Skocz do zawartości

Sprzęgło - jak wizyta na siłowni.


dedecjusz

Rekomendowane odpowiedzi

Padnie albo i nie, w moim forku z twardym sprzegłem jeżdżę już piąty rok. Serwis mówi ze TTTM. Planuję wymianę sprzęgła na jesieni nie z powodu jego "twardości" lecz "starości" (będzie miało już 9 lat!) :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czołem.

Z tego co mi wiadomo (jak jest inaczej to proszę o sprostowanie), ciężkie sprzęgło niekoniecznie oznacza jego bliskie zużycie. Problem tkwi w tulei łożyska wyciskowego, która jest aluminiowa. Przesuwające się po niej łożysko stopniowo się "zaciera", powstaje drobny pył, całość zaczyna chodzić na sucho i pedał staje się bardzo męczący. Problem likwiduje oczyszczenie i przesmarowanie całości (oczywiście do następnego zatarcia...). Aby to zrobić, trzeba zrzucić skrzynię.

 

Zatem, TTTM :)

 

Zdrówka!

Luke

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam twarde wiele lat, sprzęgło oryginał 9 lat. Ale bez przesady, nie jest twarde tak, że siłownia. Oczywiście, po przesiadce z innego samochodu, czuć różnicę. Ale nigdy nad tym nie ubolewałem. Trochę ćwiczeń nikomu nie zaszkodziło :-) Druga noga nadrabia trzymaniem gazu i hamulcem, więc łydki jednakowo wyćwiczone :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Czołem,

 

Czy ktoś z Was mógłby wyjaśnić "mechanizm" zużywania się sprzęgła i jego wpływ na siły na pedale? Jak rozumiem, typowo eksploatacyjne zużycie skutkuje zmniejszaniem się grubości tarczy (okładzin). To pociąga za sobą poślizg aż do całkowitego zużycia. Zdarza się, że pada łożysko wyciskowe, zdarza się mechaniczne (zmęczeniowe) zużycie sprężyny słonecznej docisku. Zwykle pękają listki owej sprężyny - skutek: MNIEJSZA siła docisku, poślizg itd.

Ale w jaki sposób zużycie docisku ma powodować twardnienie pedału?

Z tego, co mi wiadomo, przyczyną nadmiernych sił jest zacieranie się aluminiowej tulei po której przesuwa się łożysko wyciskowe. Aluminium to nieszczególny materiał do tego elementu. Pamiętam podobne objawy w PF125P... Ja wiem, że to dalekie od siebie konstrukcje, ale akurat ten element był również aluminiowy. Tyle, że w PF wystarczyło "psiknąć" przez otwór na łapę w dzwonie WD40 i na miesiąc był spokój, a tu trzeba zrzucać skrzynię.

 

Any comments? ;)

 

Zdrówka!

Luke

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...