Jump to content

Stałe podtrzymywanie napięcia akumulatora na czas dłuższego postoju


Machoń
 Share

Recommended Posts

Witam, 

 

Z uwagi na planowane dłuższe postoje i przerwy w jeżdzeniu chciałbym w możliwie najlepszy sposób zabezpieczyć samochód na czas dłuższego postoju...

 

Zdarzyło mi się, że po dłuższej przerwie aku siadł i konieczne było ponowne ładowanie. Auto straciło pamięć kompa i po odpaleniu przez pierwsze kilometry "uczyło się" jak stabilizować obroty.... tak sobie to nazwałem  :) Ewidentnie było to widać..... potem przeszło.

 

Na YT są filmik z prywatnych kolekcji aut i takie stojące w garażach samochody mają podłączony kabelek pod niedomkniętą maską.... domyślam się, że chodzi o podtrzymanie napięcia aku aby auto nie straciło ustawień i pamięci oraz żeby było zawsze gotowe do jazdy.

 

Dlatego postanowiłem poszukać jakiejś dobrej, "inteligentnej" ładowarki - podtrzymywacza napięcia. Taki stary, prymitywny prostownik mam ale to jakaś katastrofa z głębokiego PRL'u  :lol:

 

 

 

Chodzi mi o taką ładowarkę, która naładuje i będzie utrzymywała aku w gotowości - stale podpięta i w razie jak prądu będzie ubywało to będzie doładowywała pulsacyjnie....

 

Na necie znalazłem urządzenia CTEK ..... czy ktoś miał z tym doświadczenie ? Takie coś kupić ?  A może jakieś inne pomysły ? Ktoś przerabiał takie coś u siebie ?

 

 

 

Dzięki za info, PZDR

 

 

Link to comment
Share on other sites

ketivv... myślę o modelu MXS 5.0.... i korzystałeś z funkcji podtrzymywania czy tylko ładowałeś jak padł aku ? I to rzeczywiście jest tak, że podpinam i mam wszystko w nosie ? Bezpieczne to ?

Link to comment
Share on other sites

Podpinasz i masz wszystko w nosie trzeba tylko dobra ladowarke do pojemności aku

 

 

 

Wysłane z mojego D5803 przy użyciu Tapatalka

Ladowalem też jak padl aku zarówno w wyniku rozładowania na szybko w trakcie pracy audio na postoju jaki w wyniku długotrwałego postoju w garażu

 

Wysłane z mojego D5803 przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

Miałem Boscha C3 i szybko skończył swój żywot. Teraz mam ładowarkę CTEK. W komplecie są zarówno krokodylki, jak i oczka do przykręcenia na stałe do klem.

Te akcesoryjne zestawy podłącza się do ładowarki za pomocą specjalnej wtyczki - szybkozłączki.

 

Gdzieś kiedyś znalazłem test - porównanie kilku ładowarek. Porównywane były najważniejsze parametry. CTEK był w czołówce, Bosch wypadł słabo.

Link to comment
Share on other sites

 

 

myślę o modelu MXS 5.0....
 

 

sprawdziłem dokładnie taki mam

 

mniej więcej od końca 2010 roku do połowy 2014 roku (jeździłem Yeti)  Focus stał w garażu i używałem go 1 ddzień raz na 3-4 miesiące

wtedy zacząłem używać ładowarki, która to okazała się rewelacyjnym rozwiązaniem

od czasu jak kupiłem XV SBD Focusa używam regularnie więc ładowarka leży na półce  ;)

Link to comment
Share on other sites

To na ile lat Ty chcesz go postawić że obawiasz się o aku? 

  No tak z 10 lat to minimum...  :biglol:

 

 

 

myślę o modelu MXS 5.0....
 

 

sprawdziłem dokładnie taki mam

 

mniej więcej od końca 2010 roku do połowy 2014 roku (jeździłem Yeti)  Focus stał w garażu i używałem go 1 ddzień raz na 3-4 miesiące

wtedy zacząłem używać ładowarki, która to okazała się rewelacyjnym rozwiązaniem

od czasu jak kupiłem XV SBD Focusa używam regularnie więc ładowarka leży na półce  ;)

 

 

No i fajnie.... z tego co czytam to ten właśnie model, który masz zbiera najlepsze opinie, myślę, że będzie on dobrym wyborem.

 

Przez te 3-4 miesiące jak foka stała to była stale podpięta pod CTEK'a ? Dobrze to rozumuje ?  ;)

Link to comment
Share on other sites

Przez te 3-4 miesiące jak foka stała to była stale podpięta pod CTEK'a ? Dobrze to rozumuje ?

 

tak, właśnie dlatego, że stojąc tak pierwszy raz całkiem "padł" aku

 

CTEK go "zregenerował" - wg. opinii fachowca był do wyrzucenia, miał być zasiarczony - po czym jak auto stało to było podpięte praktycznie cały czas w trybie podtrzymania (w zimie parę razy zabierałem CTEK-a do Yeti jadąc np. na narty gdy auto na mrozie miało stać 7 dni z rzędu bez odpalania ale nigdy nie był potrzebny)

 

akumulator działa do dzisiaj bez problemu uruchamiając Focusa, który stał w garażu niepodpięty przez np. 2 tygodnie

dłuższych okresów bezczynności Focus teraz nie odnotowuje ;)

Edited by ketivv
Link to comment
Share on other sites

Właśnie, właśnie.... poczytałem, że ten skubaniec analizuje w jakim stanie jest aku, czy w ogóle da się go zregenerować, odsiarcza i takie tam  :D

Czyli aku w foce uratowane...... pewnie się skuszę.

 

Podobno jakieś podróby są...... pamiętasz gdzie kupowałeś ?

Link to comment
Share on other sites

Chodzi mi o taką ładowarkę, która naładuje i będzie utrzymywała aku w gotowości - stale podpięta i w razie jak prądu będzie ubywało to będzie doładowywała pulsacyjnie....

 

Są takie ładowarki, co regularnie bywają w marketach typu Lidl itp w promocjach, potem na allegro (z ceną wyższą) oraz są sprzedawane "normalnie" pod różnymi markami-oznaczeniami, ale z cenami abstrakcyjnymi. 

ladowarka-lidl-1.jpg

2_6386_Samochodowy_prostownik_768.jpg

Wszystkie są konstrukcyjnie w zasadzie identyczne, na tym samym czipie zrobione. Występują z wyświetlaczem LCD i bez (tylko 3 diodki od stanu-trybu) 

np http://allegro.pl/120ah-6v-12v-impulsowy-prostownik-ladowarka-i5644495917.html

http://allegro.pl/ladowarka-prostownik-impulsowy-6-i12v-3-8a-wyswie-i5690826784.html

http://allegro.pl/prostownik-ladowarka-do-akumulatora-6v-12v-6a-agm-i5375743981.html

http://allegro.pl/inteligentny-impulsowy-prostownik-ladowarka-6v-12v-i5627644019.html

itd... Idea ta sama, różna naklejka i cena. W lidlu brałem je po 49zł 

 

W zasadzie spełnia ona wszystkie twoje wymagania. Jest wodoodporna, można zamontować pod maską na stałe, można przykręcić przewody do klem (krokodylki są odkręcane), i co najważniejsze - ma "ładowanie konserwujące" - ładnie utrzymuje napięcie akumulatora po jego naładowaniu, traktuje go co jakiś czas małym prądem by podbić napięcie do nominalnego, a jak aku się trochę mocniej rozładuje, to go doładowuje. 

Jako taka "podstawowa" ładowarka to wydaje się być słabe, bo ładuje "tylko" prądem ~3.5A - czyli aby "nabić do pełna" aku np 55Ah potrzeba 15 godzin... ale po pierwsze - ładuje takim prądem "stale" aż do osięgnięcia napięcia 13.8 (albo 14.4 w trybie zimowym), a nie jak typowa ładowarka - na początku pełny prąd a im bardziej aku naładowany tym mniejszy, a po drugie -  jak się komuś nie spieszy to takie ładowanie jest znacznie łagodniejsze i bezpieczniejsze dla aku.

 

Jedynie te ładowarki (niezależnie od wersji) mają jedną poważną wadę - to co ci potrzebne czyli naładowanie i podtrzymywanie działa.. ale po naładowaniu które musisz włączyć wybierając właściwe Mode. A po włączeniu do sieci 230v zawsze startuje w "standby mode" - bez ładowania. Trzeba nacisnąć przycisk by wybrać 12v aku samochodowe. Więc jeśli zostawisz auto na pół roku, myśląc że ci aku się doładowuje sam... a w tym czasie zabraknie napięcia w sieci na chwilę, to ci wtedy ten prostownik się zresetuje i nie będzie dalej podtrzymywał... :/

Edited by Hrumque
Link to comment
Share on other sites

Używam bezproblemowo od kilku lat ładowarki CTEK multi XS 7000.

Można zostawić na 24h, wtedy przy odpowiednim programie utrzymuje 100% naładowania akumulatora.

W przypadku braku prądu w gniazdku posiada pamięć programu i kiedy wraca napięcie ładowarka startuje z ostatnio ustawionym programem ładowania.

Link to comment
Share on other sites

kiedys kupiłem w lidlu i oddałem. Instrukcje po polsku i angielsku były inne , W angielskiej podali,że trzeba odłączyć aku do ładowania. W ceteku nie podają jasno,ale nie zabraniają. Wykonanie ceteka super.

 

 

Jedynie te ładowarki (niezależnie od wersji) mają jedną poważną wadę - to co ci potrzebne czyli naładowanie i podtrzymywanie działa.. ale po naładowaniu które musisz włączyć wybierając właściwe Mode. A po włączeniu do sieci 230v zawsze startuje w "standby mode" - bez ładowania.

NIe jest tak. Cetek trzyma ostatnie ustawienia po odłączeniu.

Link to comment
Share on other sites

U mnie w rodzinie też są 2 CTEKi - oba od lat działają bez zarzutu. Jeden to właśnie MXS 5.0 - zdecydowanie polecam. Był też taki, jak kilka postów wyżej z lidla - podziałał chyba niecałe 2 lata (a pewnie używany przez ten czas był 3-4 razy), naprawić się nie da, gwarancji już nie ma. Szkoda nawet 50zł...

Link to comment
Share on other sites

Mam taki model z Lidla,dziala,doladowuje ''inteligentnie'',problemem jest brak pamieci po przerwie w zasilaniu,jak i to,ze nie da sie naladowac calkowicie rozladowanego aku.Nie zalaczy sie i tyle.Za te pieniadze,na me sporadyczne korzystanie,celowo nie kupilem CETEKa.

Link to comment
Share on other sites

 

 

nie da sie naladowac calkowicie rozladowanego aku.

To niestety cecha "inteligentnych" ładowarek, CTEK też nie zacznie ładować, ale jest na to sposób - podłączyć na chwilę równolegle drugi (sprawniejszy) akumulator i podłączyć ładowarkę. Jak wystartuje, to można od razu zdrowszy akumulator odpiąć, a padło się ładuje. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja podlaczam ruskiego prostownika,ktory daje ,ale na dluzej,tak stary sprzet boje sie stosowac.Ogolnie,doladowuje stojace odlogiem auta,a warto i tak raz w miesiacu podladowac te aku,ktore jezdza po miescie,na krotkich odcinkach.O zimie nie wspomne,bo wiadomo.....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...