Jump to content

Współczynnik oporu powietrza dla poszczególnych modeli


Than_Junior
 Share

Recommended Posts

Byćmoże szanowne moderatory uznają, że temat warto skopiować do q&a technicznego, które wciąz wieję pustką? ;) Tutaj możnaby prowadzić dyskusje, a tam aktualizować listę...

 

Rozpocznę od krótkiej listy poglądowej - narazie jeszcze nie obejmuje wszystkich modeli, stąd prośba o dopisywanie kolejnych pozycji, jeśli ktoś zna (najlepiej z podanym źródłem informacji).

 

 

Ogólne informacje odnośnie aerodynamiki pojazdów osobowych można odnaleźć tutaj: http://bit.ly/1yWAKyY

 

 

Podawać będę według całkowitego oporu powietrza (czyli iloczynu współczynnika oporu powietrza Cx oraz powierzchni czołowej), z dopisanym współczynnikiem Cx. Niestety dla większości modeli ciężko znaleźć powierzchnię czołową, najczęściej podawany jest tylko współczynnik Cx - te przypadki są na drugiej liście poniżej:

 

  • 0,530m2 Subaru XT (1985) - Cx: 0,29
  • 0,557m2 Subaru SVX (1992) - Cx: 0,29
  • 0,633m2 Subaru Legacy sedan (1989-1992) - Cx: ?
  • 0,646m2 Subaru Legacy kombi (2004-2009) - Cx: 0,32
  • 0,663m2 Subaru Legcy sedan (1993-1998) - Cx: 0,32
  • 0,693m2 Subaru Impreza WRX (2002) - Cx: 0,33
  • 0,700m2 Subaru Impreza sedan (1993) - Cx: 0,36?
  • 0,943m2 Subaru Outback (2010 - 2014) - Cx: 0,34/0,37 (EU/US?)

 

 

  • Subaru BRZ (2013-) - Cx: 0,27
  • Subaru Legacy sedan (2004 - 2009) - Cx: 0,28
  • Subaru Legacy sedan (2015-) - Cx: 0,29
  • Subaru Trezia (2011-) - Cx: 0,30
  • Subaru WRX (2015-) - Cx: 0,32
  • Subaru Legacy sedan (2010 - 2014) - Cx: 0,32
  • Subaru Forester XT (2013-) - Cx: 0,33
  • Subaru Impreza WRX STi (2001 - 2007) - Cx: 0,33
  • Subaru Impreza WRX sedan (2010-2014) - Cx: 0,34
  • Subaru Outback (2015-) - Cx: 0,34
  • Subaru WRX STI sedan (2012-2014) - Cx: 0,35
  • Subaru Impreza WRX STI hatchback (2008-2014) - Cx: 0,36
  • Subaru Impreza WRX hatchback (2008-2014) - Cx: 0,36
  • Subaru Forester (2003-2008) - Cx: 0,36
  • Subaru XV (2013-) - Cx: 0,38
  • Subaru Forester (2009 - 2013) - Cx: 0,38
  • Subaru Tribeca (2008-2014) - Cx: 0,38
  • Subaru Forester (1997 - 2002) - Cx: 0,41

platinumwall.ru_201004160700283582.jpgstilegacydachsp2.jpg

 

 

źródła:
http://www.subaru-presse.de/fileadmin/downloads/modelle/Outback/technische-daten/TD_Outback_2.0_Diesel_MY13.pdf 

http://www.guideautoweb.com/en/articles/26021/2015_subaru_outback_fearless_and_comfortable/

http://www.spiegel.de/fotostrecke/subaru-brz-im-test-fotostrecke-88538-5.html

http://www.n-tv.de/auto/praxistest/Ein-Boxer-als-Mehrkaempfer-article6381401.html

http://www.subaru-presse.de/fileadmin/downloads/modelle/forester/pressemappen/TD_Forester_2.0XT_Comfort_MY13.pdf

http://www.alle-autos-in.de/subaru/subaru_impreza_25wrx_sti_ktc4781.shtml

http://ecomodder.com/wiki/index.php/Vehicle_Coefficient_of_Drag_List

http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient

http://www.auto-motor-und-sport.de/fahrberichte/forester-lifestyle-fuer-den-waidmann-775836.html

http://www.leftlanenews.com/first-drive-2015-subaru-wrx-review.html

http://drive.subaru.com/Print.aspx?printpath=/Articles-(1)/2011/fall/fall11_WhatMakes&classname=custom.SDArticle

http://www.topspeed.com/cars/subaru/2014-subaru-impreza-wrx-sti-ar160129.html

Edited by Than_Junior
Link to comment
Share on other sites

@@nrb,pamietaj, ze jeszcze bardzo duzo zalezy od powierzchni czolowej, ktorej niestety nie moglem znalezc... Wiarygodnosc danych tez nie jest we wszystkich przypadkach stuprocentowa. 

 

Tak, czytałem ten artykuł przytoczony na początku posta. Mimo wszystko, Forek jest dużo bardziej rozciągnięty w górę przy podobnej długości auta, co poza zwiększeniem powierzchni powinno poskutkować również zwiększeniem Cx - chociażby poprzez omawiane w artykule większe postawienie szyby czołowej (choć patrząc na schematy są tu bardzo nieznaczne różnice) i przedniego pasa, a także proste ścięcie tyłu w Forku przy pochylonym w Imprezie. Albo się w Forku bardzo przyłożyli do współczynnika oporu, albo w Imprezie nie.

 

http://www.autocentrum.pl/gfx/modele/wymiary/wymiary-subaru-impreza-ii-kombi.jpg

 

http://www.autocentrum.pl/gfx/modele/wymiary/wymiary-subaru-forester-ii-kombi.jpg

Edited by nrb
Link to comment
Share on other sites

Współczynnik Cx nie ma wiele do prowadzenia, hałasu, czy podatności na wiatr boczny, a tylko do siły oporu. Zwykle wersje z poprawioną pod sport/szybką jazdę aerodynamiką (spojlery, dyfuzory) mają gorszy Cx. Cx najbardziej widać na spalaniu i Vmax.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 4 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...