Jump to content

Klasa ISOFIX


Fiji
 Share

Recommended Posts

Wyjaśnisz o co chodzi z tymi klasami, bo też mnie temat interesuje, ale klasy isofix kojarzą mi sie tylko z fotelikami, a nie z mocowaniami.

 

http://fotelik.blox.pl/2012/02/Klasy-ISOFIX-i-definicja.html

 

http://osiemgwiazdek.blogspot.be/2013/01/klasa-isofixa-sysza-pan-o-tym.html

 

Chodzi o to zeby mocowanie w samochodzie 'utrzymalo' fotelik. Jesli w samochodzi bedzie np. B, a dany fotelik wymaga C, to wszystko bedzie owszem - pasowac, ale w razie koniecznosci fotelik moze sie np. wyrwac.

 

Osobiscie sklaniam sie do http://osiemgwiazdek.blogspot.be/2013/04/przeglad-foteli-rwf-czesc-4-recaro.html

Link to comment
Share on other sites

Przyznam się że nie rozumiem. Rzeczywiście w instrukcji znalazłem informację j.w., ale z podziałem na kategorie wiekowe. I tak w kategorii 9-18kg (czyli grupa I zgodnie z normą ECE44) można stosować foteliki L2 - odpowiednie do "subaru isofix". Co to znaczy - nie wiem.

W normie ECE44 występują symbole L1 i L2 (nie L3), ale oznaczają one

F — ISO/L1: Lewy fotelik boczny CRS (przenośne łóżeczko)

G — ISO/L2: Prawy fotelik boczny CRS (przenośne łóżeczko)

i są odpowiednie wyłącznie do klasy wagowej 0 czyli 0-do 10 kg. W związku z tym nie mam pojęcia jak rozumieć tabelę z instrukcji.

Zadam może pytanie w bardziej szczegółowy sposób. Planuję kupno fotelika klasy

C — ISO/R3: Duży fotelik dla dzieci zwrócony tyłem do kierunku jazdy CRS, dla klasy 1: 9-18kg. Czy możliwe jest używanie tego fotelika (abstrahując oczywiście od kwestii dopasowania do kanapy itp)?

 

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:233:0095:0210:PL:PDF

Link to comment
Share on other sites

  • Dyrekcja SIP

Poprosiłem o pomoc specjalistów - przyznaję, że jak do tej pory nie miałem pojęcia, jak skomplikowana jest to tematyka ...

 

 

Pozdrowienia


Specjaliści zameldowali sie szybko -widocznie nie jest to dla nich problemem.

Generalnie - ISOFIX w samochodzie spełnia z definicji wszelkie wymagania dotyczące czy to wagi dziecka, czy rodzaju fotelika ( oczywiście także spełniającego kryteria ISOFIX ).

Naturalnie istnieją ISOFIX 2 i 3 - puntkowe : tutaj fotelik musi spełniać to, co jest zamontowane w samochodzie ( 2 - lub 3 punktowe mocowanie ). Lub inaczej - fotelik 3 - punktowy musi być mocowany w 3 punktach;  jezeli mamy fotelik 2 - punktowy a samochód ma mocowanie 3 - punktowe ( jak Forester ), to oczywiście można mocować 2 - punktowo.

Ponadto bardzo istotne jest, aby fotelik był dobierany do konkrentego samochodu ( przyleganie do poduszki siedzenia, dopasowanie do kąta oparcia itd.).

 

Co do instrukcji obsługi ... cóż, sam też nie rozumiałem o co w niej chodzi .

 

Pozdrowienia

Edited by Dyrekcja
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ok ja pomogę.

Tak się składa że mam przyjemność pracować w firmie odpowiedzialnej za dystrybucję w Polsce marki Maxi Cosi. Nie traktujcie tego jako reklamy konkretnego fotelika lub ogólnie naszych produktów bo nie o to mi chodzi.

Postaram sie wytłumaczyć prostymi słowami to zagadnienie.

 

zacznijmy od tego żę rozróżniamy montaż fotelików wg

1. isofix - czyli znormalizowane kotwy mocujące

2. na pasy bezpieczeństwa w samochodzie

oraz

1. przodem do kierunku jazdy

2. tyłem do kierunku jazdy

 

na temat montażu fotelików na pasy mogę napisać w oddzielnym poście bo skupimy sie tu na Isofix'ie

 

Podział fotelików na klasy wagowe wynika z norm bezpieczeństwa. Najczęściej spotykany podział to 0-13kg (grupa 0), 9-18 kg (grupa 1) i 15-36 kg (grupa 2-3). Istnieją również podziały (a w związku z tym produkty) bardziej hybrydowe typu 0-18kg , 9-25 kg ale jest to rzadziej spotykane.

 

w ramach grupy 0-13 kg i 9-18 kg przyjęty jest podział na tzw klasy wagowe ale nie ma to żadnego znaczenia dla bezpieczeństwa dziecka i możliwości montażu w samochodzie. Isofix jako system mocowania jest zuinfikowany i taki sam niezależnie od samochodu. Są to dwie kotwy (pręty metalowe dospawane do nadwozia) na tylnej kanapie na miejscach za kierowcą i pasażerem. W niektórych modelach samochodów gdzie z tyłu są trzy pełnowymiarowe siedzenia (np minivany)  można spotkać uchwyty na środkowej cześci kanapy. Są również modele samochodów z Isofix z przodu ale my sugerujemy wożenie dzieci na tylnej kanapie

 

dodatkowo niektóre modele samochodów (wg mojej wiedzy nie dotyczy to naszych ukochanych subarynek) posiadają więcej uchwytów Isofix na tylnych kanapach pod produkty z grupy F i G (jak ktoś otworzy linki dostarczone prze Fiji to będą tam tabelki) ale te uchwyty nie dotyczą fotelików a umożliwiają wpięcie gondol od wózków dziecięcych (dlatego napisane jest lewy fotelik boczny, przenośne łóżeczko) , w Polsce rzecz bardzo rzadko spotykana.

 

mocowanie wg 3 punktów oznacza poza dwiema kotwami Isofix dodatkowe mocowanie / usztywnienie fotela za pomocą pasa zwanego Top Tether - w moim Forku ta trzecia kotwa zamocowana jest fabrycznie na dachu. Foteliki wyposaźone w Top Tether to fotele z grupy 1 (czyli 9-18 kg) - mocowanie to poprawia znacząco sztywność fotelika co pomaga utrzymać fotelik "na miejscu" w razie wypadku.

 

generalnie każdy producent fotelików publikuje listę zgodnych ze swoimi produktami modeli samochodów, realnie rzecz biorąc każdy fotel z Isofixem będzie pasował do samochodu z Isofixem o ile jest potwierdzona zgodność - więc najwygodniej sprawdzić na stronie producenta fotelików listę zgodnych modeli samochodów, takie listy są również dostarczane w formie książeczki do fotelików.

 

W 2014 została przyjęta norma iSize wg której klasyfikacja doboru fotelika zmienia sie z wagi dziecka na jego wzrost (czyli wymieniamy fotelik na większy wtedy gdy dziecko osiągnie już odpowiednią długość :) lub jak kto woli wysokość.

Produkty iSize są dostępne wyłącznie z Isofixem więc nie ma tematu wyboru itp. Niestety jeszcze nie wszyscy producenci samochodów uwzględniają tę normę w informacjach zawartych w instrukcji obsługi, co nie znaczy że fotela z iSize nie można zamontować - można i należy ponieważ montaż na Isofix jest zawsze taki sam. Norma iSize określa dobór fotelika a nie sposób montażu w samochodzie. Norma ta jest wprowadzona na początek dla foteli z gr 0 , orientacyjnie do 9 miesiąca życia niemowlaka (teraz mówimy do 85cm)  i najnowszych modeli hybrydowych - do 105 cm (orientacyjnie do 4 roku życia).

 

podstawowa rada - zawsze starajcie sie dopasować fotel do samochodu, nie kupować w ciemno bo niektóre samochody mają tak wyporfilowane kanapy że pożal sie Boże - nic nie pasuje

 

co do wożenia dzieci tyłem do kierunku jazdy: nowoczesne foteliki umożliwiają przewożenie dzieci tyłem do kierunku jazdy nawet do 15-16 miesąca życia. Im dłużej tym bezpieczniej , niedowiarków odsyłam na znaną stronę z różnymi filmami gdzie można znaleźć crashtesty fotelików i gdzie widać jakie siły działają na dziecko w czasie wypadku. Wożenie tyłem zupełnie inaczej rozkłada siły przy zderzeniu a pamiętajcie że małe dziecko nie ma wykształconych w pełni ani kości ani mięśni.

 

jak ktoś z Was będzie na Zlocie - zapraszam , chętnie doradzę i pomogę

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Cześć,

 

@Przemo:

dzięki za wprowadzenie, ale skoro już jesteśmy na forum Subaru i rozmawiamy o Foresterze 2012 to może mógłbyś napisać konkretnie: czy dla Forka 2012 są jakieś 'uwagi' związane z montażem fotelików? czy ISOFIX się tu sprawdza, czy może trzeba brać coś pod uwagę przy wyborze fotelików?

 

rozumiem, że jesteś tutaj nie tylko użytkownikiem Forestera (cytując: "w moim Forku"..) ale także przedstawicielem handlowym Maxi Cosi. Twoje odpowiedzi będą więc w pewien sposób to odzwierciedlać. Ale pomińmy to. Przypuśćmy że chciałbym sprawdzić ofertę Maxi Cosi dla Forestera.

 

Co wybrać-jak montować-jak Forester 2012 radzi sobie z MaxiCosi?

 

Jeśli pojawią się tu sprzedawcy innych marek to oczywiście chętnie i im zadam to pytanie. Jeśli Ty możesz odpowiedzieć w imieniu produktów Maxi Cosi to przynajmniej tego producenta będę mógł poznać lepiej. Na pokazach i w sklepach sprzedawcy niewiele mogli mi pomóc w sprawie konkretnej marki, konkretnego modelu- słyszę tylko zwykłe handlowe frazesy o standardach i normach.

 

Dzięki i pozdrawiam

Arek

Link to comment
Share on other sites

co do wożenia dzieci tyłem do kierunku jazdy: nowoczesne foteliki umożliwiają przewożenie dzieci tyłem do kierunku jazdy nawet do 15-16 miesąca życia. Im dłużej tym bezpieczniej , niedowiarków odsyłam na znaną stronę z różnymi filmami gdzie można znaleźć crashtesty fotelików i gdzie widać jakie siły działają na dziecko w czasie wypadku. Wożenie tyłem zupełnie inaczej rozkłada siły przy zderzeniu a pamiętajcie że małe dziecko nie ma wykształconych w pełni ani kości ani mięśni.

 

Są foteliki RWF (montowane tyłem) z klasy 9-25 kg, czyli do około 4 lat lub nawet więcej i taki sposób jest najbezpieczniejszy co potwierdza np test plus (tylko foteliki montowane tyłem go zaliczyły). To czy będzie montowany na pasy czy isofix nie ma większego znaczenia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Cześć,

 

@Przemo:

dzięki za wprowadzenie, ale skoro już jesteśmy na forum Subaru i rozmawiamy o Foresterze 2012 to może mógłbyś napisać konkretnie: czy dla Forka 2012 są jakieś 'uwagi' związane z montażem fotelików? czy ISOFIX się tu sprawdza, czy może trzeba brać coś pod uwagę przy wyborze fotelików?

 

rozumiem, że jesteś tutaj nie tylko użytkownikiem Forestera (cytując: "w moim Forku"..) ale także przedstawicielem handlowym Maxi Cosi. Twoje odpowiedzi będą więc w pewien sposób to odzwierciedlać. Ale pomińmy to. Przypuśćmy że chciałbym sprawdzić ofertę Maxi Cosi dla Forestera.

 

Co wybrać-jak montować-jak Forester 2012 radzi sobie z MaxiCosi?

 

Jeśli pojawią się tu sprzedawcy innych marek to oczywiście chętnie i im zadam to pytanie. Jeśli Ty możesz odpowiedzieć w imieniu produktów Maxi Cosi to przynajmniej tego producenta będę mógł poznać lepiej. Na pokazach i w sklepach sprzedawcy niewiele mogli mi pomóc w sprawie konkretnej marki, konkretnego modelu- słyszę tylko zwykłe handlowe frazesy o standardach i normach.

 

Dzięki i pozdrawiam

Arek

Cześć

daleki jestem od namawiania do Maxi Cosi - dziś wybór tak szeroki że każdy znajdzie coś dla siebie. Poza tym Maxi Cosi to praca a Forek to po godzinach :)

 

najważniejsze jest dopasowanie fotelika do konkretnego modelu samochodu. Isofix sie sprawdza bo daje pewność prawidłowego montażu - fotel na pasy wymaga trochę więcej gimnastyki. Nie mamy problemu z naszymi fotelikami w Subaru. Jeśli potrzebujesz "indywidualnej" porady , zapraszam na PW tak aby dobrać fotelik pod Twoje dziecko (doradzić łatwiej jak znam grupę wiekową).

 

Pozdrowienia

 

co do wożenia dzieci tyłem do kierunku jazdy: nowoczesne foteliki umożliwiają przewożenie dzieci tyłem do kierunku jazdy nawet do 15-16 miesąca życia. Im dłużej tym bezpieczniej , niedowiarków odsyłam na znaną stronę z różnymi filmami gdzie można znaleźć crashtesty fotelików i gdzie widać jakie siły działają na dziecko w czasie wypadku. Wożenie tyłem zupełnie inaczej rozkłada siły przy zderzeniu a pamiętajcie że małe dziecko nie ma wykształconych w pełni ani kości ani mięśni.

Są foteliki RWF (montowane tyłem) z klasy 9-25 kg, czyli do około 4 lat lub nawet więcej i taki sposób jest najbezpieczniejszy co potwierdza np test plus (tylko foteliki montowane tyłem go zaliczyły). To czy będzie montowany na pasy czy isofix nie ma większego znaczenia.

 

Fakt , fotelików "hybrydowych" - czyli obejmujących więcej niż jedną "tradycyjną" grupę pojawia sie coraz więcej. Jeden tylko szczegół , o którym rodzice mogą zapomnieć - fizjologicznie i anatomicznie dziecko w wieku 1 roku a dziecko w wieku 4-5 lat to dwie różne osoby. Mięśnie kręgosłupa , miednica, proporcje głowy do reszty ciała mocno zmieniają sie przez pierwsze lata życia. Również waga dziecka ma znaczenie przy siłach działających na fotelik w razie wypadku. Marketingowo wygląda to ładnie - mamy fotel na "całe" życie ale jak to w życiu bywa - uniwersalne rzeczy nie zawsze są najlepsze.

 

Przy montażu na pasy jest więcej możliwości popełnienia błędu , Isofix jest jednak prostszy. Przy nieprawidłowym montażu nawet najlepszy fotel nie zapewni bezpieczeństwa.

 

Zadanie dla ambitnych - można wozić tyłem do kierunku jazdy dziecko mające 4 lata a nawet starsze - jak sie zmieści i nie będzie protestować .... Jest bezpieczniej - bez dyskusji

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...