Jump to content

Jakie opony zimowe do szuwarka (było: Zimówki)


adaś

Recommended Posts

szersze są lepsze. też tak kiedyś jak idiota kupiłem 185 i jako jeeden z niewielu nie wyjeżdżałem na parking firmowy na łuku pod górkę. ważkie opony auto pluwalo na ulicach i wogóle się nie prowadziło. uznałem że kujpie 205 i jak ręką odjął, fajne prowadzenie no i na parking spoko wjezdzalem. do subaaru mam 215 i wogóle nie mam problemu.

 

co do innego aspektu. idź do tesco weź z działu narzędzia suwmiarke i zmierz głębokość tej samej opony dla 205 16 i 195 15.

 

pierwsze mają prawie 9mm a drugie 8mm. wolę wyższy bieznik i szersze opony.

 

ostatnio na gazeta..pl też mówili że szersze są lepsze. conti chyba też propagował normalną szerokość a nie węższe wersję zimowych opon

 

mogę jeszcze napisać, że starsze zimowki z subaru mają znacznie więcej mięsa niż te z darmowozu czyli 215 wolniej się zużywa od 195. w przyszłym roku darmowoz dostanie zimowki 205 a letnie 215. obecne 15" alu z fiata będą na sprzedaż.

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Irpac ,szerokość opony działa tak samo na kolce jak i na lamelki im węższa tym wiekszy nacisk na 1cm2 .

 

Tak, oczywiście masz rację, ale to nie znaczy, że większy nacisk na 1cm2 daje lepszą przyczepność. Pytanie czy większy nacisk rekompensuje mniejszą powierzchnię tarcia i ilość lamelek? To też pewnie dużo zależy od rodzaju nawierzchni. W kopnym śniegu większy nacisk umożliwi oponie oparcie się na głębszej i twardszej warstwie śniegu, ale za to przy hamowaniu węższa opona, mimo większego nacisku stawia mniejszy opór i ma mniejszy efekt klina. Na ubitym śniegu te efekty będą zapewne odpowiednio słabsze.

 

Zatem chyba wszystko zależy od rodzaju nawierzchni (śnieg śniegowi nierówny ;) ), ale pewnie też od techniki jazdy i tego czego w danym momencie od opony oczekujemy. Bo może być tak, że dana opona (już nie ważne czy wąska czy szeroka) daje większą siłę ciągu i hamowania, ale za to gorzej trzyma się w zakrętach lub prowadzi w poślizgach. Być może stąd ten temat jest tak kontrowersyjny i niejednoznaczny. Potwierdzają to też opinie specjalistów, gdzie wspomniany wcześniej Continental rekomenduje standardową szerokość na zimę, ale już ADAC zaleca opony węższe niż letnie. Pewnie każdy ma rację, tylko w różnych sytuacjach.

Link to comment
Share on other sites

I na tym skończmy dyskusję ,bo może jakiś tam dany model continentala jest tak zrobiony ,że jego lamelki działają lepiej na szerszej powierzchni .Tylko ,że ta zasada działania nie obowiązuje w innych oponach zimowych na których jeździ 99% kierowców.

Link to comment
Share on other sites

I na tym skończmy dyskusję ,bo może jakiś tam dany model continentala jest tak zrobiony ,że jego lamelki działają lepiej na szerszej powierzchni .Tylko ,że ta zasada działania nie obowiązuje w innych oponach zimowych na których jeździ 99% kierowców.

 

Teraz to mi ręce opadły...

Podpowiem tylko, że przytoczony przez mnie test dotyczył opon marki Semperit, a pozostałe dotyczą wiodących marek europejskich. No ale każdy ma prawo wyciągnąć własne wnioski z tej dyskusji. Dla mnie również EOT. Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Wiatrak i Irpac ,to pewnie bracia bliźniacy ;)

a na pewno czytają za dużo motoryzacyjnych gazetek.

 

W wątku Wiatraka już się nie będę udzielać ,bo szkoda czasu i nerwów .Kolege Irpac zapraszam w zimie na test ,kupimy po jednym komplecie takich samych opon ale z różną szerokościa i zobaczymy która opona lepiej hamuje ,przyspiesza i skręca.Przegrany oddaje kase za kupione opony i stawia skrzynkę Jacka Danielsa :P

 

Własnie kurier przywiózł mi zimówki do OBK i kurde żałuję ,że nie zamówiłem 255 zamiast 215 :angry:

a opony to Federal Himalaya WS2 ,zobaczymy jak śnieg w końcu spadnie co warte takie chinole ;)

Link to comment
Share on other sites

Wiatrak i Irpac ,to pewnie bracia bliźniacy ;)

a na pewno czytają za dużo motoryzacyjnych gazetek.

 

W wątku Wiatraka już się nie będę udzielać ,bo szkoda czasu i nerwów .Kolege Irpac zapraszam w zimie na test ,kupimy po jednym komplecie takich samych opon ale z różną szerokościa i zobaczymy która opona lepiej hamuje ,przyspiesza i skręca.Przegrany oddaje kase za kupione opony i stawia skrzynkę Jacka Danielsa :P

 

Zaryzykuję i sie wtrącę :P

Wydaje mi się że to też nie będzie miarodajny test...

Żeby tak bylo to jako kierowca musiałby usiąść ktoś trzeci i zmiana różnych rozmiarów opon na jednym aucie.

Bo dwa różne auta i różni kierowcy to też różne wyniki ;)

A Daniels oczywiście czarny... :lol:

Link to comment
Share on other sites

opony to Federal Himalaya WS2 ,zobaczymy jak śnieg w końcu spadnie co warte takie chinole

Ferdek - też w tym roku postawiłem na chinole w naszych warunkach ;)

Achilles Winter 101 - pierwsze spostrzeżenia to jestem bardzo mile zaskoczony trzymaniem na suchym i na mokrym przy takich warunkach jak są teraz oraz ich "cichością". Jak przystało na budżetówe odważników jest koronka wkoło felgi :biglol: - a resztę to się zobaczy jak sypnie.

215 - mam nadzieje, że nie za wąskie ??? :lol::biglol:

Link to comment
Share on other sites

Jak sie tylko bedzie dało je wyważyć ,to luzik .W dotyku są prawie tak samo miękkie jak 4 lata starsze Nokiany HKP7 ,lamele cięte głeboko ,a wzór bieżnika mają identyczny jak Nexeny 231 ,które miałem dawno temu pod Clio 16V i na śniegu dawały pięknie .

Co do szerokości ,to kupiłbm 205 ale słabo jest z zamiennikiem 215 55 17 ,więc zostało seryjnie.Z resztą OBK jest cięższy o ponad 100kg od imprezy ,to powinno dać radę.

Edited by ferdek
Link to comment
Share on other sites

Co do szerokości ,to kupiłbym 205 ale słabo jest z zamiennikiem 215 55 17 ,więc zostało seryjnie.Z resztą OBK jest cięższy o ponad 100kg od imprezy ,to powinno dać radę.

Z pytaniem o 215 - czy nie za wąskie to odnosiło się do mnie (taka ironia odnośnie powyższej dyskusji: szerokie-wąskie), bo takie właśnie też kupiłem - również z powodu podanego przez Ciebie w ostatnim poście... ;)

Edited by mariost
Link to comment
Share on other sites

też tak kiedyś jak idiota kupiłem 185 i jako jeeden z niewielu nie wyjeżdżałem na parking firmowy na łuku pod górkę.

Adaś, pamiętam żę kiedyś o tym rozmawialiśmy i Twoje odczucia nie są do końca miarodajne, bo to były rózne modele opon, a dodatkow te 185 to były chyba Conti TS810, czyli najbardziej niezimowe opony zimowe jakie kiedykolwiek wyprodukował Continental :mrgreen:

 

Co szerokie vs wąskie to na sniegu/lodzie/błocie pośniegowym (i to zarówno przyśpieszanie, hamowanie i skręcanie) i w odporności na aquplaning wąskie będa zawsze lepsze, natomiast hamowanie i prowadzenie na suchym i mokrym asfalcie będzie lepsze na szerokich. Moje doświadczenia ze sportu to potwierdzają - na sniegu i lodzie im węższa opona (nawet bez kolcy) tym szybciej - poniżej mały przykład wyniki z zawodów rozgrywanych na śnigu i lodzie na szybkiej trasie znanej z Rajdu Barbórki - wygrałem ja 75 konna popierdółką na oponach szerokości 145. Jedyne Sti które było w stanie w miare dotrzymać kroku miało małe hamulce i opone 195/65R15. Cała reszta na 17" oponach to juz przepaśc w czasach. I ja tych zawodów nie wygrałem na szybkosci na prostych, ale na dohamowaniach i zakrętach, a tam wg teorii Irpaca mialy się lepiej sprawdzać opony szerokie........

http://www.portalemotoryzacyjne.pl/artykuly/2-runda-nie-ASO-motul-cup.html

Edited by lukass
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Federal Himalaya WS 2 ,sprawdzone w sumie każdych warunkach zimowych :D .Mokry asfalt +5st hamowanie słabiutkie ABS ,szybko się właczał ,

Błotko pośniegowe bez problemów

kopny śnieg -nawet VDC się nie włączyło przy ruszaniu z podwórka ,

ubity na drodze ,hamowanie ,przyspieszanie -rewelacja

wieczorem sprawdze jak dają rade w szybkich zakrętach w poślizgu

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
205/50 R17 - taki rozmiar wszyscy tu preferują :) fabryczny bug STI z 2002r., klasyczna złota felga 7,5". auto jeździ głównie na południu PL, po okolicach KRK, śniegu bywa sporo czasami, czyli szacuję tak 50/50 śnieg/mokro. No właśnie, co będzie najlepszym kompromisem, by na ten sezon mieć jeden komplet zimówek ?

W zależnosci od budżetu i osobistych upodobań czy sympatii do jakiejś marki ja wybierałbym coś spośród:

Goodyear UG8 perf., Dunlop 4D, Conti TS830P, Semperit Speed Grip2, Fulda kristal controll HP, Uniroyal. Miałem jeszcze wpisać Nokiana, ale w tym rozmiarze wystepuje w zdecydowanie słąbszym bieżniku WRA3, a nie w niełym WRD3.

 

Czy do hot hatch'a o wadze ok. 1250kg i rozmiarze opon 215/45/17 też byś polecił jak wyżej, jak na tym tle wypada blizzak lm-32. Jadę na narty w połowie stycznia i muszę do tego czasu kupić jakąś dobrą zimówkę bo ze starą WRG2 się nie odważę.

z góry dzięki serdeczne za pomoc

Link to comment
Share on other sites

215/45R17 to rozmiar, który zimę traktuje po macoszemu. Generalnie wybór modeli opon jest trochę ograniczony, a w tym co jest raczej mało takich wybitnie dobrych na zimę. Jeżeli to w dodatku ośka, to szczerze zachęcam na zimę do opony 205/50R17 - wybór zdecydowanie lepszy i taniej.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

215/45R17 to rozmiar, który zimę traktuje po macoszemu. Generalnie wybór modeli opon jest trochę ograniczony, a w tym co jest raczej mało takich wybitnie dobrych na zimę. Jeżeli to w dodatku ośka, to szczerze zachęcam na zimę do opony 205/50R17 - wybór zdecydowanie lepszy i taniej.

w przypadku GY UG8 Perf różnica to niecałe 120 PLN na komplecie a wolałbym pozostać przy seryjnym rozmiarze pytanie tylko czy dobra opona w rozmiarze 205/50R17 jest nadal dobrą oponą w innmym rozmiarze (konkretnie 215/45R17)?

Link to comment
Share on other sites

załóżmy że skorzystam z waszych rad i przesiądę się na 205/50 to czy wówczas typy lukass'a z cytowanego przeze mnie wcześniej postu są nadal do rozważenia? I jeszcze raz jak na ich tle wypada lm-32? kiedyś do STi popularna na forum była lm-25 ale to dawno było, teraz jest nowy model - pytanie czy równie dobry?

dzięki za pomoc

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...