Jump to content

stabilnosc/wywrotnosc FXT '07 w szybkich zakretach (seria)


Recommended Posts

Drodzy,

 

na wstepie - zakladam, ze niejestem jedynym wlascicielem Forka XT '07 z zacieciem lekko sportowym :)

 

Jakie macie doswiadczenie z jezdzeniem forkiem szybciej w zakretach - chodzi o samochod seryjny ze sprawnym zawiasem. Interesuje mnie Wasze doswiadczenie przy szybkiej jezdzie w zakretach np. przy pojezdzawce na track-day'ach na torze w Kielcach, Rykach lub w Nowym Miescie. Jestem ciekaw czy forek szybko sie wywroci, w mojej skromnej ocenie przechyla sie dosc wyraznie w zakretach i po prostu boje sie przesadzic... Probowalem na wiekszym parkingu wejsc szybciej w zakret lub np. na parkingu probowac wprowadzic go w kontrolowany poslizg lub "zakrecic baczka" na mokrym asfalcie i boje sie ze zaraz bede plakal lezac podnoszac auto z boku/dachu.

 

Doradzcie prosze bo bycmoze pierwotne pochylenie jest tylko czesciowe a pozniej auto jest juz w pelni stabilne.

 

Pozdrawiam,

Wally666

Link to post
Share on other sites

To musisz obniżyć zawias i stabilizatory grubsze. Efekt będzie. Albo spróbuj chociaż sprężyny od sti i staba tylnego na początek grubszego. ;)

Link to post
Share on other sites

Jezdzilem Forkiem w Kielcach a z tylu mialem jeszcze podkladki 1cm i zimowe opony na 16". Pewien dyskomfort psychiczny byl, ale udalo sie przelamac strach i sie nie wywrocilem :)

 

Wysyłane z mojego HTC Vision za pomocą Tapatalk 2

Link to post
Share on other sites

Pamiętam kiedy na rynek wchodził Forek II generacji 2.5 xt - przełom 2004 / 2005 r. Był wtedy moim marzeniem ... W jednym z progrmów motoryzacyjnych w TV (nie pamiętam jakiej) Jarek Maznas  testował takiego, pięknego, bordowego, na torze na jakimś lotnisku. Utkwiło mi w pamięci, co wówczas powiedział o zachowaniu Forestera w zakrętach - mówił, że z racji przejętej od Imprezy płyty podłogowej i boxera, który wpływa na bardzo nisko położony środek ciężkosci - prędkość pokonywania zakrętów ograniczona tylko i wyłącznie odwagą kierowcy :) :) :) 

Tak więc, z tymi zakrętami nie jest chyba tak źle. Na prędkośc mojego ma zakrętach nie narzekam :)

Link to post
Share on other sites

Największym problemem przy szybkim pokonywani zakrętów to są seryjne fotele... Szybciej pewnie kierowca wyleci przez boczną szybę niż auto się wywróci :)

  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites

@ marhof

 

To prawda :biglol:

 

Miałem okazje pojeździć Foresterem II 2.5 xt (wtedy będącym nowością) z Leszkiem Kuzajem na Subaru Emotion na lotnisku w Kamieniu Śląskim. Subaru prezentowało wtedy wszyskie dostępne modele. Można było każdy z nich poprowadzić (w tym Imprezę STi Solberg Edition :)). Niezaleznie od tego każdym z nich wozili nas też "fachowcy" ; Kuzaj, Doskocz i Kazberuk. Na torze zaimprowizowanym na lotnisku Kuzaj wyciskał ze wszystkiego ostatnie poty - w tym z Forestera. Nie lecial nim wprawdzie szerokim ślizgiem na betonie po zakrętach - jak czynił to Imprezami - ale Forek radził sobie bardzo dzielnie, nawet na szybkich szykanach. O przewróceniu nie było mowy.

Improwizowano też wyścig ze startu zatrzymanego - Forester 2.5 xt na pierwszych kilkudziesięciu metrach zostawiał wszystko - łącznie z Legacy Spec. B i Imprezą STi. Potem jednak wszyscy go dochodzili   

Edited by subcharles
Link to post
Share on other sites

Forek od 0 do 50km/h jest piekielnie szybki, przez jakiś czas w serwisie Car & Driver były podawane czasy przyśpieszeń od 0-30 mph. Dane były lekko mówiąc szokujące z tego co pamiętam :) Forek II po lifcie już tak nie przyśpiesza, mimo że ma więcej mocy, to chyba przełożenia biegów są inne (dłuższe), ale i tak ryje beret :)

 

Tu jest ciekawy wątek:

http://my350z.com/forum/other-vehicles/54805-i-have-been-humiliated-by-my-friend-s-subaru-forester-xt.html

 

 

 

O!

Ktoś wykopał te dane z testów C&D, ale w postaci mało ciekawej:

http://www.wallpaperinstaller.com/scooby/forester.txt

 

Tłumacząc po ludzku - w 'legalnym' wyścigu po mieście od świateł do świateł (do tych 50 paru km/h) Forek klepał wszystko łącznie z Enzo  :biglol:

 

 

 


 

Link to post
Share on other sites

Co do pierwszego z linków - HA, HA, to się gośc w Nissanie 300Z zdziwił  :) :) :) Kupił nie to auto, co trzeba i dodatkowo przepłacił :) :) :)

Co do drugiego - no rzeczywiście w zakresie 0-30 mph Forek nie ma sobie równych. Do wyniku zbliżyło sie tylko Enzo. W zakresie 0-50 mph Forester bije wszystko z wyjątkiem RS6, Gallardo, Corvette i AMG. W większości to auta 10 - 20 razy droższe.

 

Na spotkaniu, o którym pisałem, Kuzaj tłumaczył to wysokim momentem obrotowym i charakterystyką jego przebiegu oraz zestopniowaniem skrzyni biegów.

 

W ciekawą stronę poszedł ten wątek. Można by załozyć nowy - "O wyższości Forestera nad Enzo" :D

Link to post
Share on other sites

Drodzy,

 

na wstepie - zakladam, ze niejestem jedynym wlascicielem Forka XT '07 z zacieciem lekko sportowym :)

 

Jakie macie doswiadczenie z jezdzeniem forkiem szybciej w zakretach - chodzi o samochod seryjny ze sprawnym zawiasem. Interesuje mnie Wasze doswiadczenie przy szybkiej jezdzie w zakretach np. przy pojezdzawce na track-day'ach na torze w Kielcach, Rykach lub w Nowym Miescie. Jestem ciekaw czy forek szybko sie wywroci, w mojej skromnej ocenie przechyla sie dosc wyraznie w zakretach i po prostu boje sie przesadzic... Probowalem na wiekszym parkingu wejsc szybciej w zakret lub np. na parkingu probowac wprowadzic go w kontrolowany poslizg lub "zakrecic baczka" na mokrym asfalcie i boje sie ze zaraz bede plakal lezac podnoszac auto z boku/dachu.

 

Doradzcie prosze bo bycmoze pierwotne pochylenie jest tylko czesciowe a pozniej auto jest juz w pelni stabilne.

 

Pozdrawiam,

Wally666

 

Tak jak już tu ktoś wcześniej napisał, grubszy stab poprawi 'sztywność' pod warunkiem że zmienisz przedni i tylny prawidłowo je dobierając.

 

Miałbym obawy przed dachem z powodu opon a nie zawiasu ... seryjny zawias wytrzyma, może nie wytrzymać opona która się 'podwinie' w krytycznym momencie .... :| były takie przypadki w Kielcach

Edited by p@dre
Link to post
Share on other sites

Było kilka przypadków dachowania Foresterów XT, ale były one albo na torze albo w trudnych warunkach http://www.forum.subaru.pl/index.php?/topic/23430-no-i-mnie-wyrzuciło/

Dachować można każdym autem. Mi na Kielcach Piotrek kazał nieco ostrożniej jeździć na 2 stopniu SJS :) 

Link to post
Share on other sites

Z tym przyspieszeniem 0-50 to w sumie fakt... Ostatnio się sciąłem z CLA 45 AMG tak dla draki. No i faktycznie do 50-60 byłem sporo z przodu. Potem jednak te 360 koni robi swoje.

Oczywiście jest też jakieś prawdopodobieństwo, że kolo jechał normalnie do Lidla na zakupy i wcale nie miał zamiaru się ścigać ;)

Edited by Daniel_1776
  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites

(...)

Oczywiście jest też jakieś prawdopodobieństwo, że kolo jechał normalnie do Lidla na zakupy i wcale nie miał zamiaru się ścigać ;)

piękne ;-)

you made my day

Edited by vonda
Link to post
Share on other sites

Póki jest na asfalcie to się nie wywróci (to sobie powtarzam za każdym razem jak muszę się zapierać nogą, żeby nie wypaść z fotela), problem jest jak złapie się pobocze którymś kołem i do tego np. jadąc bokiem, czy to na torze, czy na drodze... taka Impreza ma w tym wypadku znacznie mniejsze szanse na wywrotkę od Forka. Można w fizykę nie wierzyć, ale się jej nie da oszukać... :)

  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites

Naprawdę  Forek od 0-50mph (80km/h) robi w 3.6 sekundy a (wg. fabryki )0-60mph (96km/h) w 5.9 ? Czyli 16 km/h powyżej 80 zajmuje aż 2.3 sek ? Z tymi 3.6 to chyba poniosło kogoś.

Link to post
Share on other sites

Tam to katowali Forka II przed liftem, on miał 0-60mph w 5.3s według papierów. Jak było w rzeczywistości, nie wiem, nie upieram się :) U siebie (mam wersję poliftową, czyli 10 lat temu miała 5.9s) nigdy nie mierzyłem czasów 0-100 czy 0-50 itd, nie mam jak, nie mam gdzie. Czasem lepiej żyć w błogiej niewiedzy, wystarczy mi że subiektywnie jest szybko (obiektywnie też, przy starcie pełnym ogniem jeszcze się nie zdażyło żeby pasażer pozostał obojętny :biglol:  ). Szybciej nabierałem prędkości tylko jako pasażer w STI'u tzd :)

Link to post
Share on other sites

Jednym z tańszych zabiegów jest swap tylnego staba z WRX. Forkowy ma ca. 17mm średnicy, ten z WRX zdaje się 3 - 4 mm więcej, nie pamiętam już dokładnie ile.

 

Pasuje to plug and play, dostępność duża no i nie kosztuje tyle co whiteline.

 

Wymieniałem sam tył, przód został w serii.

Link to post
Share on other sites
 

Jednym z tańszych zabiegów jest swap tylnego staba z WRX. Forkowy ma ca. 17mm średnicy, ten z WRX zdaje się 3 - 4 mm więcej, nie pamiętam już dokładnie ile.

 

Pasuje to plug and play, dostępność duża no i nie kosztuje tyle co whiteline.

 

Wymieniałem sam tył, przód został w serii.

Mam właśnie takiego staba, czeka na wymianę jak tylko wrócę z Plejad z trasy terenowej :). Mam nadzieję, że stab WRXowy nie pozrywa mocowań, jak to często bywa przy stabie STI'owym... Przy okazji obniżę auto o 1 cm (jażdżę z podkładkami pod tylnymi amorami). Ciekawe czy poczuję dużą różnicę...  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Poczujesz  :) to tylko kilka mm, ale robi robotę.

 

Mój stab wskoczył bodajże w październiku zeszłego roku, do dziś nie było z nim problemów. Przy montażu trzeba było oczywiście nowe łączniki założyć.

 

Co ciekawe mocowania zostały OEM, wyrobiły się na seryjnym stabie i fajnie (ciasno, ale nie za ciasno) przyjęły ten z WRX.

Link to post
Share on other sites

Co do drugiego - no rzeczywiście w zakresie 0-30 mph Forek nie ma sobie równych.

 

Raczej nie ma opcji aby był szybszy od STI 06-07 przy strzale ze sprzegła z wysokich obrotów

Link to post
Share on other sites

 

Co do drugiego - no rzeczywiście w zakresie 0-30 mph Forek nie ma sobie równych.

 

Raczej nie ma opcji aby był szybszy od STI 06-07 przy strzale ze sprzegła z wysokich obrotów

 

To było w ~2004 roku...

Link to post
Share on other sites

 

 

Jednym z tańszych zabiegów jest swap tylnego staba z WRX. Forkowy ma ca. 17mm średnicy, ten z WRX zdaje się 3 - 4 mm więcej, nie pamiętam już dokładnie ile.

Powyższe tyczy się tylko xt czy wolnego ssaka też? miałem nic z forkiem nie dłubać, ale skoro za grosze o czemu nie :unsure:  :biglol:

Link to post
Share on other sites

 

Jednym z tańszych zabiegów jest swap tylnego staba z WRX. Forkowy ma ca. 17mm średnicy, ten z WRX zdaje się 3 - 4 mm więcej, nie pamiętam już dokładnie ile.

Powyższe tyczy się tylko xt czy wolnego ssaka też? miałem nic z forkiem nie dłubać, ale skoro za grosze o czemu nie :unsure:  :biglol:

 

 

Wychodzi na to, że NA ma ten sam stab co XT - numer katalogowy 20451SA000

 

http://opposedforces.com/parts/forester/en_s11/type_1/suspension_and_axle/rear_suspension/

 

http://opposedforces.com/parts/forester/en_s11/type_4/suspension_and_axle/rear_suspension/

 

Do dzieła  ;)

Edited by repasator
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...