Jump to content

Subaru Forester 2.5 XT 2005 US jaki akumulator zakupic


lastozzi
 Share

Recommended Posts

Na wstepie zaznacze,ze uzylem szukajki,ale niestety znalazlem tylko tematy sprzed kilku lat i nie do konca odpowiadajace na pytanie,ktore brzmi:

 

jaki akumulator kupic? moja aktualna varta juz po 4dniach stania (przy temperaturze w dzien na niewielkim plusie) jest pusta, zatem chyba pora na zmiane. jako ze nigdy w zyciu nie kupowalem akumulatora (mimo, ze to moj trzeci samochod) zwracam sie do szacownych Forumowiczow z prosba o porade..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Z katalogu jenoxa wychodzi jako zupełnie wystarczający 70 Ah (kod: 070490K). Jak będzie ciut większy to się nic nie stanie, dopóki się mieści i jesteś w stanie go doładować ;) Przy większej liczbie elektroniki ciut większy nawet może być wskazany.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Aby rozwiać wszelakie wątpliwości

oryginalnie w 2,5 automat wersja usa 

był panasonic symbol 75D23L które powinny wytrzymywać nawet 10-11 lat katowania na mrozie

 

oryginalna specyfikacja producenta:

https://www.panasonic.com/middleeast/en/consumer/batteries-lamps/car-batteries/mf-high-spec.specs.html

 

WAŻNE !

ich pojemność 70AH jest według normy 20-sto - godzinnej CAPA. 20HRS, ale poniżej załączę tabelę dla przybliżonego przeliczenia według max. prądu IEC 350, co da nam według "naszych" wartości rynkowych

Napięcie: 12V

Polaryzacja: Prawy plus

Pojemność akumulatora: 60 - 65Ah 

Prąd rozruchowy [EN]: 510 - 550A

i większego nie ma sensu aplikować bo z doładowaniem w trakcie jazdy będzie problem...

 

 

PANASONIC MODEL:
N-75D23R-FH
N-75D23L-FH
VOLT 12
CAPA. 20HRS (Ah) 70
NOMINAL CCA VALUE IEC 350 JIS 533 RESERVE CAPACITY (Min) 118 MAX.
DIMENSION (mm.) L 232 W 173 H 204 TH 227
WEIGHT WITH ACID (KG) 15.9
ASSEMBLY FIGURE + - 
- + TERMINAL
TYPE BIG

 

Tabela jest porównaniem wartości w amperach według różnych norm pomiaru. Może okazać się przydatna, kiedy trafisz na dwa podobne akumulatory, ale w każdym z nich podano wynik pomiaru prądu rozruchu według innej normy. Zatem jeśli spotkasz produkty oznaczone: 140 DIN w pierwszym i 240 EN w drugim, oznaczać to będzie, że mają one identyczny prąd rozruchu, tylko mierzony według innych norm.

 

IEC DIN EN SAE

515 450 760 800

550 480 800 850

580 505 850 900

615 535 900 950

645 560 950 1000

680 590 1000 1050

710 620 1050 1100

745 645 1100 1150

775 675 1150 1200

810 700 1200 1250

840 730 1220 1300

870 760 1250 1350

905 790 1300 1400

935 815 1350 1450

IEC DIN EN SAE

65 60 100 100 95

85 140 150 110

95 160 175 130

110 180 200 160

140 240 250 195

170 280 300 225

200 330 350 260

225 360 400 290

255 420 450 325

280 480 500

355 310 510 550

390 335 540 600

420 365 600 650

450 395 640 700

485 420 680 750

 

 

Gabaryty i bieguny

Większość pojazdów ma ograniczoną ilość miejsca na akumulator. Dlatego też czasem producenci sprzedają akumulatory dedykowane do konkretnych modeli samochodów. Zazwyczaj oferują oni również katalogi, w których można sprawdzić, jakie akumulatory pasują do danego modelu samochodu. Jeśli nie masz dostępu do takich informacji i jeśli sprzedawca nie jest w stanie udzielić takiej informacji, trzeba zmierzyć stary akumulator lub ilość przeznaczonego dla akumulatora miejsca.

Dla pewności sprawdź też, czy interesujący Cię akumulator ma bieguny po właściwych stronach, czyli czy plus i minus pokrywają się z umiejscowieniem kabli w Twoim samochodzie. Jest to o tyle istotne, że czasem producenci oferują identyczny model akumulatora, z biegunami po rożnych stronach. Wynika to z tego, że samochody mogą mieć różnie zamontowane kable do jego podłączenia.

 

Schemat podłączenia akumulatora w zależności od konfiguracji kabli

dla forestera prawy +

Polaryzacja: ETN 0 (prawy +)

 

TO przykładowo da nam max.

AKUMULATOR YUASA YBX5000 SILVER YBX5005 65Ah P+ 550A

optymalnie

AKUMULATOR YUASA YBX5000 SILVER YBX5075 60Ah P+ 620A

proszę przykład traktować jako przykład czysto edukacyjny...

proszę zauważyć, że "mniejszy" bo 60Ah ma większy prąd 620A 

gdzie potencjalnie "większy" bo 65Ah startuje z prądem 550A.

Więc z głową i oby do wiosny !!!

Edited by 4444
Link to comment
Share on other sites

wiem, że te akumulatory podane jako "przykład" ale żeby ktoś się nie pokusił na tańszy a o lepszych parametrach to chciałbym tylko zwrócić uwagę, że wspomniany akumulator YBX5075 ma zupełnie inne mocowanie akumulatora oraz kabli i chyba niezbyt "pasuje" do Forestera , a z kolei YBX5005 jest do montażu "plag&play".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Przecież jasno pisałem:

 

proszę przykład traktować jako przykład czysto edukacyjny...

 

a swoją drogą nie miało to być w kategorii "lepszy" - tylko że nawet mniejsza pojemność może więcej niż potrzeba.

...i bardziej mi chodziło aby że by zwracać uwagę na pojemność energetyczną akumulatora przy jego doborze, niż samą możliwość prądu rozruchowego - szczególnie przy benzynówkach

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...