Skocz do zawartości

Forester - zaciął się reduktor na LO - help!


Tichy

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Powiedzcie mi , proszę, czy jeśli reduktor zaciął się (przymarzł??) w pozycji LO (czyli zredukowanej, niestety), to da się to jakoś na szybko, amatorsko i bez podnoszenia czy rozbierania połowy auta (pod blokiem) przestawić na normalny tryb? Choćby jednorazowo, żeby się dało jeździć, bo po Nowym Roku i tak pojadę z tym do mechanika do naprawy.

 

Przestawiłem wczoraj na LO, bo musiałem przejechać kawałek po dziurawej, nieznanej mi, polnej drodze, po śniegu i lodzie, w dodatku po ciemku i nawet "jedynka" wydawała mi się za szybka, bo bym sobie chyba urwał zawieszenie, a po śniegu ciężko jest gwałtownie omijać dziury (wielkości lejów po bombach).

 

Potem stało się tak, że gdy próbuję dźwignię opuścić na "Hi" = "normal", to nie gaśnie lampka "LO" na desce i czuję, że przesuwa się sama dźwigienka, nic nie ciągnąc za sobą. Normalnie było tak, że przy wrzucaniu HI czułem, że prócz dźwigienki coś jeszcze tam się przesuwa ;)  Próbowałem opukiwania dźwigienki, przerzuceń powolnych i gwałtownych, na raty i na raz, z włączonym i wyłączonym silnikiem, ze sprzęgłem i bez, na biegu i bez, a nawet trochę się rozpędziłem po dziurawej drodze, wrzuciłem na luz i trzymając sprzęgło przestawiłem na chwilę dźwignię w dół licząc, że od drgań coś się odetnie - nic z tego :(

Da się coś z tym zrobić na szybko? Bo auto mi jest potrzebne... :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otwórz maskę silnika,  z lewej strony stojąc twarzą do samochodu pod filtrem powietrza na skrzyni biegów jest cięgno reduktora  ( tuż za bagnetem od skrzyni biegów) . Weź śrubokręt i spróbuj cofnąć. No chyba ,że coś w skrzyni zacięło. Tak czy tak pod maską widać czy cięgno pracuje.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za szybką odpowiedź! Mam nadzieję, że na tym mrozie uda mi się to wykonać (wolę robić z autem w lecie, większa swoboda ruchu) :)  Zjem coś i lecę sprawdzić, póki jasno. Pewnie jeszcze muszę na osiedlu dorwać kogoś, kto mi sprzęgło naciśnie :mellow:  Dam znać, jak poszło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi i porady, szczególnie COOCERowi za zaoferowanie ciepłego garażu w razie potrzeby :)

 

JUŻ NAPRAWIONE!

 

Najpierw wypatrzyłem (wg instrukcji tedimy99) jakieś podejrzane cięgło na skrzyni, potem poprosiłem przechodzącą obok niewiastę o poruszanie dźwignią i miałem 100% pewności, że patrzę na dobre cięgło. Absolutnie nie drgnęło przy ataku za pomocą kija od miotły (mam Webasto i lubryfikację, więc ręki tam się włożyć nie da), więc uznałem, że może problem jest z drugiej strony. Z przyjemnością stwierdzam, że środkowy tunel fantastycznie łatwo się demontuje! :)

 

Przyczyna była prozaiczna: linka się zwyczajnie odkręciła od rękojeści.

 

Gdyby ktoś kiedyś miał podobny problem, to opiszę dokładniej:

Objawy: od pewnego czasu (w zasadzie odkąd mam to auto, czyli od roku) reduktor przełączał się niechętnie i z takimi jakby oporami. Coś tam "po drodze" lekko chrupało, czasem stawiało lekki opór, nic, czym bym się martwił, ale teraz już wiem, że tak nie powinno być. Potem kilka razy zdarzyło się, że po przełączeniu na LO nie chciał się przełączyć na HI - chrupało, blokowało się i albo stawał w stanie nieustalonym na środku, albo zostawał na HI.

Rozwiązanie: Odkręcamy dwie malutkie śrubki z podkładkami, które są po obu stronach (u nasady) gałki dźwigni reduktora (uwaga, bo są malutkie i lubią spadać pod siedzenie). Potem trzeba ściągnąć nakładkę na lewarek od biegów (jest na zatrzaskach, zaczynamy podważanie od strony hamulca ręcznego), nie trzeba odkręcać gałki biegów. Odkręcamy 2 śruby trzymające górną część środkowego tunelu, a reszta jest na zatrzaskach, które odpinamy przy użyciu siły, do góry, zaczynając od przodu auta, czyli od tych odkręconych śrub. Sam koniec maskownicy (przy schowku) schodzi bardzo ciężko, u mnie wymagało podważania śrubokrętem i jednocześnie mocnego ciągnięcia do góry ręką. Wtedy widać mechanizm dźwigni reduktora. Ma ona od dołu rodzaj haka, do którego przykręcana jest linka - przypomina mi to regulację tylnego koła w kolarzówkach starego typu, które miały ustawianie koła na hakach. U mnie śruba była odkręcona: przy przełączaniu na HI linka oparła się o hak i się przestawiła, a przy przestawianiu na LO zwyczajnie spadła z haka. Wystarczyło nałożyć, dokręcić mocno śrubę i chodzi IDEALNIE! Żadnych chrupnięć, zacięć, oporów - po prostu włącz/wyłącz. Miło było potestować naprawiony mechanizm po śniegu na drogach osiedlowych ;)

 

Swoją drogą wg mnie powinni zastosować tam albo nakrętkę kontrującą, albo śrubę z drobnym gwintem, bo oryginalnie jest tam bardzo gruby gwint i nie dziwię się, że się może popuszczać. W lecie być może dołożę sobie podkładkę kontrującą.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję użyć kleju do śrub loctite. Latwiejsze niż dopasowanie nakrętki kontrującej. Pewnie był fabrycznie i się wykruszył, albo pan Japończyk za mało kapnął.

Też mi to przyszło do głowy. Jak są w handlu małe opakowania (kolega z pracy twierdzi, że są), to sobie kupię, przyda się. A jak nie, to podjadę do mechanika, żeby mi trochę "kapnął". Wg mnie to Pan Japończyk nie kapnął tam w ogóle, bo widziałem czyściutki gwint ;)

 

Proponuję użyć kleju do śrub loctite.

 

albo gotowej nakrętki samokontrującej.

 

O, dzięki, też mądra porada. Ale klej łatwiejszy, a za nakrętką to już się nachodzić trzeba ;-) Zresztą zobaczymy, czy się znowu będzie popuszczać - w lecie zrobię inspekcję ;)

Nie ma sprawy. Po to jest forum. Pozdrawiam. Maciek

Niby racja, ale poświętliwość większości Forumowiczów jest zaskakująca - moja Żona ciągle nie może się nadziwić, a na Twoją propozycję udostępnienia garażu to już wręcz zrobiła wielkie oczy (ale pozytywnie)  :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...