Jump to content

Zużycie paliwa wg komputera XV


bochen
 Share

Recommended Posts

Witam wszystkich.

Starałem się znaleźć informacje na ten temat na forum ale bez powodzenia, dlatego zakładam temat.

 

Chodzi o wskazania komputera pokładowego w XV 2.0i Comfort odnośnie zużycia paliwa. Trudno uwierzyć że średnie zużycie wg wskazań różni się od rzeczywistego o prawie 1 litr na 100km (oczywiście "na korzyść" samochodu). Nie żebym był jakimś fanatykiem oszczędzania paliwa  - po prostu drażni mnie fakt że coś za co chcą pieniędzy i co podają w materiałach marketingowych jako "feature" poprostu nie działa. Innymi słowy te wszystkie ekraniki epatujące wyliczeniami (jakieś średnie, chwilowe, statystyki ze słupkaimi itp. kolorowe wodotryski) za które zapłaciłem przy okazji kupienia kamery cofania w moim aucie poprostu pokazują głupoty  :)

 

Będę wdzięczny za informacje jak to jest w Waszych XV. Zastanawiam się czy to nie kwestia jakiegoś ustawienia (w instrukcji nic nie znalazłem). Jeżeli ten temat był już gdzieś poruszany z góry dziękuję za przekierowanie. Pozdrawiam.

Edited by bochen
Link to comment
Share on other sites

Jako ze zawsze tankuje "pod korek" a nastepnie dotankowuje  znow pod korek kiedy wlaczy sie kontrolka rezerwy - wtedy pokazuje mi zasieg zawsze okolo 100km i w ten sposob licze sobie srednie spalanie znajac ilosc km zrobionych na prawie pelnym baku i ilosc zuzytych litrow paliwa (wiec wydaje mi sie ze jest to w miary wiarygodny pomiar ) .Wedlug moich obliczen komputerek myli sie o ok 0,3 litra. Nie wiem czy to ma znaczenie ale glownie smigam moim XV w trasy ,rzadko jezdze nim po miescie

Edited by Karas
Link to comment
Share on other sites

XV Diesel: tankuję zawsze pod korek i obliczam spalanie z większego przebiegu (500-800km) według wzoru: Litry podzielić przez kilometry i pomnożyć razy 100.

 

Mam takie wrażenie, że spalanie od tankowania (reset licznika przebiegu) jest podawane w przedziałce co 0,2 l/100km. Jeśli obliczam spalanie z tankowania i jest np. 6,67, czyli po zaokrągleniu 6,7, a komputer pokazuje albo 6,8 albo 7,0 czyli nieco więcej niż wyszło z tankowania. 

 

np. wynik z tankowania 5,71, to przy zaokrągleniu w górę 5,8, a komputer pokaże czasem 5,8 albo 6,0. Biorę na to poprawkę - że komputer pokazuje u mnie więcej niż rzeczywiste spalanie. 

 

Spalanie od uruchomienia podawane jest w przedziałce co 0,1 l/100km, ale żeby to sprawdzić, czy to się pokrywa trzeba by zatankować i jechać aż do kolejnego tankowania. Czasem jadąc w trasę AT-PL i PL-AT - tankuję, kasuję licznik, jadę całą trasę za jednym razem i dojeżdżam bezpośrednio na stację, gdzie tankuję i widzę dwa różne wyniki na górze i na dole wyświetlacza, np. spalanie z tankowania 6,8, spalanie od uruchomienia 6,7, a po zatankowaniu wychodzi, że było 6,63. 

 

PS: we Fiacie Sedici komputer pokazywał spalanie wg norm fabrycznych 6,6, a rzeczywiste było 7,6-7,9 :D

Link to comment
Share on other sites

W OBK komputer zaniża o 0,5-1,2 l/100 km. Wydaje mi się, że bardziej zaniża, gdy często występuje krótkie ostre przyspieszanie. U taty w Forku komputer zaniża o około 0,5 litra, ale za mało tym autem jeździłem, żeby coś więcej powiedzieć.

 

Ale w kwesti błędnych wskazań, zdaje się, że nawet na tym forum pojawiła się informacja o możliwości wprowadzenia korekty do wskazania średniego spalania, ale dotyczyło to chyba Legacy V i OBK IV, robi się to tak: http://www.subaruoutback.org/forums/104-gen-4-2010-2014/36268-dealer-customize-mode-how-adjust-fuel-economy-display.html

 

Być może w nowszych modelach z bardziej zaawansowanym wyświetlaczem też jest podobna opcja.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Poobserwowałem to zjawisko i wyszło mi że:

 

- przy jednorazowej (prawie) trasie konsumującej cały bak - wskazanie jest bardziej dokładne (różni się o 0,1 l/100)

- im więcej ruszania/zatrzymywania i przerw - tym mniej dokładne wskazanie (zaniżone nawet o 0,8 l/100 - czyli jak wyżej o 9%)

- wskazanie zużycia "przeskakuje" co 0,2 - nie ma opcji że pokaże jedynkę po przecinku

 

Już nawet nie będę w serwisie nic mówił - bo pewnie usłyszę to samo co janusz2005. W sumie jak "działa" to w moim XV tak jak w innych - no to OK :) Dziwne jest tylko to że w tańszym (i 10 lat starszym) aucie jak Civic te obliczenia były znacznie bardziej precyzyjne/stabilne/wiarygodne. Pozostaje tylko mieć nadzieję że soft komputera pokładowego to jedyna rzecz którą Subaru ma gorsze niż Honda (pewnie dla Subaru programują hinduskie firmy typu "offshore")

Link to comment
Share on other sites

gdzieś na forum temat już był wałkowany....ciekawe czy w XV jest tak samo...

 

3. DEALER CUSTOMIZE MODE
The combination meter can be customized with dealer customize according to the following procedure.
CAUTION:
Perform the steps described in 1) through 4) within 10 seconds.
1) Within 3 seconds after turning the ignition switch to ON, set the lighting switch to tail light or headlight position.
2) Press the trip meter knob five times.
3) Turn the lighting switch to OFF, and press the trip meter knob five times.
4) Set the lighting switch to tail light or headlight position again, and press the trip meter knob five times.
5) Move on to the “DEALER CUSTOMIZE MODE”.
• When the dealer customize mode operates, the LCD displays each adjustment screen.
• The dealer customize mode consists of three setting screens. {Avg.F/E Correction Screen}, {Ambient
Temp. Correction Screen} and {Clock Adjust. Screen} is displayed cyclically in this order every time the trip
meter knob is tapped.
• Holding down the trip meter knob while each setting screen is displayed can change the setting value.
 
NOTE:
When ignition switch is turned OFF or the vehicle is driven, the customize mode is cancelled automatically.
 
No. Customize mode Initial value Correction range
1 Avg.F/E Correction Screen -/+ 0% +/-10%
2 Ambient Temp. Correction Screen +/- 0°C (°F) +/- 3°C (°F)
3 Clock Adjust. Screen on on or off 
Link to comment
Share on other sites

Wg moich obserwacji, to XV w fazie nagrzewania stosunkowo długo utrzymuje obroty ca 2000/min. (chociaż generalnie staram się od razu ruszać i to bez ogrzewania, żeby nie rozgrzewać silnika na wzbogaconej mieszance, co m. in. negatywnie wpływa na pierścienie). W innych moich autach soft silnika szybko stopniowo obniżał obroty. W moim XV utrzymywanie obrotów dzieje się  mimo wyjazdu z garażu, w którym była temperatura ok. 8 stopni C. W efekcie komputer wczoraj rano wskazał zużycie średnie na poziomie ponad 53 l/100 km, które w trakcie jazdy szybko spadało.  Przypuszczam, że z uwagi na opory całego układu napędowego symetrical awd konstruktor mógł świadomie zaprogramować takie parametry pracy w fazie rozgrzewania silnika FB 20, choć wydaje mi się, że można było obniżyć zużycie paliwa poprzez szybszą progresję zmniejszania dawki wtryskiwanego paliwa. A czy w Waszych XV i Forkach z motorem FB 20 jest podobnie ?

Link to comment
Share on other sites

jak jest zimny to trzyma obroty na okolo 2k. Nigdy nie sparwadzilem jak dlugo bo odrazu jak go odpale z rana to ruszam w droge i po przejechaniu niecalego 1 km niebieska lampka gasnie- na wyswietlaczu pojawia sie temperatura oleju 32stopnie i na jalowych trzyma juz niskie obroty.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...