Jump to content

LEGACY 2.2 92 PROBLEM ZE SKRZYNIĄ


Kamil2410
 Share

Recommended Posts

Witam!
Na wstępie chciałem napisać, że już kiedyś byłem tu zalogowany jako użytkownik tamer2410, ale pewnie usunęli mi to konto, bo na nie za często nie wchodziłem.

Teraz proszę o pomoc.
Pojazd, to subaru legacy z 1992 roku z silnikiem 2.2 i skrzynią automatyczną. Autko mam nie długo, i jest ono w dosyć kiepskim stanie blacharskim, a mechanicznie, to... no właśnie... tydzień temu odebrałem od mechanika po zmianie wszystkich uszczelek, typu pod głowicami kolektorem itd, planowanie głowic, bla, bla, bla... nikt nie zauważył (ani ja, ani mechanik, ani nikt), że był przetarty wężyk od chłodzenia oleju przekładniowego od skrzyni biegów. W piątek jechałem sobie i wszystko było ok, aż do momentu, jak mi auto zaczęło dziwnie chodzić czyli wkręcał się na obroty, a nie przyspieszał itd. wyszło mi na to, że podczas wycieku tego płynu zrobiłem ok 25-30km trudno ocenić. Tak naprawdę dopiero w garażu dokładnie zobaczyłem co nie gra. Zalałem więc skrzynie olejem do przekładni automatycznych, rzecz jasna naprawiłem wyciek i teraz problem wygląda tak:

Na wstecznym, jedynce i dwójce, jest bajeczka, jak załączy trójkę, to praktycznie masakra, wkręca się na obroty, a nic nie ciągnie, dopiero może przy 6k obr/min trochę pociągnie, ale też nie zawsze, co do czwórki nic nie wiem, bo nawet jej nie zdąży załączyć, teraz mam trochę strach jeździć, żeby nic nie rozpieprzyć, bo nie wiem co jest grane...

Teraz sprawa wygląda następująco, czy ktoś się orjętuje, co jest nie tak, jak wygląda ewentualna naprawa, i jaki to koszt.
Lub mam wyjście awaryjne, wiem, że nie ma tu zbyt wielu zwolenników tego, ale czysto teoretycznie chociaż napiszcie, jak to wygląda, żeby zmienić skrzynię na manualną. Z tym, że mam na podwórku starego legacy z 93r. i jest to samochód 1,8, ale jest zmieniony silnik na 2.0. samochód nie jest na chodzi (padł silnik), ale elementy typu skrzynia (manualna) są właśnie w bardzo dobrym stanie. Więc wiem, że skrzynia od 1.8 pasuje do silnika 2.0. Kiedyś jeden znajomy mówił mi, że miał takiego legacy z silnikiem 2.0 i wstawił silnik 2.2 (w manualu) i wszystko mu działało bez problemu.
Czy skrzynia od 1.8 więc będzie pasować do 2.2?
Co trzeba zrobić, wymienić, żeby wszystko razem dobrze współgrało?
Jakie części można / trzeba wymienić?
Co można przełożyć?
Czy trzeba jakoś ingerować w ECU?

Proszę was o pomoc, tylko mam prośbę, jeżeli ktoś chce pisać, że na moim miejscu tego by nie robił to niech sobie daruje. narazie pytam czysto teoretycznie.

POZDRO! 

Link to comment
Share on other sites

Skrzynia będzie pasowała. Bloki ej18, ej20, i ej22 są takie same, a różnią się pojemnością.

Do tego trzeba przełożyć pedały.

Nie wiem jak z elektryką bo chyba trzeba jakoś "oszukać" komp od AT, ale pewny nie jestem.

Jest to wykonalne, ale nakład prac jest duży i jeśli nie zrobisz tego sam to trzeba sporo $$.

Link to comment
Share on other sites

Kamil,

Koszt naprawy AT jest uzależniony od potencjalnych uszkodzeń i z reguły dla klasycznego AT z 4 biegami nie przekracza 4 tysi. To pewnie wartość całego Twojego auta.

 

MT da się założyć, powiedzmy bez problemów, choć trochę rzeźby będzie. Ogólnie - skrzynia ze sprzęgłem, pedały, cały mechanizm wybierania biegów, nie wiem co wałem, gdyż słyszałem, że od At jest inny (ale nie moge tego potwierdzić, bo po prostu nie wiem), więc być może wał, dyfer, nie wiem też co z półośkami, ale skoro masz wszystko na miejscu to nie problem.

 

Też nie wiem co elektryką.

Na pewno da się to zrobić. 

Link to comment
Share on other sites

remont silnika wyszedł mnie nie całe 500zł. Tylko tyle co koszt części i planowanie głowic. robocizna za free po znajomości.

Ok, a w takim bądź razie, czy ECU od silnika 1.8, czy 2,0 (nie wiem jaki jest w tym starym aucie), może być podłączony pod 2,2? I czy ECU odpowiada za skrzynie automatyczną, i manualną? 
I jeszcze jedna ciekawa rzecz: w Tym aucie co mam teraz mam coś takiego jak blokada biegu, że jak ustawię wajchę na 3 i włączę przycisk, to auto używa tylko i wyłącznie 3 biegu, rusza z niego, zatrzymuje się rozpędza itd i ponoć daje przełożenie 50% przód i 50% tył. rozumiem, że nie będę mógł mieć czegoś takiego w manualu? i w ogóle co jest za to odpowiedzialne? poprostu jakiś tam sobie przełącznik - cyk! - i działa? czy też jakiś komputer ecu czy coś?

Link to comment
Share on other sites

Skrzynia AT ma swój oddzielny komp i nie chodzi tu o ECU silnika. Dlatego wspomniałem, że trzeba pokombinować z elektryką. W manualu nie ma opcji POWER, ECONO.

Skrzynia manualna stale rozdziela napęd 50/50 i nie ważne czy jedziesz 40km/h czy 140km/h.

Takie pytanie "poza konkursem": w tym drugi aucie 2.0 chodzi na mono czy była przerabiana wiązka na wielopunkt?

Link to comment
Share on other sites

nie rozumiem trochę pytania "poza konkursem".
to jeszcze takie pytanko, czy samo wyjęcie skrzyni jest problematyczne? w ilu miejscach mniej więcej jest zamontowana? mam rozumieć, że automat i manualna jest montowana w tych samych miejscach? gdyby się okazało, że jest inny wał w automacie niż w manualu, to wystarczy zmienić wał, czy tylni dyfer też?

Link to comment
Share on other sites

W Antyku ej18 wychodził na monowtrysku czyli z aparatem zapłonowym na lewej głowicy więc zmiana na ej20 gdzie jest on na wielopunkowym wtrysku, a co za tym idzie aparaty zapłonowego nie ma, nie jest P&P.

Co do wyjęcia skrzyni odkręcasz i wyjmujesz. Miejsca zamontowania sam zobaczysz jak wejdziesz po spód auta.

Karoseria fabrycznie jest przystosowana do montażu obu typów skrzyń.

Jeśli przełożenie skrzyni MT i dyfra od AT jest takie samo to wystarczy zmiana wału.

 

PS.Pisz poprawną polszczyzną.

Link to comment
Share on other sites

przyznam szczerze, że nie mam pojęcia, jak jest to rozwiązane. aktualnie nie mam do końca dostępu do tego auta, ponieważ stoi u moich rodziców, a inna sprawa, że silnik jest jest do połowy rozkręcony.
o co chodzi z tą poprawna polszczyzną?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Witam,

przy zmianie skrzyni dochodzi kwestia przełożeń - z tego co wiem w 1,8 są krótsze i może być tak, że w 2,2 ze skrzynią z 1,8 możesz mieć 4000 obrotów przy np. 100 km/h.

Link to comment
Share on other sites

Chcąc przerzucić Manuala zamiast automatu, trzeba mieć (piszę z głowy więc mogę coś pominąć):

- Skrzynię (najlepiej z dyfrem, żeby uniknąć problemów z innym przełożeniem)

- Komplet pedałów z manuala

- Wał - w AT jest krótszy

- Kompletne sprzęgło z kołem zamachowym i śrubami, które go mocują

- Nie wiem jak sedan, ale kombi miało na pewno Hill Holdera, więc jeśli chcesz go mieć to trzeba mieć cały osprzęt do niego.

- Dodatkowo chcąc mieć reduktor (jeśli to kombi) inne będą plastiki w tunelu środkowym,

- W legacy III trzeba było jeszcze przerabiać fragmenty instalacji elektrycznej od skrzyni (Światła cofania, kontrolka reduktora w kombi itd) i przy zegarach (problem z odczytywaniem prędkości)

Jest to do zrobienia, natomiast wymaga sporo części i czasu. 

Ja robiłem taką przekładkę w MY99 2,5, z tym, że miałem całe drugie auto na części, więc przełożyłem wszystko Plug&Play, włącznie z całą wiązką elektryczną, żeby wszystko działało i nie było druciarstwa. Podsumowując na Twoim miejscu, nie mając drugiego identycznego auta jako dawcy, nie kombinowałbym, tylko szukał używanej skrzyni za kilkaset złotych z dyfrem (automatu) i przerzucił w wolne popołudnie :-). 

 

Aha, wracając do komputera o którym wspominał któryś z poprzedników. Twój model ma chyba osobny do Silnika i osobny do skrzyni, więc będzie tylko wyrzucał jakiś komunikat na desce. Nowsze miały 1 zespolony i był większy problem.

Edited by Stozek
Link to comment
Share on other sites

Chcąc przerzucić Manuala zamiast automatu, trzeba mieć (piszę z głowy więc mogę coś pominąć):

- Skrzynię (najlepiej z dyfrem, żeby uniknąć problemów z innym przełożeniem)

- Komplet pedałów z manuala

- Wał - w AT jest krótszy

- Kompletne sprzęgło z kołem zamachowym i śrubami, które go mocują

- Nie wiem jak sedan, ale kombi miało na pewno Hill Holdera, więc jeśli chcesz go mieć to trzeba mieć cały osprzęt do niego.

- Dodatkowo chcąc mieć reduktor (jeśli to kombi) inne będą plastiki w tunelu środkowym,

- W legacy III trzeba było jeszcze przerabiać fragmenty instalacji elektrycznej od skrzyni (Światła cofania, kontrolka reduktora w kombi itd) i przy zegarach (problem z odczytywaniem prędkości)

Jest to do zrobienia, natomiast wymaga sporo części i czasu. 

Ja robiłem taką przekładkę w MY99 2,5, z tym, że miałem całe drugie auto na części, więc przełożyłem wszystko Plug&Play, włącznie z całą wiązką elektryczną, żeby wszystko działało i nie było druciarstwa. Podsumowując na Twoim miejscu, nie mając drugiego identycznego auta jako dawcy, nie kombinowałbym, tylko szukał używanej skrzyni za kilkaset złotych z dyfrem (automatu) i przerzucił w wolne popołudnie :-). 

 

Aha, wracając do komputera o którym wspominał któryś z poprzedników. Twój model ma chyba osobny do Silnika i osobny do skrzyni, więc będzie tylko wyrzucał jakiś komunikat na desce. Nowsze miały 1 zespolony i był większy problem.

Ja tym egzemplarzem teraz się przemieszczam i potwierdzam, że operacja się udała ; ) pacjent ma się dobrze i oby tak zostało jak najdłużej :)
Link to comment
Share on other sites

Chcąc przerzucić Manuala zamiast automatu, trzeba mieć (piszę z głowy więc mogę coś pominąć):

- Skrzynię (najlepiej z dyfrem, żeby uniknąć problemów z innym przełożeniem)

- Komplet pedałów z manuala

- Wał - w AT jest krótszy

- Kompletne sprzęgło z kołem zamachowym i śrubami, które go mocują

- Nie wiem jak sedan, ale kombi miało na pewno Hill Holdera, więc jeśli chcesz go mieć to trzeba mieć cały osprzęt do niego.

- Dodatkowo chcąc mieć reduktor (jeśli to kombi) inne będą plastiki w tunelu środkowym,

- W legacy III trzeba było jeszcze przerabiać fragmenty instalacji elektrycznej od skrzyni (Światła cofania, kontrolka reduktora w kombi itd) i przy zegarach (problem z odczytywaniem prędkości)

Jest to do zrobienia, natomiast wymaga sporo części i czasu. 

Ja robiłem taką przekładkę w MY99 2,5, z tym, że miałem całe drugie auto na części, więc przełożyłem wszystko Plug&Play, włącznie z całą wiązką elektryczną, żeby wszystko działało i nie było druciarstwa. Podsumowując na Twoim miejscu, nie mając drugiego identycznego auta jako dawcy, nie kombinowałbym, tylko szukał używanej skrzyni za kilkaset złotych z dyfrem (automatu) i przerzucił w wolne popołudnie :-). 

 

Aha, wracając do komputera o którym wspominał któryś z poprzedników. Twój model ma chyba osobny do Silnika i osobny do skrzyni, więc będzie tylko wyrzucał jakiś komunikat na desce. Nowsze miały 1 zespolony i był większy problem.

No właśnie mam dawcę prawie całego. samochody stoją obok siebie.

Już wyjąłem obie skrzynie i jest ok. 

tylko właśnie teraz zaczęła mnie zastanawiać jedna rzecz. co ze światłem wstecznego? w skrzyni manualnej są 2 czujniki czyli 4 kabelki i jest ok. a w automacie jest kilka tych czujników (chyba są to czujniki) i idzie tam wiązka łącznie kilkunastu kabli... a do żadnego nie idą dwa... jak rozwiązać ten problem?

inna sprawa,  czy koło zamachowe od silnika ej20 będzie pasowało do tego ej22?

i takie trochę banalne pytanie ale jednak zadam... przy tym ej22 tam gdzie był automat zamiast koła zamachowego jest ta tzw. turbina czy jakoś tak i jest ona przykręcona od strony silnika, a nie jak koło zamachowe od strony skrzyni biegów. jak to odkręcić...? dostępu tam prawie w ogóle nie ma... Jakieś pomysły?

Link to comment
Share on other sites

Koło zamachowe będzie pasować, Subaru jest jak lego.

Ta "turbina" to konwerter, najpierw odkręcasz bańkę (Cztery śrubki na klucz 12, odkręcasz je od góry przez zaślepkę w silniku. Możliwe, że będziesz musiał zdjąć kolektor ssący.) od blachy, a potem blachę od wału.

Koło zamachowe od strony skrzyni?

Nie kręć tylko przyjrzyj się dobrze, zamach + sprzęgło przykręcasz w miejsce konwertera.

Na Twoim miejscu zrobiłbym jak radzi Soltys.

Edited by hugo
Link to comment
Share on other sites

Ok. A teraz co z tymi czujnikami, które są w tej MT? Jak to ogarnąć?

Ogólnie rzecz biorąc, to wolę MT niż AT, tak więc skoro mam możliwość i części, to mi odpowiada taka przeróbka. Inną kwestią jest moja wiedza, albo jej braki w tym temacie, dlatego prosz Was o pomoc.

:-)

Link to comment
Share on other sites

Tak naprawdę problem będziesz miał tylko z elektryka. W kombi są 3 czujniki. Jeden od świateł cofania, drugi od kontrolki reduktora na desce, a trzeci to chyba czujnik "luzu"

Link to comment
Share on other sites

No to wygląda na to, że u mnie jest taka różnica, że nie mam reduktora. Jest możliwość, żeby podłączyć soę pod tą wiązkę gdzie była podłączona AT? Jeżeli nie, to jak to ogarnąć?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jak ogarnąć te dwa czujniki w skrzyni manualnej? Myślałem nad przełożeniem.całej tej instalacji, ale ktoś wcześniej kombinował coś w tym aucie co jest na części, i mam yeraz bardziej utrusniony dostęp. Czy można to jakoś obejść? Albo czy ktoś wie dokąd dokladnie idą te kable?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dla zainteresowanych skrzynia jest na miejscu z czujnikami sobie poradziłem, wszystko idzie dobrze, jedyne co, to tyle, że musze inny rozrusznik zamontować, bo ten co mam od MT stal przez 3 czy 4 lata i juz nie kręci. Sprobuje go jeszcze ogarnąć za pomocą tego od AT ale nie wiem, czy cos z tego bedzie. Pozdr.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...