Jump to content

Sprzęgło - jak wizyta na siłowni.


dedecjusz
 Share

Recommended Posts

W korkach na prawdę daje popalić. Jest na to jakiś sposób?

Nie ma. Wkrótce lewą łydkę będziesz miał jak Papay przedramię. Nawet kotwica Ci się sama wytatuuje
Link to comment
Share on other sites

Padnie albo i nie, w moim forku z twardym sprzegłem jeżdżę już piąty rok. Serwis mówi ze TTTM. Planuję wymianę sprzęgła na jesieni nie z powodu jego "twardości" lecz "starości" (będzie miało już 9 lat!) :)

Link to comment
Share on other sites

Czołem.

Z tego co mi wiadomo (jak jest inaczej to proszę o sprostowanie), ciężkie sprzęgło niekoniecznie oznacza jego bliskie zużycie. Problem tkwi w tulei łożyska wyciskowego, która jest aluminiowa. Przesuwające się po niej łożysko stopniowo się "zaciera", powstaje drobny pył, całość zaczyna chodzić na sucho i pedał staje się bardzo męczący. Problem likwiduje oczyszczenie i przesmarowanie całości (oczywiście do następnego zatarcia...). Aby to zrobić, trzeba zrzucić skrzynię.

 

Zatem, TTTM :)

 

Zdrówka!

Luke

Link to comment
Share on other sites

Ja mam twarde wiele lat, sprzęgło oryginał 9 lat. Ale bez przesady, nie jest twarde tak, że siłownia. Oczywiście, po przesiadce z innego samochodu, czuć różnicę. Ale nigdy nad tym nie ubolewałem. Trochę ćwiczeń nikomu nie zaszkodziło :-) Druga noga nadrabia trzymaniem gazu i hamulcem, więc łydki jednakowo wyćwiczone :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Czołem,

 

Czy ktoś z Was mógłby wyjaśnić "mechanizm" zużywania się sprzęgła i jego wpływ na siły na pedale? Jak rozumiem, typowo eksploatacyjne zużycie skutkuje zmniejszaniem się grubości tarczy (okładzin). To pociąga za sobą poślizg aż do całkowitego zużycia. Zdarza się, że pada łożysko wyciskowe, zdarza się mechaniczne (zmęczeniowe) zużycie sprężyny słonecznej docisku. Zwykle pękają listki owej sprężyny - skutek: MNIEJSZA siła docisku, poślizg itd.

Ale w jaki sposób zużycie docisku ma powodować twardnienie pedału?

Z tego, co mi wiadomo, przyczyną nadmiernych sił jest zacieranie się aluminiowej tulei po której przesuwa się łożysko wyciskowe. Aluminium to nieszczególny materiał do tego elementu. Pamiętam podobne objawy w PF125P... Ja wiem, że to dalekie od siebie konstrukcje, ale akurat ten element był również aluminiowy. Tyle, że w PF wystarczyło "psiknąć" przez otwór na łapę w dzwonie WD40 i na miesiąc był spokój, a tu trzeba zrzucać skrzynię.

 

Any comments? ;)

 

Zdrówka!

Luke

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...