Skocz do zawartości

Akcyza na auta o pojemności pow. 2l - 4,6%!


iron

Rekomendowane odpowiedzi

Jakim trzeba być debilem, żeby "coś" takiego wymyślić?

 

Zakładając ten temat miałem nadzieję, że będzie lepiej...w jak wielkim byłem błędzie... :facepalm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie. Licząc najwyższa podawaną stawkę czyli 4101zł, drożej wyjdzie tylko dla aut o wartości rynkowej <22050zł. Im sprowadzane auta droższe  tym ustawa proponuje większą obniżkę.

Fatalny pomysł bo uderza w najbiedniejszych ale jeśli nie skorygują tego co wyżej to faktycznie może nie być tak źle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel

Nie jestem pewny, czy tak sformułowane opodatkowanie będzie zgodne z przepisami unijnymi ( wolny handel ).

O ile, tak dla samochodów nowych, jak i używanych można wprowadzać podatki ( czy to kwotowe, czy też procentowe ) w zależności od niektórych parametrów  ( np. tak jak obecnie - pojemności silnika, ale także mocy silnika, rodzaju paliwa, norm emisji spalin, emisji CO2 ), o tyle o ile dobrze pamiętam nie jest dozwolone wprowadzanie zróżnicowania na podstawie li tylko wieku samochodu.

Ponadto samo określenie wieku samochodu wbrew pozorom wcale nie jest jednoznaczne - w Polsce dla homologowanych samochodów nowych decyduje faktyczna data produkcji ( jest umieszczana w papierach ). Natomiast w większości krajów decyduje data rejestracji auta ( zgodnie z definicją samochód może być deklarowany jako nowy do 12 miesięcy od daty faktycznej produkcji, o ile dany model w dalszym ciągu jest produkowany bez istotnych zmian ).

Cytując :

To ensure that the tax due on a second-hand vehicle transferred from another Member State does not exceed the amount of the residual tax incorporated in the value of similar vehicles already registered in the national territory, Member States, when levying a registration tax on second-hand vehicles, must take into account the loss of value due to the use that the vehicle has suffered over the years.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

o tyle o ile dobrze pamiętam nie jest dozwolone wprowadzanie zróżnicowania na podstawie li tylko wieku samochodu.
Auta w różnym wieku spełniają różne normy emisji spalin. Nic nie stoi na przeszkodzie selekcji aut na podstawie norm emisji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Auta w różnym wieku spełniają różne normy emisji spalin. Nic nie stoi na przeszkodzie selekcji aut na podstawie norm emisji.

Stoi. Sprawiedliwość, logika i zdrowy rozsądek.

Nie mylić ze sprawiedliwością społeczną.

Edytowane przez rombu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ojciec Założyciel

 

 

O ile się orientuje akcyza na samochody jest podatkiem niezharmonizowanym i raczej unii nic do stawek krajowych...

I tak i nie. Bezpośrednio - nie. Ale jeżeli wprowadzony podatek oznacza, że za samochód używany trzeba zapłacić więcej, niż za nowy to jest to traktowane jako sprzeczne z zasadą wolnego handlu ( jak w wyżej umieszczonym cytacie ).

 

 

Nic nie stoi na przeszkodzie selekcji aut na podstawie norm emisji.

Takie rozwiązanie jest w myśl przepisów możliwe. Czy jednak nasi rządzący na to wpadną ? Teoretycznie przepisy są znane, więc powinni. Ale przypomnijmy sobie temat podatku od sklepów wielkopowierzchniowych, gdzie było też wiadomo, że jest sprzeczny z prawem unijnym ...

 

 

na podstawie norm emisji spalin, które jak ostatnie afery m.in. grupy VAG pokazały można włożyć między bajki

Każdy ma oczywiście prawo do swojego zdania. Faktem wydaje się być, że dla diesli nowe normy są trudne do spełnienia ( sprzeczność pomiędzy dążeniem do obniżenia zużycia paliwa = mniej CO2 , a emisją NOx ). Niemniej różnice pomiędzy zwykłym dieslem z DPF i bez widać wręcz gołym okiem.

Co do benzynowych to "afer" raczej mało ( swego czasu były problemy z samochodami z koncepcją nadmiernie ubogiej mieszanki, ale to już daleka przeszłość ...). 

 

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ten cytat to z jakiej regulacji?

Bo ja nadal stoję na stanowisku, że w kwestii akcyzy na samochody unia nic nie może. Dlatego polityki są tak różne i czasem abstrakcyjne jak np. W Danii

 

Ok, mam to stanowisko trybunału.

W istocie musiałoby dojść do sytuacji, że suma kosztów związanych z zakupem i rejestracją takiego samego pojazdu starszego byłaby wyższa niż nowszego to może być traktowane jako nieprawidłowość w obrocie pomiędzy krajami. Biorąc jednak pod uwagę spadek wartości rynkowej ca 5-10% rocznie to pewnie to mało realne. No i należy także do tego uwzględnić spadek wartości przy tzw wyjeździe z salonu...

Fakt taktem, że bodaj tylko 2 kraje UE używają wprost w jakikolwiek sposób kryterium wieku do naliczania obciążeń podatkowych...

Edytowane przez irek200
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...