2. Sprzeglo lepkosciowe, hydrodynamiczne  itpitd ( A/T i sporo maszyn ) nie spina nigdy na 100% bo sla synchronizujaca jest wytwarzana w procesie przemieszczania sie alementow (celowe opory)

3. wlasnie codowny wynalazek jak sprzeglo wiskotyczne (wiskoza) ktore spina na 100% ale niestety malym momentem. To cos takiekie jak powiazanie chwilowo nitkami i gumkami satelity zwyklej przekladni roznicowej (popularnie coraz rzadziej zwany dyferencjalem). 

4. setki innych rozwiazan, kombinacje tych klasycznych, waly elektryczne, autoblokady, a nawet systemi pirscieni synchronizujacych  (synchonizacja przekladni) opisanych w wielu tomach "naszej" literatury klasycznej

  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba Izotom i ketivv piszecie o dwóch roznych zjawiskach. 

1. Sprzeglo cierne klasyczne spina na 100%. 

2. Sprzeglo lepkosciowe, hydrodynamiczne  itpitd ( A/T i sporo maszyn ) nie spina nigdy na 100% bo sla synchronizujaca jest wytwarzana w procesie przemieszczania sie alementow (celowe opory)

3. wlasnie codowny wynalazek jak sprzeglo wiskotyczne (wiskoza) ktore spina na 100% ale niestety malym momentem. To cos takiekie jak powiazanie chwilowo nitkami i gumkami satelity zwyklej przekladni roznicowej (popularnie coraz rzadziej zwany dyferencjalem). 

4. setki innych rozwiazan, kombinacje tych klasycznych, waly elektryczne, autoblokady, a nawet systemi pirscieni synchronizujacych  (synchonizacja przekladni) opisanych w wielu tomach "naszej" literatury klasycznej

 

 

czym jest międzyosiowe wielotarczowe sprzęgło mokre ?

 

takowe może spiąć w tym wypadku przód z tyłem na 100% jest to sprzęgło cierne tylko pracujące w oleju który dodatkowo jest czynnikiem roboczym gdy tarczki są nieznacznie od siebie oddalone 

 

Haldex IV miał chyba zabezpieczenie ustawione na 2400 Nm  w praktyce podobno może przenieść więcej, jakieś rozwiązania KIA coś ok 1500 Nm

 

w pełnym spięciu i jakiś prostych przeszkodach terenowych w takim układzie to pewnie nawet za bardzo nie ma się co grzać, tarcze spięte, olej to jakoś obmywa 

 

problem zaczyna się wtedy gdy mamy przyczepność a droga jest kręta, bo jakoś różnice obrotowe trzeba niwelować więc trzeba w mneijszym lub większym stopniu to sprzęgło rozpinać 

 

 

 

czyli w takich napedach ( w Subaru z CVT tez) elektronika nigdy nie pozwoli na pelne spiecie osi przedniej z tylna ?

 

Jak coś jest ...cierne, działa na zasadzie poślizgu itd. to nigdy  nie zepnie na 100%. Chyba że pełna, mechaniczna blokada. Ale to wtedy mamy takie "coś" jak z filmu parę postów wyżej. 

 

 

tylko i wyłącznie do tego chciałem się odnieść 

 

czyli w takich napedach ( w Subaru z CVT tez) elektronika nigdy nie pozwoli na pelne spiecie osi przedniej z tylna ?

 

Jak coś jest ...cierne, działa na zasadzie poślizgu itd. to nigdy  nie zepnie na 100%. Chyba że pełna, mechaniczna blokada. Ale to wtedy mamy takie "coś" jak z filmu parę postów wyżej. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. Sprzeglo lepkosciowe, hydrodynamiczne  itpitd ( A/T i sporo maszyn ) nie spina nigdy na 100%

Czy klasyczne skrzynie AT nigdy nie zapinają konkretnego biegu na 100%?  Zawsze wydawało mi się (i nawet chyba czytając tu na forum), że automat jak już skończy mieszanie tymi biegami to przy stałej prędkości (np. na autostradzie) zapina na sztywno bieg i jedzie w tym miejscu bez strat napędu. A teraz rozumiem, że tam jednak ciągle jest strata, która musi zamieniać się w ciepło?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Haldex IV miał chyba zabezpieczenie ustawione na 2400 Nm  w praktyce podobno może przenieść więcej, jakieś rozwiązania KIA coś ok 1500 Nm

 

Przy 3 MPa ciśnienia oleju nie dziwota. Łeb może urwać razem z kręgosłupem   :biglol:  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

2. Sprzeglo lepkosciowe, hydrodynamiczne itpitd ( A/T i sporo maszyn ) nie spina nigdy na 100%

Czy klasyczne skrzynie AT nigdy nie zapinają konkretnego biegu na 100%? Zawsze wydawało mi się (i nawet chyba czytając tu na forum), że automat jak już skończy mieszanie tymi biegami to przy stałej prędkości (np. na autostradzie) zapina na sztywno bieg i jedzie w tym miejscu bez strat napędu. A teraz rozumiem, że tam jednak ciągle jest strata, która musi zamieniać się w ciepło?

Chyba wyżej chodziło o połączenie przodu z tyłem.

Natomiast ty piszesz o połączeniu skrzyni z silnikiem. I (przynajmniej w CVT) konwerter momentu może być zblokowany w 100%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@przemekka, taka myśl mnie naszła: jeździliśmy w ciężkim terenie z ludźmi, którzy mieli i odpowiedni sprzęt do tego i wiedzę i jedynie czego brakowało naszym autom  - wg nich - to prześwitu i odpowiednich kątów podjazdu i zjazdu. Nigdy nie było problemu z trakcją, przeniesieniem napędu. I były to różne wersje Forków: AT, MT, turbo, NA. Nawet raz był Outback i XV. Dlatego mam mieszane odczucia co do tytułowego testu.

Edytowane przez Izotom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo to jest jak z syntetycznymi benchmarkami w komputerach, benchmarki sobie a życie i prawdziwe zastosowanie sobie :)


 

 

Chyba wyżej chodziło o połączenie przodu z tyłem.

Jeżeli dobrze pamiętam to skrzynie VTD mają centralny dyferencjał + sprzęgło wielopłytkowe robiące za szperę. Czyli spięcie nie gorsze niż w tradycyjnej skrzyni ręcznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

 

to jak sprzęgło spina silnik ze skrzynią biegów ?

 

Zawsze jest poślizg stąd sprzęgła (tarcze) nie są wieczne - 100 tys km?.  Wiskozę też można przegrzać w wyniku większego obciążenia i poślizgu. Wiem, że można bo kosztowało mnie to doświadczenie kilka tysięcy złotych. 

Poza tym, jak się postarasz i przeciążysz to spalisz. Cierne  to cierne, zawsze jest poślizg, zawsze są straty w postaci emisji ciepła.

 

 

za głupi jestem do tak przekonujących argumentów  ;)

 

Zapomniałem dodać, że auto jechało tyłem do przodu, a ja koniecznie chciałem jednak przodem do przodu :biglol:  Nie namyślając się długo wbiłem jedynkę, strzał ze sprzęgła i ... dwa dni później serwis :unsure:

 

Audi 80b4 takie zabawy znosilo dzielnie.... choc w końcu też do czasu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Audi 80b4 takie zabawy znosilo dzielnie.... choc w końcu też do czasu

 

Mój WRX'01 już trochę miał w trybach więc ... ;) 

 

 

 

Po obejrzeniu automaniaka seria 13 odcinek 4 . Widać jak Subaru ma braki co do napędu 4x4 bynajmniej impreza.

 

Nie wiem dlaczego, bo miałem taką samą i nie miała takich braków. Zresztą nie ma do dzisiaj. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie dziś rozmawialiśmy z Tomkiem o tym teście i mamy faworyta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BRZ spokojnie zjedzie z tych rolek. :yahoo:

 

Nawet jak będą pod oboma przednimi i jednym tylnym kołem. :D;)

  • Lajk 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z takich rolek zawsze mozna zjechac jesli ma sie wystarczajacy prześwit i naped przynajmniej na kierowana ośkę. Mozna zjechac nawet z 4 rolek bez przyczepnosci na zadne kolo.  :P

 

 

 

Czy klasyczne skrzynie AT nigdy nie zapinają konkretnego biegu na 100%?

Wyrazilem sie nieprzecyzyjnie.

Sa takie, ktore zapinaja ale to sa juz rozwiazania kombinowane. Mialem na mysli czysta technologie w odniesieniu do poprzednich wypowiedzi.

Edytowane przez dzioba
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy klasyczne skrzynie AT nigdy nie zapinają konkretnego biegu na 100%?

Wyrazilem sie nieprzecyzyjnie.

Sa takie, ktore zapinaja ale to sa juz rozwiazania kombinowane. Mialem na mysli czysta technologie w odniesieniu do poprzednich wypowiedzi.

Zdaje się, że klasycznym automacie sprzęgło lock-up spina w 100% (ale to chyba tylko przy ustalonej prędkości obrotowej i na wyższych biegach).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...