Skocz do zawartości

Reling a masa


radiolog

Rekomendowane odpowiedzi

 

 

Czy ktoś ma wiedzę, czy forek z 2012 ma masę na relingu, tak żeby pasowało mocowanie CB bez dodatkowego jabelka?

O jakiej masie piszesz?

Potocznie mówiąc o "masie" mamy na myśli ujemny biegun baterii. Taką masę dostarcza Ci nawet sam kabel od CB, ponieważ obudowa radia ma styk z ujemnym biegunem.

W sensie CB mówiąc o masie mamy na myśli przeciwwagę - obrazowo: antena jest projektowana do nadawania na środku blachy o średnicy około metra, co umożliwia równomierne rozejście fali (odbijającej się niejako od blachy). W tym sensie umiejscowienie na relingu nigdy nie będzie korzystne, bo  tylko część fali będzie odbita.

 

W praktyce (nie wiem jak w forku z 2012) relingi są metalowe i przykręcone do karoserii, więc masę (w sensie "-") mają. Jak się rozłoży fala? Najlepiej sprawdzić reflektrometrem współczynnik fali odbitej SWR...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wstaw antenę cb w miejsce fm-ki. Zamieściłem gdzieś na forum opis z fotkami. A z uchwytem na relingu ani to wygląda, ani działa.

QBa25 nie wiem jak w forku, ale czasem między dachem a relingami są uszczelki, które mogą sprawić, że minusa nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomnij o masie na relingu.

 

Albo załóż porządnie antenę z dobrym, galwanicznym połączeniem z dachem samochodu albo lepiej kup dużą, solidną stopę magnetyczną. Postaw na środku, potem strojenie i efekt będzie lepszy niż na relingu. Kup antenę zwartą: Forek 2.0D pięknie sieje wtryskiwaczami w eter.

 

Pozdrowienia!

Luke

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

QBa25 nie wiem jak w forku, ale czasem między dachem a relingami są uszczelki, które mogą sprawić, że minusa nie ma.

Jeśli chodzi o połączenie elektryczne, to jak pociągniesz kabel do anteny to siłą rzeczy będziesz miał minus - po kablu antenowym, bo CB ma minus na obudowie. To, że reling sam z siebie może nie być zmasowany wiem  ;)

 

Co do działania anteny na relingu może napisałem mało wyraźnie, że słabo się sprawdza:

 

 

umiejscowienie na relingu nigdy nie będzie korzystne
 

 

 A że antena ustawiona na środku dachu działa najlepiej wynika z tego, co napisałem:

 

 

antena jest projektowana do nadawania na środku blachy o średnicy około metra, co umożliwia równomierne rozejście fali (odbijającej się niejako od blachy)

 

Prawda jest taka, że jeśli ktoś wykorzystuje antenę jako typowego antymiśka i nie chce się obawiać, czy mu nie odfrunie po zahaczeniu (zdarza się o gałęzie) lub nie zniknie po zaparkowaniu (bo taka antena na magnesie to łatwy łup) to pozostaje stały montaż na relingu/klapie lub w dziurce. I tu zgadzam się, że można wstawić antenę na stałe, np: sirio triflex choć jej ograniczeniem będzie niewielka długość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sirio Triflex to proteza, nie antena. Dummy load ;)

Antena na uchwycie mocowanym do naroża nadwozia, klapy, relingu - półśrodek: nie odfrunie gwarantując charakterystykę kierunkową w stylu "jak cię widzę, to cię słyszę"...

Antena na środku dachu na porządnej stopie magnetycznej, zwarta: nie odfrunie, łatwy łup, dobra charakterystyka pracy.

Antena na środku dachu montowana galwanicznie - rozwiązanie najlepsze (oczywiście, jeśli ktoś jest w stanie przełknąć dodatkowy otwór w karoserii...)

 

Wybierz opcję najlepszą dla siebie. Każda z nich jest kompromisem :)

 

Zdrówka

Luke

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Antena na uchwycie mocowanym do naroża nadwozia, klapy, relingu - półśrodek: nie odfrunie gwarantując charakterystykę kierunkową w stylu "jak cię widzę, to cię słyszę"...

Nie całkiem się zgodzę. Z anteną montowana na relingu przeprowadzałem rozmowy na 10 km+

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że takie rzeczy się zdarzają. Łączności DX-owe z anteny na magnesie też można robić. Dyskutujemy czysto teoretycznie nad wadami i zaletami różnych rozwiązań. Nie ulega wątpliwości, że dobrej masy na relingu nie będzie. Ratowanie sytuacji dodatkowymi kabelkami czy plecionkami - no można... wszystko można ;)

 

Takim akceptowalnym rozwiązaniem (w sensie: porządna, galwaniczna masa + antena, która nie spadnie) jest montaż w miejsce oryginalnej anteny FM podwójnego grzybka i zamontowanie na nim krótkiej (~1m), lekkiej i sztywnej anteny. Ale z pewnością nie żadnego Triflexa, no chyba, że ktoś akceptuje łączności między samochodami na poziomie 3000m.

 

W efekcie, wykorzystując fabryczny otwór w dachu i podwójny grzybek są dwie anteny: FM-owa, montowana pod kątem (jak oryginalnie) oraz dodatkowa, montowana pionowo do pasma CB.

 

Zdrówka!

Luke

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...