Jump to content

Ogrzewanie tylnej szyby Legacy IV


civi
 Share

Recommended Posts

Witam

Otóż ostatnio zauważyłem, iż ogrzewanie tylnej szyby niestety nie działa, lusterka podgrzewają się bez problemu. Sprawdziłem bezpieczniki w aucie i pod maską i wygląda na ok. Rozebrałem z tyłu klapę sprawdzilem multimetrem obwody i..

Prawy obwód jest zamknięty

Lewy obwód jest zamknięty

A środkowy niestety nie.

Sprawdziłem również to coś co ma napis Clarion i tym czymś brak zamkniętego obwodu.

Czy macie jakieś pomysły gdzie szukać przyczyny? Środkowe łączenie ogrzewania wygląda na ok, tylko nie wiem co to jest to coś z napisem Clarion (może antena?).

 

post-21853-0-68536100-1446907540_thumb.jpg

post-21853-0-33863200-1446907546_thumb.jpg

post-21853-0-70809300-1446907552_thumb.jpg

post-21853-0-44529800-1446907558_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

To "coś" z napisem Clarion, to wzmacniacz antenowy.

 

Sprawdź, czy nie masz przerwy na kablach. W miejscu łączenia klapy z karoserią.

 

Czesto, w tej gumowej rurce coś, się łamie.

Link to comment
Share on other sites

bardzo dobrze myślisz ten clarion to nic innego jak wzmacniacz antenowy. Sprawdź czy dochodzi ci prąd do końcówek od ogrzewania tylnej szyby (te pojedyncze) jak masz możliwości to sprawdź czy aby nie masz przerw w ścieżkach grzewczych na szybie.

Link to comment
Share on other sites

bardzo dobrze myślisz ten clarion to nic innego jak wzmacniacz antenowy. Sprawdź czy dochodzi ci prąd do końcówek od ogrzewania tylnej szyby (te pojedyncze) jak masz możliwości to sprawdź czy aby nie masz przerw w ścieżkach grzewczych na szybie.

Jaki prąd tam płynie? Mam pożyczony multimetr i nie wiem na jaki nastawić, ażeby go nie spalić.

Link to comment
Share on other sites

 

bardzo dobrze myślisz ten clarion to nic innego jak wzmacniacz antenowy. Sprawdź czy dochodzi ci prąd do końcówek od ogrzewania tylnej szyby (te pojedyncze) jak masz możliwości to sprawdź czy aby nie masz przerw w ścieżkach grzewczych na szybie.

Jaki prąd tam płynie? Mam pożyczony multimetr i nie wiem na jaki nastawić, ażeby go nie spalić.

 

Jak nastawisz na 25A to mu krzywdy nie zrobisz, taki bezpiecznik powinieneś mieć w instalacji  w instalacji.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Sprawdziłem. Jednak prąd nie dochodzi do żanego łączenia z szybą. Jak odsłoniłem elementy gumowe to kable wygladają jak nowe. Macie jakiś schemat jak biegną kable do pogrzewania?

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem jak u was ale u mnie nawet jak grzeje , to …. nie grzeje. Prędzej dojadę do pracy, niż coś zobaczę przez tylną szybę przy -5'C.  Generalnie to nadaje się to do usuwania pary, ale jak przymarznie to bez psik psik i łopatki nie ma szans niczego roztopić.

 

Sebastian

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem jak u was ale u mnie nawet jak grzeje , to …. nie grzeje. Prędzej dojadę do pracy, niż coś zobaczę przez tylną szybę przy -5'C.  Generalnie to nadaje się to do usuwania pary, ale jak przymarznie to bez psik psik i łopatki nie ma szans niczego roztopić.

 

Sebastian

Wszystko zależy od tego, jak daleko do tej pracy masz...

Osobiście używam odmrażania piór wycieraczek szyby przedniej i grzania szyby tylnej.

Na przedniej po 60 sekundach pola pod wycieraczkami są mokre, a tylna niestety kilkanaście minut do rozpuszczenia szronu.

Link to comment
Share on other sites

Sprawdziłem. Jednak prąd nie dochodzi do żanego łączenia z szybą. Jak odsłoniłem elementy gumowe to kable wygladają jak nowe. Macie jakiś schemat jak biegną kable do pogrzewania?

Sprawdź, czy masz podgrzewanie lusterek. Wiszą na tym samym przekaźniku i bezpieczniku. Jeżeli lusterka funkcjonują prawidłowo, to szukaj przerwy na kablu między przekaźnikiem, a szybą.

A może Tobie chodzi o tylną szybę?

Dołączam schemat tyłu.

Wiper Deicer System.pdf

Rear Defogger System.pdf

Edited by WOJO
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Żeby sprawdzić czy przewód nie jest przerwany polecam wypiąć przewód zasilający tylną szybę z przekaźnika to samo należy zrobić po drugiej stronie tj. odpiąć od tylnej szyby i zmasować potem omomierzem sprawdzić wartości  oporu również do masy czyli sprawdzić czy obwód jest zamknięty. Oczywiście cały zabieg należy przeprowadzić na odłączonym zasilaniu  :)

Problem polega jeszcze na zlokalizowaniu przekaźnika - nie mam zielonego pojęcia gdzie się znajduje  :( .

Mam też multimetr jak potrzebujesz to zapraszam nie ma problemu udostępnię, a jak trzeba to i pomogę .  ;) (myślę że nie będziesz miał kłopotów z trafieniem)

Jest też inne rozwiązanie.

Zwyczajnie na "krótko" podłączyć tylną szybę i sprawdzić czy grzeje to chyba najprostsze rozwiązanie tylko musimy poczekać na odpowiednią pogodę - mam też jakiś kabel do podłączenia, jak będzie grzała to czeka Cię trochę zabawy z prądem.

Edited by Allfex
Link to comment
Share on other sites

Nie wiem ja będzie zimą ale teraz na zaparowanej szybie po włączeniu grzania to po ok 30 sekundach zaczyna osuszać (pojawiają się paski) a po ok 3-4 minutach to prawie jest sucha (przejrzysta) ale poczekam do mrozów i wtedy się pochwalę tylko jak nie będzie "nocowało" w garażu  ;)

Edited by Allfex
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Witam, pozwolę sobie na mały odkop.

 

Jak to w końcu jest z tym grzaniem tylnej szyby w Legacy IV? Dam głowę, że zeszłej zimy działało to u mnie dobrze, a po wczorajszych przymrozkach wróciłem po pracy z zamarzniętą tylną szybą. Pierwsze co to sprawdziłem to czy boczne lusterka grzeją, no i grzeją. Znalazłem z pomocą forum, że za tył odpowiada bezpiecznik rear window defogger, bezpiecznik ok, zresztą profilaktycznie wymieniłem na nowy. No i zacząłem zabawę z kolegą i multimetrem. Po odpaleniu grzania, sprawdzaliśmy natężenie prądu multimetrem na poszczególnych nitkach na szybie (proszę mnie poprawić jeśli plotę brednie, jestem laikiem w tym temacie) i prąd w sumie jest, od 3/4A do gdzieniegdzie 7/8A. Ktoś jest w stanie wytłumaczyć czemu jest taka rozbieżność? Jedne nitki mają 2A, inne więcej, to samo tyczy się stron szyby, po lewej tyle, po prawej już inaczej. No i dlaczego skoro prąd dochodzi to w sumie niewiele się dzieje z tym grzaniem? Szyba niby delikatnie jest cieplejsza od górnej warstwy gdzie są nitki od antety (tak mi się wydaje), ale jest bez porównania zimniejsza od tego co kolega ma w swojej 20 letniej e36, gdzie sprawdzaliśmy dla porównania. Tam również są w sumie rozbieżności co do natężenia prądu na nitkach, ale szyba u niego jest po max 2 min tak ciepła, że spokojnie można rękę ogrzać w chłodny dzionek, gdzie w subarynie, trzeba mocno rękę trzymać na zimnej karoserii, aby później po przyłożeniu na szybę poczuć, że jest "jakaś" różnica. A skoro ledwo jest wyczuwalne ciepło to jak to ma mi roztopić delikatny mrozik? No właśnie jak to w końcu działa? Tak jak mówiłem, zeszłej zimy to działało dobrze, więc nawet nie sprawdzałem multimetrami, nie przykładałem rąk itp, bo po prostu po chwili odmrażało co trzeba, tej zimy cisza, a prąd jakiś tam niby dochodzi. 

 

Nie mam pojęcia gdzie szukać przyczyny, stad ten post, może ktoś bardziej zaznajomiony w temacie jest w stanie wytłumaczyć laikowi tę przypadłość.

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Włącz ogrzewanie szyby i sprawdź czy na stykach przy szybie jest napięcie. Jeżeli będzie w okolicy 12V (zapalony około 14V) to znaczy że albo problemu nie ma albo problem w ścieżkach grzewczych na szybie. Samych ścieżek, pojedynczo, to za bardzo dokładnie nie pomierzysz- powinny być pokryte lakierem bezbarwnym który jest deko mało przewodzący.

Więc jeżeli masz napięcie na złączach przy szybie - zmierz oporność wspólną dla całej szyby - powinno iść w Kohm (musisz odpiąć do pomiaru obydwa złącza i wtedy mierzyć). Pamiętaj że szyby grzeją tylko kilka minut od włączenia a potem czasówka je odłącza na chwilę i znowu po chwili grzeją (w instrukcji są rozpisane czasy ale to jest chyba w cyklach po 5 minut). Lusterka analogicznie. Usterka generalnie może być w kilku miejscach:

-zasilanie (przekaźnik, bezpiecznik)

-kable (gdzieś na trasie coś przerwane, najczęściej przelotka dach klapa)

-połęczenie listw grzewczych (konektory na szybie)

-samy listwy grzewcze na szybie (przerwane ścieżki)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Witam,

 

usuwa parę bardzo wolno. O usuwaniu lodu nawet nie wspomnę. Wiem , że działa bo widzę że grzeją te centralne pionowe nitki i jedna pozioma, reszta nie. Nie widać , żadnych uszkodzeń, ale wygląda to jakby słaby prąd dochodził do grzałki. Co sprawdzić i jak. Idzie zima i chciałbym to jakoś ogarnąć.

 

Edit.

 

Pomierzyłem napięcia na nitkach i te wahają się pomiędzy 1,5 a 8V. Chyba mało. Na wyłączonym silniku do szyby dochodzi prąd 12,8V.

Edited by Sebastian32
Link to comment
Share on other sites

Witam,

 

usuwa parę bardzo wolno. O usuwaniu lodu nawet nie wspomnę. Wiem , że działa bo widzę że grzeją te centralne pionowe nitki i jedna pozioma, reszta nie. Nie widać , żadnych uszkodzeń, ale wygląda to jakby słaby prąd dochodził do grzałki. Co sprawdzić i jak. Idzie zima i chciałbym to jakoś ogarnąć.

 

Edit.

 

Pomierzyłem napięcia na nitkach i te wahają się pomiędzy 1,5 a 8V. Chyba mało. Na wyłączonym silniku do szyby dochodzi prąd 12,8V.

Napięcie mierzyles na szybie czy kablach do szyby? Zmierz jeszcze prąd jaki pobiera ogrzewanie. Może być tak że masz kiepski styl na przyłączu do szyby. Uważaj na te konwektory, mają jakby blokady żeby same nie spadły. Trzeba wtyczkę ścisnąć.

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, ewemarkam napisał:

Napięcie mierzyles na szybie czy kablach do szyby? Zmierz jeszcze prąd jaki pobiera ogrzewanie. Może być tak że masz kiepski styl na przyłączu do szyby. Uważaj na te konwektory, mają jakby blokady żeby same nie spadły. Trzeba wtyczkę ścisnąć.

 

 

Mierzylem na konektorze gdzie kabel dochodzi do szyby. Nie zsuwalem zlaczki kabla z tego konektora. Obok tego konektora jest taka podluzna kostka przymocowana do szyby. Po drugiej strony szyby dochodzi czarny przewod i tam nie ma napiecia ( ale chyba tak ma byc) Na nitkach zaraz z brzegu szyby od strony gdzie dochodzi napiecie jest juz ok 2-3v.

Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, ewemarkam napisał:

Zdejmij jedna złączkę, miernik przepnij na pomiar prądu i zmierz. Grzałka szyby powinna ciągnąć co najmniej 8A.

 

Gdzie mam przyłożyć miernik. Jak mierzyłem napięcie to minus do zamka drzwiowego a plus do kabla przy szybie a prad ppbierany przez grzalke?

Edited by Sebastian32
Link to comment
Share on other sites

Przepinasz miernik na pomiar prądu. Czyli domyślnie czerwony przewód wpinasz w gniazdo oznaczone "A". Ustawiasz na mierniku pomiar prądu, tutaj już wszystko zależy od miernika ale grunt aby zakres był w DC (prąd stały). Wypinasz dowolny konektor, ważne aby był jeden. Jedną końcówkę do konektora a drugą końcówkę miernika do szyby w miejsce gdzie był wpięty konektor który wypiąłeś. 

W przypadku np tego miernika, (nie wiem czemu ale w 90% zdjęć w grafice google, sondy są źle do miernika wpięte tak jak tutaj). Ale na jego przykładzie. 

2017_Cyfrowy_miernik_uniwersalny.jpg&key=c952479eb1765df4fd3cfa7759f4204e4083ccb9173fdfa18fe9fb74c3ff1278

Czarny przepinasz w lewe gniazdo (10Amax) pokrętło przestawiasz na godzinę mniej więcej "7" . W miejsce "10". Tylko pamiętaj pomiar wykonujesz przez chwilę, w kiepskim mierniku mogą przy większym prądzie popłynąć Ci kable. Teoretycznie grzałka może mieć nawet 150-200W (czyli prąd od ok 10A do 16A). Jeśli prąd Ci popłynie niewielki to prawdopodobnie są uszkodzone grzałki na szybie. Wtedy zostaje Ci zlokalizowanie ich i naprawa klejem przewodzącym prąd.

Możesz jeszcze napięcie zmierzyć raz jeszcze na konektorach szyby. Tylko że u mnie ono jest takie jak powinno, a okazało się że tylko jedna "żyłka" jest sprawna. Jakoś nie mogę się za to zabrać

 

 

 

 

Edited by ewemarkam
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 11.11.2019 o 19:52, Sebastian32 napisał:

Wiem , że działa bo widzę że grzeją te centralne pionowe nitki i jedna pozioma, reszta nie.

Z tym, że pionowe, to antena od radia (nie grzeje), ogrzewanie to tylko poziome. No chyba że masz jakieś przebicie - radio odbiera dobrze?

Pobór prądu (A) mierzysz podłączając miernik szeregowo (jak nic Ci to nie mówi, to zobacz np. w wiki), napięcie (V) podłączając miernik równolegle, tak jak pisał kolega wyżej - zwykle trzeba podłączyć czerwony przewód do innego gniazda miernika do pomiaru prądu (A).

Możesz podnieść klapę i dokładnie z bliska obejrzeć każdą ścieżkę - zwykle przerwy widać gołym okiem, można sobie pomóc włączając ogrzewanie i chuchając miejsce w miejsce przy oglądaniu. Jak znajdziesz przerwę, to zaznacz sobie jakimś zmywalnym flamastrem w kółko, potem oklej ścieżkę z obu stron taśmą, by nie pomalować za szeroko i nie zabrudzić szyby i zamaluj przerwę specjalnym srebrnym lakierem do naprawy ścieżek (do kupienia w motoryzacyjnym). Jeśli okaże się, że problemem jest styk konektorów z szybą, to też można przykleić klejem przewodzącym. Przyczyną może też być uszkodzony przewód na połączeniu klapy z budą (wiązka w gumowej osłonie).

Edited by Kambol
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, Kambol napisał:

 

W dniu 11.11.2019 o 19:52, Sebastian32 napisał:

Wiem , że działa bo widzę że grzeją te centralne pionowe nitki i jedna pozioma, reszta nie.

Z tym, że pionowe, to antena od radia

 

 

Oj chyba nie. Nie chce sie wymadrzac ale antena to chyba kilka gornych nitek.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...