aflinta Opublikowano 3 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2019 9 godzin temu, RoadRunner napisał: Czyli na autostradzie mogą jechać obok siebie 4 samochody, po 2 na każdym z pasów. Dobrze wiedzieć Na autostradzie pasy zazwyczaj są wymalowane. Co innego jak tych pasów nie ma wcale. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RoadRunner Opublikowano 3 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2019 35 minut temu, aflinta napisał: Na autostradzie pasy zazwyczaj są wymalowane. Co innego jak tych pasów nie ma wcale. Według przepisu niekoniecznie "wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi;", czyli wyznacznikiem jest możliwość jazdy samochodów obok siebie. 2 smarty spokojnie jadą obok siebie na jednym pasie bez najeżdżania na linię Wiem, że to mocno naciągane, ale zmierzam do tego, że przepisy w wielu miejscach są niejasne o czym wspomniał @blejzu a w tym przypadku o którym mówię to chyba relikt czasów kiedy faktycznie było sporo miejsc bez oznaczeń. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
blejzu Opublikowano 3 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2019 (edytowane) Wydaje mi sie, ze jak juz sa linie namalowane to sa wyznaczone pasy ruchu i wtedy one obowiazuja. Ale nie jestem specjalista wiec nie jestem pewien Na chlopski rozum to jezeli jade miedzy dwiema kreskami to jest jeden (i tylko jeden) pas ruchu a jezeli jest tylko jedna kreska na srodku drogito wyznacza ona os jezdni i wtedy obowiazuje zasada "ile aut tyle pasow" Ale patrz wyzej: nie jestem specjalisa Edytowane 3 Marca 2019 przez blejzu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hak64 Opublikowano 3 Marca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2019 13 godzin temu, RoadRunner napisał: Na zwężeniu bez pasów lewy ma pierwszeństwo: Od kiedy? Przytoczony przez Ciebie link, to raczej dorabianie teorii do okoliczności. Nie ukrywam, że problem jest złożony i wiele tu zależy od owych okoliczności, jednak nie można na nich budować tak jednoznacznego twierdzenia, ze to poruszający się lewym pasem ma pierwszeństwo. To oczywista nadinterpretacja przepisów. W artykule autor skupia się na przepisie zabraniającym wyprzedzania z prawej strony, dobudowuje więc teorię, że to kierujący na lewym pasie ma pierwszeństwo, bo jedzie szybciej, a przy tym inny przepis zabrania wyprzedzanemu zwiększania prędkości. A co jeśli oba pojazdy poruszają się z tą samą prędkością, a przy tym przednie koła tego z lewej, znajdują się na wysokości tylnych kół jadącego po prawej? Kto zatem ma ustąpić? Kolejny problem. Brak jednoznacznego wskazania (żadnego oznakowania), który pas się kończy (jezdnia zwęża się jak szyjka butelki). Kto ma pierwszeństwo? Ten z lewej? Znajdą się mocne argumenty, że nie. Absolutnie nie! Nawet przytoczony w tekście art 24 ustawy prd, nie uratuje przed mandatem, kierującego poruszającego się lewym pasem, w sytuacji gdy dojdzie do kolizji. Dlaczego? Art. 24. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w szczególności, czy: 1) ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu; 3) kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu. 2. Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania pojazdu jednośladowego lub kolumny pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m. Nawet gdyby przyjąć, że jadący z przodu (na prawym pasie) nie sygnalizował zamiaru zmiany pasa ruchu, to wyprzedzający może i powinien przewidzieć, że zwężenie drogi spowoduje wytworzenie zagrożenia, a tym samym powinien zaprzestać wyprzedzania. Wracając do twierdzenia: 14 godzin temu, RoadRunner napisał: Na zwężeniu bez pasów lewy ma pierwszeństwo Można więc jednoznacznie stwierdzić, że o winie będą decydować okoliczności, oraz sąd który oprze się na ekspertyzie biegłego, ten zaś w swojej opinii uwzględni argumenty uczestników zdarzenia, dając pierwszeństwo temu, który się lepiej tłumaczył... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rombu Opublikowano 3 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2019 Po pierwsze dyskusja o tym już była kilka miesięcy temu. Po drugie, jeżeli nie ma wyznaczonych pasów ruchu, z prawej strony nie wolno wyprzedzać, więc pierwszy pojedzie ten z lewej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kambol Opublikowano 3 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2019 Pytanie jednak było kto będzie miał pierwszeństwo, jeżeli obaj ruszą ze skrzyżowania, za którym jest już tylko jeden pas. Przy starcie z jednej linii chyba ciężko mówić o wyprzedzaniu... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Henryk82 Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 To ja mam takie pytanie , jak definiować znak B1 z tabliczką pod znakiem " nie dotyczy docelowych wjazdów" i sytuacja ta ma miejsce na remontowanym odcinku ul. rokicińskiej w Łodzi. Zrobili na ten czas remontu tą drogę jednokierunkową i na wjeździe jest B1 z biała tabliczką wyżej opisaną a na wyjeździe jest B2 i tabliczka biała że nie dotyczy pojazdów budowy. Jadąc od strony B1 kilka razy po prawej widnieje znak D3 z opisem że nie dotyczy pojazdów budowy. Dosyć często wjeżdżam na tą drogę remontowaną w celu dojechania do sklepu Biedronka a czasami do bankomatu który jest obok tej biedronki. Jeszcze ani razu nie trafiłem na patrol policyjny pomimo interwencji dwukrotnej z mojej strony aby pojawiały się patrole na tym odcinku bo często inni kierowcy łamią zakaz wjazdu na ten odcinek remontowanej drogi od strony znaku B2 czy podczas jazdy zgodnie z kierunkiem jednokierunkowej skręcają w lewo na parking biedronki z prawego pasa w tym samym momencie jak ja skręcam tez w lewo z lewego pasa do tej biedronki i trąbią na mnie i wymuszają na mnie pierwszeństwo Kika razy wyjeżdżając z biedronki natrafiłem na pacjentów co ignorowali znak C4 i zamiast w lewo jechali w prawo pod prąd. Zamiast tego pilnować nasza kochana Łódzka drogówka dopieprzyła się znajomego, który jechał zgodnie z przepisami od znaku B1 do biedronki tak jak ja często , tam zrobił zakupy i wyjeżdżając z biedronki zgodnie ze znakiem skręcił w lewo i dojechał do zakończenia remontu drogi z znakiem B2 (około 200 m) gdzie stała policja i chciała mu wlepić mandat za ten wjazd na ten odcinek remontowany. policja tłumaczyła się tym że wjazd do sklepu nie jest wjazdem docelowym. To moje pytanie co jest wjazdem docelowym bo w kodeksie drogowym nie znalazłem nigdzie tej definicji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
subarutux Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 Wracając do problemu przedstawionego przez @RoadRunner: przepisy nie są w stanie ogarnąć wszystkiego, trzeba czasem interpretować, a czasem stosować przez analogię. 1. Jeśli za skrzyżowaniem jeden pojazd może jechać prosto, a drugi musi się przesunąć (czyli zmienić w pewnym sensie pas ruchu), pierwszeństwo powinien mieć ten, który może jechać prosto. 2. Jeśli oba pojazdy muszą się posunąć, czyli znowu - zmienić pas ruchu, pierwszeństwo powinien mieć pojazd po prawej stronie, analogicznie do sytuacji, gdy na jezdni o trzech pasach ruchu na środkowy pas zjeżdżają pojazdy z lewego i prawego - wtedy pierwszeństwo ma ten wjeżdżający z prawej strony. Wydaje mi się to logiczne i tak bym się zachował. Ale jest jeszcze jedna opcja: pierwszeństwo ma WIĘKSZY pojazd. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
blejzu Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 19 minut temu, subarutux napisał: Jeśli za skrzyżowaniem jeden pojazd może jechać prosto, a drugi musi się przesunąć Jest szkoła interpretacji która twierdzi że prawy pas ma zawsze kontynuację. Czyli nawet jeżeli lewy może jechać to prawy i tak ma pierwszeństwo a lewy musi ustąpić. Nie zgadzam się z tą wykładnia ale policjanci mają różne zdania. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Henryk82 Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 (edytowane) 19 minut temu, blejzu napisał: Jest szkoła interpretacji która twierdzi że prawy pas ma zawsze kontynuację Kontynuacje to ma pas ten z pasem namalowanym rozgraniczającym dwukierunkowość (oś jezdni) , czyli lewy. Nie spotkałem się nigdzie aby pas rozdzielający dwukierunkowość szedł po skosie lub zygzakiem w stosunku do prawego krawężnika , a na odwrót notorycznie to spotykane dlatego prawym nie można wyprzedzać na takich dwupasmówkach z niewyznaczonym pasem dla tych dwóch w jednym kierunku. Było to już tu omawiane i nie wiem po co tworzycie nowe ideologie do czegoś co zostało wyjaśnione i podparte argumentami nie do obalenia. Dopiero teraz doczytałem @blejzu że nie zgadzasz się z taką wykładnią co opisałeś i słusznie , bo w policji pracują też głąby co nie znają na pamieć kodeksu drogowego , a powinni bo w końcu to ich praca (drogówka). Edytowane 4 Marca 2019 przez ipsx82 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aflinta Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 8 minut temu, ipsx82 napisał: Nie spotkałem się nigdzie aby pas rozdzielający dwukierunkowość szedł po skosie lub zygzakiem w stosunku do prawego krawężnika , Ulica Księcia Józefa w Krakowie: https://www.google.pl/maps/@50.0519137,19.9115046,62m/data=!3m1!1e3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Henryk82 Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 (edytowane) No słabo bo te dwa pasy w jednym kierunku rozdziela linia ciągła a później przerywana. A mowa o dwupasmowej z niewydzielonymi pasami w jednym kierunku, szukaj dalej Edytowane 4 Marca 2019 przez ipsx82 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RoadRunner Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 Zrobiliby jak w np. w Australi. Prosto i konkretnie: jak nie ma wymalowanych pasów to ten kto jest z przodu ma pierwszeństwo: https://www.qld.gov.au/transport/safety/rules/road/lanes . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hak64 Opublikowano 4 Marca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 Godzinę temu, subarutux napisał: 1. Jeśli za skrzyżowaniem jeden pojazd może jechać prosto, a drugi musi się przesunąć (czyli zmienić w pewnym sensie pas ruchu), pierwszeństwo powinien mieć ten, który może jechać prosto. 2. Jeśli oba pojazdy muszą się posunąć, czyli znowu - zmienić pas ruchu, pierwszeństwo powinien mieć pojazd po prawej stronie, analogicznie do sytuacji, gdy na jezdni o trzech pasach ruchu na środkowy pas zjeżdżają pojazdy z lewego i prawego - wtedy pierwszeństwo ma ten wjeżdżający z prawej strony. Wydaje mi się to logiczne i tak bym się zachował. To jest prawidłowe podejście. Zajechanie drogi nie zawsze jest konsekwencją nieprawidłowej zmiany pasa ruchu. Rowerzysta omijający kałużę nie zmienia pasa ruchu, tylko tor jazdy, a to zwykle wystarczy, by doktory nabrały doświadczeń w kładzeniu gładzi gipsowej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Henryk82 Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 A co z tym wjazdem docelowym do sklepu , można nie można ? Na tej ulicy jest wiele innych sklepów 2 warsztaty , serwis narzędzi elektrycznych typu wiertarki, kosiarki , okręgowa stacja kontroli pojazdów, bar mleczny itp. Jeśli popsuje mi się narzędzie np wiertarka to w karcie gwarancyjnej będzie ten adres serwisu na rokicińskiej podany bo autoryzowany i co wtedy ? nie mogę jechać tam bo nie jestem mieszkańcem tej ulicy (taka argumentacja krawężnikowców , którzy zatrzymali znajomego że biedronka tylko dla mieszkańców dostępna) to w takim razie kto zwróci straty finansowej tym podmiotom gospodarczym, którym zabrano możliwość sprzedaży poprzez zakaz wjazdu dla klientów pozamiejscowych ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aflinta Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 Godzinę temu, ipsx82 napisał: No słabo bo te dwa pasy w jednym kierunku rozdziela linia ciągła a później przerywana. A mowa o dwupasmowej z niewydzielonymi pasami w jednym kierunku, szukaj dalej W Krakowie urzęduje pan Dworak - więc tu pilnują by wszystkie pasy były pomalowane. Jak nie są, to potem jest o tym w TV i za jakiś czas robią poprawki 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Henryk82 Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 6 minut temu, aflinta napisał: W Krakowie urzęduje pan Dworak - więc tu pilnują by wszystkie pasy były pomalowane. Jak nie są, to potem jest o tym w TV i za jakiś czas robią poprawki Ehh ... przydał by się i nam taki Dworak w Łodzi chociaż na tydzień , nie da rady go wypożyczyć ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aflinta Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 2 minuty temu, ipsx82 napisał: Ehh ... przydał by się i nam taki Dworak w Łodzi chociaż na tydzień , nie da rady go wypożyczyć ? Napisz list, załącz zdjęcia.... może przyjadą, a przynajmniej wspomną Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RoadRunner Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 3 godziny temu, ipsx82 napisał: A co z tym wjazdem docelowym do sklepu , można nie można ? Na tej ulicy jest wiele innych sklepów 2 warsztaty , serwis narzędzi elektrycznych typu wiertarki, kosiarki , okręgowa stacja kontroli pojazdów, bar mleczny itp. Jeśli popsuje mi się narzędzie np wiertarka to w karcie gwarancyjnej będzie ten adres serwisu na rokicińskiej podany bo autoryzowany i co wtedy ? nie mogę jechać tam bo nie jestem mieszkańcem tej ulicy (taka argumentacja krawężnikowców , którzy zatrzymali znajomego że biedronka tylko dla mieszkańców dostępna) to w takim razie kto zwróci straty finansowej tym podmiotom gospodarczym, którym zabrano możliwość sprzedaży poprzez zakaz wjazdu dla klientów pozamiejscowych ? W którymś Motorze było, że takie znaki są zazwyczaj nielegalne bo: 1) treść kogo dotyczy jest niejednoznaczna (np. "dotyczy mieszkańców") 2) ich postawienie nie zostało zatwierdzone przez zarządcę drogi Także, jak bym sprawdził najpierw u zarządcy czy oni o tym wiedzą. W Olsztynie jest podobny absurd: "tylko dla mieszkańców" a potem przy sklepach koperty z napisem "tylko dla klientów". Byłem w sklepie, obsłużyli więc nie jest tylko dla mieszkańców Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
subarutux Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 (edytowane) Tak, znajomy @ipsx82 powinien poprosić zarządcę o sprawdzenie znaku i sprecyzowanie, co znaczy "nie dotyczy docelowych wjazdów". Bo taka definicja to prezent dla nieuczciwych straży miejskich i policji. Przepraszam, zamyśliłem się i jakoś zapomniałem, że już jest taka odpowiedź. Edytowane 4 Marca 2019 przez subarutux Dodanie przeprosin za zdublowanie odpowiedzi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rombu Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 9 godzin temu, subarutux napisał: Jeśli za skrzyżowaniem jeden pojazd może jechać prosto, a drugi musi się przesunąć (czyli zmienić w pewnym sensie pas ruchu), pierwszeństwo powinien mieć ten, który może jechać prosto. To co będzie w sytuacji, kiedy prawy może jechać "prosto", a lewy ewidentnie musi "się przesunąć". Ten po prawej nie może wyprzedzić tego po lewej - to jest wyraźnie określone w kodeksie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Henryk82 Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 (edytowane) 26 minut temu, rombu napisał: To co będzie w sytuacji, kiedy prawy może jechać "prosto", a lewy ewidentnie musi "się przesunąć". Ten po prawej nie może wyprzedzić tego po lewej - to jest wyraźnie określone w kodeksie. Nie ma takich sytuacji , jeśli lewy kończy sie po kilku metrach za skrzyżowaniem to uwierzcie że wtedy są pasy rozdzielające . Brak pasów jest wtedy gdy przeszkody są dla prawego pasa (urbanistyka zabudowy, parkujące auta częściowo na jezdni - chodniku , wysepki itp.) Tu przykład lewego kończącego sie za skrzyżowaniem i jak widać są pasy : https://www.google.com/maps/@51.7794924,19.4611928,3a,75y,67.45h,64.39t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-mzopI4xEzTBZeEJjozs6w!2e0!7i13312!8i6656 A tu za skrzyżowaniem brak pasów rozdzielających ale zaraz na początku dwa auta mieszczą się obok siebie , natomiast idąc dalej ludzikiem zobaczycie że lewy ma cały czas kontynuacje a prawy może być blokowany przez parkujące auta , zwężenie prawej strony przez skośny chodnik lub wysepkę przy skręcie w prawo dlatego jest zakaz wyprzedzania z prawej strony bo kierowca może tego prawego pasa napotkać rożne przeszkody uniemożliwiające dokończenie wyprzedzania. Pasy jezdni są równoległe do osi jezdni wyznaczonej pasami/liniami a nie do chodnika z prawej strony który może być nie równy (uskoki, skosy). https://www.google.com/maps/@51.7616469,19.447722,3a,75y,342.82h,97.33t/data=!3m6!1e1!3m4!1svDjenPHyvLMRlrg0EcsruA!2e0!7i13312!8i6656 Ktoś wyżej opisywał co gdy zwężenie jest z dwóch stron (jak butelka) to też wtedy są pasy za skrzyżowaniem : https://www.google.com/maps/@51.732613,19.4892107,3a,75y,64.83h,56.3t/data=!3m6!1e1!3m4!1soxDUHYbAUZPmU_LD2SANYA!2e0!7i13312!8i6656 Edytowane 4 Marca 2019 przez ipsx82 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RoadRunner Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 29 minut temu, ipsx82 napisał: 36 minut temu, rombu napisał: To co będzie w sytuacji, kiedy prawy może jechać "prosto", a lewy ewidentnie musi "się przesunąć". Ten po prawej nie może wyprzedzić tego po lewej - to jest wyraźnie określone w kodeksie. Nie ma takich sytuacji , jeśli lewy kończy sie po kilku metrach za skrzyżowaniem to uwierzcie że wtedy są pasy rozdzielające . Brak pasów jest wtedy gdy przeszkody są dla prawego pasa (urbanistyka zabudowy, parkujące auta częściowo na jezdni - chodniku , wysepki itp.) No chyba, że kończy się wcześniej https://www.google.com/maps/@53.7581355,20.4608967,3a,42.5y,106.14h,86.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCLosE9nTynffZBuHdXNhxQ!2e0!7i13312!8i6656 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Henryk82 Opublikowano 4 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2019 I wtedy Ci z prawej zmuszani są do skrętu w prawo bo na wprost mają wyspę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hak64 Opublikowano 5 Marca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2019 7 godzin temu, ipsx82 napisał: Ktoś wyżej opisywał co gdy zwężenie jest z dwóch stron (jak butelka) to też wtedy są pasy za skrzyżowaniem : Fajnie że znalazłeś przykłady z namalowanymi pasami, ale wierz mi, że są i bez pasów. Bywają też sytuacje, gdy pasów nie widać (śnieg na drodze). Z tym wiąże się kolejny problem. W sytuacji, gdy pasy (znaki) wskazują, który pas ruchu się kończy, pierwszeństwo będzie miał pojazd, który pasa ruchu nie musi zmieniać. Jeśli pasów (znaków) brak, albo są niewidoczne, pierwszeństwo określają przepisy ogólne (reguła prawej ręki). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się