Jump to content

Wibracje przy dużych prędkościach, luz na wale napędowym osi


petronews
 Share

Recommended Posts

Od jakiegoś czasu próbuję wytropić przyczynę wibracji nieregularnie pojawiających się przy prędkościach powyżej 140km/h. Koła są wyważone, przeguby zewnętrzne sprawne, sworznie i tuleje sprawne, łączniki staba sprawne itd. itp.

Nieregularność (czasem drga bardziej, czasem wcale) wskazuje na coś co lepiej lub gorzej się układa. Przy ostatniej inspekcji zauważyłem spory luz w miejscu połączenia wewnętrznego przegubu z mechanizmem różnicowym, tak jakby luz na wałkach napędowych osi (z prawej i lewej). Wał napędowy osi to krótki wałek z obu stron zakończony wieloklinem – z jednej strony wchodzi w wewnętrzną półoś i jest zabezpieczona zawleczką, a z drugiej wchodzi w kosz mechanizmu różnicowego. Wałki te nie są bezpośrednio łożyskowane, gdyż łożyskowany jest sam kosz dyfra.

Zastanawiam się nad źródłem tego luzu, tzn. czy to luz na wieloklienie, czy też – luz na łożyskach wewnętrznych (satelity) dyfra, i czy on ma prawo tam występować. Jeśli dobrze wnioskuję, luz na łożyskach wewnętrznych powodowałby przemieszczanie się koła talerzowego względem zębnika (zębnik przekazuje napęd ze skrzyni na talerz) i wyrządzić tam pewne szkody jak wyłamywanie lub wycieranie zębów, pradopodobnie szumiąc, łomotając czy inaczej przy tym hałasując i wrzucając sporo opiłków do oleju dyfra (obecności opiłków jeszcze nie sprawdziłem). 

 

Jeśli ktoś ma doświadczenie w temacie, np. może potwierdzić, że luzy na wieloklinach są normą, albo kategorycznie zaprzeczyć to proszę o odpowiedź. Jak na luz na wieloklinie to wydaje mi się zbyt duży, ale kto wie. Z drugiej strony, jakiś luz chyba tam powinien być, żeby wałek po nagrzaniu nie zaklinował się wewnątrz półosi.  

 

Tymczasem, gdyby ktoś szukał informacji na ten temat, to poniżej wklejam linki do wątków w innych miejscach sieci.

 

0) technikalia

Schemat budowy dyfra: http://opposedforces.com/parts/legacy/us_b11/type_5/train/differential_transmission/illustration_1/

zdjęcia wnętrza dyfra: http://s209.photobucket.com/user/Gloyale/media/DSCF0039.jpg.html

 

1) luz wieloklinu nieOEMowego przegubu wewnętrznego:

film: 

wątek #1 http://www.subaruoutback.org/forums/99-do-yourself-illustrated-guides/21119-diy-front-cv-axle-boot-replacement-6.html  "front axle stub play should be 0.3 - 0.5 mm"

wątek #2 http://www.subaruoutback.org/forums/66-problems-maintenance/37399-vibration-idle-after-replacing-front-axles-solved.html

 

2) stukanie przegubu, które nie przechodzi po wymianie

wątek: http://www.subaruoutback.org/forums/111-gen-1-1995-1999/39950-loose-axle-shaft.html

film z omawianym luzem: http://vid1137.photobucket.com/albums/n512/tdpillo123/IMG_0751.mp4

 

3) próby kasowania luzu poprzez kręcenie talerzem z wypustkami (element #14 ze schematu, "retainer differential side") służącego do regulacji luzu między kołem talerzowym a zębnikiem (ZŁY POMYSŁ)

wątek: #1 http://www.ultimatesubaru.org/forum/topic/83756-excessive-up-and-down-front-axle-play/ 
wątek #2 http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=934459 

film:

 

4) wymiana uszczelniacza wału napęowego

wątek #1 http://www.justanswer.com/subaru/5oa6i-subaru-outback-2-5-basic-change-front-bearing-seal.html

 

Koniec dywagacji.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Przerabialem identyczny temat.Poniewaz mam druga skrzynie w piwnicy to sprawdziłem i w tamtej jest identyczny luz i wydaj e sie ze to luz roboczy.

Natomiast wnny wibracjim byl zużyty przegub wewnętrzny.wymienilem na uzywke i wibracje zniknęły.

Link to comment
Share on other sites

Koła są wyważone

Ale mimo dobrego wyważenia, wadliwe nadal mogą być same opony i felgi. U mnie też był przypadek wibracji przy tych prędkościach, koła wyważane x-krotnie, sprawdzone całe zawieszenie i napęd. Też w końcu padło podejrzenie na wał, ale serwis w Ząbkach ostatecznie wskazał opony lub felgi. I trafił w dziesiątkę. Przy sprawdzaniu rozpędzonych kół na podnośniku objawiło się bicie w miarę nowych opon. Po wymianie na inne - jak ręką odjął. Sprawdź auto w biegu na podnośniku!

Edited by sebachon
Link to comment
Share on other sites

 

 

3) próby kasowania luzu poprzez kręcenie talerzem z wypustkami (element #14 ze schematu, "retainer differential side") służącego do regulacji luzu między kołem talerzowym a zębnikiem (ZŁY POMYSŁ)

Czyli nie można sobie tym talerzem kasować luzu? 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...