Than_Junior Opublikowano 23 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2015 (edytowane) Byćmoże szanowne moderatory uznają, że temat warto skopiować do q&a technicznego, które wciąz wieję pustką? Tutaj możnaby prowadzić dyskusje, a tam aktualizować listę... Rozpocznę od krótkiej listy poglądowej - narazie jeszcze nie obejmuje wszystkich modeli, stąd prośba o dopisywanie kolejnych pozycji, jeśli ktoś zna (najlepiej z podanym źródłem informacji). Ogólne informacje odnośnie aerodynamiki pojazdów osobowych można odnaleźć tutaj: http://bit.ly/1yWAKyY Podawać będę według całkowitego oporu powietrza (czyli iloczynu współczynnika oporu powietrza Cx oraz powierzchni czołowej), z dopisanym współczynnikiem Cx. Niestety dla większości modeli ciężko znaleźć powierzchnię czołową, najczęściej podawany jest tylko współczynnik Cx - te przypadki są na drugiej liście poniżej: 0,530m2 Subaru XT (1985) - Cx: 0,29 0,557m2 Subaru SVX (1992) - Cx: 0,29 0,633m2 Subaru Legacy sedan (1989-1992) - Cx: ? 0,646m2 Subaru Legacy kombi (2004-2009) - Cx: 0,32 0,663m2 Subaru Legcy sedan (1993-1998) - Cx: 0,32 0,693m2 Subaru Impreza WRX (2002) - Cx: 0,33 0,700m2 Subaru Impreza sedan (1993) - Cx: 0,36? 0,943m2 Subaru Outback (2010 - 2014) - Cx: 0,34/0,37 (EU/US?) Subaru BRZ (2013-) - Cx: 0,27 Subaru Legacy sedan (2004 - 2009) - Cx: 0,28 Subaru Legacy sedan (2015-) - Cx: 0,29 Subaru Trezia (2011-) - Cx: 0,30 Subaru WRX (2015-) - Cx: 0,32 Subaru Legacy sedan (2010 - 2014) - Cx: 0,32 Subaru Forester XT (2013-) - Cx: 0,33 Subaru Impreza WRX STi (2001 - 2007) - Cx: 0,33 Subaru Impreza WRX sedan (2010-2014) - Cx: 0,34 Subaru Outback (2015-) - Cx: 0,34 Subaru WRX STI sedan (2012-2014) - Cx: 0,35 Subaru Impreza WRX STI hatchback (2008-2014) - Cx: 0,36 Subaru Impreza WRX hatchback (2008-2014) - Cx: 0,36 Subaru Forester (2003-2008) - Cx: 0,36 Subaru XV (2013-) - Cx: 0,38 Subaru Forester (2009 - 2013) - Cx: 0,38 Subaru Tribeca (2008-2014) - Cx: 0,38 Subaru Forester (1997 - 2002) - Cx: 0,41 źródła:http://www.subaru-presse.de/fileadmin/downloads/modelle/Outback/technische-daten/TD_Outback_2.0_Diesel_MY13.pdf http://www.guideautoweb.com/en/articles/26021/2015_subaru_outback_fearless_and_comfortable/ http://www.spiegel.de/fotostrecke/subaru-brz-im-test-fotostrecke-88538-5.html http://www.n-tv.de/auto/praxistest/Ein-Boxer-als-Mehrkaempfer-article6381401.html http://www.subaru-presse.de/fileadmin/downloads/modelle/forester/pressemappen/TD_Forester_2.0XT_Comfort_MY13.pdf http://www.alle-autos-in.de/subaru/subaru_impreza_25wrx_sti_ktc4781.shtml http://ecomodder.com/wiki/index.php/Vehicle_Coefficient_of_Drag_List http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient http://www.auto-motor-und-sport.de/fahrberichte/forester-lifestyle-fuer-den-waidmann-775836.html http://www.leftlanenews.com/first-drive-2015-subaru-wrx-review.html http://drive.subaru.com/Print.aspx?printpath=/Articles-(1)/2011/fall/fall11_WhatMakes&classname=custom.SDArticle http://www.topspeed.com/cars/subaru/2014-subaru-impreza-wrx-sti-ar160129.html Edytowane 23 Stycznia 2015 przez Than_Junior Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nrb Opublikowano 23 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2015 wychodzi na to, że większość Foresterów mają identyczny lub tylko minimalnie większy opór niż Imprezy hatchback. Zaskakujące... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Than_Junior Opublikowano 23 Stycznia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2015 @@nrb,pamietaj, ze jeszcze bardzo duzo zalezy od powierzchni czolowej, ktorej niestety nie moglem znalezc... Wiarygodnosc danych tez nie jest we wszystkich przypadkach stuprocentowa. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ketivv Opublikowano 23 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2015 (edytowane) a Forek XT 2014 ma mnejsze Cx jak XV największy ze wszystkich Subaru dostępnych na naszym rynku Edytowane 23 Stycznia 2015 przez ketivv Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nrb Opublikowano 23 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2015 (edytowane) @@nrb,pamietaj, ze jeszcze bardzo duzo zalezy od powierzchni czolowej, ktorej niestety nie moglem znalezc... Wiarygodnosc danych tez nie jest we wszystkich przypadkach stuprocentowa. Tak, czytałem ten artykuł przytoczony na początku posta. Mimo wszystko, Forek jest dużo bardziej rozciągnięty w górę przy podobnej długości auta, co poza zwiększeniem powierzchni powinno poskutkować również zwiększeniem Cx - chociażby poprzez omawiane w artykule większe postawienie szyby czołowej (choć patrząc na schematy są tu bardzo nieznaczne różnice) i przedniego pasa, a także proste ścięcie tyłu w Forku przy pochylonym w Imprezie. Albo się w Forku bardzo przyłożyli do współczynnika oporu, albo w Imprezie nie. http://www.autocentrum.pl/gfx/modele/wymiary/wymiary-subaru-impreza-ii-kombi.jpg http://www.autocentrum.pl/gfx/modele/wymiary/wymiary-subaru-forester-ii-kombi.jpg Edytowane 23 Stycznia 2015 przez nrb Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zubru Opublikowano 23 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2015 a sprawdzał ktoś opór boczny? to chyba ważne jak leci się bokiem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
subarutux Opublikowano 23 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2015 Ciekawe, Forester IV ma mniejszy współczynnik niż III generacja? Wg moich obserwacji i odczucia na drodze nowe Forestery są o wiele gorsze aerodynamicznie od poprzedników. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Alfik Opublikowano 23 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 23 Stycznia 2015 Współczynnik Cx nie ma wiele do prowadzenia, hałasu, czy podatności na wiatr boczny, a tylko do siły oporu. Zwykle wersje z poprawioną pod sport/szybką jazdę aerodynamiką (spojlery, dyfuzory) mają gorszy Cx. Cx najbardziej widać na spalaniu i Vmax. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Than_Junior Opublikowano 25 Stycznia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Stycznia 2015 Najgorszy wspolczynnik Cx maja ... bolidy F1 (0,7 do 1,1 wg wiki) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Than_Junior Opublikowano 11 Listopada 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Listopada 2015 Prosba do modow: moglby ktos dodac w pierwszym poscie Subaru Levorg (2015-) - Cx: 0,26 oraz do zrodel: http://www.straitstimes.com/lifestyle/motoring/subaru-levorg-a-fun-and-frugal-drive Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Than_Junior Opublikowano 2 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Kwietnia 2016 Kolejne info: Subaru Leone AWD (1984-1994) - Cx: 0,35 zrodlo: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mz56 Opublikowano 4 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 4 Kwietnia 2016 Czym więcej elementów dociskających do jezdni, tym gorszy Cx. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się